Dé M4L thread - Devices - Voorbeelden - Mogelijkheden

en ja de vrijheid, ik werk graag in session view, met de Push 2. is wel erg fijn, en zelfs mixen gaat vrij goed.

alleen die verrekte automation!
Dat verbaast me echt dat je de automation lanes onhandig vindt, ik vind het echt top dat je automation aan clips kunt ophangen (in session en arrangement view) en dat je zelf kunt kiezen of je de automation wel of niet laat staan in je arrangement of dat die gekopieerd / verplaatst moet worden als je je arrangement veranderd (dat is complete vrijheid toch). En daarnaast al die tekentools die standaard beschikbaar zijn voor je envelopes, het eenvoudige grid raster waarin je tot op detail niveau automation kunt toekennen, en bijvoorbeeld automation simpel kunt creeeren met M4L gemapte shaper en lfo devices, het gaat maar door op dat vlak. Ik ben wel benieuwd waar je tegen aanloopt op automation vlak wat het dan lastiger maakt, misschien een leuke discussie voor de ableton tips en tricks thread?

ja, die push 2 controller is geweldig, ik kan echt niet zonder.

Maar jij als M4L device expert, misschien weet jij hier een oplossing voor. Ik heb al mijn instrumenten naar 64 midi controls gemapped op de ableton push 2, daar heb ik dus per device 8 banken van 8 controls. De eerste 16 zijn uiteraard bidirectioneel gemapped (dat gaat automatisch op een push 2) inclusief de benamingen van de controls die je dan als tekst op je push 2 ziet verschijnen. De overige 6 banken doe ik via de M4L Map 8 device. Die geef ik een naam (bijvoorbeeld Envelopes Operator 1) en dan zie ik zo'n device als extra tab in mijn push 2 verschijnen. Dat doe ik voor alle 6 de banken, zodat ik 8 tabs per instrument / effect krijg).

Echter .... in de M4L Map 8 device kun je elke gemapte control geen eigen naam geven, dus ik zie dan een tab Envelopes Operator 1 met daarin 8 controls met de naam Macro 1 - 8 op de push 2 verschijnen. Het zou mooi zijn als er een M4L device is die die naam ook kan communiceren naar de (bijvoorbeeld dat ik die handmatig in de M4L device kan aanpassen), eigenlijk net zoals de Macro functie van de ableton group zelf, maar die is beperkt tot een aantal en via de M4L methode kun je gewoon onbeperkt tabs aanmaken daarvoor.

Ken jij een M4L mapping device waarin je (handmatig) ook de naam mag wijzigen van de control (mag een betaalde device zijn)?
 
Dat verbaast me echt dat je de automation lanes onhandig vindt, ik vind het echt top dat je automation aan clips kunt ophangen (in session en arrangement view) en dat je zelf kunt kiezen of je de automation wel of niet laat staan in je arrangement of dat die gekopieerd / verplaatst moet worden als je je arrangement veranderd (dat is complete vrijheid toch). En daarnaast al die tekentools die standaard beschikbaar zijn voor je envelopes, het eenvoudige grid raster waarin je tot op detail niveau automation kunt toekennen, en bijvoorbeeld automation simpel kunt creeeren met M4L gemapte shaper en lfo devices, het gaat maar door op dat vlak. Ik ben wel benieuwd waar je tegen aanloopt op automation vlak wat het dan lastiger maakt, misschien een leuke discussie voor de ableton tips en tricks thread?

dat werkt allemaal erg fijn. het is eigenlik heel simpel; in arrangement mode, after the fact, dus wanneer er al midi is (of audio), automation toevoegen met de Push 2, dus met record, ik zit altijd te klooien, dat de midi niet wordt overgeschreven...
Maar jij als M4L device expert, misschien weet jij hier een oplossing voor. Ik heb al mijn instrumenten naar 64 midi controls gemapped op de ableton push 2, daar heb ik dus per device 8 banken van 8 controls. De eerste 16 zijn uiteraard bidirectioneel gemapped (dat gaat automatisch op een push 2) inclusief de benamingen van de controls die je dan als tekst op je push 2 ziet verschijnen. De overige 6 banken doe ik via de M4L Map 8 device. Die geef ik een naam (bijvoorbeeld Envelopes Operator 1) en dan zie ik zo'n device als extra tab in mijn push 2 verschijnen. Dat doe ik voor alle 6 de banken, zodat ik 8 tabs per instrument / effect krijg).

ik weet niet of ik geheel volg. heb je het over VST instrumenten of hardware?

ik gebruik simpelweg voor VST instrumenten; parameter control (configuration, en sla die op als default). dat is toch voor alle banken bidirectioneel? ja inderdaad.

of bedoel je specifiek M4L instrumenten?

Ken jij een M4L mapping device waarin je (handmatig) ook de naam mag wijzigen van de control (mag een betaalde device zijn)?

oeps, ja die er is éen, betaald. ff zoeken... kan het even niet vinden. zal m vinden!

die kan inderdaaad mappen, met eigen namen, etc. hoe precies weet ik niet meer.
 
ik weet niet of ik geheel volg. heb je het over VST instrumenten of hardware?

ik gebruik simpelweg voor VST instrumenten; parameter control (configuration, en sla die op als default). dat is toch voor alle banken bidirectioneel? ja inderdaad.

of bedoel je specifiek M4L instrumenten?
hardware of vst maakt niet uit voor die methode, maar laten we het voor de eenvoud het alleen over vst hebben. Ik doe inderdaad iets wat waarschijnlijk niet veel mensen weten dat dat kan of dat ze het wel weten maar niet toepassen.

voor vst (en ableton push2):
je drukt inderdaad op de configuration knop op je vst, dan zijn standaard de eerste 16 controls die je aanklikt automatisch gemapt in 2 banken (tabs bovenin je oled scherm) op je push 2 en dan save je die als default. Dat is wat de meesten doen kwa configuratie en mapping in ableton.

Echter je hebt in de push 2 ruimte voor 8 tabs, dus 6 meer dan die standaard 2, wat toch 48 extra parameters zijn die je kunt mappen. Dus dat is wat ik doe. Ik sleep 6 keer de map8 M4L device erbij in. Elk map8 device rename ik naar wat het specifiek inhoudt en dan map ik de 8 macros in elke map8 device naar de bijbehorende configurator parameters.

Dan krijg je bijvoorbeeld voor mijn opsix native vst de volgende midi controller opzet te zien in de ableton push 2:

- bank 1 -> bi-directionele koppeling: knop 1-6 zijn de 6 levels operators, knop 7 en 8 zijn cutoff en resonance
- bank 2 -> bi-directionele koppeling: knop 1-6 zijn de 6 ratio operators, knop 7 en 8 zijn tuning en octave
- bank 3 -> operator 1 & 2: envelopes
- bank 4 -> operator 3 & 4: envelopes
- bank 5 -> operator 5 & 6: envelopes
- bank 6 -> Patch envelope en LFO
- bank 7 -> Effect programming 1
- bank 8 -> Effect programming 2

ik zie dus 8 tabs op de ableton push 2 met de logische namen erin, en dan kan ik dus al die onderdelen (64 parameters) via de ableton push 2 midi controller aanpassen.

Aangezien ableton maar 16 parameters bi-directioneel ondersteunt heb je dus die mapping nodig voor de overige 48 controls, en dat kan via die map8 m4l device, die dus wel de device rename ondersteunt, maar waar elke knop als macro 1-8 wordt weergegeven, en dat is net het laatste stukje dat beter zou kunnen, dat je die namen ook kan aanpassen.

Als je eenmaal zo'n device chain hebt aangemaakt, dan group je deze en save je deze als instrument en heb je een 64 midi controller supported device aangemaakt, en die methode werkt in principe voor alles.

En het beste is ook nog, dat als je de juiste midi scripts hebt toegevoegd aan je midi controllers in de midi setup van ableton, dat al je midi controllers dan automatisch ook de eerste 16 bi-directionele mapping overnemen. Dus in mijn geval, kan ik dus 64 parameters aanpassen via de push 2 en 16 controllers ook nog automatisch (inclusief het overnemen van de huidige values) via de native komplete en midi fighter twister (die ook 16 knoppen heeft).

Echt heel veel midi controller power op die manier.

Maar als je inderdaad die mapping device kan vinden die daadwerkelijk die rename op knop niveau ondersteunt, dan hoor ik het graag, ik heb er zelf ook naar gezocht maar heb het niet kunnen vinden tot nu toe.
 
Potverdorie Quifster, dat is erg handig. Misschien toch maar eens een push 2 kopen. Ik vind mixen in Live niet erg handig, mis vaak duidelijke faders. Op deze manier zou je heel handig kunnen mixen via de controllers op de push.
 
Potverdorie Quifster, dat is erg handig. Misschien toch maar eens een push 2 kopen. Ik vind mixen in Live niet erg handig, mis vaak duidelijke faders. Op deze manier zou je heel handig kunnen mixen via de controllers op de push.
is inderdaad handig, maar voor audio levels hoef je normaal niets te doen in de push 2, in de mix sectie daar krijg je dat kado en kun je elke fader bedienen.

Maar er zijn wel een paar handigheidjes in ableton die het mix proces wat handiger maken.
Er zijn 2 methodes (die je eventueel kunt combineren):

Audio Bussen
Je kunt een nieuwe audio track aan te maken en die noem je dan bijvoorbeeld; Bus: Drums, Bus: Bas, Bus: Melody, Bus: Master, etc

dan route je elke fader naar de audio bus van je keus in plaats van naar master en dan heb je een audio bus channel aangemaakt waarmee je alle mix kanelen voor dat type in 1 keer zachter of harder kunt zetten, zelf doe ik dat voor bijvoorbeeld drums, bass channels, vocals en overige sounds.

Group channels
een alternatief is om bijvoorbeeld te gaan werken met groups in je project, dan groepeer je de tracks en die kun je ook dichtklappen terwijl alle tracks dan via 1 group fader bedient worden. super handig als je met heel veel channels werkt. Dat doe je door op een channel rechtermuis te klikken en dan kies je group (die kun je ook een naam geven) en daar sleep je dan alle tracks in die je wilt groeperen. Dit gebruik ik zelf ook veel. Dit is naar mijn mening de perfecte manier om tientallen tracklanes makkelijker onder controle te houden (omdat je de groupchannels kunt dichtklappen en zo het overzicht kan houden en op group niveau harder en zachter kunt zetten.

Bijkomend voordeel is dat je group channels ook kunt activeren via de session mode op een push 2 of via de muis.

In onderstaand voorbeeld zie je hoe ik die group channels gebruik in 1 van mijn onderstaande projecten:


Maar heel veel van dit soort tips en tricks staan al in de ableton live tips en tricks thread hier op het forum.

Maar je hebt dus geen M4L mapping nodig hiervoor, tenzij je een live channel wil maken waarin je bijvoorbeeld 1 set van 64 mappings wil maken naar allerlei verschillende onderdelen binnen je project (dat zou voor live natuurlijk wel heel handig zijn.
 
je drukt inderdaad op de configuration knop op je vst, dan zijn standaard de eerste 16 controls die je aanklikt automatisch gemapt in 2 banken (tabs bovenin je oled scherm) op je push 2 en dan save je die als default. Dat is wat de meesten doen kwa configuratie en mapping in ableton.

Echter je hebt in de push 2 ruimte voor 8 tabs, dus 6 meer dan die standaard 2, wat toch 48 extra parameters zijn die je kunt mappen. Dus dat is wat ik doe. Ik sleep 6 keer de map8 M4L device erbij in. Elk map8 device rename ik naar wat het specifiek inhoudt en dan map ik de 8 macros in elke map8 device naar de bijbehorende configurator parameters.

Dan krijg je bijvoorbeeld voor mijn opsix native vst de volgende midi controller opzet te zien in de ableton push 2:

- bank 1 -> bi-directionele koppeling: knop 1-6 zijn de 6 levels operators, knop 7 en 8 zijn cutoff en resonance
- bank 2 -> bi-directionele koppeling: knop 1-6 zijn de 6 ratio operators, knop 7 en 8 zijn tuning en octave
- bank 3 -> operator 1 & 2: envelopes
- bank 4 -> operator 3 & 4: envelopes
- bank 5 -> operator 5 & 6: envelopes
- bank 6 -> Patch envelope en LFO
- bank 7 -> Effect programming 1
- bank 8 -> Effect programming 2

dat is het gedeelte dat ik niet begrijp; je kunt 128 parameters programmeren, max. alle bidirectioneel....

(ff nog over dit gedeelte, dank voor de mix tips, ken ik wel... maar gebruik nog amper in Live...)
 
@quifster zie deze thread;


het is blijkbaar; Preditor


werkt níet voor Live 11 én is zeer prijzig...

in de thread hierboven, zie je nog alternatieven.. wellicht zit er nog iets bij...

EDIT: over Preditor, de laatste keer dat ik die bekeken heb, was ie nog niet zo uitgebreid, ook de buttons kunnen worden gebruikt, parameters mogen meerdere keren voorkomen (altijd handig), etc.
64 banks... en blank spaces, visualatie, naming etc.

isotonink heeft wel soms 50% sales... dan is ie een goede prijs... want verwacht niet dat ableton zelf dit beter gaat doen, ik heb daar al over kontakt gehad, wordt niet opgepikt (en op meerdere wijze kontakt gehad..).
 
Laatst gewijzigd:
dat is het gedeelte dat ik niet begrijp; je kunt 128 parameters programmeren, max. alle bidirectioneel....

(ff nog over dit gedeelte, dank voor de mix tips, ken ik wel... maar gebruik nog amper in Live...)
hoe doe je dat dan in ableton, die map8 control werkt hetzelfde als de standaard macro functies van een device in ableton, en die zijn ook niet bi-directioneel. Hoe krijg jij dat voor elkaar dan?
 
hoe doe je dat dan in ableton, die map8 control werkt hetzelfde als de standaard macro functies van een device in ableton, en die zijn ook niet bi-directioneel. Hoe krijg jij dat voor elkaar dan?

heel simpel, configuration, draai aan een knop van de vst, en alles wordt neergezet, tot 128 parameters. je kunt ze nog wel verplaatsen, volgens mij..

map8 zegt me niets... overigens, ik gebruik de midi mapping van ableton niet (zal ik wel eens wel gaan gebruiken, nu niet nodig).

maar ik heb het nog even geprobeerd, ik was mapper van hier tot gunter, maar alles wat goed mapte, mapt niet meer zo goed...

in Push 2 (of de MCU + Cubase Pro 11 b.v. wel), of bitwig met panaroma p1, of een andere controller met led feedback..

dus nog even geprobeerd kom tot gemak aan 4 banks (dat is 4 x 8, dat is uh, 32.... al), bidirectioneel.... reminds me; doe dat vaker; ik heb nog de push 2 betere mapper gevonden, zie reaktie boven je...
kan verder komen, dit is een EDIT, was even om toch te testen, wat ik al wist.

het is tijd wanneer ik VST plugin gebruik, die ook te mappen in ableton.. toch hendig...
 
heel simpel, configuration, draai aan een knop van de vst, en alles wordt neergezet, tot 128 parameters. je kunt ze nog wel verplaatsen, volgens mij..

map8 zegt me niets... overigens, ik gebruik de midi mapping van ableton niet (zal ik wel eens wel gaan gebruiken, nu niet nodig).

maar ik heb het nog even geprobeerd, ik was mapper van hier tot gunter, maar alles wat goed mapte, mapt niet meer zo goed...

in Push 2 (of de MCU + Cubase Pro 11 b.v. wel), of bitwig met panaroma p1, of een andere controller met led feedback..

dus nog even geprobeerd kom tot gemak aan 4 banks (dat is 4 x 8, dat is uh, 32.... al), bidirectioneel.... reminds me; doe dat vaker; ik heb nog de push 2 betere mapper gevonden, zie reaktie boven je...
kan verder komen, dit is een EDIT, was even om toch te testen, wat ik al wist.

het is tijd wanneer ik VST plugin gebruik, die ook te mappen in ableton.. toch hendig...
ik begrijp je niet helemaal ben ik bang, of onze definitie van bi-directionele communicatie is anders.

Wat ik bedoel is dat als je eenmaal een knop gemapped hebt op je midi controller dat hij de waardes overneemt van je vst preset. Of dat als je een gemapte knop beweegt op de vst zelf dat je dan de waarde ook ziet veranderen op je hardware midi controller, of dat bij een andere preset op je vst de waardes automatisch goed gemapped worden op je midi controller.

Dat kan volgens mij niet voor meer dan 16 parameters, parameter 17 - 128 zijn altijd macro's die dus wel gemapped zijn maar die nooit geupdate worden met de actuele waarde vanuit je vst device. De eerste 16 parameters doen dat wil die je configureert. (in ableton 11 kun je overigens pas 16 parameters op die manier toekennen, daarvoor was het 8 ).

Je kunt het simpel testen:
- maak een config mapping aan met 20 parameters op je vst.
- laad nu een willekeurige preset in je vst
- de eerste 16 parameters staan kwa values nu als waarden in je midi controller, de overige 4 niet (dat zijn macro's, dus stel je knop staat op een value van 1 en in de vst is die waarde 50, dan moet je je midi controller eerst naar 50 draaien voordat die waarde veranderd (of hij veranderd direct naar 1 als je de knop beweegt als je midi controller in direct value mode staat).


dus:
- stel je hebt de cutoff van een synth naar config parameter 1 op je vst gemapped: als je nu de cutoff knop met je muis beweegt op het scherm, dan zie je op je midi controller de waarde ook veranderen in realtime.
- stel je hebt config parameter 17 gemapped naar de cutoff op je vst synth gemapped: als je nu de cutoff knop met je muis beweegt op het scherm dan wordt de waarde op je midi controller niet geupdate.

In jouw voorbeeld zeg je dus dat je voor bank 3 en 4 dat als je de cutoff knop met de muis beweegt en die gekoppeld zou hebben aan 1 van de knoppen in bank 3 of 4 dat je daar dus dan de waarde ziet veranderen. Dat zou perfect zijn als dat waar is, dan wil ik graag weten hoe je dat doet :)
 
@quifster ik zal wel een vid maken, wel wat moeilik lukt me wel om de push 2 er ook bij te filmen... maar het werkt inderdaad bidirectioneel, bij een preset switch, of met de muis een parameter in de vst veranderen, verandert het op de Push 2... wat volgens mij toch de definitie van biderectioneel is... dus geen jumps in waardes, namen, en waardes soms met namen, of vaak, wanneer dat zinnig is natuurlik...

of gewoon een OBS screen recording; wat ik doe om een VST te programmeren, zal er wel 1 nemen, met een hoop parameters... dan kun je niet zien hoe de push 2 reageert, maar volgens mij kan die ook tegelijkertijd opnemen, de webcam hang ik aan mijn scherm, kan ie ook de push 2 opnemen, dunkt me, als het met mijn MPE 'surface' lukt, dan...

ah ja, je hebt alleen over de macro's dat klopt inderdaad, die gebruik ik amper, ik heb het over de configuration in de, hoe noem je het, de device place holder voor de VST, met XY pad...

dus ik gebruik géen macro's. die zijn er toch meer voor instrument racks, ik maak die tegenwoordig meer, dan zijn macro's wel handig, maar dat is een andere wijze.

en dit werkt niet alleen voor de Push 2, mijn novation SL 49 MKII doet ook mee...
 
@quifster ik zal wel een vid maken, wel wat moeilik lukt me wel om de push 2 er ook bij te filmen... maar het werkt inderdaad bidirectioneel, bij een preset switch, of met de muis een parameter in de vst veranderen, verandert het op de Push 2... wat volgens mij toch de definitie van biderectioneel is... dus geen jumps in waardes, namen, en waardes soms met namen, of vaak, wanneer dat zinnig is natuurlik...
dat is inderdaad hoe het zou moeten werken, zou je dan eens een video kunnen maken hoe jij config parameter 17 dan configureert zodat die op de push 2 de waarde mee veranderd? Want bij mij doet die dat echt alleen maar voor de eerste 16 parameters, wat ook niet verwonderlijk is want je kunt niet meer dan 16 parameters default mappen naar je push 2, tenzij je een macro map m4l device gebruikt, dan kan het wel.

Maar jij kan het wel, dus ik ben heel benieuwd hoe je dat doet, want dat wil ik ook! :)
 
dat is inderdaad hoe het zou moeten werken, zou je dan eens een video kunnen maken hoe jij config parameter 17 dan configureert zodat die op de push 2 de waarde mee veranderd? Want bij mij doet die dat echt alleen maar voor de eerste 16 parameters, wat ook niet verwonderlijk is want je kunt niet meer dan 16 parameters default mappen naar je push 2, tenzij je een macro map m4l device gebruikt, dan kan het wel.

Maar jij kan het wel, dus ik ben heel benieuwd hoe je dat doet, want dat wil ik ook! :)

filmpje is er al;

hopelik duidelik zat;

snel gemaakt; let op de glide, bank 3...

 
filmpje is er al;

hopelik duidelik zat;

snel gemaakt; let op de glide, bank 3...


super duidelijk!

dat is exact hoe ik het wil hebben, maar bij mij kwamen die extra banken er niet bij (bij mij maximaal 2, bank 3 of hoger kwam niet in beeld). Ik heb net mijn midi config scripts van de push gereset en opnieuw toegekend en nu doet die dat ook. Blijkbaar was er bij mij iets corrupt gegaan na de update van 10 naar 11.

vrijdag maar even de belangrijkste vst instruments en effect chains omzetten naar deze methode.


Helemaal top man, ik ben superblij dat dat nu werkt :)

thanks!!
 
dat is exact hoe ik het wil hebben, maar bij mij kwamen die extra banken er niet bij (bij mij maximaal 2, bank 3 of hoger kwam niet in beeld). Ik heb net mijn midi config scripts van de push gereset en opnieuw toegekend en nu doet die dat ook. Blijkbaar was er bij mij iets corrupt gegaan na de update van 10 naar 11.

aha, dat kan de boel idd flink platleggen, fijn dat je het weer kan! mappen!!
 
na mappen, weer modden? modulator pack, modular style;


 
van de maker van Granurise; seqMPEror voor MPE synths, hoef je géen MPE controller voor te hebben;

eight voices MPE polyphony.

control pitch, velocity, pitch band, after touch, control change, duration, repeat/timing and probability with your gesture per voice.

poly in on all sides. poly pitch band & after-touch, control changes, polyrhythmic, poly inputs, poly…

it works as an MPE device even without MPE hardware.

thinking outside of a grid-based system.

option to add odd tempos/note values or combine a total free out of sync timings with the regular ones.


pitch spread – intelligent harmonic pitch distribution.

precise per voice pitch-band range. gestures can create a subtle, constantly moving pitch banding or a more intense pitch cluster.

open input. input anything from mouse gestures to ipad (mira) gestures or your mpe hardware device gestures. any data stream can be sonificated with a constantly evolving complex system.

works also as an MPE gestural looper, the data can be transformed in real-time.

augmented music concepts: augment your musical ideas and add generative real-time variations. great also for live performances.

advance preset and morphing system, again with the gestural interaction.



komt zo ongeveer over een maand uit, pre-order prijs...
 


......


......

weer een leuke approach, vocal-like geluiden, maar dan de bastan-way....
 
Back
Top