Korg Kronos

Arpeggiato Sequentie: hoe speel ik deze?

Arpeggiato Sequentie: hoe speel ik deze?

Hallo allemaal,

ik val op dit moment op een probleempje met mijn kronos II: in mijn band dien ik een sequentie te spelen, die enkele keren in het nummer terugkomt. Kan je vinden op
vanaf seconde 29.

Wat ik al heb geprobeerd:

- deze in Karma te spelen, maar de juiste sequentie vind je daar niet in (het moet exact zijn zoals op het nummer in Youtube)
- dan maar via sequencer: sequentie met step record erin gezet en na wat zoeken: het werkt.

Wat is nu mijn probleem?

Mijn sequencer onthoudt de volume instellingen niet van de combi. Zoals je op het nummer hoort komen de verschillende timbres op in volume, dat doe ik manueel met de knoppen. het volume staat dus op het minimum van de verschillende timbres wanneer ik de sequentie start.

Echter, dan volgt er nog een strofe, dat is een andere combi. En als je dan terug naar het refrein gaat en je start de sequentie terug op (ik heb die aan een setlist toegevoegd), dan staan al die volumes terug ontregeld.

hoe kan ik de volume instellingen van de verschillende timbres vastleggen in de sequence mode zodat, wanneer ik een setlist item indruk dat verwijst naar een sequencer song, de juiste volumes meteen goed staan?

Ik hoop dat ik mij duidelijk uitdruk ;-)

natuurlijk, als er nog alternatieven zijn buiten de sequencer om de sequentie te spelen: I'm all ears :-)

Kris
 
Ik vind het bizar dat je in de kronos je sequencer song op dezelfde manier moet zien als een combi. Ik zou een bestaande combi nemen en daarop een sequencer laten draaien, maar bij deze moet je eerst de combi kopiëren naar een sequencer song en die acteert dan als combi in je setlist met de sequencer song erin. Maar ik heb de indruk dat die sequencer song zich niet als een echte combi meer gedraagt.
 
Ik vind het bizar dat je in de kronos je sequencer song op dezelfde manier moet zien als een combi. Ik zou een bestaande combi nemen en daarop een sequencer laten draaien, maar bij deze moet je eerst de combi kopiëren naar een sequencer song en die acteert dan als combi in je setlist met de sequencer song erin. Maar ik heb de indruk dat die sequencer song zich niet als een echte combi meer gedraagt.

ik weet niet of ik je helemaal goed begrijp, maar in een kronos is een sequencer song iets compleet anders dan een combi. Zowel kwa midi aansturing als kwa speelgedrag en mogelijkheden.

Een sequencer song heeft:
- audio support in de song
- ander gedrag met je General channel, dus stel je hebt op timbre 2 en timbre 4 beide verwezen naar midi channel 2 voor je song, als je nu timbre 2 kiest en je speelt, dan speel je op dat moment dus timbre 2 en timbre 4. Dit is met name lastig als je gebruik gaat maken van KARMA, aangezien deze in combis anders werkt, immers de Thru channels die aangevinkt staan in de meeste combis krijgen dan ineens compleet andere gedrag in je sequencer mode.

Wat de meesten doen bij gebruik van een externe sequencer (bijvoorbeeld cubase, logic of ableton) is:
een combi creeren waarbij je alle timbres naar een unieke midi channel verwijst.

Als je juist de sequencer mode wil gebruiken dan is het noodzaak om heel goed te kijken naar hoe je de timbre midi channel setups hebt ingesteld, zeker bij het gebruik van KARMA vergt dit de nodige kennis van hoe karma zijn midi informatie naar welk timbre kanaal stuurt. Als je geen KARMA gebruikt dan volstaat de kennis om te weten dat het gekozen spoor in je sequencer song bepaalt welk midi kanaal je op dat moment bespeelt op de kronos. Dus zo kun je dan timbres combineren (zelfs in zones) in 1 song.
Dus bijvoorbeeld:
- zet een trompet op timbre 1 van c0-B2 en een bel geluid op timbre 4 van C3-C6, zet beide op midi channel 1.
- zet een bas geluid op timbre 2 van c0-b2 en een piano op timbre 5 van C3-C6, zet beide op midi channel 2.
- zet een viool op timbre 3 en zet deze op midi channel 3.
- zet een gitaar sound op timbre 8 met midi channel 4
Als je nu gaat spelen gebeurt het volgende:
- selecteer timbre 1: zowel timbre 1 als timbre 4 speel je nu live via het keyboard (tegelijk)
- selecteer timbre 2: zowel timbre 2 als timbre 5 speel je nu live via het keyboard (tegelijk)
- selecteer timbre 3: je speelt nu live timbre 3

Als je vervolgens ook de KARMA routings nog instelt en deze bijvoorbeeld laat luisteren naar midi channel 3, dan kun je bijvoorbeeld bij het selecteren van timbre 3 KARMA een gitaar patroon laten spelen op timbre 8 naast volledig automatisch tijdens je viool spel.

Je kunt het eigenlijk zo gek maken als je zelf wil op die manier, variërend van audio backing tracks die je in realtime met KARMA mee laat spelen, tot volledig step sequenced patterns plus vector automation. Maar de basics zijn in ieder geval zoals hierboven beschreven staat.
 
Ik had hier wat geplaatst, maar dat was niet de bedoeling,
ik probeer het even bij het juiste item te plaatsen.
Dat komt, ben hier niet zo vaak, dus raak een beetje kwijt, hoe het ook al weer moet.
Sorry
 
Hallo beste mensen,

Ik heb weer pech met de Kronos.
Sinds mijn laatste reparatie, hierboven al beschreven, (ik bedoelde dus in m'n eigen topic, van die vorige reparatie)
heb ik tot vandaag weer zonder problemen met m'n Kronos kunnen spelen....

Echter, vanochtend toen ik hem aanzette, en ik zo'n 5 minuten aan het spelen was,
viel die zo maar in één keer weg. Oei. Dus ik hem weer aandoen. Hij kon er moeilijk door komen, toen ie op de helft was, van het laden, hield ie er weer mee op.
Weer geprobeerd, toen heeft ie weer een uurtje zonder problemen gespeeld.
Maar nu net voordat ik dit post, geeft ie weer de geest. Zo maar onverwachts valt ie in één keer weg. En ik krijg hem niet meer aan.

Een paar keer al geprobeerd, hij doet het niet meer.
Toen ie uit viel, bleef het left kanaal van de Tyros, ook maar doorklinken, dat is het kanaal wat midi wordt doorgestuurd naar de Kronos.

Jongens, ik ben bang, dat dit een groot probleem gaat worden.
Ik moet maar weer een afspraak maken met de reparatie dienst van m'n dealer.
Maar, of dit nog te repareren is.... En het zal wel wat duurder gaan worden, ben ik bang.

Wie heeft er een idee, wat er aan de hand is, als ie zo maar de geest geeft?
Ik hoop toch niet, dat dit het eind van m'n Kronos betekent.

Ik lees jullie reacties wel.
Groetjes, Piet

En weer staat het hier. Ik doe het niet goed.
Nou, ik laat het dan hier maar staan.
 
Laatst gewijzigd:
Ik heb trouwens net dat eerste probleem nog eens na gelezen.
Het heeft toch wel veel weg van het eerste probleem.

Ik heb er trouwens inmiddels weer een ander half uur op kunnen spelen.
Hij wilde toch weer opstarten.

Maar daarmee is het natuurlijk niet opgelost.
Maar even afwachten, tot ie het echt niet meer doet, alvorens naar de reparateur te gaan.
 
;{Dat hoop ik ook, Nicolas.
Ik hoop hem nog een tijdje te kunnen combineren,
met m'n nieuwe aanwinst, die december binnen komt.
De Yamaha Genos. En dan zit ik nu natuurlijk niet te wachten,
op de aanschaf van een andere Kronos.

Misschien wordt het wel een wat duurdere reparatie, vermoed ik,

Maar ik heb hem gewoon weer op de normale manier uit kunnen schakelen.
Zal mij benieuwen hoe lang het duurt, voordat ie er weer onder het spelen uit knalt.

Lijkt me trouwens een nachtmerrie, als je dat bij een optreden gebeurt.

Inmiddels er al weer uit geknald.
Ik ga nu nog even bellen om hem misschien morgen te laten repareren. ;{
 
Laatst gewijzigd:
Even terug komend op m'n Kronos probleem.

Inmiddels is voor 90% vastgesteld, dat er idd. sprake is van een kapotte harde schijf.
Er wordt een nieuwe voor me besteld, en dan maar hopen, dat het probleem hiermee is opgelost.
De vorige keer kon ik de fout niet aantonen, de Kronos werkte eigenlijk zonder problemen.
Dan is het wel heel lastig voor een monteur, om de oorzaak te vinden.
Maar deze keer was het wèl raak. Hij wilde niet opstarten, of tijdens het laadproces vloog ie er al weer uit.
Maar ook tijdens het openmaken, merkte de monteur bepaalde zaken op, die idd. volgens hem te wijten waren aan een kapotte schijf.
90% kans dat dit dus het euvel is.
De 10%, dat het nog een ander probleem zou kunnen zijn, neem ik dan maar voor lief.

Nou maar hopen dat de kosten nog een beetje meevallen. 8>
 
Ik heb verschillende back ups gemaakt.
Dus, ik hoop dat ik straks met zo'n nieuwe schijf direct m'n combi's weer kan inladen.
Zo'n back up, moet ook wel, ik heb zo'n 8 banken van de Kronos, helemaal vol staan met combi's voor m'n covers. Daar zit me een werk in. Natuurlijk wel geheel persoonlijk. Wat ik leuk vind, hoeft een ander weer niet leuk te vinden. Maar ik heb hem nog niet meteen terug. Ze moeten van die winkel bij mij nog het een en ander brengen en instellen en aansluiten, over een paar weken, en dan nemen ze gelijker tijd de Kronos ook weer voor me mee. Ik kan wel eventjes zonder Kronos. Ha, ha, niet te lang.
 
Mooi zo.

Heeft men de vorige keer iets gedaan waardoor het weer een tijd werkte of was hij spontaan weer braaf voor meerdere maanden?
 
Hoi Nicolas,

De vorige keer hebben ze er eigenlijk niets aan gedaan, dan alleen de schijf wat vast zetten.
En een paar dingetjes extra aan drukken.
Tja, hij deed het, dus hoe moet je dan een fout ontdekken...
En is er eigenlijk alleen arbeidsloon betaald. Vandaar dat het met de kosten toen nog wel mee viel. Omdat er niets is vervangen.

Maar dat ie daarna weer zo'n 11 maanden goed heeft gefunctioneerd.
Het is me een compleet mysterie, hoe dat kan. Maar goed, die schijf zal wel op het randje van instorten hebben gestaan.

Nu gaan de kosten absoluut omhoog. Maar als ik zo weer een tijdje vooruit kan,
dan moet het maar. Zelf kan ik hem niet vervangen, dus tis niet anders.
Maar het is nu even radio stilte, ik zal binnenkort wel horen, wat de uitslag is.
En dan wordt ie zo'n 3 à 4 weken op sterk water gezet. Omdat ze hem dan pas komen bezorgen.
Zodra ik hem weer heb, en er weer op heb gespeeld, zal ik melden of het probleem nu wèl goed is opgelost.
 
Heb de laatste tijd ook veel problemen met mijn Kronos. Tijdens een optreden gisteravond reageerde hij niet meer op MIDI-messages en bleven er tonen doorklinken. Ik moest hem wel uitzetten want hij leek bevroren. Na opnieuw inschakelen startte hij op met een andere setlist dan de gebruikelijke. En dan weet je al dat hij ook niet op MIDI reageert.
Eenmaal thuis mijn set weer opgebouwd. Er was niks meer aan de hand. Hele nacht aan laten staan. Perfect. Alles was ok vanmorgen.
Ging vanavond weer optreden. Na een uur zelfde probleem...

Geen idee wat dit kan zijn. Batterij misschien? Ik moet nu terugvallen op mijn ouwe Triton die me nog nooit in de steek heeft gelaten. Met de Kronos is het eigenlijk altijd al problematisch geweest. Niet de kwaliteit van de Triton wat mij betreft.

Herkent iemand deze problemen?
 
Zo even een update van mijn Kronos probleem.

Het wordt er niet leuker op. De reparateur heeft er een nieuwe harde schijf ingezet. Maar toen ie de Kronos aan deed, knalde hij na korte tijd er direct weer uit. Dus dat is de oplossing niet. Om mij verdere reparatiekosten te besparen, hebben we maar besloten om mijn apparaat naar Voerman op te sturen. Hij is bang dat er ernstiger zaken aan de hand zijn. Dat dus de interne computer in de Kronos stuk is. Ik zal worden gebeld door hem, als de kosten hoger uitvallen, dan het bedrag waar ik nu mee akkoord ben gegaan. Ik word hier niet echt vrolijk van. De Kronos bij Voerman, bah, gezien het laatste gesteggel wat ik had, toen mijn eerste Kronos ook al serieuze problemen had, en dat ze maar niet met een nieuw exemplaar over de brug wilden komen, vermoed ik dat dit een lang verhaal gaat worden. Met serieus hoge kosten. Ik had het heel graag anders willen zien, maar het kan niet anders. Een vervelend begin van 2018. Ik heb geen geluk met mijn Kronossen, dit is dus al de 2e die serieuze problemen geeft. En ik mis m'n Kronos nu al vanaf begin december. Shit. Wat mij betreft geen goede reclame voor Korg.

Een balende Legolas
 
...

Een vervelend begin van 2018. Ik heb geen geluk met mijn Kronossen, dit is dus al de 2e die serieuze problemen geeft. En ik mis m'n Kronos nu al vanaf begin december. Shit. Wat mij betreft geen goede reclame voor Korg.
dat is echt niet fijn inderdaad, ik had al mijn twijfels dat de door jouw genoemde problemen veroorzaakt worden door een SSD, het lijkt mij eerder iets als warmte problemen op je moederbord of corrupt geheugen, maar goed, ik ben geen monteur, die zullen het wel beter weten.

Het opsturen naar voerman lijkt me de beste oplossing inderdaad, ik hoop voor je dat het snel opgelost wordt.
 
Back
Top