[Yamaha] AN1X, CS1X, CS2X,... , verschillen en kwaliteit

Ik ken nauwelijks mensen die de An1x slecht vinden..en de vergelijking met de NL1 kan hij gemakkelijk aan (net als met de JP8000) in die 'klasse' zit de An1x zeker...maar dat terzijde...

Het is idd erg apart om te zien hoeveel mensen hem nu opeens wegdoen.
 
Als ex-JP8000 bezitter en NL-kenner, durf ik ook best te beweren dat de AN heel goed daar tussen past!!! Hij klinkt absoluut anders, maar zeker niet slechter.

De zgn 'onderwaardering' van de AN heeft ook te maken met de marketing van Yamaha, plus het lullige plastic uiterlijk, te weinig knoppen en een veel lagere prijs.... en allerlei gehype van 'kenners'.

Persoonlijk denk ik dat de AN meer mogelijkheden heeft dan de JP8000 (weet ik wel zeker). :D
 
Origineel geplaatst door shortwave
Yep! That's my point... zeker als je vindt dat de AN in dezelfde klasse behoort als een NL1 en een JP8000.
Tja, ik doe hem dan ook niet weg en ik weet nog dat indertijd (97/98) de an1x, de jp8k en de nl1 heel veel met elkaar vergeleken werden en dat de kampen nogal verdeeld waren over welke het beste klonk, het meeste kon etc. Qua prijs klopte er toen ook al iets niet: met name de yamaha daalde razendsnel van een gulden of 2700 tot een gulden of 1200 (die van mijn voor 1100) en ging toen kort naar 1500 ofzo en was uitverkocht. De 8k bleef maar duur, tot niet eens zo lang geleden.
 
Ja Bazziman, dat bedoelde ik dus met 'Yamaha marketing' ;)

Het is gewoon een feit. Praktisch ieder Yamaha product wordt na verloop van tijd gedumpt. Die AN1x was trouwens een jaar of twee geleden overal voor 995 (gulden) te krijgen. Hetzelfde verhaal voor de A4000/5000, FS1r, EX5 etc. En dan niet te vergeten de huidige FB AN/DX200 dump. ;)

Het zegt trouwens meer (niet persé negatief) over de fabrikant dan over de kwaliteit van de instrumenten.
 
Origineel geplaatst door Cozko
Het is gewoon een feit. Praktisch ieder Yamaha product wordt na verloop van tijd gedumpt. Die AN1x was trouwens een jaar of twee geleden overal voor 995 (gulden) te krijgen.

Reken dat bedrag is om in pleuro's...... dan kom je op hetzelfde bedrag uit waarop ze nu nu 2de hands worden aangeboden. Inmiddels wordt e.a. ook duidelijk... de AN valt qua geluid in de klasse van een NL1 of een JP8000, maar het plastic uiterlijk en de beperkte hoeveelhied knoppen maken 'm minder gewild. En ik neig te denken: ontrecht, dus???
 
Origineel geplaatst door shortwave
de AN valt qua geluid in de klasse van een NL1 of een JP8000, maar het plastic uiterlijk en de beperkte hoeveelhied knoppen maken 'm minder gewild. En ik neig te denken: ontrecht, dus???

Onterecht dus!!!! Knoppen, 'feel' en uiterlijk doen natuurlijk een heleboel, maar uiteindelijk draait het om de sound. En dat blijft ook een kwestie van smaak.

Ik heb hier AN1x-bezitters gehad die stonden te kwijlen bij mijn JP8000. Hoewel ik persoonlijk betere 'analoge' leads uit de AN toverde dan uit de JP ;) Bovendien klinkt de AN veel bruter en ruiger dan de 'trancy' JP.

Ok, de JP (en de NL) zijn veel directer te programmeren. Maar voor de prijs van één JP, koop je gewoon tweemaal een AN.... geld is dus ook belangrijk.
 
De echte synthliefhebber kijkt niet naar hoe mooi z'n 'schatje' is. Maar hoe ze knort en gromt. ;)

Wel jammer dat de AN1x nooit in rackvorm uitgekomen is. Of je moet een Kenton Plugstation scoren met Nx een PLG-150AN board erin. :)
 
Origineel geplaatst door fuse
De echte synthliefhebber kijkt niet naar hoe mooi z'n 'schatje' is. Maar hoe ze knort en gromt. ;)

Nou, ik vind mijn EX5 WEL mooi ;)
 
Origineel geplaatst door Cozko
Ik heb hier AN1x-bezitters gehad die stonden te kwijlen bij mijn JP8000. Hoewel ik persoonlijk betere 'analoge' leads uit de AN toverde dan uit de JP ;) Bovendien klinkt de AN veel bruter en ruiger dan de 'trancy' JP.

Okay, ff een gewetens-vraag: als je een van twee MOET wegdoen, welke wordt het dan? De AN1x of de JP8000??

De echte synthliefhebber kijkt niet naar hoe mooi z'n 'schatje' is. Maar hoe ze knort en gromt.

Ja, en dan snap ik dus helemaal niets meer van de "Grote-AN-Uitverkoop" :confused:
 
Origineel geplaatst door shortwave
Okay, ff een gewetens-vraag: als je een van twee MOET wegdoen, welke wordt het dan? De AN1x of de JP8000??

Kwestie van smaak en geld. 350 voor de AN en 700 voor de JP. Wat heb je het hardst nodig...
 
Origineel geplaatst door shortwave
Ja, en dan snap ik dus helemaal niets meer van de "Grote-AN-Uitverkoop" :confused:

Gewoon voorraden verkopen van een produkt dat niet langer wordt gemaakt. Typische Yamaha strategie.
 
Origineel geplaatst door Cozko
Kwestie van smaak en geld. 350 voor de AN en 700 voor de JP. Wat heb je het hardst nodig...

Nee... da's geen antwoord op mijn vraag. Niet wat heb je hardst nodig, maar... welke zou jij als je MOEST kiezen het eerste wegdoen... (even grove geld behoeften daargelaten)
 
Origineel geplaatst door shortwave
Nee... da's geen antwoord op mijn vraag. Niet wat heb je hardst nodig, maar... welke zou jij als je MOEST kiezen het eerste wegdoen... (even grove geld behoeften daargelaten)

Nou ja, de JP heb ik al weggedaan, enkele maanden geleden. En volgens mij, als je iets MOET wegdoen, heeft dat vaak met geld te maken. Maar puur als synth (los van uiterlijk, knoppies etc) gaat de JP er als eerste uit!!!! Is minder flexibel en 'afgezaagder'.

Zo goed? ;)
 
Origineel geplaatst door Cozko
Gewoon voorraden verkopen van een produkt dat niet langer wordt gemaakt. Typische Yamaha strategie.

Ja, die strategie is mij bekend van Yamaha. Iedereen laat zich verleiden tot de aankoop van een AN200 omdat Feedback een super aanbieding heeft.... Tegelijkertijd gooien heel veel mensen hun AN1x (zeer vergelijkbaar) in de verkoop. Tevens is iedereen lovend over het AN-geluid.... Ik ben benieuwd voor hoe weinig ik een AN200 kan vinden 2de hands over pakweg 6 maanden. Hebben we het hier niet over een oververhitte aankoop-van-knopjes-woede??

Ik denk dat ik maar een Nord-rack ga kopen.... Als je begrijpt wat ik bedoel!!!! ;)
 
Origineel geplaatst door Cozko
Zo goed? ;)

Ja! Uitstekend :) :)

Maar serieus.... da's nou een mening: in jouw optiek gaat de JP er eerder uit dan de AN.... om het geluid, flexibiliteit etc... Daarmee wint het plastic-bakkie het van de dure knoppen synth! Opmerkelijk!
 
Er zijn ongetwijfeld genoeg mensen die iets kopen, omdat het zo goedkoop is en niet omdat ze het echt nodig hebben. Aan de andere kant, koop je wel een hele leuke en bruikbare synth met mogelijkheden die je voor hetzelfde geld niet tweedehands kunt scoren. ;)

Die Nordlead-aanbieding is ook zeker niet verkeerd, maar is duidelijk 'meer geld' :)
 
Origineel geplaatst door shortwave
Daarmee wint het plastic-bakkie het van de dure knoppen synth! Opmerkelijk!

Maar die JP blijft ook heel lekker hoor! ;)

En uh, misschien dat er ook nog wel een kanttekening gemaakt moet worden over de converters van de AN .... Ben niet helemaal zeker, maar misschien zijn ze wat minder dan die van de NL/JP :confused:
 
Ik snap ook niks van de uitverkoop, misschien heeft het toch te maken met de AN200 dump. Gister een beetje aan het vergelijken geweest, maar de AN200 mist toch een hoop functies van de AN1x. Mijn AN1x blijft dus lekker staan waar die staat (nou ja, misschien ga ik nog eens herinrichten...)
 
Heb geen AN, maar ken 'm wel goed. Denk ook niet dat ik 'm weg zou doen. De JP heeft me trouwens nooit aangesproken (maar goed, da's wellicht een kwestie van smaak)

Wat kost een JP 2de hands eigenlijk op dit moment?
 
Back
Top