[Yamaha] AN1X, CS1X, CS2X,... , verschillen en kwaliteit

De CS2X gaat weg jah... idd! Heb geen AN1X... Wil er ooit nog wel 1 aanschaffen... Maargoed, da's voor als ik meer geld heb

CS2X Kopen?? ;)
Zie mn thread in het aangeboden/te koop forum!

Mkay, back on topic...:D
 
Nope, sorry heb al een CS1, die ook al niet vaak meer gebruik.

Enige verschil tussen de CS1 en CS2 is geloof ik de kleur en de grootte van het geheugen, maar kan het mis hebben.... Maar wat is het verschil in klank tussen AN en CS-serie. CS ken ik wel, leuke geluiden, maar toch niet de potentie van een AN, dacht ik zo??

P.S. Marc, waar blijkt jouw head to head AN1 en AN200??
 
De CS is gewoon een rompler met toetsen dacht ik. Gewoon een aantal preset sounds waar je wel een aantal parameters van aan kan passen ( zoals attack etc ). De AN is een virtual analog synthesizer. Dat wil zeggen dat zaken als de VCO's en VCF digitaal nagebootst worden. Verder heeft de an1x wat meer knoppen en een ribbon controller ( of heeft de CS dat ook ? ).
 
ik heb de cs1x/cs2x nooit echt gehoord. Mooi is een kwestie van smaak, dus niet aan de orde. Het zijn gewoon
2 andere dingen. In de cs1x zitten waarschijnlijk wel klanken op geslagen die in de an1x gemaakt zijn. In principe klinken die hetzelfde denk ik dan. Alleen bij de an1x kun je er een hele andere klank van maken.

Waar de cs dus een beperkt aantal geluiden heeft, heeft de an er een onbeperkt aantal. Je kan zelf geluiden maken op de an.

Met de cs is echter een heel nummer in elkaar te zetten en met de an niet echt. Zo heeft de cs een hogere polyfonie waardoor je dus meer verschillende klanken tegelijk kan gebruiken. Bij de an is dat niet zo, bij deze synth kun je maximaal 2 klanken tegelijk gebruiken (an1x) of snel wisselen (an1x/an200).

Wil je gewoon 1 ding koop dan de cs serie. Wil je een synth koop dan de an. Ik gebruik zelf de an200/an1x in combinatie met een rm1x en een sampler. In de rm1x zitten veel geluiden net zoals de in de cs. Rare freaky dingen, basslines etc. maak ik met de an1x/an200.
 
cs1x versus cs2x

Cs1x: 32 stemmig, 4 meg xg + 0,5 meg extra voices, 6 knoppen
cs2x: 64 stemmig, 4 meg xg + 12 meg extra voices, 8 knoppen en een extra hipass filter (2 filters per voice dus)
daarnaasst zijn de effecten en de arp beter op de 2x.

an1x versus an200

De effecten op de an1x (3 stuks tegelijk) zijn veel uitgebreider dan op de an200...de an1x heeft reverb, chorus EN een variation effect...allen redelijk uitgebreid programmeerbaar.....de an200 heeft een extra golfvorm (een soort dubbele saw ofzo) en een extra xmod die de an1x niet heeft, maar maar 5 stemmen en is monotimbraal, de an1x is 10 stemmig bttimbraal.


Veel geluiden uit de cs2x klinken overigens alsof ze gesampeld zijn uit de an1x...veel geluiden die je bij de a4k sampler krijgt trouwens ook.

p.s. als je een echte killer uit de cs serie wilt kopen: ga dan voor de cs6x (rack binnenkort goedkoop bij feedback verkrijgbaar) of de s90 (dat is een cs + extra pianogeluiden!) in de cs6x kan je later dan nog een an of dx boardje plempen...de programmeerbaarheid van de cs2x is vele malen betere...de 1x en 2x werken met voices waar al een filter, enveloppe, lfo in meegebakken zit: je kan dus alleen offsetten...niet 'kaal' programmeren...elke voice komt dan ook tig keer terug in de banken met andere namen en andere settings...lichtelijk irritant.
 
Origineel geplaatst door shortwave
P.S. Marc, waar blijkt jouw head to head AN1 en AN200??

Nog niet aan toegekomen, maar ik zal vanavond wat patches over gaan gooien. maar m'n eerste indruk is wel dat ze redelijk identiek klinken, afgezien van de verschillen in specificaties (effecten, voices). Ik vind trouwens de samples in de AN200 niet je van het, klinkt allemaal erg lo-fi, maar het blijft leuk om daar mee te spelen 8o)
 
Origineel geplaatst door shortwave
Heeft de AN samples??? Je bedoelt, neem ik aan een soort van digitale oscilators die een VCO nabootsen?? Anders zou de AN just another rompler zijn...
Ik denk dat hij de gesamplede DRUM geluiden in de an200 bedoelt
 
maar die dingen zijn ook meer toegevoegd om ritmes te programmeren en niet met het idee van een volwaardige drumcomputer o.i.d. Ik ben dus blij dat ze erin zitten. Dit soort dingen hangen trouwens ook van de stijl af die je wilt maken. Las vooral veel kritiek in forums over de drumsounds in de rm1x, maar ik vond het eigenlijk wel meevallen. Er zit best bruikbaar spul tussen, je moet alleen wat meer zoeken en af en toe een beetje met de pitch knop spelen.
 
Inderdaad, ik ben ook wel blij dat ze erin zitten, das ook 1 van de redenen dat ik hem gekocht heb, makkelijk om mee te nemen als ik eens een weekendje bij m'n vriendin zit...
 
De AN1x heeft dan wel geen drumsamples aan boord, je kan er wel drumgeluiden mee maken hoor.

Kijk maar eens op de website van Bazziman. Daar vind je de beschrijving om een kick of een snare te maken. :okdan:
 
Okay check this link: https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=13105

Forumlid no. 4 die zijn AN te koop aanbiedt.

En check dan es de oorspronkelijke vraag van deze discussie. Echt heel veel mensen gooien hun AN1x in de verkoop, terwijl ik in deze thread eigenlijk slechts en alleen maar lovende geluiden hoor over de AN.

That does not compute!!!

AN1x volgens velen een fantastische synth, An1x volgens velen een synth die maar ff ruimte moet maken (i.e. weg met dat ding!)

Ik wil nou wel eens weten wat daar achter zit
 
Ik doe 'm weg omdat ik 'm niet echt gebruik, een AN200 heb gescoord en nieuwe plannen qua muziek heb.

Ik doe 'm weg zoals ik ook ooit mijn D70, K5000s (what was I thinking?), Nordlead, WSA1 (heb ik weer!) en nog wat dingen weg deed. Zoals ik nu ook mijn K2000VPR V3 en Darkstar aanbiedt.
Dat wil dus niet zeggen dat het geen goed spul is en het niet bevalt. Het wil zeggen dat ik 'm wegdoe 8o)

Wat je vaker ziet dat dit als het ware in golven gaat. Nu staan er een hoop te koop, ik ben overigens het goedkoopst voor de mooiste :duivels: , maar over een maand of wat kan je ze nergens meer vinden...
 
Origineel geplaatst door n0_key
Ik doe 'm weg omdat ik 'm niet echt gebruik, een AN200 heb gescoord en nieuwe plannen qua muziek heb.

Ik doe 'm weg zoals ik ook ooit mijn D70, K5000s (what was I thinking?), Nordlead, WSA1 (heb ik weer!) en nog wat dingen weg deed. Zoals ik nu ook mijn K2000VPR V3 en Darkstar aanbiedt.
Dat wil dus niet zeggen dat het geen goed spul is en het niet bevalt. Het wil zeggen dat ik 'm wegdoe 8o)

Wat je vaker ziet dat dit als het ware in golven gaat. Nu staan er een hoop te koop, ik ben overigens het goedkoopst voor de mooiste :duivels: , maar over een maand of wat kan je ze nergens meer vinden...

Wacht ff..... sorry, maar een AN1x vergelijken met een K5000 of een Nordlead vinnik net ff te ver gaan. Wat je met je synths doet in de zin van: ik verkoop ze door. Da's ieders eigen zaak. Maar ik vind een K5000 en Nordlead (was het een 1 of 2???) niet van dezelfde (synth-) klasse als een AN...

Maar goed.... je kan van alles doorverkopen en je studio daarmee een zeker organisch gehalte geven (de ene synth voor de andere synth.. enzovoort - regeneration..... zullen we maar zeggen) Het gaat hier om die AN, wat in mijn opzicht een leuke en zeer bruikbare synth is, maar waar ik heel conflictueuze berichten over hoor....

Het valt echt op hoeveel mensen TEGELIJK dat ding te koop aanbieden....

Dat was met de K5000 en Nordlead e.a. niet echt het geval....



Oh ja... P.S. kun je SVP je Avatar veranderen? Ik raak in de war van de priemende en verleidende ogen van Nathalie... ;)
 
Back
Top