De Grote Reparatie Tips & Tricks thread

Ik heb een kabel breuk in een center positief gx16 aansluiting. Nu heb ik een vervangende kabel gevonden.

Klopt het dat wit gestreept min is?
image.jpg
 
Ik zou witte streepjes als min nemen, maar als je beide connectoren zelf moet verbinden ben je daar geheel vrij in, en als iemand anders 1 kant al verbonden heeft zou ik vooral nameten wat die gedaan heeft.
 
Ja ik moet idd een meter hebben.

Mantel is min toch?
en dan noem je dat center positief. 😂

Eerste klas diy haha

image.jpgimage.jpgimage.jpg
hij meet 9v maar zegt dit ook dat de polariteit klopt?

?image.jpg
Deze aan gekoppelde kabel kan ik helaas niet meten omdat het binnenwerk 1.7mm is en mijn meet punt blijkbaar groter.

Edit: ok ik besef me nu dat ik gewoon iets geleidends van max1.7mm in moet proppen en dan meten👍
 
Laatst gewijzigd:
Er bestaan voedingen met center positief en met center negatief, dus check wel even dat je de juiste aan het maken bent. Zeker als die beveiligingsdiode niet geplaatst is. :)
 
als je rode meetpen, in het rode gat in je multimeter zit en je meet daarmee "center" en je krijgt +volts.... dat is ie center positief.

Er zijn hier ook een hoop leden center negatief :-)

Ik heb in mijn leven een hoop spul gesloopt.
Zo haalde ik als kind televisies, phonen ed uit elkaar.
Heb ook wel genoeg schokken gehad.
 
als je rode meetpen, in het rode gat in je multimeter zit en je meet daarmee "center" en je krijgt +volts.... dat is ie center positief.

Er zijn hier ook een hoop leden center negatief :-)
Haha
 
Het verschil tussen iets wat best wel OK een spanning meet versus iets wat met een gegarandeerde precisie een spanning meet. 80/20 regel. Etc.

Natuurlijk moet je als hobby reparateur geen 1000eur uitgeven aan een multimeter. Maar ik zou ook niet de allergoedkoopste zoeken. Koop gewoon iets degelijk voor een schappelijke prijs en wees een leven lang gelukkig. Ik had een redelijk goedkope Velleman. Meet enigszins OK, maar 1 van de connectoren is nu gebroken en de diodestand is enerverend traag. En op oud tin vindt hij vaak geen contact. De volgende meter wordt gewoon een lekkere kanjer van een eurootje of 100, gedaan met goedkope rommel.

Oh, en zorg dat je batterij niet te leeg is of de metingen gaan sowieso nergens over. :)
 

Goedkoop en deftig en veilig


Ook deftig, goede specs en veilig

Heb deze bovenste beiden. Een fluke 289 ook, wat moet je daar in godsnaam mee als beginner ???
 
Neeeeeeee. Je kan dat ding nooit vertrouwen.
En vertrouwen in je meter is het belagrijkste
Voor het betere natte vinger werk zijn ze prima, 10% nauwkeurigheid is meestal goed genoeg.
Als ik wat nauwkeuriger wil meten pak ik wel wat anders, maar voor het meeste hobbywerk…
Je moet mensen ook niet op kosten jagen.
 
Ja het mag wel wat kosten, voor normaal gebruik als beginner en komende 10 jaar vind ik rond 100,- ok. Maar ik vraag me dan toch af hoe ze dat in de jaren 70 deden? Hadden ze toen inferieure meters of waren die toen 1000,- gulden? Of alleen voor professionals?
 
Vraag 3.

Ik heb een 15v 4A lineaire power supply. 1 uitgang (GX16) gaat naar m’n modular. En 1 uitgang wil ik graag terug schroeven naar 12v dc. Kan ik de center positieve kabel aansluiten op een klein knutselwerkje van een rectifier, chocke en capacitor?
image.jpg
 
Laatst gewijzigd:
Ik zou misschien wel 1000eu betalen voor een multimeter die in de toekomst kan kijken :D

Ik heb eoa prulleke van 15eu van de lokale elektroboer. Je zult er geen prijzen mee winnen, maar om te kijken of een schakeling werkt of defect is is 'ie goed zat.
 
Back
Top