Wie durft: Deel je eerste creatie!

rvanommen

I can haz synthesizer?
Lid sinds
30 juni 2022
Berichten
1.315
Locatie
velserbroek
Zoals de titel al zegt;

Wie heeft er nog een MP3, upload, wav, whatever van zn allereerste creatie op het gebied van muziek?
Over wat precies te delen laat ik de regels aan jullie zelf.... wat beschouw jij zelf als je eerste werk....

Hopelijk heb je dat nog ergens staan zodat je het kan delen! en als je er een leuk verhaaltje of wat context bijhebt... extra leuk!

Ikzelf heb wel eens beetje zitten klooien met Magix music maker in de 90's... gewoon knippen/plakken van kant en klare loopjes. als ik dat materiaal nog had, dan had ik dat gedeeld :D
Maar helaaas... die heb ik niet meer. Maar sinds november/december '21 voor het eerst 'echt' bezig met muziek, en het eerste wat ik ooit 'af' maakte (de definitie 'af' mag ook iedereen voor zichzelf bepalen :D ) is dit:



2 maandjes na aanschaf van ableton gemaakt. volledig met presets (met name uit Lethal Audio, een VST die ik tegenwoordig zelden meer gebruik).
Ik wist toen nog niet eens wat ADSR was :D laat staan dat ik toen wist dat ik synthesizers leuk zou gaan vinden (het was een half jaar voor ik op dit forum terecht kwam).
Ik dacht toen allemaal beetje videogame geinspireerde muziek gaan maken, en tot op zekere hoogte is dat ook vaak het geval emt wat ik doe... maar tegenwoordig heb ik eigenlijk alle kaders en ambities losgelaten en doe waar ik zin in heb zonder ander doel dan beetje lol maken, met muziek in de vorm van liedjes arrrangeren en/of geluidsynthese... en leren... ik haal veel voldoening uit het leerprocess.
En tegenwoordig probeer ik al m'n geluiden zelf te maken... niet omdat het moet, maar omdat ik dat enorm leuk ben gaan vinden :D

Tot zo ver mijn geneuzel. Ik ben ook veel te kort bezig om echt een interresant verhaal te vertellen, maar ik ben wel erg benieuwd naar jullie verhaal!

Wat hebben jullie nog op de plank liggen?
Welk stukje zelf gemaakte muziek zien jullie als jullie muziekale startpunt?
Wat voor verhaal zit erachter, en hoe hebben jullie je ontwikkeld sindsdien?
 
Nou, de aller-aller-aller eerste heb ik helaas niet meer - dit waren mijn Amiga ProTracker projectjes die ik misschien ooit eens op cassette heb gezet maar die nu ergens in op een vuilnisbelt begraven liggen danwel in de verbrandingsoven zijn gecremeerd. Ik heb nog wel ergens wat oude dingen op MiniDisc dat ik ooit eens naar de computer over moet zetten (ook pas 25 jaar). Dus ik kies voor het eerste dingetje dat zich in echt de openbaarheid mocht verheugen door publicatie op een Future Music cover CD.

Gemaakt met een Yamaha CS1x (alles live ingespeeld en vervolgens geknipt en geplakt in Cool Edit Pro) met een sample van mijn GSM en een verbouwde monnik van een Yello CD.
 
Nou dat heeft al aardig niveau :)
Leuk! Die "gsm te dicht bij de speaker tikjes" zijn ook leuk!
 
  • Duimpje
Duimpjes: Nap
ik heb deze wel eens hier gedeeld, denk ik, maar waar?

ik was net uit Götterdämmerung gestapt, ik was zanger, erg leuke tijd, maar meerdere redenen (psychische en "creatieve" ahum), sja..

ik had een Terratex EWS 64 XL, met ingebouwde sampler, en inderdaad een ADSR, een LFO, ik wist niet wat het was.

het eerste nummer is gemaakt in.... Cooledit PRo, allemaal loops, die ik via de playlist liet spelen, zo kon dat in Cooledit; markers, en je kon kiezen wanneer, en hoevaak dan een gedeelte werd afgespeeld.

alles handmatig, samples kwamen van gitaar, van de gitarist van Götterdämmerung, die hij hier nog inspeelde, ook van ceedees, muziek... die ik zo uiteentrok (de stretch effekt gebruiken, met alle artefakten, was mijn levenslust, toen), stapels effekten..... dat van het origineel niks overbleef, ik heb ook wel andere bronnen, maar uiteindelijk veel effekten.

de kick b.v. handmatig in een loop, of sample zetten..... dus allles handmatig, geen bpm, of wat dan ook...

de achtergrondzang zat er ook in.

de aanleiding voor dit nummer was, dat ik was gevraagd, als dichter, op te treden in Paradox in tilburg, ik had zo'n 10 minuten... en daarom is deze track... 10 minuten...

de zang was live....

dus, de zang die je nu hoort is in 2014 of zo??? er bij gevoegd, maar is wel gebaseerd op de originele intonatie... en tekst... dus een hersteld origineel?



@rvanommen al erg leuk! ook die van @Nap , lekker begonnen, beiden!
 
@vink Prachtig!
Ik ga er vanuit dat paradox Tilburg een podium was wat paste bij dit soort experimenten, maar ik betrapte mezelf op een glimlach toen ik me probeerde voor te stellen hoe de reacties zouden zijn als dit optreden ineens zou plaatsvinden op een pop-podium :D
 
Eén van mijn eerste opnames – uit 1998 denk ik – gemaakt met een Yamaha DJX keyboard. Ik denk dat ik destijds Cubase gebruikte om te sequencen en MiniDisc (RIP) voor de opname. Misschien moet ik maar eens een remake maken, want los van de nostalgie vind ik 'm niet eens zo heel tenenkrommend.

 
Laatst gewijzigd:
Ik heb nogwat op MD staan en omgezet naar Mp3
Met de pas nieuwe cubase SX destijds...2001 geloof ik
Alleen midi, beperken effecten en geen audio...(behalve de mixdown)
 

Attachments

  • Blue shield..mp3
    2,7 MB
Tjonge jonge, ik ben onder de indruk hoe goed jullie eerste creaties waren. Die van mij klonken heel wat slechter. Ik weet niet of deze echt de eerste was, maar het was wel vd eerste periode. Ik herken nog een Roland R8 drumcomputer, een Roland D20 en een alpha juno 2 (de rackversie ervan, even vergeten hoe ie heet). En een Behringer mengpaneel en delay, dat herinner ik me ook. En een sample van een oude jaren 50 sf film.

 
alle ouwe tapes zijn weggegooid, meer dan 35 jaar geleden

Amiga en Octamed Soundstudio.
Veel gesamplelde slayer gitaren en robert armani kickdrums :D
ow ja en veel samples uit Robocop, Ford Fairlane, The Omen en Excorcist enzo.

Beter voor iedereen denk ik dat het weg is. All we are is dust in the wind weetjewelweetjeniet.
 
In 2000 schafte ik na jaren gekloot met keyboardjes en Cakewalk apprentice mijn eerste 'echte' synthesizer aan (CS6X).
Uit die keyboard jaren heb ik geen materiaal, maar van mijn eerste pogingen vanaf 2000 wel.

Suburb/Skyline zijn eigenlijk twee korte tracks die in elkaar over gaan.
Ze zijn gemaakt met de Yamaha CS6X, PLG150an en een Electribe-M.
In 2001 nam ik het geheel op met mijn gloednieuwe CDX-1 multitracker.



 
lekker bezig!
Ik heb na de lunch het lab voor mezelf alleen, ik ga ze allemaal ff opzetten vanmiddag :)

Veel gesamplelde slayer gitaren en robert armani kickdrums :D
ow ja en veel samples uit Robocop, Ford Fairlane, The Omen en Excorcist enzo.

Beter voor iedereen denk ik dat het weg is.
neeeee .... jammer....
klinkt wel als iets wat ik had willen horen! slayer gitaren en ouwe films!
 
dit was volgens mij mijn eerste inmiddels zon 4-5 jaar geleden met soundpools in music maker die ik met een 40 euro coupon gekocht heb omdat die toevallig de humble bundle van vegas pro(video software) zat, mee begonnen omdat ik toen muziek nodig had voor de game die ik aan het developen was

 
Laatst gewijzigd:
Ik heb een oude kapotte harddrive die vol staat met .xm bestanden die ik helaas niet meer aan de praat krijg, zou er best wat voor over hebben om al die oude FT2 tracks weer eens terug te luisteren
 
De oudste die ik nog heb is uit 1978, fender rhodes, Roland SH-5, en twee bandrecorders. De galm is er later bijgemaakt bij het digitaliseren in 1986 ergens, dat is een spx-90.
De compositie heb ik destijds op mijn werk gemaakt met een stiekum geschreven programma in Cobol, zeker geen AI, alleen een soort editor die mijn eigen hyrogliefen weergeeft.
En sommige sporen zijn op halve snelheid ingespeeld om het makkelijker te maken. Alle technieken die werken gebruikte ik toen ook al :D
 

Attachments

  • OudsteRiedel.mp3
    1,9 MB
Ik heb een oude kapotte harddrive die vol staat met .xm bestanden die ik helaas niet meer aan de praat krijg, zou er best wat voor over hebben om al die oude FT2 tracks weer eens terug te luisteren
wat dat betreft ben ik blij dat je tegenwoordig alles zo makkelijk online kan gooien
 
't was FF zoeken, maar heb 'm nog gevonden, haha.

Iemand die afstudeerde aan de filmacademie had muziek voor zijn filmpje nodig. Ik zat toen nog op de middelbare school, dus moet een jaar of 16-17 zijn geweest. Volgens mij ooit gemaakt met Cubase, Atari en iets van een Keyboard.

Het enige probleem is dat het bestand te groot is om te uploaden hier op Synthforum. 196mb. Ook een gezipt bestand lukt niet. Iemand een tip hoe ik dat op een andere manier kan delen hier, zonder het op Youtube te zetten?

Afbeelding heb ik wel:
RocBox.png
 
Back
Top