AI art en bruikbaar formaat?

krautrock1958

Gepokt en gemazeld
Lid sinds
22 september 2016
Berichten
7.185
Locatie
Apeldoorn
Omdat ik net verhuisd ben zou ik het leuk vinden om een mooie print van AI generated art boven m'n dressoir te hangen.
Nou heb ik gezocht maar ik kan maar weinig vinden over formaten en pixelgrootte wat belangrijk is als je een poster wil laten printen op bijv A2 formaat (zo'n 40x60) dan zit je al gauw aan een paar duizend pixels volgens mij.
De enige die ik zag waar je wat keuze hebt was Nightcafe, wie heeft daar ervaring mee en wie heeft info over andere AI generators waar je een zekere vrijheid in formaat en pixelkeuze hebt?
 
Leuk plan! de rekenkracht die nodig is voor het renderen van grotere plaatjes neemt exponentieel toe. Een workaround is om het plaatje in een normale resolutie te renderen en dan te upscalen met een andere AI naar een hoge resolutie afbeelding. Meer weet ik er eigenlijk ook niet van :)
 
Als je moet "bezuinigen" op het aantal pixels, ik meen 'ns gelezen te hebben dat je op canvas minder nodig hebt om tot een goed resultaat te komen.
 
Hoe groter de afstand van het te printen object hoe lager de resolutie kan zijn. 300 dpi is prima voor iets wat je in je hand hebt, 150 dpi is prima voor iets waar je op een paar meter van af staat.
Ergens daar tussen in is prima.
 
Wat ik zag bij Dall E 2 bijv is een ratio van 1:1 en een hoeveelheid pixel van max 1024x1024, daar kan je nog niet echt een leuke poster van laten printen.
Het staat allemaal nog wat in de kinderschoenen natuurlijk maar als je echt iets leuks aan de muur wil dan moet je bij zo'n generator toch wel een bepaalde keuze hebben vind ik.
Ik zag wel een artikel wat er over ging maar het is nog geen algemeen goed begijp ik;


300 dpi is prima voor iets wat je in je hand hebt, 150 dpi is prima voor iets waar je op een paar meter van af staat.
Maar hoe verhoudt zich dat tot een poster op bijv A 2 formaat, wat moet je dan bij zo'n generator invoeren en weet jij of die keuze er is bij sommige van die generators of hebben ze daar nog niet over nagedacht?
 
Laatst gewijzigd:
Google eens "upscaling picture resolution"
Vind daar wat services voor.
Lijkt me leuk om wat tijd voor Dall E 2 te booken.
Nog leuker als je oo keigen foto's kan uploaden en gebruiken.
Dan kunst met mijn kids maken. :)
 
Cool heb effe gechecked maar het lijkt erop dat je ook je eigen plaatjes kan gebruiken.
Dus kun je wat leuks maken met plaatjes die je al hebt.
En bestaande mensen gebruiken.

Stel je krijgt wat tofs eruit dan kan je ook een schilder vragen het te schilderen.
 
Goed idee, thanks, ik ben niet echt thuis in dit soort dingen.

Kwam wel dit tegen; AI Image Upscaler - Upscale Photo, Cartoons in Batch Free
Ik ben ook aan het experimenteren met a.i. en vroeg me ook al af of een hogere resolutie mogelijk was. Heb deze upscale tool ff geprobeerd. Het resultaat is best goed, maar met upscalen in Photoshop behoud je toch meer detail (echt ff naast elkaar vergeleken). Succes bij vergroten hangt natuurlijk ook af van type afbeelding. De gemiddelde DTP-er kent wel wat mooie upscale-truukjes, dus mocht je de tools niet hebben: gewoon een zo mooi mogelijk beeld maken waar je happy mee bent, en dan naar een bevriende dtp-er sturen om 't zo goed mogelijk te vergroten. Als je op canvas zou laten printen is de resolutie al wat minder spannend dan bij gladde dingen.
 
Stel je krijgt wat tofs eruit dan kan je ook een schilder vragen het te schilderen.
Ik heb vroeger ook wel bekende schilderijen nageschilderd met olieverf dus dat zou ik weer kunnen doen, of je kan op ali een chinees vragen of die het schildert maar ik dacht eventueel aan een wissellijst zodat je een paar keer per jaar kan wisselen.
Een leuke poster kost nog geen tientje en dan is het wel geinig om zo nu en dan wat anders op te hangen vind ik, een schilderij waar je moeite voor doet is toch weer anders.
Ik wil ook op een andere plek iets met een wisselijst doen waarbij ik dan foto's er in doe want ik wil dit jaar ook weer wat gaan fotograferen en dat kan bijv natuur zijn want dat heb je hier zat natuurlijk, een mooie zonsondergang of zo maar ook vind ik architectuur interessant dus dat zou ik dan afwisselen met zo nu en dan een mooi gebouw of zoiets of een mooi landhuis hier in de omgeving en dan renderen als een HDR foto om het een beetje een surrealistische look te geven, lijkt me ook leuk.

Ik ben ook aan het experimenteren met a.i. en vroeg me ook al af of een hogere resolutie mogelijk was. Heb deze upscale tool ff geprobeerd. Het resultaat is best goed, maar met upscalen in Photoshop behoud je toch meer detail (echt ff naast elkaar vergeleken). Succes bij vergroten hangt natuurlijk ook af van type afbeelding. De gemiddelde DTP-er kent wel wat mooie upscale-truukjes, dus mocht je de tools niet hebben: gewoon een zo mooi mogelijk beeld maken waar je happy mee bent, en dan naar een bevriende dtp-er sturen om 't zo goed mogelijk te vergroten. Als je op canvas zou laten printen is de resolutie al wat minder spannend dan bij gladde dingen.

Hey thanks, dat klinkt best oké wat je vertelt.
Lang geleden heb ik wel een photoshop gehad maar da's al tig jaar geleden maar het is de moeite waard om 'ns naar een fotoprogramma te kijken, er zijn ook gratis alternatieven weet ik.
Hoe is jouw ervaring met canvas want als je schildert heb je natuurlijk geen pixels maar dat is met digitale afbeeldingen weer anders natuurlijk.
 
Laatst gewijzigd:
Ik weet niet hoe upscalen tegenwoordig werkt, maar als het puur pixels verdubbelt in x en y richting en verder geen bewerking doet dan is de feitelijke resolutie nog steeds even laag na de bewerking. Maar goed, misschien zijn die tools wel slimmer dan dat nu, maar wat oa mist is een stukje anti aliasing, dit kan je oa bereiken door na het upscalen een klein beetje gaussiaans vaag filter over de vergrote afbeelding te doen, als je dit minimaal doet dan heb je een wat meer smoothe weergave van je vergrote afbeelding.
 
Ja die upscaler doen aan een soort patroon herkenning.
Maar wat @Knop zegt. gewoon kiezen wat het beste eruit ziet.
Kan me voorstellen dat upscaling weer onnatuurlijke bij dingen geeft.
 
Hoe is jouw ervaring met canvas want als je schildert heb je natuurlijk geen pixels maar dat is met digitale afbeeldingen weer anders natuurlijk.
Canvas heeft een textuur. Daarom vallen beeldpunten, pixels, veel minder op als ze op canvas zitten. Bij een drukke afbeelding zoals schilderachtig werk zal 't dan ook weer minder opvallen dan bij eentje met strakke lijnen.
 
Canvas heeft een textuur. Daarom vallen beeldpunten, pixels, veel minder op als ze op canvas zitten. Bij een drukke afbeelding zoals schilderachtig werk zal 't dan ook weer minder opvallen dan bij eentje met strakke lijnen.
Da's wel logisch eigenlijk, da's wel iets voor een experiment voor een soort fotoschilderij dan, ze willen bijna allemaal opgespannen leveren maar ik kwam er eentje tegen die gewoon alleen het canvas levert voor zo'n 25 euro (70x50) voor die prijs kan je het wel proberen vind ik en dan span ik zelf wel op.
Voor diegenen die dat ook interessant vinden; Jouw foto op canvas doek aan een scherpe prijs? Alleen bij CanvasWinkel.nl!

En dan kan ik daarnaast een poster laten printen in dat formaat want da's iets van een tientje en dan vergelijken wat het verschil is.
 
Je kan ook voor Dibond kiezen, glad of geborsteld aluminium, wit of zwarte achtergrond of alu kleurig, geen gedoe en ziet er strak uit.
 
stable diffusion webui.



(even naar beneden scrollen voor de uitleg)

superkrachtig, eigenlijk veel flexibeler dan dall e, maar een beetje performante gpu scheelt wel voor experimenteren... Zonder gpu versnelling is het moeilijk om snel te experimenteren... Veel youtube instructies te vinden.

en er zitten ingebouwde AI upscale mogelijkheden in (!)
 
Je kan ook voor Dibond kiezen, glad of geborsteld aluminium, wit of zwarte achtergrond of alu kleurig, geen gedoe en ziet er strak uit.
Ik heb er nog nooit van gehoord maar voor iets wat niet gewisseld word is dat zeker een optie.
Dan is het eerst wel uitzoeken qua pixels enz wat een mooie print geeft want op aluminium zie je net als op een foto natuurlijk ook eerder als de print niet echt goed is, wat dat betreft is canvas iets vergevingsgezinder denk ik.

superkrachtig, eigenlijk veel flexibeler dan dall e, maar een beetje performante gpu scheelt wel voor experimenteren... Zonder gpu versnelling is het moeilijk om snel te experimenteren... Veel youtube instructies te vinden.

en er zitten ingebouwde AI upscale mogelijkheden in (!)
Ziet er wel goed uit maar ik krijg de indruk dat je net als met een 3D programma daar wel eerst moet mee leren omgaan voor je er echt iets mee kunt?
En je hebt een 4 gb videokaart nodig voor 512x512 wat betekent dat je een flinke videokaart nodig hebt om een flinke image te kunnen maken en videokaarten zijn niet goedkoop of je moet er eentje in je pc hebben als je bijv een gamer bent maar anders wordt het een dure aangelegenheid lijkt me.
 
Back
Top