Roland TR-serie ouderwets of niet?

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Origineel geplaatst door Phontaq
Ik probeer jullie juist eens naar jezelf te laten kijken, om te laten zien dat er nog meer op de wereld is dan een 808 of 909.

Daar ga je weer. Wil je ons bekeren? Volgens mij zijn daar andere fora voor. Trouwens, ik heb geen 808 en ook geen 909 en zoveel geld heb ik er ook niet voor over. Maar ik vindt ze wel schitterend als machines. Moet ik me daarvoor schamen?
 
Origineel geplaatst door mono-poly
dit is echt een bullshit tread
de starter heeft zomaar wat geroepen
iets wat ie zelf nog geens snapt wat die uitkraamt

Vind je dat echt?? Je hebt daarna toch een zinnige bijdrage geleverd aan deze discussie i.m.o.

Origineel geplaatst door mono-poly
nou je weet amper waar je heen wil met deze discusie met achterhaald.
de 808 en 909 hebben gewoon toch wel een beetje de lekkerste synthetische drum geluiden.
simmons etc is ook wel leuk maar ja wel als je ze met een xox sequenced.
je heb software wat analoge synths emuleerd en een rm1x met een step sequencer die toch wel een beetje een idee van roland is.
maar ja jij zal natuurlijk noooooooit een 909 of 808 willen omdat al het andere beter is


al die nieuwe drumbakken zijn allemaal zo digitaal als het maar zijn kan en hebben dus geen ballen
ok de jomox xbase is wel super moet ik zeggen maar je kan via de sequencer maar 3 sounds editten/bespelen
en sja je vocoder zal in harmonie wel moeten inleveren ten opzichte van een "echte"
en met wat effecten kan je de sound van je xox best wel bewerken hoor (doed iedereen toch????)
 
tja om maar even op de hoofd vraag te blijven. Voordat ik ff wat ga zeggen hier over even wat kleine info: ik ben totaal geen liefhebber van muziek van nu. Mij te commerciel, ben ook geen liever van acid, DB, trance, dance en ga zo maar eindje door... Dat even voor op gesteld... Verder, ik ken de geluiden uit de TR serie wel maar bezit geen van de serie (bezit bijna niets LOL). Gebruik de geluiden ook wel eens ja maar goed niet voor waar we het over hebben...

Ok komtie:

Waarom zou de serie ouderwets zijn? Omdat iedereen hem gebruikt? So what? DX7 is ook door iedereen gebruikt maar daar hoor je niets over. En dit geld voor zoveel andere apparaten. Kijk het is maar hoe je het apparaat gebruikt. Je kan uiteraard de presets gebruiken (iets wat ik vaak doe) maar ook zelf alles gaan bedenken. Dat is iets wat met een TR vast ook wel kan. Je kan nog zoveel nieuws uit die bakken halen. Dat geld voor alles. Je bent er echt niet doorheen hoor de komende tijd. Kijk het is dus hoe je het gebruikt. Om even een voorbeeld te noemen. Wat is de overeenkomst tussen Tony Black en Tony Banks? Nah dat is dat ze een TR808 gebruiken (ermm toch? ) maar waarop ze hem gebruiken. Das de manier. Tony Black haalt er hele andere geluiden uit en past het ook toe in een zeer andere muziek stijl als Tony Banks. Maar het blijft een TR808. Snap je? De zelfde geluiden maar toch weer heel erg anders. Je kan dus eindeloos bliven door gaan met die dingen... Ok volgende voorbeeld, wat is de overeenkomst tussen PjotrG, Kraftwerk, Depeche Mode, Michael Jackson en madonna? Nah een DX7. Maar iedereeen weer zijn andere genre muziek.

Die TR serie is een wereld wijde hit geworden. Mensen willen dat geluid graag gebruiken en de "klanten" (om het zo uit te drukken) graag het geluid horen. Dus iedereen gebruikt hem maar iedereen op zijn eigen manier. Dat het beestje oud is? maakt niet uit. Dit toont alleen de populariteit van hoe goed het apparaat is en dat hij steeds blijft boeien. Toch wel hele kunst. Het is niets anders als een voorbeeld van een synthesizer die extreem populair is en dus door iedereen word gebruikt. Het ding is flexibel, dat zien we wel aan de genres waarin het word gebruikt en het is veelzijdig doordat iedereen hem gebruikt maar iedereen weer anders...
 
Ik heb nooit beweerd dat de 909 geen schitterende machine was. Een Kever was ook een mooie auto, maar moeten we daarom allemaal nu nog steeds in een Kever gaan rondrijden?
 
Origineel geplaatst door Phontaq
Ik heb nooit beweerd dat de 909 geen schitterende machine was. Een Kever was ook een mooie auto, maar moeten we daarom allemaal nu nog steeds in een Kever gaan rondrijden?
Dat hoeft zeker niet, maar je hoeft toch ook niet tegen elke kever rijder te zeggen dat er iets nieuws is...
 
Origineel geplaatst door Phontaq
Ik heb nooit beweerd dat de 909 geen schitterende machine was. Een Kever was ook een mooie auto, maar moeten we daarom allemaal nu nog steeds in een Kever gaan rondrijden?

Als je dat leuk vindt wel, natuurlijk. Maar wie zegt dan dat je een 909 MOET gebruiken? Ik hoor nooit iemand zeggen dat ze een track niet goed vinden omdat er geen TR of XOX in zit. Toch?
 
Origineel geplaatst door JohnnyBusca
Dat hoeft zeker niet, maar je hoeft toch ook niet tegen elke kever rijder te zeggen dat er iets nieuws is...

ook de kever word door vw nagemaakt
maar zou een retro kever rijder een nieuwe willen????
 
Origineel geplaatst door Imipolex
Als je dat leuk vindt wel, natuurlijk. Maar wie zegt dan dat je een 909 MOET gebruiken? Ik hoor nooit iemand zeggen dat ze een track niet goed vinden omdat er geen TR of XOX in zit. Toch?

daar ben ik het helemaal mee eens!
 
voor jou is de 909 oud,voor mij en velen nog steeds erg bruikbaar..thats it

snap de discussie niet,gaat maar door en door... terwijl alles eigenlijk al gezegd is.

over smaak valt niet te discusieren,het is een persoonlijk iets.
 
Origineel geplaatst door Shivah
voor jou is de 909 oud,voor mij en velen nog steeds erg bruikbaar..thats it

snap de discussie niet,gaat maar door en door... terwijl alles eigenlijk al gezegd is.

over smaak valt niet te discusieren,het is een persoonlijk iets.



"beter 1 909 in de hand,dan 10 aan de kant"
 
Origineel geplaatst door Phontaq
Uiteindelijk is de juiste combinatie van verschillende geluiden en een goede mix die een track aantrekkelijk maken, dus in feite maakt het niet uit wat voor geluiden erin zitten. Zonder goede mix kun je het wel vergeten dat je 909 mooi klinkt in een track....

Maar dat heeft dus niets met de 909 zelf te maken, maar wederom met de gebruiker. Ik vind het een beetje kort door de bocht om te zeggen dat machines teveel gebruikt zijn of 'ouderwets', terwijl het veelal de manier waarop machines worden gebruikt aan clichés (want ik vrees dat we het daar over hebben, clichés) onderhevig is. Het is een beetje als 'type casting' in de film: Arnold Schwarzenegger zul je niet snel in een Shakespeare drama tegenkomen, hoewel hij het prima zou doen als Richard de derde. Maar is de afwezigheid van Arnold in Shakepseare drama's zijn eigen schuld? De discussie is werkelijk zinloos op deze manier. Je kunt je afvragen waarom bepaalde mensen steeds weer dezelfde clichés toepassen in bepaalde genres (de 909 snare roffel in trance, de vocoder die over robotjes lult in electro, het 303 filter getweak in acid, etc). Nu ben ik zelf wel van mening dat een instrument vaak je stijl dicteert, maar het is aan de creativiteit van de gebruiker of hij 'vernieuwend' bezig is en zich los kan maken van dat 'dictaat'. En dan rest ook nog de vraag: wat is vernieuwend? Is het vernieuwend als een trance producer een electro beat gebruikt? Voor trance misschien wel, maar voor electro niet. Is het vernieuwend als iemand muziek maakt in 5/8ste? Voor electronische muziek misschien wel, maar voor Jazz niet. Kortom, een zinloze discussie die me zelfs aardig rethorisch overkomt.
 
Hmm...... jullie begrijpen mijn gedachte nog steeds niet echt...... Nogmaals, iedereen moet zelf weten wat hij/zij doet. Ik probeer alleen te achterhalen hoe jullie tegen muziek maken aankijken. Ik heb mijn visie erop gegeven en blijkbaar kunnen de meesten zich daar niets bij voorstellen. Men voelt zich aangevallen door mijn mening, dat klopt natuurlijk niet. Het zal wel aan mij liggen, maar ik voel me nooit zo aangetrokken tot dingen die de hele wereld al doet. Ik wil mijzelf proberen te onderscheiden van de rest. Hopelijk heb ik mijzelf zo weer wat verduidelijkt.
 
Ik vind dat Shivah en Chinetti wel gelijk hebben dat zo ongeveer alles wel gezegd is nu. Hoewel het volgens mij absoluut geen zinloze discussie was, moeten we er maar een einde aan breien. Een mening is een mening, en ik heb van jullie meningen genoten! ;) Even goeie vrienden!
 
Misschien heb je jezelf niet duidelijk gemaakt, iest wat vaak een oorzaak van onbegrip is. Je zegt dat bepaalde machines teveel gebruikt zijn, dus worden de machines verdedigt. Als je zegt dat bepaalde manieren teveel gebruikt zijn, of instrumenten op een té voor de hand liggende manier, dan kun je misschien tot een wat 'constructievere' discussie komen. Try again.
 
Ik vind het ook een leuke discussie!
 
Ik snap Mono-poly wel maar denk dat hij teveel met z'n hoofd tussen de analoge zooi zit om te weten dat digitaal niet perse futloos en 'gecastreerd' klinkt. Dit vooroordeel en andere is moeilijk uit te bannen maar wie zegt dat een digitale bak niet zo te bouwen is dat bijv een x0x drumbak niet meer interessant is. Ik durf best wel te beweren dat dit gaat gebeuren en ook nog wel binnen nu en een jaar of 10.

Puur als je kijkt naar de evolutie van de elektronische instrumenten kun je wel een soort Darwin theorie toepassen lijkt me. De apparaten die het goed doen blijven gewoon langer in gebruik. Maar als er iets beters komt dan wordt dat gebruikt.
Toendertijd werden de x0x's ook gedumpt omdat de nieuwere apparaten 'echter' waren. En toen zocht men meer naar 'echte' akoustische instrumenten. Dwz het klimaat was toen anders.
Na de introductie van house is het klimaat veranderd en heeft ervoor gezorgd dat de zeldzame 'oudjes' weer in trek kwamen. Dat zegt wel wat over de kwaliteit. Maar een 909 kick lijkt in de verste verte niet op een kick van een drumstel.
Maar daar hebben ze sampling voor uitgevonden. ;)
(drummers zijn toch irritante zenuwlijers)

@Slipperman

Madonna met een kleine 'm' typen? Dat kun je de Queen of Pop niet aandoen! ;)
 
hahaha

ALL HAIL MACHINEDRUM!!!!!!!!

laat iedereen toch lekker zijn ding doen, wat kan mij het nou schele dat jij naar iets nieuws opzoek bent?
juist, niets :)
 
Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back
Top