Een goede melodie maken

Omdat ze geen deel uitmaken van de akkoorden. E zit niet het G7-akkoord, en F niet in het C-akkoord. Maar mijn punt is dat die noten er best in voor kunnen komen.

Ik zit soms te hannesen met de spelling: accoord - akkoord.
 
volgens mij zijn noten die niet voorkomen in het akkoord zelfs wezenlijk voor een goede melodie anders krijg je nooit een spanningsopbouw.
 
Vandaag heb ik een oud melodietje uit de Borium-serie gepakt:

[Fm]: 2F 4G 4Bes /
2-4C 8Es 8F / # 2-4C is een combinatie van halve en kwartnoot en duurt 3 beats.
[As]: 4Es 4C [Bes]: 4D 4Bes /
[Fm]: 1C /
[As]: 2Es [Es7]: 4Des 4Bes /
[Cm]: 1G /
[Desmaj7]: 4F 8C 8As [Es6]: 8Bes 8As 8G 8Es / # Desmaj7 bestaat uit de tonen Des - F - As - C
[Fm]: F

De melodie is gespeeld door Saw Wave, de accoorden door Sweep Pad (een mooi geluid voor het spelen van lange akkoorden) en Poly Synth Pad, de bas door Synth Bass. Echt een synthesizerlied i.t.t. From Classic To Techno, waarbij ik akoestische instrumenten gebruik als Dwarsfluit, Hobo, Strings, Harp en Tuba.
 
Laatst gewijzigd:
... Ik zit soms te hannesen met de spelling: accoord - akkoord.
Dubbel 'k' lijkt mij de juiste, maar is 'hannessen' niet zo geschreven? :D

Voor de duidelijkheid, de Nederlanse spelling is in principe vrij, dus er bestaat geen spellingspolitie of zoiets. Alleen ambtenaren (vooral de rechterlijke macht) en zij die in het onderwijs werken zijn wettelijk verplicht ambtshalve de voorkeursspelling te hanteren.

Wout
 
Nee, Wout, dat is met één s.

Ik vind het ook ineteressant om te kijken hoe een lied is opgebouwd. Het bovenstaande Borium heeft een hoofd-melodie, volgens mij hoofdthema geheten. Het fragment (in mijn verzonnen formaat) wordt twee keer achter elkaar herhaald en de laatste twee maten worden gevarieerd en nog een keer herhaald:

[Desmaj7]: 8C 8C 8C 8As [Es6]: 8Bes 8As 8G 8Es / # Desmaj7 bestaat uit de tonen Des - F - As - C
[Fm]: F
 
Maar zo strikt is dat volgens mij niet zo in de popmuziek. Enige vrijheid heb je toch wel... zelfs in het liedje Een twee drie vier:

[C]: C4 E4 G4 E4 /
[G7]: F8 F8 D4 [C]: E8 E8 C4 /
[C]: C4 E4 G4 E4 /
[G7]: F8 F8 D8 D8 [C]: C2 /
[G7]: D8 D8 D8 D8 D8 E8 F4 /
[C]: E8 E8 E8 E8 E8 F8 G4
[C]: C4 E4 G4 E4 /
[G7]: F8 F8 D8 D8 [C]: C2 /

De meeste noten passen in de accoorden, behalve de noten die ik vet heb gemaakt.

:confused: Moet niet veel gekker worden!!!!!!
 
Het is althans geen goede muziek. :) Ik vind melodie het belangrijkste trouwens. Accoorden en baslijn mogen er niet ontbreken.
 
Het is althans geen goede muziek. :) Ik vind melodie het belangrijkste trouwens. Accoorden en baslijn mogen er niet ontbreken.


Moet je uitleggen aan al die percussiegroepen en al die lui in donker afrika
die in de oertijd al muziek maakten op holle boomstam en kalebas toen de mensheid nog in de kinderschoenen stond!!!
 
hee! die afrikaanse trommel muziek bevat ook melodie...maar die bestaat dan vooral uit drumgeluiden.. alles vormt 1 geheel.. 1 verhaal. Maar de muziek en het verloop daarvan word vaak bepaald door de vrouwen(de dansers) en niet door de drummers. :)


@kamp & chemical;

*ideetje voor een volgende thread? "een goede basslijn maken", ik ben wel benieuwd naar de theorie hierover of visie van jullie hierop/ manieren van werken.
 
Hoever ze blijven staan zijn?,.. uhhh,.. :confused:
Ja, ja! Het Nederlands is een springlevende taal, die behoorlijk snel evolueert naar een nieuwe vorm, het 'nmfgl vlbqvur oivesafsdg hryhvrgahj' (beter bekend als het 'ik type sneller dan ik denk en ik heb behoorlijk dikke vingers'). Er gaan al stemmen op een nieuw synth forum op te richten, het mgfl forum...

Wout
 
Mario, die vreemde constructie is me vreemd genoeg ontgaan. Het MFGL beheers ik nog niet. ;) Even Googlen...
 
Laatst gewijzigd:
wat lees ik hier allemaal een rare hoop poep zeg :)
ga door!
 
*ideetje voor een volgende thread? "een goede basslijn maken", ik ben wel benieuwd naar de theorie hierover of visie van jullie hierop/ manieren van werken.
Geen idee of het een aparte thread rechtvaardigt, maar bedoel je de instrumenten die ik gebruik voor de bas of de melodie?

Meestal volgen mijn bassen de grondtoon van het te spelen akkoord althans bij mijn klassieke-muziekachtige stukken. De instrumenten die ik gebruik zijn Tuba en Fagot (één keer gebruikt in een Sinterklaas-Medley die ik gemaakt heb; ik vind de Fagot een beetje speels of kinderlijk). Wat men doorgaans ook ziet in de harmonie-orkest waar ik vroeger in zat... (ik speelde zelf klarinet en trombone)

Voor de meer techno- of italo-achtige composities gebruikte ik Synth Bass (een GM-instrument) of Fingered Bass (geluid van een basgitaar). Ik vind een bas van de Saw Wave, Klavecimbel (idee van Jean-Michel Jarre) eigenlijk ook wel vet.

Wat de precieze noten van de bas betreft, loop ik weer tegen de beperkingen van het forum aan. =( Hoe schrijf ik die noten nou precies op?
 
Wat de precieze noten van de bas betreft, loop ik weer tegen de beperkingen van het forum aan. Hoe schrijf ik die noten nou precies op?

Regeltje eronder schrijven, of slash-akkoorden schrijven waar de bas niet de grondtoon is.

C ---C/E---F---F#dim---C/G

Voor het ritme is het mss fijn om de streepjes als 16e te beschouwen (dat tikt ook ritmischer op je toetsenbord)

1234-voorbeeld : c---e---g---e---f-f-d---e-e-c---

Meestal volgen mijn bassen de grondtoon van het te spelen akkoord althans bij mijn klassieke-muziekachtige stukken
Het is toch juist mooi, zeker bij klassiek als de bas dit juist niet doet ?? Juist die tertsen en kwinten in de bas zijn mooi, en secundes in de bas die het spannend maken.. Gewoon allemaal om de kadens nog meer kracht bij te zetten (Cmaj naar Fmaj is krachtiger als er onder de Cmaj eerst een E wordt gespeelt naar mijn mening)

Ook leuk is gewoon hele cadensen in een toonsoort spelen, terwijl de bas op de kwint blijft hangen (dat heeft een naam.. kan er even niet opkomen) .. is ook beetje jazzy eigenlijk.

Bijv dit > Fm / Bb --- Gm / Bb --- Fm / Bb --- G b9 (= onderste G wordt G#) / Bb --- werkt prima voor een intro :)
 
Laatst gewijzigd:
In From Classic To Techno, in de techno/italo-variatie, heb ik vaak het volgende patroon:

Synth Bass
[Am]: 16A1 16A2 16A2 16A1 16A2 16A2 16A1 16A2 16A1 16A2 16A2 16A1 16A2 16A2 16A1 16A2

of
[Am]: 8A1 8A2 8A1 8A2 8A1 8A2 8A1 8A2

Dus respectievelijk bestaande uit 16e en 8e noten met een octaaf verschil ertussen. Terzijde, om een idee te krijgen van de hoogte: C4 is de centrale C, Dus A2 zit dus een octaaf + kleine terts eronder en A1 dus 2 octaven + kleine terts eronder.
 
Back
Top