[Yamaha] AN1X, CS1X, CS2X,... , verschillen en kwaliteit

Een van de knoppen van m'n AN1x was kapot toen ik hem kocht, bij yamaha een nieuwe besteld en dat werkt prima, maar als je het goed bekijkt is het ook niet echt een stevig design. zolang je maar niet te agresief gaat draaien gaat het prima....
 
Tip van de week: behandel je AN1x met fluwele handschoenen ;)

Hee Marc, je hebt ook een AN200 sinds kort. Vertel ons onwetende forumleden eens over de verschillen met de AN1x...
 
Ik denk... gezien de manier hoe de AN1x eruit ziet en nog een paar dingetjes dat dit Yamaha's snelste antwoord op de JP8000 was dat ze zo even konden verzinnen. Net iets meer polyfonie, en als je de ribbon-controller ziet zie je dat er een kantje van schuin is. Cheape behuizing, OK, maar dit riekt eerder naar een designflaw als gevolg van het behoefte hebben aan een 'antwoord'. Jammer ook dat de arp niet door wordt gegeven. Een van de presets is volgens mij letterlijk gebruikt voor Bomfunk MC's "Freestyler", en een andere preset die een 303 via de 16-step seq laat lopen is een exacte kopie van FatBoy Slim's Acid "8000". :).

Grootste nadeel : de bediening, inderdaad. M'n 'collega' waar ik toendertijd mee produceerde ruilde z'n CS in voor de AN, en dat was gelijk mijn eerste ervaring met een VA'tje. Wel gaaf, omdat ik sinds '95 eigenlijk alleen nog maar romplertjes heb aangeraakt (daarvoor JX3P's, (Alpha) Juno's). Krijg je gelijk een beetje een 'schok' - met effecten klinken die dingetjes nog mooier ;).
 
Origineel geplaatst door Yoozer
Ik denk... gezien de manier hoe de AN1x eruit ziet en nog een paar dingetjes dat dit Yamaha's snelste antwoord op de JP8000 was dat ze zo even konden verzinnen. Net iets meer polyfonie, en als je de ribbon-controller ziet zie je dat er een kantje van schuin is. Cheape behuizing, OK, maar dit riekt eerder naar een designflaw als gevolg van het behoefte hebben aan een 'antwoord'. Jammer ook dat de arp niet door wordt gegeven. Een van de presets is volgens mij letterlijk gebruikt voor Bomfunk MC's "Freestyler", en een andere preset die een 303 via de 16-step seq laat lopen is een exacte kopie van FatBoy Slim's Acid "8000". :).

Eerlijk gezegd vind ik de AN1x geen vergelijking met de JP8000. Ofwel ze zijn bij Yamaha compleet debiel, maar dat acht ik niet waarschijnlijk. Of ze wilde gewoon met een nieuwe concurrerende synth komen, maar niet concurrerend met de jp8000. Het zijn synths uit twee compleet verschillende klassen!

En nu ga ik :Z
 
Origineel geplaatst door shortwave
Sorry, had je PB nog niet gezien....

En over de AN1x, ik zou niet weten wat anderen tegen het uiterlijk van het bakkie hebben. En van dat klikken en vastlopen hoor ik ook voor het eerst. Maar goed, dat zou een goede reden kunnen zijn om 'm weg te doen. De bediening lijkt me uiterst overzichtelijk, maar dan moet je wel weten hoe een synth werkt. En misschien raken mensen in de war omdat Yamaha probeerde origineel te zijn door de AN een zgn. Analog Physical Modeling klankopwekking mee te geven.

Yamaha gebruikt al jaren een matrix systeem. Matrix systemen zijn bekent in Aziatische landen welke daar ook toegepast worden in de bedrijfscultuur.

Ik snap deze thred niet, er zijn zoveel apparaten waren mankementen aan zit. Zo ook de mini moog, die is zo out of tune.
Yamaha maakt al jaren goede produkten en die zakken snel in prijs naar beneden. Roland houd min of meer zijn waarde langer vast. Dat komt gewoon door het merk. Zoiets als van Mattel (barbies e.d.). Ik heb mijn an1x al sinds 1997. Nooit problemen mee gehad. 1 keer een patch verkeerd, dat was alles. Dat ding ruled gewoon. Ik krijg sta er elke keer weer van te kijken wat dat apparaat allemaal te bieden heeft. Kan ik niet zeggen van Roland. Zeker die nieuwe spullen niet. Roland is wat dat betreft een stuk makkelijker in gebruik. Je zet dat ding aan en je hebt zo een nummer inelkaar. Je bent er alleen wat sneller op uit gekeken, maar dat is mijn mening.
Al met al blijven het leuke speeltjes die synths. :)

:doei:
 
Ik heb hier nu zowel een an1x staan als een an200 ( omdat de dx200 niet meer te krijgen was ;{ ). Geluid is hetzelfde vanwege de toongenerator. De an1x heeft is alleen 10 polyfoon ( 5 per kanaal ) waar de an200 5 polyfoon is. Het voordeel van scene's heeft de an200 nog wel. Naar mijn weten veranderd de an1x daartussen twee verschillende voices, die je ook op 2 midi kanalen kan aansturen.

Ik ben nu met de an200 bezig en qua programmeren vind ik het wat duidelijker, maar dat ligt waarschijnlijk aan de manual. Ook lees ik het nu voor de 2e keer ( na de manual v.d. an1x ) dus de meeste termen ben ik al eens tegen gekomen. Ik heb nl. ook nog nauwelijks ervaring met de an1x ( teveel rotzooi ineens gekocht ). Die matrix vind ik trouwens wel overzichtelijk van de an1x, maar goed ik heb ook geen ervaring met een jp8000 o.i.d.

Qua effecten is de an200 wat uitgebreider met distortion dacht ik. Waar de an1x 3 standen heeft ( wet, wet/dry, dry ) heeft de an200 echt een geleidelijke overgang.

Geluid is perfect. In de an200 zitten echt 256 patterns met verschillende sounds. Weet je in ieder geval wat van moois je er zelf ook uit kan halen.
 
Hmmm ik heb zelf de JP8000, maar ik vind de AN1X er gewoon cheap uitzien ...:frons:
 
Origineel geplaatst door Mostatic
Ik snap deze thred niet, er zijn zoveel apparaten waren mankementen aan zit. Zo ook de mini moog, die is zo out of tune.
:doei:

Ja~, weet je? Deze thread is ontstaan uit een TE KOOP aangbeboden AN1x Maar zoals het ook behoort op dit prachtige forum, ontaardde dat in wederom een fijne discussie over jawel.... synthesizers! Dus door Mods verplaatst.
 
Origineel geplaatst door shortwave
... Yamaha probeerde origineel te zijn door de AN een zgn. Analog Physical Modeling klankopwekking mee te geven.

Het analog en physical modeling is gewoon marketingpraat van Yamaha. Het klinkt gewoon stoer. Het is gewoon een virtual analog bak hoor.

En JP8000 en AN1x een klasse apart? Qua programmering wellicht wel ja. Maar qua klank dus echt niet. En in de tijd dat Yamaha deze cheapo uitziende versie op de markt brachten hebben ze wellicht moeten doen vanwege de concurrentie met Roland. Die twee beconcurreren elkaar constant wat dat betreft. Rond die tijd zijn er bij Yamaha wel meer rare ontwerpen uitgekomen alsof het leek of ze de weg kwijt waren geraakt.
Het zijn beide goed klinkende bakken maar ze klinken anders. En wat dat betreft mag je gewoon blij zijn dat die AN1x zo goedkoop is. :)
 
Origineel geplaatst door fuse
Het analog en physical modeling is gewoon marketingpraat van Yamaha. Het klinkt gewoon stoer. Het is gewoon een virtual analog bak hoor.

En JP8000 en AN1x een klasse apart? Qua programmering wellicht wel ja. Maar qua klank dus echt niet. En in de tijd dat Yamaha deze cheapo uitziende versie op de markt brachten hebben ze wellicht moeten doen vanwege de concurrentie met Roland. Die twee beconcurreren elkaar constant wat dat betreft. Rond die tijd zijn er bij Yamaha wel meer rare ontwerpen uitgekomen alsof het leek of ze de weg kwijt waren geraakt.
Het zijn beide goed klinkende bakken maar ze klinken anders. En wat dat betreft mag je gewoon blij zijn dat die AN1x zo goedkoop is. :)

Yep, just AN-other VA......

Yamaha, Korg en Roland gunnen elkaar het licht in de ogen niet! Maar AN en JP zijn denk ik totaal verschillende synths die niet bedoeld waren om elkaar rechtstreeks te beconcurreren. Kan me trouwens ook niet zo direct een bak van Yamaha voor de geest halen die wel gelijkt op de JP8000.... Iemand?
 
Je gaat ook geen CS80 met een Jupiter8 vergelijken toch?


En nu schiet me ook binnen dat het eigenlijk wel vreemd is dat er op de JP en AN nooit een vervolgverhaal is gekomen. Dwz dat van hetzelfde concept er iets met meer polyfonie op de markt is gebracht. Want bijv de Supernova heeft dat weer wel. En lijkt het wel alsof er van 'uitmelken' van het concept geen sprake meer is. Waarom is er ooit geen AN2x of een JP9000 uitgekomen? Me dunkt dat er markt genoeg voor is.
 
Origineel geplaatst door fuse
Je gaat ook geen CS80 met een Jupiter8 vergelijken toch?


En nu schiet me ook binnen dat het eigenlijk wel vreemd is dat er op de JP en AN nooit een vervolgverhaal is gekomen. Dwz dat van hetzelfde concept er iets met meer polyfonie op de markt is gebracht. Want bijv de Supernova heeft dat weer wel. En lijkt het wel alsof er van 'uitmelken' van het concept geen sprake meer is. Waarom is er ooit geen AN2x of een JP9000 uitgekomen? Me dunkt dat er markt genoeg voor is.

Of appels met peren?? ;)

Maar daar snijdt je zowaar een punt aan! Waarom geen vervolg op de AN (ff AN200 daargelaten) of een vervolg op de JP8000? Yamaha kwam wel met een vervolg op de CS1....

Misschien heeft het toch te maken met verkoopcijfers en marketing strategieen. De kosten mogen de baten natuurlijk niet overstijgen. De JD800 bijvoorbeeld, eigenlijk een soort voorloper van de JP, heeft Roland meer gekost dan opgeleverd.

Van de AN weet ik het niet. Maar ik denk dat Roland maar eens in de zoveel jaar een synth als de JD800 of de JP8000 op de markt zet, en het niet nodig acht die steeds te "updaten", omdat het toch al "klasse-synths" zijn om het zo maar uit te drukken.
 
Waarom is er ooit geen AN2x of een JP9000 uitgekomen
De markt voor VA's raakte op een gegeven moment wel erg gevuld (korg, waldorg, clavia, access, oberheim). Dus ik denk dat de risico's om een nieuwe VA te lanceren te groot waren. Zeker omdat je een beter produkt moet neerzetten wat erg moeilijk is.

Wat ik me wel afvraag is waarom Roland de JP8000 uit de produktie heeft genomen. Zo slecht zou hij nu ook wel weer niet verkopen. Zeker gezien het hedendaagse gebruik ervan.
 
Origineel geplaatst door erik.vermeer@wa
Op deze site staat de nieuwste editor voor de An1X en PLG AN board voor de CS6r

http://www.yamahasynth.com/down/an1x/s_an1xed.htm

Dit is een zeer mooie editor. Erg inspirerend en ik ben tot de conclusie gekomen dat er zeer veel uit de AN is te halen. Ik heb zelf de PLG AN (board)

Groet Erik

Absoluut, een SUPER-editor, en net als in de Korg Karma nieuwsgroep kan je ook in de AN1x nieuwsgroep gewoon lekker in discussie treden met de maker ervan :halleluja

Wat ik nog niet las. De CS1x en CS2x beschikken over waves en kan je o.a. met een XG Editor te lijf gaan, de AN1x heeft dat niet.

Wat ook fijn is, is dat je tegenwoordig een CS1x, CS2x of AN1x voor een paar 100 EUR kan kopen, voor zo'n 500 EUR heb je tegenwoordig al een AN1x en een CS1x of CS2x. Daar kan je al heel wat mee doen en het is helemaal niet duur :okdan: Mocht ik nu beginnen dan zou ik zo'n combi wel zien zitten hoor. En een CS1x en AN1x passen heel goed bij elkaar, het lijkt wel een tweeling :D
 
Origineel geplaatst door Hover

Wat ook fijn is, is dat je tegenwoordig een CS1x, CS2x of AN1x voor een paar 100 EUR kan kopen, voor zo'n 500 EUR heb je tegenwoordig al een AN1x en een CS1x of CS2x. Daar kan je al heel wat mee doen en het is helemaal niet duur :okdan: Mocht ik nu beginnen dan zou ik zo'n combi wel zien zitten hoor. En een CS1x en AN1x passen heel goed bij elkaar, het lijkt wel een tweeling :D

Sterker nog... 400 Euro zelfs... Bij mij :D :D :D
 
Ik hou ook van mijn AN1x.. Hele heftige geluiden, die lekker te maken zijn via de pc editor :okdan:
 
Back
Top