Challenge: maak een nummer waarin je een bepaalde laag maakt die amper wijzigt, van 2 bars, en toch niet verveelt

klinkske

Zit volgens de 10ers in de kelder alweer te niksen
Lid sinds
21 december 2007
Berichten
9.806
Locatie
Streek rond Herentals - België
Iemand zin in een challenge?

Stel je hebt bijvoorbeeld een drumbak uit de 80's die maar enkel 2 bars kan max en je gebruikt enkel die lengte voor n pattern, door heel de track. (de tr 808, de tr8, maar er zijn er uiteraard nog veel meer met die beperking) Of je gebruikt maar 2 bars voor de synth.
Transpose mag, filters, fx - parts muten, mag allemaal. Maar je blijft strikt rond de beperking. Uiteraard mogen de andere laagjes variatie zat bieden.
Maar de pure uitdaging is dus: wijzig zo min mogelijk opvallends in gans de track en zorg ervoor dat 't toch een kleine 4 minuten niet verveelt.

Je mag dus totaal loss gaan aan variaties op fx, mutes, transposen vd sequence, fades, filters. MAAR HET MAG NIET ALS N vervelende LOOP KLINKEN 4 minuten. :D

Wie doet mee?

Omdat deadlines werken, krijgt de meespeler tijd tot zondag 19 mei middernacht. Niks belet je om al veel eerder wat te sturen zodat we dat allemaal kunnen jureren en bewonderen.

Wie er niet zomaar in gelooft: er zijn hits wereldwijd die dit toepassen.
 
Zeker. Houd een deel eentonig zonder saai te zijn. Zie dat je ermee weg komt. Dat is inderdaad een goeie.
 
Oh, da's wel een leuke voor iets hypnotisch. Ik zal eens kijken of ik wat kan fabrieken. Met 2 bars bedoel je 2x 4 tellen neem ik aan / 32 steps op een traditionele x0x sequencer?
 
ja, dus ruwweg 32 stapjes in de klassieke 4 2 da floor x0x - max
Mag dus korter! Durvers doen 6 stapjes of zo :D En veel transpose (ai ik verklap al n truc)
 
Uiteraard. Er is vanalles toegestaan, er is enkel die ene regel: maak iets eentonig (een laag) maar zorg dat 't niet eentonig is/ lijkt . En qua maatsoort is alles toegestaan.
Uiteraard zou je een kick de hele track kunnen gebruiken en denken dat je daarmee de regel hebt toegepast, maar dan loop je wel net de kantjes er af :D

Bekijk de regel niet als een muur voor je creativiteit. maak iets. In geval van twijfel, maak t.
 
Supervette challenge.
Ik zat de laatste tijd veel te kutten met chipsounds en chiptune. allemaal heel happy en vrolijk. maar geen inspiratie voor wat hards... en dat vind ik toch ook wel leuk.
Ik las deze challenge en dacht leuk, ik ga ook wat proberen. En dat werd in ene een snoeiharde track! heerlijk om te maken... leukste muziek avondje die ik in een tijdje gehad heb!

Ik begon op de quantum met een simpele patch op basis van een square met wat noise die met de interne sequencer een heel simpel ritme (geen melodie) speelt.
Met heel veel bit crusher (met wat L-R modulatie op het effect), het analoge filter bijna dicht en de resonance bijna vol open. De volle vier minuten houd ik vervolgens enkel de C1 en F1# vast terwijl ik het filter over de lopptijd van het nummer ongeveer een kwartslag opendraai. Door de hevige bitcrushing die er op zit geeft dat een gaaf, maar inconsistent effect. (dit is de bass waar het nummer mee opent... deze ramt heel het nummer door)

Dit is niet de enige toon die je heel het nummer hoort. hetzelfde doe ik met een meld arp met een roar erachter. een redelijk lieve synth die periodiek met roar word getransformeerd in een ruige toon.

veel melodie heeft het dus niet, maar dat leek me ook niet de bedoeling van de challenge. de ritmes, pads en andere effecten zijn allemaal resultaat van eerdere sessies sounddesign (als ik het zo mag noemen als amateur) met het doel om eens wat ruigs te maken... wat ik dus tot nu toe niet deed... nu alles in 1 track gekwakt dus.

En ik vind het ook gewoon af zo... Ik denk dat het wellicht te veel herrie is voor de meesten hier, maar serieus.... dit soort shit zou ik denk ik zelf best kunnen lusiteren tijdens werk ofzo XD

anywho.... hopelijk is dit een beetje wat de opdracht was, en anders hartelijk bedankt voor de inspiratie! :D ik heb een heerlijk avondje gehad.

 
Laatst gewijzigd:
Heb in 2021 een Alan Parsons achtig ideetje gemaakt, en ik denk dat het wel voldoet aan deze challenge.

Alle instrumenten zijn op de drums na zo'n 4 minuten integraal live ingespeeld. 1 basgitaar , 2 gitaar partijen en orgel.
 

Attachments

  • Lennert - Alan Parsons ideetje.mp3
    5,6 MB
Laatst gewijzigd:
ik heb dit soort dingen ook wel gedaan, deze vind ik zelf wel geslaagd omdat geen 1 performance gelijk is en het toch maar 8 stappen (step sequencer) zijn wat minuten lang doorgaat.

Hoe heb ik dit gedaan:
- er wordt gebruik gemaakt van 4 layers
- 1 layer heeft verschillende timing stappen waardoor er 8 mogelijke variaties zijn in de lengte van de noot
- 1 layer stuurt de note value aan in de C majeur toonladder
- 1 layer stuurt CC informatie naar de filters
- 1 layer stuurt de racheting aan en note shaping (adsr)

de 4 layers zijn gekoppeld aan 4 sounds waarbij op alles een randomize functie is gezet die ook nog eens met een probality factor is uitgerust (dus de randomize is daardoor ook nog eens gerandomized). Daardoor kun je 1 noot aanslaan en krijg je minuten lang een zelf spelende patch die altijd anders is. Maar door de geprogrammeerde steps klopt het toch altijd aangezien alles afgedwongen wordt in c majeur.




Een tweede voorbeeld is een complete song waarbij ik een truuk gebruik die je veel ziet in ambient songs. Wat je hiervoor doet is dat je 1 melodie lijn maakt (in dit geval een bel achtige sound) over 2 maten. Vervolgens kopieer je die 2 keer. De eerste kopie maak je 2 keer zo lang (dus de melodie lijn wordt gestrechted over 4 maten) en die transponeer je een oktaaf lager. De tweede kopie maak je 2 keer zo snel (dus die wordt 1 maat) en die transponeer je een oktaaf hoger.

Het bijzondere van deze truuk is dat het altijd goed samen werkt en de melodie lijn versterkt en niet saai maakt. Daardoor kun je ze aan en uitzetten en zo kun je vrij eenvoudig een compleet nummer maken zoals hieronder.

De melodielijn waarmee die begint is de melodielijn die ik ingespeeld heb, de andere melodien zijn dus volgens het stukje hierboven gemaakt.

In totaal worden hier 4 sounds gebruikt voor de opbouw
 
Laatst gewijzigd:
Supervette challenge.
Ik zat de laatste tijd veel te kutten met chipsounds en chiptune. allemaal heel happy en vrolijk. maar geen inspiratie voor wat hards... en dat vind ik toch ook wel leuk.
Ik las deze challenge en dacht leuk, ik ga ook wat proberen. En dat werd in ene een snoeiharde track! heerlijk om te maken... leukste muziek avondje die ik in een tijdje gehad heb!

Ik begon op de quantum met een simpele patch op basis van een square met wat noise die met de interne sequencer een heel simpel ritme (geen melodie) speelt.
Met heel veel bit crusher (met wat L-R modulatie op het effect), het analoge filter bijna dicht en de resonance bijna vol open. De volle vier minuten houd ik vervolgens enkel de C1 en F1# vast terwijl ik het filter over de lopptijd van het nummer ongeveer een kwartslag opendraai. Door de hevige bitcrushing die er op zit geeft dat een gaaf, maar inconsistent effect. (dit is de bass waar het nummer mee opent... deze ramt heel het nummer door)

Dit is niet de enige toon die je heel het nummer hoort. hetzelfde doe ik met een meld arp met een roar erachter. een redelijk lieve synth die periodiek met roar word getransformeerd in een ruige toon.

veel melodie heeft het dus niet, maar dat leek me ook niet de bedoeling van de challenge. de ritmes, pads en andere effecten zijn allemaal resultaat van eerdere sessies sounddesign (als ik het zo mag noemen als amateur) met het doel om eens wat ruigs te maken... wat ik dus tot nu toe niet deed... nu alles in 1 track gekwakt dus.

En ik vind het ook gewoon af zo... Ik denk dat het wellicht te veel herrie is voor de meesten hier, maar serieus.... dit soort shit zou ik denk ik zelf best kunnen lusiteren tijdens werk ofzo XD

anywho.... hopelijk is dit een beetje wat de opdracht was, en anders hartelijk bedankt voor de inspiratie! :D ik heb een heerlijk avondje gehad.


Dit is geen herrie hoor, denk dat je perongeluk een soort donkere vorm van trance hebt gemaakt :D
 
@quifster Ik speel momenteel veel Stellaris, en dit (vooral die 2e track) past daar echt zo tussen. is idd super spacey. wel lekker (vooral weer die 2e).
Mij gaat dat niet vervelen inderdaad. De context van een oneindige ruimte vraagt ook om wat monotome muziek, toch?

@L3N bij de jouwe mis ik nog wat... wat is dat toch.... mmmmm... oh ja! LSD :dubbel:. leuk man! en live ingespeeld is altijd extra respect van mij :)
 
@quifster Ik speel momenteel veel Stellaris, en dit (vooral die 2e track) past daar echt zo tussen. is idd super spacey. wel lekker (vooral weer die 2e).
Mij gaat dat niet vervelen inderdaad. De context van een oneindige ruimte vraagt ook om wat monotome muziek, toch?
Stellaris speel ik ook redelijk veel, erg goed. De soundtrack daarvan heb ik ook, die is ook erg goed, heel ambient opgezet!
 
ik heb dit soort dingen ook wel gedaan, deze vind ik zelf wel geslaagd omdat geen 1 performance gelijk is en het toch maar 8 stappen (step sequencer) zijn wat minuten lang doorgaat.
Mooie ambiënt, toffe sounds.
Nog een vraagje; die clip bij space travel genereer je die zelf of haal je die van internet ergens weg of zijn daar programma's voor?
 
Mooie ambiënt, toffe sounds.
Nog een vraagje; die clip bij space travel genereer je die zelf of haal je die van internet ergens weg of zijn daar programma's voor?
die maak ik zelf via het programma space engine. Daarin kun je zelf reizen door de universe en dat kun je gewoon opnemen.

dat programma kun je hier vinden:
 
Bestond al, nostalgie (okay voldoet strikt genomen niet aan de parameters, maar badger badger mushroom mushroom).

 
Back
Top