Welke 808 clone komt het dichtst in de buurt van het origineel qua klank?

@19vierentachtig @elektrovolt @Kenneth @klinkske / of wie mee leest..

Hebben jullie tijd/energie/zin om met jullie TR-808's een opname van 4 maten te maken? Geef gerust aan, we hoeven niet per sé vier opnames te hebben, maar als één of twee van jullie het voor elkaar kan krijgen, wordt de test ineens een stuk echter.

120bpm
Kick op 1, 7 en 11.
Snare op 5, 8, 10 en 13.
Closed hihats op alles.
Accent op alle 8ste noten.
Swing op 0.
Main out; alle geluiden op maximum output.
Geen compressie, geen eq
-12db RMS


Ik kan proberen wat in dit draadje langskomt, in een blinde test zetten. Zal dan voor extra fuckery nog een Nepheton ertussen plaatsen. :D


Aangezien 100% dezelfde settings niet haalbaar is, loont het de moeite om nog niet te luisteren naar de voorbeelden, zodat je niet weet welke bak welke settings had. Die van jezelf pik je er waarschijnlijk snel uit - soit, dat heb je dan.

Wordt vervolgd.. leuk, dit :)
 
@stoter wil ik best doen. Maar mijn 808 is gemod (ik kan alle parts pitchen/decay’en enzo) … denk niet dat ie dan nog representatief genoeg is voor een shoot out toch?
 
De vraag is ook welke audiointerface. Ik heb er n boel. Verondersteld dat t allemaal scheelt
 
Ik heb geen idee wat -12db rms is

Het is een bepaald geluidsniveau, dat is de -12dB
Gemeten op hoe onze oren werken, dat is de RMS. Root mean square - Wikipedia

Dit is eigenlijk de belangrijkste parameter om gelijk te maken, (+-0,1dB max!) als je geluiden eerlijk met elkaar wilt vergelijken.
Maar verander je de lengte van je geluidsfiles, dan veranderd ook de RMS waarde, dus file lengtes moeten ook gelijk zijn.
Ik gebruik de analize tool van Wavelab om het te meten.
 
Ik wil dat wel doen met mijn TR-808 maar... Je kan op een TR-808 niet aangeven dat die precies 120bpm is, er zit geen scherm op en ik kan dat nooit strak krijgen op gehoor. Daarnaast moest ik lachen om de vraag van "Swing op 0" aangezien er geen swing zit op een 808 (iig niet programmeerbaar)

En dan komt de vraag welke instellingen wil je op de kick en snare ( tone,decay,snappy) Want als dat allemaal op "10" moet dan smeert de kick de mix dicht haha

Daarnaast heeft een TR-808 een 2 main outputs, HI & LOW, welke wil je dat ik gebruik?

En de Master Volume doet ook van alles met de sound dus op welke stand wil je die knop hebben?
 
Je kan op een TR-808 niet aangeven dat die precies 120bpm
heb je geen mogelijkheid om hem din sync "clock" te geven van uit een andere apparaat waar je wel de BPM kan ingeven ?
 
heb je geen mogelijkheid om hem din sync "clock" te geven van uit een andere apparaat waar je wel de BPM kan ingeven ?
Ik heb een Korg KMS30 hier maar dan moet ik mijn halve setup verbouwen hahaha. Mijn TR-909 heeft wel zo'n scherm die dan via midi synced aan de 808 via de KMS maar als de 909 in midi mode staat geeft hij niet meer de BPM waarde aan, dat doet de 909 die alleen als die standalone is. Dus ik zou de 808 aan de 909 moeten gaan syncen dan.

Maar bpm veranderd de overall sound niet, ik vind mijn andere vragen belangrijker om gelijke opnames te krijgen :)
 
Maar bpm veranderd de overall sound niet, ik vind mijn andere vragen belangrijker om gelijke opnames te krijgen
was maar een tip zo dat je het gemakkelijk had vr de BPM
 
  • Duimpje
Duimpjes: RSB
Exact dezelfde instellingen is niet haalbaar, laten we dat gewoon maar constateren.

Ernaar streven zou al mooi zijn. Het gaat maar om vier maten, een kleine afwijking van 120 bpm zal dan niet zoveel ellende veroorzaken. Worst case kijk je naar een klok, en ga je voor 2 tellen per seconde.

Tuning-instellingen moeten denk ik maar even naar eigen inzicht. Een "huis-tuin-en-keuken-electro-beat" zonder gekke oversturingen is denk ik waar we op mikken.

Door de afwijkingen gaan opnames "tell-tale-signs" hebben, aanwijzingen waardoor je kunt raden welke bak het is. Als je zo min mogelijk de andere voorbeelden checkt, zul je die aanwijzingen niet kennen, en wordt de vergelijking iets eerlijker.
 
Het is een bepaald geluidsniveau, dat is de -12dB
Gemeten op hoe onze oren werken, dat is de RMS. Root mean square - Wikipedia

Dit is eigenlijk de belangrijkste parameter om gelijk te maken, (+-0,1dB max!) als je geluiden eerlijk met elkaar wilt vergelijken.
Maar verander je de lengte van je geluidsfiles, dan veranderd ook de RMS waarde, dus file lengtes moeten ook gelijk zijn.
Ik gebruik de analize tool van Wavelab om het te meten.
Als ableton t niet aan boord heeft val ik uit de boot. Of mept Stoter m wel om naar de juiste waarde als ik n mp3 stuur. Of is dat al vloeken en moet t een wav zijn
 
Of mept Stoter m wel om naar de juiste waarde als ik n mp3 stuur. Of is dat al vloeken en moet t een wav zijn

Stuur maar op wat je kunt regelen, kijk ik wel even hoe ver ik ermee kom. RMS is ook nieuw voor mij, maar kan geen kwaad om dat te gaan snappen.

Een mp3 lijkt me prima (extra challenge, spot de lossy), maar.. aan mijn kant is mp3 een stapje extra meer moeite, dan wav.. bij jou dus andersom?


Misschien deze.

haha.. ladies and gentlemen, we got him. :D


Ik kan van het weekend een opname maken, gewoon met een sync converter, dan kan je het tempo correct instellen.

Nice!


Wie wil, kan 't ook via PM naar mij sturen. Ik zal de opnames in dit draadje sowieso verzamelen.
 
ik zal een poging doen dit weekend. Ik stuur m dan naar u.
Ik heb geen idee hoe ableton audio omzet, ik heb altijd mp3 aangevinkt en als ik zoek vind ik die mp3 - wie weet doet ie ook wav, ik vind nooit iets op n computer, ik ben te dom om directories te snappen. Ik zoek gewoon op de net ingegeven project naam - ja mijn harde schijf is n bende dat wil je niet weten.
 
Back
Top