Ableton Live 12

Ik zat gisteren zelf een beetje te klooien met drumrack (speelbaar maken van TR8s op de Push en/of met ableton sequencer).
beetje gek trucje met een leeg drumrack en external instrument.

zie ook: TR-8S over usb?
Hier heb ik het in meer detail beschreven,

Een vraag die ik daarbij had is hooe ableton met de methode die ik hier beschreef is gekomen tot de indeling van de pads (waarbij de toms en de snare er dubbel in kwamen te staan, en ook de volgorde iets anders is geworden.

inmiddels heb ik er een presetje van gemaakt waarmee ik ook de drum namen (BD, SD, RS, etc) op de notenbalk in de sequencer zie, en de drumpads op de push een kleur heb gegeven... prima werkbaar, en dudielijk zat... maar ter lering zou ik graag willen weten waarom de indeling van de pads is geworden zoals ie is op deze manier :D

Sinds ik Ableton gebruik staat mijn TR8S eigenlijk stof te happen. Ik ben zelfs aan het denken om hem te verkopen. Maar ik ben wel benieuwd hoe jij de TR8S samen met Ableton gebruikt. Kun je hier wat meer over vertellen? Wat kan de TR8S bijvoorbeeld wel wat je met Ableton niet kan?
 
Sinds ik Ableton gebruik staat mijn TR8S eigenlijk stof te happen. Ik ben zelfs aan het denken om hem te verkopen. Maar ik ben wel benieuwd hoe jij de TR8S samen met Ableton gebruikt. Kun je hier wat meer over vertellen? Wat kan de TR8S bijvoorbeeld wel wat je met Ableton niet kan?
heel eerlijk?
niks...
Ableton heeft een prima 909, 808 drumrack.

Ik ben zelf erg fan van (vooral) die 909 sound en wilde eigenlijk gewoon een apparaat om leuker / intuïtiever met de door mij zo vaak gebruikte 909 kit te spelen.
Ook omdat ik wel eens een avondje gewoon op de bank wil zitten met een apparaat op schoot zoals de TR8s... gewoon patroontjes maken, drumkits uitproberen, presets & patches maken.
Op de Waldorf Quantum na zijn al mn hardware synths portable en vanaf schoot te bedienen om die reden
(push 3, OpSix, Analog Rytm, TR8s, oh! en de TE-pocket operator megaman!).

Maar als je me heel eerlijk op de man af vraagt wat je nou echt nodig hebt zeg ik dat je met alleen ableton en wellicht een paar plugins helemaal geen hardware nodig hebt.
Ik vind het alleen maar leuk om dat er bij te doen.

in mn projecten gebruik ik de TR8s om ff snel een bepaalde typische 808/909/707, etc hihat, snare op te nemen ofzoeits... maar ja, dat kan dus ook met ableton kits. maar die bedienen wel minder leuk. Soms neem ik ook patroontjes op die ik buiten de studio gemaakt heb om dan in de studio mee verder te gaan. (ik zeg studio... ik bedoel mancave)

Let wel, ik ben niet echt een serieuze muzikant, ben meer iemand die van muziek houd en van veel knopjes... en computers... en ik probeer op deze wijze die 2 interesses op een productieve manier aan elkaar te knopen in en hobby :) En mijn mening zou dus eigenlijk nooit serieus genomen moeten worden hier, maar je vroeg er om, dus bij deze :D
 
heel eerlijk?
niks...
Ableton heeft een prima 909, 808 drumrack.

Ik ben zelf erg fan van (vooral) die 909 sound en wilde eigenlijk gewoon een apparaat om leuker / intuïtiever met de door mij zo vaak gebruikte 909 kit te spelen.
Ook omdat ik wel eens een avondje gewoon op de bank wil zitten met een apparaat op schoot zoals de TR8s... gewoon patroontjes maken, drumkits uitproberen, presets & patches maken.
Op de Waldorf Quantum na zijn al mn hardware synths portable en vanaf schoot te bedienen om die reden
(push 3, OpSix, Analog Rytm, TR8s, oh! en de TE-pocket operator megaman!).

Maar als je me heel eerlijk op de man af vraagt wat je nou echt nodig hebt zeg ik dat je met alleen ableton en wellicht een paar plugins helemaal geen hardware nodig hebt.
Ik vind het alleen maar leuk om dat er bij te doen.

in mn projecten gebruik ik de TR8s om ff snel een bepaalde typische 808/909/707, etc hihat, snare op te nemen ofzoeits... maar ja, dat kan dus ook met ableton kits. maar die bedienen wel minder leuk. Soms neem ik ook patroontjes op die ik buiten de studio gemaakt heb om dan in de studio mee verder te gaan. (ik zeg studio... ik bedoel mancave)

Let wel, ik ben niet echt een serieuze muzikant, ben meer iemand die van muziek houd en van veel knopjes... en computers... en ik probeer op deze wijze die 2 interesses op een productieve manier aan elkaar te knopen in en hobby :) En mijn mening zou dus eigenlijk nooit serieus genomen moeten worden hier, maar je vroeg er om, dus bij deze :D

Haha, ik snap je! Zo denk ik er ook niet over. Ik gebruik de laatste tijd nog maar weinig hardware and doe alles in Ableton en voorheen Cubase. Cubase gebruik ik ook helemaal niet meer. Heb ik meer dan 20 jaar gebruikt, maar ik ben helemaal om naar Ableton. Het zijn geen gigantische verschillen per DAW en ik zou met alles wel kunnen werken, maar Ableton sluit precies aan met hoe ik op dit moment wil werken.

Ik zal zo mijn eerste Live 12 creatie even posten :)
 
Laatst gewijzigd:
Hier dus mijn eerste Live 12 creatie waarin ook wat van die nieuwe Ableton synths in gebruikt worden (Meld en Wavetable dacht ik). Beetje weirde dance track met bas, gitaar en fretloze bas:
tof hoor!

gebruik je ableton live 12 ook in looper mode? ik bedoel gewoon je song vanaf niets opbouwen en dan in loop mode steeds dingen en instrumenten toevoegen?
Dat is echt een leuke manier om ableton te gebruiken namelijk, ik doe dat zelf ook heel veel gewoon puur voor de fun

dat werkt als volgt en op haar kanaal staat ook wel een tutorial hoe je dat in ableton moet instellen:
 
tof hoor!

gebruik je ableton live 12 ook in looper mode? ik bedoel gewoon je song vanaf niets opbouwen en dan in loop mode steeds dingen en instrumenten toevoegen?
Dat is echt een leuke manier om ableton te gebruiken namelijk, ik doe dat zelf ook heel veel gewoon puur voor de fun

dat werkt als volgt en op haar kanaal staat ook wel een tutorial hoe je dat in ableton moet instellen:

Dat heb ik wel veel gedaan in het verleden en Ableton is daar zeker goed voor, maar ik ben beetje uitkeken op het hele looper gebeuren omdat iedereen dat tegenwoordig al doet. Zelfs Ed Sheeran en dat soort gasten. Ik kan er nu niet meer tegen! :)
 
Is het in Ableton Live nu al mogelijk om met 2 bronnen (macros) 1 destinatie te moduleren? Dit was de grootste afknapper voor me....
 
Kun je uitleggen wat je doel is? Een complexe lfo? of een midi interface waarmee je met 1 knop 2 parameters beweegt?
 
Ik zag ook dat als je nu bijvoorbeeld een filter-resonantie aan een LFO oid gekoppeld hebt, deze ook nog met de hand te bedienen is. Eerder was dat gelockt.
 
Kun je uitleggen wat je doel is? Een complexe lfo? of een midi interface waarmee je met 1 knop 2 parameters beweegt?

Bijvoorbeeld: Macro 1 naar cutoff (+) en resonantie, Macro 2 naar cutoff (-), attack en nog een parameter. Vroeger was het niet mogelijk om beide macros naar de cutoff te routen.
Dit wil ik omdat als ik sound design doe, erna altijd met een beperkt aantal macros werk (max 8 ) om te spelen en te freaken. Dan moet er geen excel bijgehouden worden om te weten wat je nu weer verandert....:)
 
Laatst gewijzigd:
Ok, nou ik doe geen macro's eerlijk gezegd.. ik doe lfo's en crossmodulatie, geavanceerde xy fades..
voor veel apps geld dit...

een veld met twee toewijsbare waardes. Die kun je denk ik gewoon aan een macro koppelen..

Screenshot 2024-03-29 at 16.46.34.png
Screenshot 2024-03-29 at 16.46.42.png
 
Is er een manier in Ableton om substeps of flams te programmeren zoals bij een TR8S? De quantisering gaat maar tot 1/32 (of 32e triool), niet 1/64. Is de enige manier om snellere noten te programmeren om quantising op off te zetten?
Eén van de nieuwe midi tools in Live 12 is het in stukjes knippen van 1 noot naar meerdere noten. Daarmee zou je substeps kunnen maken zoals op de TR-8S. Weer even niet zo hoe die heet, maar anders moet je even yt zoeken op “midi tools live 12”
 
Eén van de nieuwe midi tools in Live 12 is het in stukjes knippen van 1 noot naar meerdere noten. Daarmee zou je substeps kunnen maken zoals op de TR-8S. Weer even niet zo hoe die heet, maar anders moet je even yt zoeken op “midi tools live 12”
ok bedankt. Gevonden, het heet ornament. Ik blijf het vreemd vinden dat je geen 1/64e noten kan quantiseren. Mss als workaround dat je het tempo in de MIDI clip kan halveren en dan 1/32e kan gebruiken, moet ik nog proberen, maar dat is een beetje omslachtig…
 
Ik inmiddels 3 tracks met 12 Suite gemaakt en ben toch wel blij.
Het voelt wat stabieler aan en draait bv beter op mijn Surface Book dan 11.
De modulators zijn leuk en nog ff aan het filter wennen.
Prima update.
 
Back
Top