De Grote Reparatie Tips & Tricks thread

Er gaat niets boven een analoge multimeter.
...Want? Voor wisselende signalen kan het nog wel eens handig zijn om een naald te hebben, maar verder zie ik het nut tegenwoordig niet echt. Als dat ding niet recht voor je neus ligt lees je hem sowieso al verkeerd af. Als hij valt kan hij sneller stuk zijn. Bij de meesten kan je niet even een hold indrukken als je in een benarde houding staat.
En ik heb nog met bakelieten meters die slechts 1 grootheid konden meten en geen beveiliging hadden gewerkt, dus het is niet dat ik nooit iets anders dan een DMM geweten heb.
 
Ja het mag wel wat kosten, voor normaal gebruik als beginner en komende 10 jaar vind ik rond 100,- ok. Maar ik vraag me dan toch af hoe ze dat in de jaren 70 deden? Hadden ze toen inferieure meters of waren die toen 1000,- gulden? Of alleen voor professionals?
Met name het heeeeeel goedkope spul bestond toen niet, zeker niet als het digitaal moest zijn in de seventies. En ja, spul was vaak nogal duur. Je had toen ook wat minder hobbyisten met een garage vol meetapparatuur. :) Als je het betaalbaar wou in de seventies, was het analoog en het "multi" aspect was ook beperkt.
 
Ja het mag wel wat kosten, voor normaal gebruik als beginner en komende 10 jaar vind ik rond 100,- ok. Maar ik vraag me dan toch af hoe ze dat in de jaren 70 deden? Hadden ze toen inferieure meters of waren die toen 1000,- gulden? Of alleen voor professionals?

Deze Philips buisvolt(multi)meter is uit 1956.
Warmer kan bijna niet.
Moet alleen een keer het glas van de meter vervangen.

IMG_20240607_091259.jpg
 
Als dat ding niet recht voor je neus ligt lees je hem sowieso al verkeerd af. Als hij valt kan hij sneller stuk zijn. Bij de meesten kan je niet even een hold indrukken als je in een benarde houding staat.

Voor dat laatste kan een analoge meter juist handig zijn. Niet voor nauwkeurige metingen, maar bijvoorbeeld om te checken of je ergens een spanning meet, of niet. Onder bijna alle kijkhoeken en lichtinvallen zie je de naald wel uitslaan. Dat is met een digitale meter soms lastiger, dan moet je onder de juiste kijkhoek het schermpje aflezen, vooral bij invallend tegenlicht. En je hebt niet altijd de handen vrij om een knopje in te drukken.
 
Vraag 3.
Ik heb een 15v 4A lineaire power supply. 1 uitgang (GX16) gaat naar m’n modular. En 1 uitgang wil ik graag terug schroeven naar 12v dc. Kan ik de center positieve kabel aansluiten op een klein knutselwerkje van een rectifier, chocke en capacitor?
Heeft iemand nog een tip? Of Yt link.
 
Ja Buck down kom ik veel tegen maar is dat niet te noisy voor audio?

De 7812 heeft een Max van 1A is dat wat ie max binnen mag krijgen of wat ie doorgeeft? Ik heb 0.9 A nodig op 12v dus zou perfect kunnen zijn
 
Die één ampère is de maximale stroom die de 7812 kan verwerken.
Maar er zijn ook twee ampère versies van, b.v. de L78S12CV.
 
Laatst gewijzigd:
Even een midi vraag.. gezien jitter en vershillen in mijn midi signaal kracht of clock.

Stel je spilts een singe midi kabel naar een y cabel en maakt hem gebalanceerd en summed hem dan weer naar single midi.
Zou dit werken tegen jitter? En hoe zou je dat doen?

midicab-1.gif


midicab-1.gif
 
erg offtopic. jitter, clock, signaal kracht... waar heb je het over?
En ik zou ook niet te moeilijk doen.
Heeft niets met je kabels te maken.
Een standaard midi kabel kun je tot 15m doen.
Voor audio gaat dat ongebalanceerd niet goed werken.
Passief splitten is ook geen goed idee en tegen de midi standard.
Kan werken maar kan ook niet werken.
 
Waarom zo aanvallend?
ik begin met kabels maken en desolderen.
Waarom mag ik niet moeilijk doen en jij wel? Echt weirde persoonlijke reacties.

"Voor audio gaat dat ongebalanceerd niet goed werken" waar heb je het over?
Dit is een midi vraag. Volgensmij heb je bij splitten ook een optocopler nodig.
 
Dit is off topic.
Open liever een nieuw topic.

Dit topic gaat over tips voor het repareren van electronica.
 

De Grote Reparatie Tips & Tricks thread​

ik zag dit als een Trick.

Als de moderator het verkeerd vind verweider dan aub deze vraag.
 
Volgens mij ontstaat jitter niet in de kabel en verder is het een digitaal signaal dus zolang het correct gelezen wordt maakt de ruisverhouding/signaalsterkte verder niet uit. En als het op normale afstanden niét normaal gelezen wordt, kan een gewone gezonde MIDI kabel niet de oorzaak zijn.

Ik zie het nut dus niet van een gebalanceerde MIDI kabel als je binnen de 15 meter blijft (met een fatsoenlijke kabel voor dergelijke lengtes).
 
En bij meer dan 15meter kun je er altijd nog een midi signaal versterker
tussen duwen en kan zonder probleem weer 15 meter verder.
 
Overigens is de afscherming van de midi kabel maar aan één van de connectoren verbonden.
Doe je dat niet kan het tot ongewenste effecten leiden.
Screenshot_20240611_173341_Chrome~2.jpg
 
Back
Top