Roland TR-serie ouderwets of niet?

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Heee, een discussieleider! Goed plan!

Ik zal dan proberen mijn mening wat duidelijker te formuleren, in de vorm van een stelling:

-------------------------------
"Omdat de 808 en 909 in het verleden hun goede diensten hebben bewezen, hebben mensen vaak de neiging om zich op deze apparaten te blijven focussen, en zich niet te richten op nieuwe vormen van (drum)synthese en muziek maken. Omdat men steeds de geluiden van de 808 en 909 wil blijven gebruiken, zullen minder creatieve tracks worden gemaakt dan wanneer men compleet 'open-minded' aan een track begint."
-------------------------------

Nog even voor de duidelijkheid, wat eigenlijk een beetje mijn onderliggende gedachte is: de 808 en 909 heb ik steeds genoemd als voorbeeldapparaat, omdat deze zo'n heilige status hebben. In principe kan dit voor alle apparaten gelden die reeds lang geleden op de markt zijn verschenen. Ik laat hier het gebruik van de 808 en 909 voor verschillende muziekstijlen even buiten beschouwing, omdat een muziekinstrument vanzelfsprekend voor diverse muziekstijlen gebruikt zal worden.

Hopelijk geeft dit een wat duidelijker beeld van mijn visie. Waarom zouden jullie het hier mee oneens zijn?

Groeten, Phontaq
 
[edit]Hmmm, ik zie zeker dingen, zo zijn er posts en zo zijn ze er niet meer...[/edit]

Trouwens dames, ik snap niet waarom iedereen zo op z'n spreekwoordelijke piemel is getrapt omdat er iets ter discussie wordt gesteld. Het is toch helemaal niet nodig om Ph. zo aan te vallen? Hij heeft naar mijn niet zo bescheiden mening best een leuke draad aangeschopt, en op een nette manier.

Is het dan zo dat er toch een soort van onzekerheid bestaat over de 909? Een soort van minderwardigheidscomplex of juist een superieur gevoel, of misschien wel een combi van deze 2?
 
Origineel geplaatst door Phontaq
Heee, een discussieleider! Goed plan!
-------------------------------
"Omdat de 808 en 909 in het verleden hun goede diensten hebben bewezen, hebben mensen vaak de neiging om zich op deze apparaten te blijven focussen, en zich niet te richten op nieuwe vormen van (drum)synthese en muziek maken. Omdat men steeds de geluiden van de 808 en 909 wil blijven gebruiken, zullen minder creatieve tracks worden gemaakt dan wanneer men compleet 'open-minded' aan een track begint."
-------------------------------

Tsja... ik vind aan die hele stelling die je deponeert toch een beetje een Academisch Semi-Intelligent
Arty Farty gehalte hebben....

Ik denk dat het niet aan de apparaten ligt maar aan de mensen die muziek maken. Je kunt je afvragen
waarom maakt iemand muziek? Ik denk dat de meeste van ons muziek maken omdat ze het fijn vinden
om te doen, het een goed gevoel geeft, het rockt, swingt, grooved, funked en je doet voelen dat je leeft
(en je meteen aanzien bij de andere sekse krijgt...hehehe).
De meeste van ons zullen geen muziek maken om zo nodig vernieuwend te zijn of iets vernieuwends te maken.
Doe gewoon waar je goed in bent en waar je je goed bij voelt.

Er zijn overigens genoeg voorbeelden van zogenaamde "concept" platen van artiesten. Naar mijn idee
zijn dat vaker de slechtere en gekunstelde platen van betreffende artiest. (voorbeeld: Radiohead op
de elektronica tour ala Autechre).
 
hahah zie het zo: het is geweldig als je uit deze bakken toch iets vernieuwends krijgt :D dan ben je pas goed...


uuuuhm, tja

poep is goed
 
Origineel geplaatst door Phontaq
"Omdat de 808 en 909 in het verleden hun goede diensten hebben bewezen, hebben mensen vaak de neiging om zich op deze apparaten te blijven focussen, en zich niet te richten op nieuwe vormen van (drum)synthese en muziek maken. Omdat men steeds de geluiden van de 808 en 909 wil blijven gebruiken, zullen minder creatieve tracks worden gemaakt dan wanneer men compleet 'open-minded' aan een track begint."


Dit is geen stelling, dit is een mening. En ik vindt het onzin. 'minder creatieve tracks' ... Autechre gebruikt ook een 606 en een 202 etc. Het gaat er maar om hoe je het inzet/bewerkt.
'Nieuwe vormen van (drum) synthese en muziek maken'... Een constant streven naar een vernieuwende aanpak garandeert nog geen kwaliteit... Jij wordt zeker zo'n industrieel ontwerper die van alles bedenkt bij het ontwerpen van een stoel, behalve de hoofdzaak: dat je er een beetje in moet kunnen zitten.
 
kijk het is heel simpel...als er iets vernieuwends komt en hij klinkt net zo vet met net zoveel impact als de 909.....dan doe er mij maar 1:)




"als de 909 van huis is,dansen de 808's op tafel"
 
Origineel geplaatst door Shivah
kijk het is heel simpel...als er iets vernieuwends komt en hij klinkt net zo vet met net zoveel impact als de 909

Koop zo'n groot rond ding wat op z'n kant staat met zo'n soort gaspedaal erbij. Knalt er goed in hoor. Midi kun je alleen wel vergeten, of je eigen voet moet een midi implementatie hebben. :W
 
Origineel geplaatst door Phontaq
Een vocoder geeft mij een onwerkelijk, robotachtig gevoel wat ik veel sfeer vind uitstralen, vandaar dat ik er regelmatig gebruik van maak.

Mijn 808 geeft me dat ongelofelijke dirty, funky gevoel dat je echt nergens maar dan ook nergens anders uithaalt.

Luister eens naar Tobias von Hofstens "I love my 808" en je weet genoeg. Als er een ander apparaat of een plug in zou zijn die zo zou klinken zou ik die gebruiken.


Mijn 303 : hetzelfde verhaal. Ik hou van die sound en je haalt hem nergens anders uit.
 
Origineel geplaatst door Imipolex
Dit is geen stelling, dit is een mening. En ik vindt het onzin. 'minder creatieve tracks' ... Autechre gebruikt ook een 606 en een 202 etc. Het gaat er maar om hoe je het inzet/bewerkt.
'Nieuwe vormen van (drum) synthese en muziek maken'... Een constant streven naar een vernieuwende aanpak garandeert nog geen kwaliteit... Jij wordt zeker zo'n industrieel ontwerper die van alles bedenkt bij het ontwerpen van een stoel, behalve de hoofdzaak: dat je er een beetje in moet kunnen zitten.

[OFFTOPIC] Als industrieel ontwerper kun je alle vooroordelen (positief en negatief) uit je gedachten verwijderen om zo te voorkomen dat je een product ontwerpt dat al bestaat. Dus als ik een stoel ontwerp, moet deze beter zitten dan voorgaande stoelen, anders is er geen verbetering -> zie de nieuwe NS-treinstellen. Dit is ook erg van toepassing in muziek.[/OFFTOPIC]

Een constant streven naar een vernieuwde aanpak garandeert geen kwaliteit, maar garandeert wel meer mogelijkheden waardoor er een grotere diversiteit aan muziek ontstaat. Het zijn inderdaad de mensen zelf die de muzikale mogelijkheden slim moeten (durven) combineren om tot nieuwe dingen te komen.

Ik merk inderdaad wel dat slechts weinig behoefte is om nieuwe dingen te verzinnen. Zoals Equate zei willen de meeste mensen gewoon lekker met muziek bezig zijn, daar nemen ze genoegen mee. Mensen willen liever de instrumenten van nu goed beheersen dan nieuwe instrumenten te zoeken.
 
Origineel geplaatst door Phontaq
Heee, een discussieleider! Goed plan!

Ik zal dan proberen mijn mening wat duidelijker te formuleren, in de vorm van een stelling:

-------------------------------
"Omdat de 808 en 909 in het verleden hun goede diensten hebben bewezen, hebben mensen vaak de neiging om zich op deze apparaten te blijven focussen, en zich niet te richten op nieuwe vormen van (drum)synthese en muziek maken. Omdat men steeds de geluiden van de 808 en 909 wil blijven gebruiken, zullen minder creatieve tracks worden gemaakt dan wanneer men compleet 'open-minded' aan een track begint."
-------------------------------

Nog even voor de duidelijkheid, wat eigenlijk een beetje mijn onderliggende gedachte is: de 808 en 909 heb ik steeds genoemd als voorbeeldapparaat, omdat deze zo'n heilige status hebben. In principe kan dit voor alle apparaten gelden die reeds lang geleden op de markt zijn verschenen. Ik laat hier het gebruik van de 808 en 909 voor verschillende muziekstijlen even buiten beschouwing, omdat een muziekinstrument vanzelfsprekend voor diverse muziekstijlen gebruikt zal worden.

Hopelijk geeft dit een wat duidelijker beeld van mijn visie. Waarom zouden jullie het hier mee oneens zijn?

Groeten, Phontaq

Phontaq hou je waffel en ga lekker met je computer spelen
;) ;) ;) ;)
 
Nuja, nu heb je deze draad wel definitief om zeep geholpen. De angel is er zo wel een beetje uit... Het zat er wel in, maar cynische waarde oordelen rondstrooien is meestal nogal een dooddoener en wederom nogal pretentieus.
 
Origineel geplaatst door Phontaq
Kijk, als je niet eens fatsoenlijk kunt discussiëren kun je beter je mond houden. Dit soort opmerkingen heeft toch niemand wat aan....


Ik vind t toch wel duidelijke taal....
Mono-poly zegt dat de draad starter
maar wat uitkraamt, daar kan je toch wat aan hebben?

Grappige is dat t mensen zijn die zelf alleen mogen dromen van
de real stuff ;)
Ik word s'morgens wakker met een opkomende zon
vanachter een ECHTE 9098o)


Michael.
 
Origineel geplaatst door Phontaq

Ik merk inderdaad wel dat slechts weinig behoefte is om nieuwe dingen te verzinnen. Zoals Equate zei willen de meeste mensen gewoon lekker met muziek bezig zijn, daar nemen ze genoegen mee. Mensen willen liever de instrumenten van nu goed beheersen dan nieuwe instrumenten te zoeken.

Inderdaad. En ik zal dat ook eens even persoonlijk toelichten. Ik luister zelf al zo'n pak em beet 15 jaar
naar allerlei soorten elektronische muziek (van pop tot dance tot industrial tot experimenteel). Op een
gegeven moment, zo'n 7 jaar geleden werd ik nogal gegrepen door de experimentele hoogstandjes
van artiesten als Aphex Twin, Autechre, Squarepusher (idd de "WARP" sound). Op gegeven moment
heb ik zelf ook geprobeerd deze kant een beetje uit te gaan...leuk en leerzaam, maar het resulteerde
er vaak in dat ik weken lang alleen maar rare dingen met geluiden en apparatuur aan het doen was, maar er
qua muziek niks zinnigs uitkwam...Uiteindelijk maar besloten dat ik niet de gave had om ook een eigen
experimentele sound te ontwikkelen...ik wilde ook weer gewoon muziek maken ipv zitten te prutsen.

Nu maak ik gewoon, op de detroit sound, geinspireerde techno. Inderdaad, vaak met een x0x en SH-101
en 303. Maar ik heb er plezier in en luister ook graag naar muziek van mijn voorbeelden. Niet om het
te kopieeren maar om het gevoel te kunnen vangen...

En dat brengt mij bij mijn jaren geleden zelf bedachte stelling:

"NIET orgineel zijn is WEL orgineel omdat iedereen verwacht dat je iets orgineels maakt."

;)
 
Origineel geplaatst door Phontaq
[OFFTOPIC] Als industrieel ontwerper kun je alle vooroordelen (positief en negatief) uit je gedachten verwijderen om zo te voorkomen dat je een product ontwerpt dat al bestaat. Dus als ik een stoel ontwerp, moet deze beter zitten dan voorgaande stoelen, anders is er geen verbetering -> zie de nieuwe NS-treinstellen. Dit is ook erg van toepassing in muziek.[/OFFTOPIC]
Als IOer misschien... als treinreiziger moet ik toch concluderen dat je het best zit in een 15 jaar oude Koploper....
Een constant streven naar een vernieuwde aanpak garandeert geen kwaliteit, maar garandeert wel meer mogelijkheden waardoor er een grotere diversiteit aan muziek ontstaat. Het zijn inderdaad de mensen zelf die de muzikale mogelijkheden slim moeten (durven) combineren om tot nieuwe dingen te komen.
Gaat dus over de werkwijze, en heeft dus niet direkt met de gebruikte instrumenten te maken
Ik merk inderdaad wel dat slechts weinig behoefte is om nieuwe dingen te verzinnen. Zoals Equate zei willen de meeste mensen gewoon lekker met muziek bezig zijn, daar nemen ze genoegen mee. Mensen willen liever de instrumenten van nu goed beheersen dan nieuwe instrumenten te zoeken.
En da's hun goed recht; bevalt die muzak je niet, dan luister je er maar niet naar... toch?
 
Origineel geplaatst door mikemix
Ik vind t toch wel duidelijke taal....
Mono-poly zegt dat de draad starter
maar wat uitkraamt, daar kan je toch wat aan hebben?

Grappige is dat t mensen zijn die zelf alleen mogen dromen van
de real stuff ;)
Ik word s'morgens wakker met een opkomende zon
vanachter een ECHTE 9098o)


Michael.

Hear hear. Als de zon in het hok schijnt waar mijn spullen staan glimt mijn vrijwel nieuwe zilveren 303 nog mooier 8)
 
Origineel geplaatst door mikemix
Ik vind t toch wel duidelijke taal....
Mono-poly zegt dat de draad starter
maar wat uitkraamt, daar kan je toch wat aan hebben?

Grappige is dat t mensen zijn die zelf alleen mogen dromen van
de real stuff ;)
Ik word s'morgens wakker met een opkomende zon
vanachter een ECHTE 9098o)


Michael.

En als ik zo goed als wakker ben, schijnt t zonnetje ook al op mijn
zilverglimmende TB-303!8o)


Michael
 
[Super Diss Mode]
Hmmm... ach ja, op een oude fiets moet je het leren, niet?!
[/Super Diss Mode]
 
Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back
Top