Ik wil iets met hardware sampling, maar weet niet waar ik moet beginnen.

Das waarschijnlijk een feature van de MC303 :-)

Heb je de laatste firmware?
Heb je geen midi interface? Kun je via midi syncen?
Wat als de 707 de master is?

Ik heb net toevallig net met een een 707 en Pioneer SP16 gespeelt met een vriend van me.
Sync ging prima via usb. SP16 als slaaf

Voor goede USB sync moet/kun je je laptop tunen.


8. Tip: Stop your USB devices being suspended by your PC​

Stop your USB gear from being disabled when your computer is left idle for too long.

  1. Open Control Panel
  2. Click Power Options
  3. Click the + button next to USB Settings
  4. Click the + next to USB Selective Suspend Settings
  5. Double click Enabled
  6. Click Disabled
  7. Click Apply
  8. Click OK

9. Tip: Disable USB Power Management​

If your audio interface is a USB device, disable USB power management to free some USB bus bandwidth. Extra USB bus bandwidth can help your USB device to be recognized and reduce driver installation issues.

  1. Open the Control Panel
  2. Click on Device Manager
  3. Open Universal Serial Bus Controllers
  4. Double-click on the first USB Root Hub
  5. Select the Power Management tab
  6. Uncheck “Allow the computer to turn off this device to save power”
  7. Click OK
  8. Repeat for all USB Root Hubs
 
Das waarschijnlijk een feature van de MC303 :-)
Hahahahahahahaha. Ja denk ik idd.
Heb je de laatste firmware?
Ja
Heb je geen midi interface? Kun je via midi syncen?
De XR18 heeft midi out (en in), maar dat maakt geen verschil.

Wat als de 707 de master is?
Gaat veel beter. Dit gebruik ik soms in de oefenruimte.
Het is niet 100% strak, af en toe hapert hij. Maar dat is 1 of 2x per oefensessie van 2 uur.(acceptabel voor oefenen) en is een probleem van Reason op mijn laptop denk ik.
Niet reproduceerbaar en geen patroon te ontdekken. Al veel te veel tijd in gestoken, maar voor het doel waar ik het voor gebruik werkt het, dus prima.

Maar het idee was andersom, want ik ben bezig in Reason, dus dan wil ik daar stoppen en starten enzo.
Als Reason slave is, kan ik dat niet en moet ik daarvoor naar de 707.
Dus dat werkt technisch wel, maar dat werkt niet lekker als je aan het sounddesignen bent in Reason.
Dan wil je daar gewoon steeds kunnen starten en stoppen om te horen hoe het klinkt
En opnemen is ruk, want dat kan niet zonder dat de 707 loopt, waardoor je steeds de eerste tel mist.

Ik weet het, 1st world problems, maar op dat niveau zitten we hier sowieso.

Ik heb net toevallig net met een een 707 en Pioneer SP16 gespeelt met een vriend van me.
Sync ging prima via usb. SP16 als slaaf
Ja, zeker. Master zijn kan hij prima. Dat gebruik ik dagelijks.
Slave niet. Daar is hij blijkbaar niet voor gemaakt.

Voor goede USB sync moet/kun je je laptop tunen.
Ja, die heb ik ook gevonden. (die tips) toen ik Reason voor live wilde gebruiken.

Maar dat kan niet op mijn laptop. Die instellingen heb je niet altijd (blijkbaar).
Had iets met Windows versies te maken dacht ik (maar het is al weer even geleden)
Ik heb op m'n vorige laptop een complete register wijziging ingelezen om die setting beschikbaar te maken, maar dat hielp niks in het oplossen van het probleem. (dat was een soortgelijk probleem met Reason en midi en strakheid richting de Subsequent 37)
 
Al geprobeerd een of twee andere apparaten aan Reason te hangen om te kijken of je hetzelfde probleem hebt? Dan kun je in ieder geval gaan uitsluiten of het aan Reason of de MC707 ligt.
 
Ik vind het vreemd dat mensen verwachten dat een daw als master werkt. Want dat zou mij nu net verbazen. Ik geloof er namelijk niet in en als t eens n keer wel werkt ben ik opnieuw verbaast. Die sync bakken die master spelen betaan niet voor niks. Chemical brothers hebben ook n baas en ze hebben zelfs een noodstop knop als de zaak toch fout loopt. Ik denk dat erm ergens vertelt waarom een daw niet werkt. T had echt n reden. Dus …

edit

ff wat dingen om te checken volgens ERM:

Here is a random list of things to take care of to achieve stable sync on a DAW:



  • Read the Manual. Check chapter 04 in the manual of the midiclock⁺ and of your respective software for hints on synchronisation.
  • Use quality MIDI and audio hardware to get the signals in your DAW. Don’t be surprised if your cheap fully integrated MIDI-USB cable doesn’t do the job.
  • Use the latest version of your DAW software. There are enormous improvements especialy with Live for software versions after 8.2.5 and again with Live 9.
  • Set your audio buffer sizes as low as possible.
  • Take care of moderate load. If your CPU or RAM is running out of capacity there is no time for the software to take care of MIDI.
  • Turn off WLAN and bluetooth. Both cause excessive interrups to the system and spoil your synchronisation.
In all cases, see the respective manuals on how to set everything up.
 
Laatst gewijzigd:
Al geprobeerd een of twee andere apparaten aan Reason te hangen om te kijken of je hetzelfde probleem hebt? Dan kun je in ieder geval gaan uitsluiten of het aan Reason of de MC707 ligt.
Ja.
Ik heb geen sequencers verder, maar de Moog S37 kan klok uitzenden.
Die als master en Reason als slave gaat redelijk strak.
(maar dat ging de 707 als master ook)

Reason als master en S37 als slave is beter dan bij de 707 als slave, maar niet perfect. (midi over USB)
Reaper als master en S37 als slave is extreem slecht. Er lijkt wel een swing in te zitten, waarbij de S37 na 4 tikken denkt, oh ik ben te laat, ik moet even gas geven.

S37 als master en 707 als slave gaat veel beter dan met Reason als master. (DIN)
De combinatie met S37 als master en Reason + 707 als slave is matig. Reason raakte vrij snel de weg kwijt.
(halve tel uit de pas ineens)
Daarna weer een tijdje goed, maar toen weer matig.

Toen nog een complete reshuffle gedaan van de kabels en settings. (leuk man).
Reason als master.
S37 als slave van Reason. (USB)
707 als slave van de S37 (DIN)
Dat ging redelijk. S37 en 707 waren strak, Reason en S37 (en daarmee ook Reason en 707) redelijk, maar niet altijd strak en soms ineens even niet.

En omdat we toch bezig waren, ook nog een keer extra getest met Reason als master en een DIN via de XR18 naar de 707 die de klok weer naar de S37 stuurde.
En die was strakker dan via USB naar de 707, maar nog altijd niet helemaal strak.
En deze oplossing heeft als nadeel dat de DIN IN in gebruik is van de 707, want daar hangt normaal gesproken de YC61 aan (midi controller).
Alles is op te lossen, maar daar zou ik dan wat mee moeten.

Mijn conclusie is :
Midi via USB is minder strak dan als het 100% via DIN gaat.
Het loopt redelijk via de S37 of XR18, maar nooit 100% strak.
Ik vermoed dat dat iets in Windows is, waardoor hij af en toe een beetje voor of achter loopt.
Het blijft toch gewoon een processor die 'in de loop' op tijd aan het stukje 'midi over USB' toe moet zijn en bij Windows weet je nooit of dat betrouwbaar zal zijn.
Met als gevolg dat ik soms een hik heb en alles uit de pas loopt en verder is het nooit zo strak als via DIN.
Maar voor het jammen vermoed ik dat dat niet het grootste probleem zal zijn. Het is strak genoeg om een kans te geven.

Ik heb Wifi en BT uitgezet voor deze test trouwens.

Midi via USB en dan de 707 als slave is niet geschikt helaas. Dat krijg ik niet strak (totaal niet strak).
Dat was praktisch de makkelijkste oplossing, want dan hoef ik niks om te hangen en kan ik beide omgevingen tegelijk gebruiken.

Een optie zou zijn om een midi device te kopen die de klok van windows (via USB) en de noten van de YC61 samenvoegt en naar de 707 stuurt via DIN. (de 707 heeft maar één DIN IN en die heb ik nodig om noten in de 707 te krijgen).

De YC61 wordt op zijn beurt weer gesequenced door de 707, dus het is geen optie om de YC61 als THROUGH te gebruiken helaas. (de DIN IN op de YC61 is bezet voor de midi informatie die de 707 stuurt)

Ik ga eens kijken of zo'n kastje enigszins betaalbaar te verkrijgen is.
Het mooiste zou zijn als hij USB en DIN in heeft, en dan kan mergen naar een DIN poort.
Misschien de blokas midihub.(edit, dat lijkt de midihub te kunnen)
 
Het spijt me dat ik dit topic even kaap, @Montfrooij

Maar waarom is er nooit een simpele, kleine sampler gemaakt met:

- Laten we zeggen 3 of 4 outputs

- Wat shaping mogelijkheden, een filtertje ofzo

- Eventueel wat bitcrushingmogelijkheden

En dan niet voor €800.

Ligt het aan mij of zou dat verkopen als een gek? Ik zit net als @Montfrooij ook in de markt voor een sampler, maar ik ga niet €500+ neerleggen voor een digitakt. En alles daaronder is weer niet serieus genoeg.

Goed, misschien ben ik niet realistisch genoeg qua hoeveel bepaalde dingen kosten qua fabricage.
 
Ik vind het vreemd dat mensen verwachten dat een daw als master werkt.
Ik heb altijd op die manier gewerkt, en dat gaat gewoon goed. Momenteel heb ik een Mac Studio M1 Max (en hiervoor 2x iMac) en daar doet Ableton Live de clock. Momenteel hangen er voor sync 4 devices met DIN MIDI aan en 6 met USB.
 
Het spijt me dat ik dit topic even kaap, @Montfrooij

Maar waarom is er nooit een simpele, kleine sampler gemaakt met:

- Laten we zeggen 3 of 4 outputs

- Wat shaping mogelijkheden, een filtertje ofzo

- Eventueel wat bitcrushingmogelijkheden

En dan niet voor €800.

Ligt het aan mij of zou dat verkopen als een gek? Ik zit net als @Montfrooij ook in de markt voor een sampler, maar ik ga niet €500+ neerleggen voor een digitakt. En alles daaronder is weer niet serieus genoeg.

Goed, misschien ben ik niet realistisch genoeg qua hoeveel bepaalde dingen kosten qua fabricage.
Op de 3-4 outputs na klinkt dat als een SP-404 MK2.
 
Ik heb altijd op die manier gewerkt, en dat gaat gewoon goed. Momenteel heb ik een Mac Studio M1 Max (en hiervoor 2 iMacs) en daar doet Ableton Live de clock. Momenteel hangen er voor sync 4 devices met DIN MIDI aan en 6 met USB.
Vintage? Of recent spul… een ob DX via midi laten meehuppelen kan ik hier vergeten. En zo zijn er nog bakken. Als ze zelf n pattern laten lopen loopt t na enkele lussen al spaak.
 
Vintage? Of recent spul… een ob DX via midi laten meehuppelen kan ik hier vergeten. En zo zijn er nog bakken. Als ze zelf n pattern laten lopen loopt t na enkele lussen al spaak.
Recent spul. Juist vanwege dat soort gezeur wil ik geen vintage. Maar goed, bij MIDI zou de leeftijd niet uit moeten maken, want MIDI is MIDI. Als het pre-MIDI bakken zijn wellicht wel (maar dan zou je misschien nog vooruit kunnen met een MIDI naar CV converter of een truukje door een moderne drumcomputer een 'tik' te laten sturen als trigger).
 
Bakken zonder midi, voorzien van n kit of met n garfield tussen…
 
Op de 3-4 outputs na klinkt dat als een SP-404 MK2.
De laaste update voor de 404 MK2 ziet er ook leuk uit.
Je kan nu ook loops maken en opnemen.

Dit doe ik met mijn sampler of choice de Sp16.
Zo kun je naast je samples ook synths en instrumenten aan je songs patterns toevoegen.
 
Bakken zonder midi, voorzien van n kit of met n garfield tussen…
Volgens mij kun je als je een DC coupled audio interface hebt zelfs via de DAW (mits deze CV support) sync pulsen naar dat soort oude bakken sturen.

 
@Montfrooij

Een hardware sampler : misschien. Maar zeker geen volca.
Ik ben niet zo van de kleine bakjes.

Ik heb een aantal opties qua hardware in m'n hoofd. (mocht het werken voor mij)
- MPC / Force.
- Granular sampler / synth
- Mogelijk de SP16, maar die ken ik niet goed genoeg.
- Torso S4. (eerst echte gebruikers zien).

Maar zoals eerder aangegeven, ik ga eerst de kant van de DAW op om te kijken of het hele samplen überhaupt iets voor me is.
Dan maar even door wat hoepeltjes heen.
Het grootste punt blijft voor mij toch om samples te 'maken'. Ik heb geen dikke sample library (met interessante loops en soundscapes).
Ga er ook geen geld aan uitgeven. Dus het zal bij maken blijven.

Dus voor er geld gespendeerd wordt aan hardware, eerst dat op orde hebben, want als het in de DAW niet lukt, is de kans groot dat de hardware hier in een hoekje weg gaat kwijnen.
 
No prob, het was maar een tipje, en ik had (blijkbaar) het draadje niet goed genoeg meer gevolgd..

En in dat geval, zou je vooral es kunnen zoeken naar tips op het vlak van sound-design, ipv sampling.

(Even gekeken, we hebben er hier nog geen "Het Grote xx Draadje" voor, of ik heb niet goed gezocht.... zou dat interessant zijn?)
 
No prob, het was maar een tipje, en ik had (blijkbaar) het draadje niet goed genoeg meer gevolgd..

En in dat geval, zou je vooral es kunnen zoeken naar tips op het vlak van sound-design, ipv sampling.

(Even gekeken, we hebben er hier nog geen "Het Grote xx Draadje" voor, of ik heb niet goed gezocht.... zou dat interessant zijn?)
Snap ik. Het is een beste lap tekst.
Ja, ik noem het samples, omdat dat er uit zou komen voor mij. Maar ik bedoel niet one shots of gechopte tracks (wat de meest voorkomende associatie is)

En de vraag blijft actueel. Hoe maken (designen) jullie ze 'en' hoe integreer je ze vervolgens in je hardware setup.

Ondertussen ben ik wel verder gekomen hoor, maar nog altijd benieuwd naar andermans workflows rondom het maken en gebruiken van samples.
 
Vandaag zitten testen met Reason als master.
In eerste instantie was ik heel vrolijk, want ik had iets in Reason ingespeeld en kreeg toen de 707 zowaar mee met Reason.
Maar na wat langer spelen en toevoegen van meer dan één 4x4 patroontje ging het alle kanten op qua sync en was het totaal niet strak.
Geen idee waar het aan ligt, maar de MC-707 gedraagt zich als een klein kind die niet mee wil lopen.
En als ik meer synths ga sequencen vanuit de 707, lijkt het nog minder stabiel te worden (alsof de 707 die midi signalen voorrang geeft en te laat denkt 'oh wacht, ik moet mee met de master lopen)

En er was nog iets wat ik vergeten was, maar wat rete irritant is.
Als Reason speelt (en de 707 volgt) en ik wil wat midi opnemen op de MC-707, dan lijkt hij eerst op te nemen, maar dan komt de count in en die komt elke bar weer opnieuw.
Waarschijnlijk omdat Reason een start geeft, want als ik dat uitzet gaat het goed (geen count in), maar dan loopt Reason weer uit de pas met de 707 (omdat die blijkbaar niet stabiel is en die reset nodig heeft om bij te blijven).

Ik had deze ellende helemaal verdrongen (was al weer 3 jaar geleden dat ik hier mee bezig was).
Mijn conclusie was toen na avonden prutsen, hier ga ik geen tijd meer in steken.
Reason + MC-707 + midi over USB op windows is niet wat.
Het is er niet voor gemaakt en gaat nooit lekker werken.

En eigenlijk trek ik die conclusie nu weer.
Andere laptop, andere Reason versie, maar nog altijd niet strak.
En niet iets latency (dat heb ik wel recht gekregen), maar een zwabberende MC-707 die de master niet goed volgt, zeker zodra er meer speelt dan één kick.

Dus tot zover het probeersel : Reason als master. Tenzij iemand hier Reason + MC-707 op windows strak heeft gekregen, maar eigenlijk lees ik dit overal.

Volgende stop is Reason als slave.
ik heb vergelijkbare issues gehad met Tr8s en Ableton live. Is voor mij niet zon punt want ik werk niet met echt 'live'. Desondanks heb ik er wel wat tijd ingestoken.
ik heb dat ook op meerdere manieren geprobeert gelijk te trekken met de DAW, maar het lukt me met de TR8s niet zo strak als met de andere devices die ik heb.

Hij loopt wel goed als ik hem sequence in de DAW (met de ableton stockplugin "external instrument") of met direct monitoring, maar loop nog steeds wel eens tegen onverwachte issues aan. Tis allemaal best ingewikkeld en weet soms zelf ook niet helemaal wat ik loop te drukken af en toe :p

Ik heb mn issues een beetje gedeeld in dit draadje: " TR-8S over usb? "
Daar kwam niet veel respons op, dus heb je vast niet veel aan... maar ter referentie.
 
Back
Top