[ADVIES GEZOCHT] Mijn eerste Eurorack; als outboard FX unit

DemolitionColorScheme

- GAM ZEH YA'AVOR -
Lid sinds
28 januari 2024
Berichten
17
Locatie
Tilburg, NL
Hey allen! Ik ben aan het overwegen om lichtelijk de wereld van modular/Eurorack in te stappen omdat ik altijd wel gecharmeerd ben geweest van modules zoals Clouds/Monsoon, Beads, etc. en heb dus al wel een visie mbt. wat ik zou willen. Ik wil het alleen niet té gek en groot laten worden, dus ik wil mezelf limiteren, haha!

Ik zou dus graag een kleine setup maken die fungeert als een complimentaire outboard FX processor die ik kan combineren met m'n DAW, hardware synths (Behringer Pro-800 & Model D), m'n uit-de-klauwe-gelopen gitaar setup en andere externe audio sources. Dit is niet voor live play, blijft gewoon thuis staan en ik wil dit puur gebruiken om audio te manipuleren.

Het volgende heb ik momenteel als een ruwe schets via Modular Grid opgesteld:
- 1st FX Eurorack
(de case is voor nu gebasseerd op de Intellijel Palette 62 4U)
(de losse gitaar-based 1U tiles zijn placeholders voor de Intellijel Stomp, aangezien je bij Modular Grid modules niet 90 graden kunt draaien)


Ik weet nu alleen niet welke keuzes ik het beste kan maken als het gaat om de I/O routing. Ik zit namelijk met verschillende audio sources:
- DAW/Interface:
In: 1/4" TS/TRS Jack & XLR
Out: 1/4" TS/TRS Jack

- Gitaar setup:
In: 1/4" TS Jack (high impedance), instrument level
Out: 1/4" TS Jack of XLR

- Synths/andere outboard gear:
Out: 1/8" TS Jack
(dit is natuurlijk vrij compatible)
Out: 1/4" TS Jack

- Gitaar straight into modular (?):
Out: 1/4" TS Jack, instrument level
(ik weet nog niet of ik dit wel echt nodig ga hebben, kan namelijk makkelijk m'n gitaar ook via m'n interface of gitaar setup routen)

Hier zit nog best wat verschil qua signaal en soorten I/O's en ik kan bijv. natuurlijk niet zomaar de output van een module in m'n gitaar setup prikken zonder een vorm van attenuatie (modular stuurt een veel heter signaal uit, toch?).

----------

Random LFO/Modulatie/Noise/etc:
Ik ben zelf wel een groot voorstander van (subtiele) random modulatie, dus via noise of dergelijken. Ik heb in de schets nu een Behringer Dual Noise/Random Generator 1016 staan, maar vroeg me af of er misschien andere modules zijn die dit wellicht beter doen?

----------

MIDI to CV & Clock:
Zou ik vanuit m'n DAW (Ableton Live) ook wat kunnen winnen door MIDI te integreren? Of is er een makkelijke manier om een MIDI clock uit te sturen via Ableton en dit te syncen met een aantal modules?

----------

Cases / andere aanbevelingen:
Er staat overigens nog niets vast, buiten dat ik Clouds/Monsoon en Beads tof vind en die in een setup zou willen integreren. Als ik bijv. kijk naar die Intellijel Palette 62 4U vind ik die nogal duur. Zijn er aanbevelingen mbt. tot andere cases die wat goedkoper zijn en kan ik bijv. beter gaan voor een unpowered case met een losse power module?

Verder ben ik een groot liefhebber van lo-fi, downsampling, random tape warble en alles wat 'gebroken en fragiel klinkt', dus als je aanbevelingen hebt voor modules die daarbij aansluiten, dan hoor ik die graag!
 
Even snel wat kleine suggesties;
Als je de case puur als soort extra FX wil gebruiken zou ik iig een Strymon AA1 Level shifter er in zetten. Klein maar erg praktisch in dit scenario.
Wat dit betreft:
lo-fi, downsampling, random tape warble en alles wat 'gebroken en fragiel klinkt',
is het eerste wat me te binnen schiet: Phonogene van Make Noise. Ideaal voor dit soort dingen. Wel handig om er dan een filter (LPF) achter te zetten om evt klikjes te voorkomen.
Clouds/Monsoon/Beads heb je veel modulatie mogelijkheden voor nodig als je die met CV wil moduleren, dus een stuk meer modules.
Qua random vind ik de Wogglebug nog steeds 1 van de leukere modules.
Qua case: als je een klein beetje handig bent kun je ook de Doepfer DIY kit nemen. Ik heb er eens 1 gebouwd met het hout van een oude schutting, is geen rocket science. Anders is een lege case (bv die van Make Noise, Moog) met een power module ook een idee idd.
Voor MIDI integratie kun je bv de Doepfer modules nemen of een externe convertor zodat je geen rackspace kwijt bent. Let er wel op dat idealiter ook het clocksignaal doorgegeven moet worden (voor tempo), niet alle modules doen dat.
 
Even snel wat kleine suggesties;
Als je de case puur als soort extra FX wil gebruiken zou ik iig een Strymon AA1 Level shifter er in zetten. Klein maar erg praktisch in dit scenario.
Wat dit betreft:

is het eerste wat me te binnen schiet: Phonogene van Make Noise. Ideaal voor dit soort dingen. Wel handig om er dan een filter (LPF) achter te zetten om evt klikjes te voorkomen.
Clouds/Monsoon/Beads heb je veel modulatie mogelijkheden voor nodig als je die met CV wil moduleren, dus een stuk meer modules.
Qua random vind ik de Wogglebug nog steeds 1 van de leukere modules.
Qua case: als je een klein beetje handig bent kun je ook de Doepfer DIY kit nemen. Ik heb er eens 1 gebouwd met het hout van een oude schutting, is geen rocket science. Anders is een lege case (bv die van Make Noise, Moog) met een power module ook een idee idd.
Voor MIDI integratie kun je bv de Doepfer modules nemen of een externe convertor zodat je geen rackspace kwijt bent. Let er wel op dat idealiter ook het clocksignaal doorgegeven moet worden (voor tempo), niet alle modules doen dat.

Bedankt voor je advies! Die Strymon unit had ik inderdaad al voorbij zien komen, maar dat is toch erg vergelijkbaar met de Intellijel Stomp, niet? Alleen dan wat meer gelimiteerd?

Phonogene klinkt wel tof, maar toch wel echt een beetje buiten mijn budget. Ik wil het niet té ver door laten draaien. Heel dit project moet meer gewoon een kleine toevoeging zijn op wat ik al gebruik.

Wogglebug lijkt me inderdaad wel een leuke en vrij breed inzetbaar!

Qua modulatie ben ik ook al snel tevreden met een module of 2 waar ik dat zou kunnen inzetten. Ik zou de LFO's van de Model D hier ook voor kunnen inzetten en ben ook niet vies van wat handmatig knopgedraai.
 
ook interessant


Verder kan een joystick met FX ook leuk zijn. (looper met fx, lfo, env.)

  • 2 audio in & out (AC coupled)
  • 2 CV in & out (DC coupled) ±5V
  • 2 extra CV outputs ±10V
  • 12 illuminated push buttons
  • CV & Audio looper (2:30 per channel)
  • LFO
  • Euclidean envelope generator
  • Multimode Filter
  • Stereo Reverb
  • Wave Folder
  • VCA

Ik gebruik zelf nu af en toe de haken audio EAGANmatrix maar die is wel prijzig.
 
Laatst gewijzigd:
vergelijkbaar met de Intellijel Stomp, niet? Alleen dan wat meer gelimiteerd?
Mja, is toch net wat anders. Hangt er een beetje vanaf wat je handig vind. De grote jacks maken het wat makkelijker om met andere apparatuur te integreren.

Qua modulatie ben ik ook al snel tevreden met een module of 2 waar ik dat zou kunnen inzetten. Ik zou de LFO's van de Model D hier ook voor kunnen inzetten en ben ook niet vies van wat handmatig knopgedraai.
Ja, als je al wat ander semi-modulair spul hebt dan hoef je dat inderdaad niet in je case er bij te stoppen. Een andere (duurdere) optie zou zijn om een Expert Sleepers module er in te stoppen zodat je CV makkelijker vanuit je DAW kunt sturen.
 
Een leuke case die kant en klaar is; Aturia Rackbrute 3U, ik heb de 6U van ze, netjes in prijs en bij Dijkman nu in de aanbieding onder 200 euro of bouw zelf iets.
Qua FX en goed betaalbaar uBurst (Clouds kloon) voor granular zaken, After Later Audio maakt de hele lijn van Mutable Instruments en verkrijgbaar in Europa
Als je echt goedkoop uit wilt zijn; Behringer maakt ook verschillende MI klonen
Wat ik je wel aanraad is beter één FX module met veel knoppen en ins en outs dan bijv een Disting met tig effects maar minder knoppen.
 
Een leuke case die kant en klaar is; Aturia Rackbrute 3U, ik heb de 6U van ze, netjes in prijs en bij Dijkman nu in de aanbieding onder 200 euro of bouw zelf iets.
Qua FX en goed betaalbaar uBurst (Clouds kloon) voor granular zaken, After Later Audio maakt de hele lijn van Mutable Instruments en verkrijgbaar in Europa
Als je echt goedkoop uit wilt zijn; Behringer maakt ook verschillende MI klonen
Wat ik je wel aanraad is beter één FX module met veel knoppen en ins en outs dan bijv een Disting met tig effects maar minder knoppen.
Die Aturia Rackbrute is voor mij denk ik ook wat te breed. Ik heb het liefst iets wat ik wat makkelijker op m'n bureau kan plaatsen. Mag gerust een kleine setup zijn. die uBurst had ik inderdaad gezien, maar ik ben nogal best een knoppen-draaier en die mini pots zijn niks voor mij qua workflow.

Goeie tip over After Later Audio! Die kende ik nog niet.
 
Iets heel anders: wel eens aan monome norns gedacht? Ik heb veel synths en eurorack gehad, maar uiteindelijk heb ik de meeste plezier met mijn norns (ik gebruik er inmiddels 3)
 
Iets heel anders: wel eens aan monome norns gedacht? Ik heb veel synths en eurorack gehad, maar uiteindelijk heb ik de meeste plezier met mijn norns (ik gebruik er inmiddels 3)
Is dat niet een beetje te exclusief, bedoel dit is wel next level en werken ook samen Whimsical Raps.. erg prijzig en wat complex
 
Iets heel anders: wel eens aan monome norns gedacht? Ik heb veel synths en eurorack gehad, maar uiteindelijk heb ik de meeste plezier met mijn norns (ik gebruik er inmiddels 3)

Nope! Net ook even gekeken, maar dat ziet er al helemaal uit als een diep gat. :P
 
Mag gerust een kleine setup zijn. die uBurst had ik inderdaad gezien, maar ik ben nogal best een knoppen-draaier en die mini pots zijn niks voor mij qua workflow.
Snap ik maar als je en veel en grote knoppen wil en een mooie module dan kom je vaak in het duurdere segment terecht of je moet iets tweedehands vinden.
Qu-Bit Electronix maakt ook leuke modules met knoppen vergelijkbaar als Make Noise maar is wel een andere prijs meteen, Mojave voor granular processing bijv is 450 euro
 
Snap ik maar als je en veel en grote knoppen wil en een mooie module dan kom je vaak in het duurdere segment terecht of je moet iets tweedehands vinden.
Qu-Bit Electronix maakt ook leuke modules met knoppen vergelijkbaar als Make Noise maar is wel een andere prijs meteen, Mojave voor granular processing bijv is 450 euro

Variaties op Monsoon zijn relatief betaalbaar, niet al te groot en hebben vaak wel wat grotere knoppen en sliders. Dus, daar maak ik me niet zoveel zorgen om.
 
Back
Top