Nord Modular software

Staat -ie niet als een dolle te resoneren?

Het gebeurt allemaal op mijn laptop, ik heb geen bijbehorende hardware Nord Modular. Maar ik heb inderdaad wel eens meegemaakt dat ik onbedoeld geluiden met de interne laptop microfoon oppikte. Misschien gebeurt er iets via een dergelijke omweg...?
 
Mijn laptop zelf blijkt de schuldige! Net een VST plugin geprobeerd die niets met Nord Modular te maken heeft, en daarbij maar een van de twee uitgangskanalen aangesloten en toch klinkt er dan uit beide luidsprekers geluid...
 
Ja - maar hoe lossen we dit op? Het betreft een laptop met Windows 11.
 
Juist, alles gebeurt op de laptop - er hangen enkel wat goedkope externe logitech speakertjes aan voor een acceptabeler geluid (en die zijn aangesloten via de koptelefoon aansluiting). Wat er gebeurt is dat de scheiding tussen links en rechts onvolledig is. Je hoort wel verschil, maar je hoort ook iets van links bij rechts en omgekeerd. En omdat de software scoop op mijn laptop de input van de geluidskaart plukt zie je hetzelfde effect in de op de scoop afgebeelde signalen.
 
Als ik zo vrij mag zijn… wellicht een usb eurorack audio/vc . Twee in/out. 100,-

IMG_4642.jpeg
 
Laatst gewijzigd:
Probleem is zojuist opgelost. Ik heb de instellingen voor audio op mijn laptop aangepast, en daarmee is de volledige scheiding van links en rechts hersteld. Heb het nu zo:

instellingen.png
 
Als ik zo vrij mag zijn… wellicht een usb eurorack audio/vc . Twee in/out. 100,-

Bekijk bijlage 3846773

Die module ziet er sowieso interessant uit. Gaat op mijn verlanglijstje.
 
Voor een signaal s en een vertraging [imath] \tau [/imath] geldt:

[imath] s(t) \, - \, s(t-\tau) \,\, = \,\, \tau \cdot \frac{ s(t) - s(t-\tau) }{\tau} [/imath]

Dus voor signalen s van niet al te hoge frequenties hebben we dan onderstaande benadering:

[imath] s(t) \, - \, s(t-\tau) \,\, \approx \,\, \tau \cdot \frac{\mathrm{d} s}{\mathrm{d} t} [/imath]
 
Leuk om weer te zien. Kan het me bijna niet herinneren..heel vaag nog.
 
Een zelf oscillerende loop werkt ook:

loop1.png


Alleen ziet het uitgangssignaal er niet bepaald uit als een sinus :D, het heeft veel meer weg van een herhaalde sinc-functie...

Als bijlage heb ik hieronder nog de ingepakte patch toegevoegd.
 

Attachments

  • loop1.pch2.zip
    1 KB · Bekeken: 10
Een zelf oscillerende loop werkt ook
Over zelf-oscilleren gesproken; 1 van de mindere dingen van de NM vond ik dat filters niet automatisch overgingen op zelf-oscilleren. Ik moest altijd toch eerst iets op de input aansluiten en vervolgens ging het filter wel zelf oscilleren. Maar zonder die input bleef het stil. Ook als je daarna het input signaal weghaalde bleef hij op zich nog wel oscilleren, maar viel hij soms toch nog uit. Ik had geprobeerd om een MS-20 patch na te bouwen voor live gebruik die geen oscillator gebruikte maar alleen het zelf oscillerende filter. Dat werkte dus niet helemaal zoals gewenst op de NM emulatie. Heb 'm uiteindelijk wel live gebruikt maar moest dan af en toe "een schop geven" (input signaal er op) om 'm weer tot leven te wekken.
 
Over zelf-oscilleren gesproken; 1 van de mindere dingen van de NM vond ik dat filters niet automatisch overgingen op zelf-oscilleren. Ik moest altijd toch eerst iets op de input aansluiten en vervolgens ging het filter wel zelf oscilleren. Maar zonder die input bleef het stil. Ook als je daarna het input signaal weghaalde bleef hij op zich nog wel oscilleren, maar viel hij soms toch nog uit. Ik had geprobeerd om een MS-20 patch na te bouwen voor live gebruik die geen oscillator gebruikte maar alleen het zelf oscillerende filter. Dat werkte dus niet helemaal zoals gewenst op de NM emulatie. Heb 'm uiteindelijk wel live gebruikt maar moest dan af en toe "een schop geven" (input signaal er op) om 'm weer tot leven te wekken.
Schop:

Schop.jpg
 
Back
Top