Een paar Mac vragen...

ik moet wel wennen aan mijn nieuwe mac btw, cmd toets vind ik nu nog een beetje appart werken....

Ik merk wel dat alles soepeler loopt dan bij windows, bv installeren en weg schrijven van info gaat snel.
 
Hey man, moet zeggen dat ik bij een PC er niet aan ontkwam maar heb vanaf m'n eerste Mac jaren geleden nog nooit gewerkt met verschillende partities, komt de efficientie van het systeem ten goede om dit niet te doen. En heeft los daarvan ook geen toegevoegde waarde om het wel te doen, ik zou dit verhaal dus ook skippen...
En Time Machine is wat mij betreft qua makkelijkheid en functionaliteit/intergratie ook unbeatable. Probeer je wegwijs te maken in de Mac/OSX programma's.

Succes man met je overstap of het intergreren van de Mac in je huidige werkwijze. Oh ene audio op de interne 5400 scijven gaat prima, en anders kan je nog een 7200 intern laten plaatsen.
 
Hey man, moet zeggen dat ik bij een PC er niet aan ontkwam maar heb vanaf m'n eerste Mac jaren geleden nog nooit gewerkt met verschillende partities, komt de efficientie van het systeem ten goede om dit niet te doen. En heeft los daarvan ook geen toegevoegde waarde om het wel te doen, ik zou dit verhaal dus ook skippen...
...
Oh ene audio op de interne 5400 scijven gaat prima, en anders kan je nog een 7200 intern laten plaatsen.

De enige reden dat ik met partities wil werken is dat ik "bang" ben, dat als er iets misgaat op de installatiepartitie, ik ook mn samples en projects in gevaar breng... Als er nu op mijn PC iets mis gaat of ik wil software testen, dan overschrijf ik telkens de installatiepartitie met Ghost.
 
Wedden dat jij heel blij gaat zijn met je Mac.

Lees ook even dit draadje door, misschien heb je er wat aan... 8)

Kijk die sub blij zijn! :)
ik had het ook hoor, in het begin erg onwennig, maar ohwjee, wat ga je een lol krijgen van je maccie! im lovin it :)
succ6!
 
De enige reden dat ik met partities wil werken is dat ik "bang" ben, dat als er iets misgaat op de installatiepartitie, ik ook mn samples en projects in gevaar breng... Als er nu op mijn PC iets mis gaat of ik wil software testen, dan overschrijf ik telkens de installatiepartitie met Ghost.


Het werken met partities op OS X is op zich een groter risico dan het niet werken met partities.

Ik zou het gewoon niet doen.
het begrip "map" is al 'partitie' genoeg.. Ik kan me niet inbeelden dat je dingen in gevaar kan brengen onder normale omstandigheden.

Zorg gewoon voor goede backup, Time Machine of Carbon Copy Cloner
 
Een SSD is trouwens ook aan te raden, heb ik nu in mijn studio pc zitten, tering wat een verschil!

Ik denk dat de mooiste oplossing (mits je het geld ervoor hebt) zou zijn om je optische drive te vervangen door een reguliere 2.5" sata hdd (5400/7200)

en je normale drive te vervangen voor een SSD

Optibay

http://www.mcetech.com/optibay/

SSD 80GB
http://tweakers.net/pricewatch/243735/intel-postville-ssdsa2mh080g2c1-80gb.html

SSD 40GB
http://tweakers.net/pricewatch/250688/intel-postville-x25-v-ssdsa2m040g2xx-40gb.html
 
zijn dit laptop (macbook) schijven? is dat overigens makkelijk in te bouwen (te verwisselen met de originele hd)?
wat raad je aan voor Logic9, veel samples, virusTI, zware vsti? 5400 of 7200rpm?

is supermakkelijk te vervangen, althans bij mijn macbook pro is het gewoon een kwestie van het batterij klepje openen en de hdd kabel in een andere drukken ;)

zie hier bijv. een tutorial -->

qua 'zware vsti' maakt je hdd niet zoveel uit, dat vergt alleen meer van je ram en je cpu. Als je echt VEEL GROTE samples gebruikt kan 7200rpm natuurlijk wel performance winst geven. Echter zoals ik al zei, ik gebruik in mijn macbook pro een 5400rpm schijf en kom daar perfect mee uit de voeten.

7200rpm is minder zuinig, wordt warmer en maakt meer lawaai, gaat ten koste van je accuduur. Maar geeft wel meer performance. Maar in hoeverre dit uitmaakt kan ik je niet zo 123 vertellen, zou je even naar benchmarks moeten zoeken.
 
zijn dit laptop (macbook) schijven?

Ja elke standaard 2.5" harde schijf past in een macbook, en er is niet zoiets als een speciale 'mac' schijf. Zijn gewoon universele harde schijven die je natuurlijk wel als hfs+ moet formatteren. Maar dat kun je gewoon in je disk utility doen.

Ik heb mijn eigen hdd vervangen door een 5400rpm samsung schijf. Net zoals in het filmpje, gewoon even je bestaande installatie clonen (met carbon copy of 'superduper!')

en dan je schijf vervangen en gewoon verder werken waar je gebleven was.
 
qua 'zware vsti' maakt je hdd niet zoveel uit, dat vergt alleen meer van je ram en je cpu. Als je echt VEEL GROTE samples gebruikt kan 7200rpm natuurlijk wel performance winst geven. Echter zoals ik al zei, ik gebruik in mijn macbook pro een 5400rpm schijf en kom daar perfect mee uit de voeten.

7200rpm is minder zuinig, wordt warmer en maakt meer lawaai, gaat ten koste van je accuduur. Maar geeft wel meer performance. Maar in hoeverre dit uitmaakt kan ik je niet zo 123 vertellen, zou je even naar benchmarks moeten zoeken.

ik gebruik nu voornamelijk sylenth1, kontakt2, vstation en mij virus ti snow icm cubase4.
Meestal maak ik per spoor een audio mixdown.
Is een 5400 hd dan voldoende of raden jullie dan toch een 7200rpm aan?
ssd lijkt me ook wel wat maar heb min 500gb nodig.....
 
Die 5400rpm krijg je er toch bij, dus je kunt het altijd proberen. Ik gok dat ie het wel trekt.

Maar een performace update doen onder het mom van: 'omdat het kan' is natuurlijk ook nooit weg... maar goed zo ben ik ;)

Voordeel van een kleine SSD voor alleen je systeem en je applicaties is dat je systeem knetterhard loopt, megasnel opstart, alles flitst dan letterlijk! :)

Dan zou je bijv met zo'n optibay gewoon een 500GB schijf kunnen gebruiken voor je data, je samples, je documenten etc..

Zo'n optibay hoeft niet eens zo duur te zijn --> http://cgi.ebay.com/2nd-HDD-caddy-A...Computing_LaptopAccess_RL?hash=item2eac3ada1a
 
Ik heb een 7200 in mn MacBook (black, 3,5 jaar oud) zitten. Je merkt wel verschil.
Alles wat shit van je HD moet laden gaat tikkie sneller. Dus opstarten laptop, laden projects en samples. Maar ik moet wel zeggen dat het niet heeeel veel uitmaakt.
Ik zou gewoon met die 5400 proberen, trek je het niet (of je bent onzeker, in jouw geval), dan gewoon een 7200 inbouwen.
 
ik heb me laten vertellen dat een 7200 toerenschijf de boel niet sneller maakt, en wel hierom;

De schijf maakt meer omwentelingen, wat de processor weer moet berekenen, waardoor de computer zelf in feite langzamer wordt omdat ie meer omwentelingen moet processen.
Ik heb nu zelf een externe firewire HDaan mn MBP hangen, en dat werkt een stuk sneller dan de 5400 toerenschijf :)

SSD is duur, maar zeker de bomb!
 
Ik zou eerst ff inderdaad werken met je stock MB...ik denk niet dat je problemen zal ondervinden bij normaal audio en/of video gebruik...
 
Wat ik me nou afvraag; is het überhaupt aan te raden de schijf te partitioneren? Toen ik nog met Windows werkte is wel eens tegen mij gezegd dat dat alleen de moeite waard is vanaf een bepaalde HD-capaciteit.
Weet iemand of dat voor Mac OS X ook geldt? En zo ja, vanaf welke capaciteit is dit dan aan te raden?

(btw: ik had toen slechts 40 gb in mijn windows-laptop geloof ik)
 
Partitioneren is een optie als het naar jouw idee nodig is. Qua veiligheid bij een Mac maakt het niet uit, automatisch Time Machine laten backuppen en je kunt overal bij. Qua efficientie heb ik het altijd al onhandig gevonden, en bij PC's alleen noodzakelijk kwaad. Bij m'n Macs nog nooit gedaan, ook nog nooit problemen gehad sinds jaren inmiddels
 
Back
Top