Nord Modular software

Dank @roland kuit ! Ik zal eens kijken of dat werkt (op mijn G1). Destijds had ik een Micro Modular mee voor live en die heeft die momentary switch. Dat is iets wat ik op mijn huidige NM Rack (en ook op mijn oude Keys versie) niet heb. Eigenlijk wel jammer dat ze die toen ook niet op alle modellen geïmplementeerd hebben, soms zijn drukknoppen wel handig.
Ik denk trouwens dat dat issue met zelf-oscillatie met de digitale aard van de NM te maken heeft?
 
Een andere optie is om een minieme hoeveelheid ruis toe te voegen, dat is ook waarschijnlijk de reden waarom een analoog resonerend filter wel uit zichzelf opstart (digitaal geldt botweg 0=0).

Untitled.png
 

Attachments

  • resonantie.pch2.zip
    772 bytes · Bekeken: 12
Ik denk trouwens dat dat issue met zelf-oscillatie met de digitale aard van de NM te maken heeft?
Klopt dat is de digitale aard. Maar over digitaal gesproken, de Logic Inverter heeft daar geen last van omdat dit gerepeteerd van 1 naar 0 gaat. Zoals de momentary switch module dat ook doet. Snelle aan uit schakelingen die een snelle aan-uit schakeling, frequentie laten horen. De Logic Delay vertraagt de switchtijd waardoor er lagere frequenties mogelijk zijn.

LI Self oscillation.jpg
 
Laatst gewijzigd:
Kun je in een Nord Modular patch ook een vertraging van 1 sample tijd maken?
 
Ben nog even aan het uitzoeken hoe die differentiator werkt. Afgezien van de versterking lijkt mij dit de kern van de zaak:

werking.png

Als ik het goed begrijp wordt er in die patch vanuit gegaan dat de onderste Mix door de computer 1 sampletijd later wordt uitgerekend dan de bovenste Mix...
 
Voor de duidelijkheid beredeneer ik nu stap voor stap wat er gebeurt. We starten voor het gemak met onderstaande situatie waarbij de computer nog geen berekeningen heeft uitgevoerd:
0.png
 
Na de eerste berekening (die enkel de bovenste Mix betreft) krijgen we:

1.png
 
Na de tweede berekening (die enkel de onderste Mix betreft) krijgen we:

2.png
 
Na de vierde berekening (die weer enkel de onderste Mix betreft) krijgen we:

4.png
 
Na de vijfde berekening (die weer enkel de bovenste Mix betreft) krijgen we:

5.png
 
De reden dat ik dit uitzoek is om te achterhalen of de Nord Modular het mij waard is om ook in een hardware versie te investeren. Daarvoor wil ik er minstens oplossingen van differentiaalvergelijkingen mee kunnen simuleren. Dat is voor mij een soort van lakmoesproef. Hoe het klinkt vind ik op dit moment wat minder belangrijk.

Het patroon dat in de bekeken gevallen van n=0 t/m n=5 zichtbaar wordt is problematisch omdat de output van de differentiator patch wat je ook invoert steeds een trapjesfunctie lijkt te worden. Nog een keer differentiëren zou dan wel eens een stoorsignaal met de helft (of een kwart?) van de samplefrequentie kunnen opleveren. Als dat zo is dan is die differentiator voor mij onbruikbaar. Dat ga ik nu uitzoeken, maar als dat leuk klinkt zal ik ook een geluidje posten. :P
 
Ik begrijp toch nog niet helemaal wat er gebeurt. Maar het geluidje is er niet minder om 8) :



Beweeg onderwijl met je hoofd voor het beleven van de interferentie.
 
Back
Top