Ableton Live 12

ik heb dat opgelost door de collections links boven te renamen, en dan kun je met de rechtermuistoets elke plugin aan zo'n collectie toevoegen en heb je snel toegang tot die collectie, hier een screenshot van mijn collecties links boven.
Bekijk bijlage 3846727
8kfopq.jpg
 
Even een algemeen Ableton vraag: gebruiken jullie bij one shot samples (Kick, snare, clap) een sampler of juist de one shot wav ?
 
Weet iemand dit:

Als je drumrack een VST drum of hardware drummachine template maakt. HOE krijg je het dan voor elkaar dat de pianroll enkel de ingevoerde data laat zien als je het drumrack in laad.

Als voorbeeld : stel in de het drumrack word gebruikt C1 kick, C#1 niets, D1 rim, D#1 snare, E1 niets, F1 niets, F#1 clap, G1 hi hat, G#1 niets (enz)

Als je je drumrack hebt opgeslagen en hem opent zie je alle noten staan. Uiteraard kan je dat even een nootje intekenen op alle noten waar een geluid zit en dan op Fold drukken. maar zou fijner zijn als het gewoon bij het laden enkel de parts laat zien die routed zijn.
 
Weet iemand dit:

Als je drumrack een VST drum of hardware drummachine template maakt. HOE krijg je het dan voor elkaar dat de pianroll enkel de ingevoerde data laat zien als je het drumrack in laad.

Als voorbeeld : stel in de het drumrack word gebruikt C1 kick, C#1 niets, D1 rim, D#1 snare, E1 niets, F1 niets, F#1 clap, G1 hi hat, G#1 niets (enz)

Als je je drumrack hebt opgeslagen en hem opent zie je alle noten staan. Uiteraard kan je dat even een nootje intekenen op alle noten waar een geluid zit en dan op Fold drukken. maar zou fijner zijn als het gewoon bij het laden enkel de parts laat zien die routed zijn.
links bovenin de editor op het knopje fold drukken
 
Weet iemand dit:

Als je drumrack een VST drum of hardware drummachine template maakt. HOE krijg je het dan voor elkaar dat de pianroll enkel de ingevoerde data laat zien als je het drumrack in laad.

Als voorbeeld : stel in de het drumrack word gebruikt C1 kick, C#1 niets, D1 rim, D#1 snare, E1 niets, F1 niets, F#1 clap, G1 hi hat, G#1 niets (enz)

Als je je drumrack hebt opgeslagen en hem opent zie je alle noten staan. Uiteraard kan je dat even een nootje intekenen op alle noten waar een geluid zit en dan op Fold drukken. maar zou fijner zijn als het gewoon bij het laden enkel de parts laat zien die routed zijn.
Ligt denk ik voornamelijk aan je werkwijze. Ik gebruik praktisch altijd een drumrack, maar ik gebruik (bewust) ook veel dezelfde drums, dan werkt het snel. Je kan een drumrack evengoed ook elke keer vullen met sounds voor dat moment, voor die track.

Ik vind drums in de sequencer minder prettig, vooral als je aanpassingen maakt aan je sound (langer, korter, release), die moet je dan per sample gaan bijwerken.
Kortom, de stijl van muziek en je eigen werkwijze zal hierin vooral bepalend zijn. Er is geen onjuiste manier.
 
Weet iemand dit:

Als je drumrack een VST drum of hardware drummachine template maakt. HOE krijg je het dan voor elkaar dat de pianroll enkel de ingevoerde data laat zien als je het drumrack in laad.

Als voorbeeld : stel in de het drumrack word gebruikt C1 kick, C#1 niets, D1 rim, D#1 snare, E1 niets, F1 niets, F#1 clap, G1 hi hat, G#1 niets (enz)

Als je je drumrack hebt opgeslagen en hem opent zie je alle noten staan. Uiteraard kan je dat even een nootje intekenen op alle noten waar een geluid zit en dan op Fold drukken. maar zou fijner zijn als het gewoon bij het laden enkel de parts laat zien die routed zijn.
Misschien dat je op een of andere manier een custom scale kan maken. Dan kan je in midi clip met Scale soort fold doen op basis van geselecteerde scale.
Denk alleen dat custom scale maken niet kan.
 
Ja dat werkt dus niet. Dat had ik ook vermeld in m’n vraag. :)
maar toch bedankt voor het meedenken.
geen idee waarom dat bij jou niet werkt, ik heb het net nog eens geprobeerd en hier werkt het gewoon, ik kan ook geen reden bedenken waarom dat niet zou werken eerlijk gezegd.
 
@Ytse @quifster nee klopt, ik snap ook wel hoe het komt. Ik sla in weze noten over en die noten waar niets staat neemt ie in “fold” allemaal mee. Dus hij “fold” alles tussen de c1 en waar mijn routing eindigt d3, alle blokjes die niet gevuld zijn zitten ook in de Fold. De rest van alle octaven en noten niet.
 
@Ytse @quifster nee klopt, ik snap ook wel hoe het komt. Ik sla in weze noten over en die noten waar niets staat neemt ie in “fold” allemaal mee. Dus hij “fold” alles tussen de c1 en waar mijn routing eindigt d3, alle blokjes die niet gevuld zijn zitten ook in de Fold. De rest van alle octaven en noten niet.
ik begrijp niet helemaal wat je hier zegt, maar als ik op C1 een paar blokjes teken en op bijvoorbeeld F2 een paar blokjes en dan op fold druk, dan zie ik alleen die 2 (dus de C1 lane en de F1 lane), de rest is dan verdwenen.
 
@quifster dat is correct ! Dat gaf ik ook aan in m’n 1e post! Dus als ik m’n gemaakte drumrack inlaad en ik dubbel klik op de midi in de pianoroll. Dan zie ik alle octaven van c0 naar c8, op bijv c1 kick, c1#rim, D1 niets, d1#niets, E1 snare, F1 niets enz enz.

Zet ik nootjes neer op c1,c#1,e1 (overal waar dus drum parts staan) en ik klik op Fold dan staat het precies zoals ik wil. (Zie m’n originele post). Mijn vraag is dus: HOE krijg ik het voor elkaar als ik de drumrack laad dat ik die handeling niet hoef te doen en dat er standaard enkel de parts ingevuld staan die een geluid bevatten. (Zoals de Fold hierboven beschreven)
 
@quifster dat is correct ! Dat gaf ik ook aan in m’n 1e post! Dus als ik m’n gemaakte drumrack inlaad en ik dubbel klik op de midi in de pianoroll. Dan zie ik alle octaven van c0 naar c8, op bijv c1 kick, c1#rim, D1 niets, d1#niets, E1 snare, F1 niets enz enz.

Zet ik nootjes neer op c1,c#1,e1 (overal waar dus drum parts staan) en ik klik op Fold dan staat het precies zoals ik wil. (Zie m’n originele post). Mijn vraag is dus: HOE krijg ik het voor elkaar als ik de drumrack laad dat ik die handeling niet hoef te doen en dat er standaard enkel de parts ingevuld staan die een geluid bevatten. (Zoals de Fold hierboven beschreven)
Oh ik denk dat ik je nu pas begrijp, je hebt dus een pattern gemaakt in een drumkit waar je de noten in hebt staan en je wilt die voortaan in een Fold state openen. Dat is gelukkig extreem simpel in ableton.

Dat werkt als volgt:
- open een drumkit op een spoor
- maak een clip hierin waarin je alleen de noten activeert die je wilt houden (bijvoorbeeld met een basis drum pattern
- druk nu op fold
- nu zie je alleen die noten voor die drumkit die jij gebruikt

maar in jouw geval wil je niet steeds op fold drukken dus doe hierna het volgende
- maak een folder aan op je schijf waarin je deze patterns op gaat slaan en voeg die toe aan de places links in je ableton scherm
- sleep nu de pattern die je gemaakt hebt in die nieuwe lokatie en geef die een goeie naam, bijvoorbeeld, <drumkit naam> - dance pattern (of zoiets als 808 - groovy)
- sla deze op, hij maakt nu een ALC file aan, deze bevat al je instellingen en state en je herkent hem aan je naamgeving

Gooi nu het drum spoor weg

- als je nu die drumkit weer wilt gebruiken in de fold state in welk project dan ook is het enige dat je hoeft te doen is die ALC file in je project te slepen, de drumkit wordt dan automatisch geladen, de midi clip bevat al de door jouw gebruikte noten en hij staat standaard in de fold state omdat je hem zo hebt opgeslagen. En omdat je een nieuwe Drum place lokatie voor jezelf hebt gemaakt kun je daar altijd al je ideeen en drumkits en states in kwijt, zolang je de naamgeving voor jezelf maar goed hanteert zodat je de kit en pattern goed kan herkennen dan werkt dat altijd.
 
Ik zat gisteren zelf een beetje te klooien met drumrack (speelbaar maken van TR8s op de Push en/of met ableton sequencer).
beetje gek trucje met een leeg drumrack en external instrument.

zie ook: TR-8S over usb?
Hier heb ik het in meer detail beschreven,

Een vraag die ik daarbij had is hooe ableton met de methode die ik hier beschreef is gekomen tot de indeling van de pads (waarbij de toms en de snare er dubbel in kwamen te staan, en ook de volgorde iets anders is geworden.

inmiddels heb ik er een presetje van gemaakt waarmee ik ook de drum namen (BD, SD, RS, etc) op de notenbalk in de sequencer zie, en de drumpads op de push een kleur heb gegeven... prima werkbaar, en dudielijk zat... maar ter lering zou ik graag willen weten waarom de indeling van de pads is geworden zoals ie is op deze manier :D
 
Oh ik denk dat ik je nu pas begrijp, je hebt dus een pattern gemaakt in een drumkit waar je de noten in hebt staan en je wilt die voortaan in een Fold state openen. Dat is gelukkig extreem simpel in ableton.

Dat werkt als volgt:
- open een drumkit op een spoor
- maak een clip hierin waarin je alleen de noten activeert die je wilt houden (bijvoorbeeld met een basis drum pattern
- druk nu op fold
- nu zie je alleen die noten voor die drumkit die jij gebruikt

maar in jouw geval wil je niet steeds op fold drukken dus doe hierna het volgende
- maak een folder aan op je schijf waarin je deze patterns op gaat slaan en voeg die toe aan de places links in je ableton scherm
- sleep nu de pattern die je gemaakt hebt in die nieuwe lokatie en geef die een goeie naam, bijvoorbeeld, <drumkit naam> - dance pattern (of zoiets als 808 - groovy)
- sla deze op, hij maakt nu een ALC file aan, deze bevat al je instellingen en state en je herkent hem aan je naamgeving

Gooi nu het drum spoor weg

- als je nu die drumkit weer wilt gebruiken in de fold state in welk project dan ook is het enige dat je hoeft te doen is die ALC file in je project te slepen, de drumkit wordt dan automatisch geladen, de midi clip bevat al de door jouw gebruikte noten en hij staat standaard in de fold state omdat je hem zo hebt opgeslagen. En omdat je een nieuwe Drum place lokatie voor jezelf hebt gemaakt kun je daar altijd al je ideeen en drumkits en states in kwijt, zolang je de naamgeving voor jezelf maar goed hanteert zodat je de kit en pattern goed kan herkennen dan werkt dat altijd.
Nu ben ik het kwijt wat bedoeld wordt :)

Als je in een drum rack niet gevulde cellen hebt worden deze ook niet getoond in je midi clip.
 
ik weet ook niet of ik het nog helemaal snap, maar je kan wel lege chains plaatsen op je drumrack en die namen geven (en kleuren op de push).
Die pads zie je dan ook in piano roll (met de naam erbij die je aan de empty chain gaf).
 
Back
Top