Heb je aan Python genoeg als wetenschappelijke software?

ProgHead

Gepokt en gemazeld
Lid sinds
26 februari 2019
Berichten
5.744
Locatie
Zeist
Naast Python heb ik ook KAlgebra, Scilab, wxMaxima, GNU Octave en GNUplot op mijn computer geïnstalleerd staan. Maar ik gebruik voor "wetenschappelijke" berekeningen hoofdzakelijk Python. Omdat ik mij gaandeweg wat meer wil beperken in het aantal computertalen dat ik gebruik vraag ik mij af of ik met Python alleen ook al uit de voeten zou kunnen? Of zijn er zaken die met Python niet (of maar heel moeilijk) kunnen, maar met een van de andere genoemde talen wel?
 
Snelheid zal een bottleneck zijn voor Python voor iets dat rekenintensief is, denk ik. Sommige van de andere die je noemt waarschijnlijk ook.

Als ik één taal moest kiezen voor wetenschappelijk gebruik, numerieke analyse, etc. en tevens geschikt is als general-purpose taal, ik zou serieus kijken naar Julia.
 
Voor het gebruik dat ik ervan maak speelt snelheid geen rol. Wetenschappelijke dingen doe ik niet real time. Ik gebruik de wetenschappelijke programma's enkel om dingetjes uit te zoeken, die ik dan later - als het er interessant uitziet - in specifieke audio programma's programmeer.

Maar ik zal even kijken naar Julia.
 
Als ik mij niet vergis zijn veel van de meest gebruikte wetenschappelijke packages in Python geschreven in C

Dus in die zin maakt Python dat niet perse langzamer. Het is ook maar net wat langzaam is , als je rekentijd koopt op een supercomputer dan maakt het wel uit. Maar je komt binnen Python denk ik wel uit voor veel dingen.
 
Python is geloof ik wel de taal die tegenwoordig zo'n beetje het meeste gebruikt wordt voor allerlei toepassingen, dus dan is er waarschijnlijk ook erg veel info en support voorhanden. Ook wel iets om rekening mee te houden.
 
Zojuist KAlgebra nog eens nader bekeken, en dat is in essentie gewoon een grafische rekenmachine en een function plotter. Dus een handige tool waarvan het gebruik nauwelijks extra studie vergt. Die laat ik dan ook gewoon op mijn computer staan.
 
Aangezien KAlgebra voor mijn doeleinden mooi genoeg is kan GNUplot vervallen.
 
In welke specifieke tak van wetenschap ben je zelf actief?

Voor m'n eigen wetenschappelijke werk (bio-medische M&S analyse) gebruiken we R en Fortran tbv numerieke intergratie van DE's
Volgens één van m'n collega's is Julia inderdaad sterk in opkomst.
 
Het is voor mij meer hobby dan wetenschap. Ik probeer allerlei ideeën uit om langs digitale weg (softwarematig) bijzondere geluiden te genereren. En daarvoor moeten er geregeld wiskundige (differentiaal- en andere) vergelijkingen opgelost worden. Met Python voor de berekeningen en KAlgebra voor de grafieken kom ik al een heel eind. Nu is het nog even de vraag of Scilab, wxMaxima of GNU Octave (die ik ook nog op mijn computer heb staan) daar nog iets aan toevoegen. Verder zijn er naast Python zeker nog tal van andere goeie en interessante programma's, maar mijn bedoeling is nu juist om wat programma's te schrappen zodat ik met de overgebleven programma's wat meer in de dieptje kan gaan en niet om nog meer andere programma's uit gaan te proberen.
 
SyntEdit werkt ook met "touwtjes verbinden", en daar kun je plugins mee maken. Is ook leuk.
 
Dan zal je LabView ook leuk vinden…

Denk het wel, maar toch ga ik dat niet doen. Ten eerste is dat een betaald programma en ten tweede wil ik juist minder programma's gaan gebruiken. Maar wellicht is de tip wel nuttig voor andere lezers.
 
Denk het wel, maar toch ga ik dat niet doen. Ten eerste is dat een betaald programma en ten tweede wil ik juist minder programma's gaan gebruiken. Maar wellicht is de tip wel nuttig voor andere lezers.
Oké, lichtelijk off-topic, maar voor wie het wil proberen is er een gratis versie voor non-commerciële toepassingen:
 
Back
Top