Het grote latency topic

Ik begrijp wat je bedoelt alleen slaat het nergens op. Begrijp jij dat ook? :okdan: Punt 2 blijft geheel overeind. ;)

Ik ben het helemaal eens met punt 2 uit post 38. Het geluid maakt heel veel uit hoe je speelt.

Nog ff verder uitleggen:
Voor groove georiënteerde geluiden heb je altijd een snelle attack nodig. En als je 2 geluiden kort achter elkaar hoort, tot zo'n 30msec, dan hoort je oor het als 1 geluid. Dit heet het [ame="http://en.wikipedia.org/wiki/Precedence_effect"]precedence effect. Als je een klein beetje kan synth programmeren, dan is het het niet moeilijk om het gemixte geluid zo te laten klinken als het uiteindelijke geluid. Gewoon de attack van het midi instrument aanpassen aan de attack van het gewenste geluid en de attack van je vst instrument iets langer maken.
De methode is ook helemaal niet iets wat ik zelf uit mijn duim heb gezogen, maar een zeer veel gebruikte methode in professionele studio's. En dus ook bruikbaar voor de synthforum leden imo.


Een ander punt:
Het optimaliseren van je pc voor audio kan niet alleen gebruikt worden om de latency te verlagen, maar ook om meer audio tracks of meer vst's te kunnen draaien. Daarom heb ik al voorgesteld om de tips in een nieuwe thread te verzamelen. Post 31.
 
Je vergist je hier. Mijn punt 2 ging er over dat jij een probleem oplost dat niet eens bestaat, daar ga je vervolgens vrolijk mee verder.

:luv:

Sorry je hebt gelijk. Ik had het over punt 1 (de 2e paragraaf, vandaar mijn vergissing.)


Dat neemt niet weg dat voor maar 3 gevallen lage latency belangrijk is. Alle 3 zijn voor mij, en waarschijnlijk een aanzienlijk percentage synthforum leden, niet van belang.
De hoeveelheid convolutie reverbs, synths en audio tracks die ik kan draaien wel, en daar zijn de tips van flyweight ook handig voor.
Hopelijk worden die in een andere thread verzameld.
 
Beste synthforummer,

Ik gebruik al jaren ASIO4ALL en daar heb ik een prima latency van 8ms. Als ik primair mijn oude x-fi kaart gebruik krijg ik een latency van op z'n laagst 45 ms. Nu heb ik een aantal specs door zitten lezen van interne geluidskaarten en vraag me nu af welke specificatie voor een lagere latency zorgt? OF heeft dit toch niks met geluidskaart in die zin te maken? Thanks!
 
Beste synthforummer,

Ik gebruik al jaren ASIO4ALL en daar heb ik een prima latency van 8ms. Als ik primair mijn oude x-fi kaart gebruik krijg ik een latency van op z'n laagst 45 ms. Nu heb ik een aantal specs door zitten lezen van interne geluidskaarten en vraag me nu af welke specificatie voor een lagere latency zorgt? OF heeft dit toch niks met geluidskaart in die zin te maken? Thanks!

Nee, heeft er inderdaad niks mee te maken. Het gaat puur om de (ASIO) driversoftware.
 
ook bij afspelen is er latency, omdat de buffer van de geluidskaart gevuld moet worden.

Alleen heeft niemand daar last van.

Ja, zo kan ik er ook nog wel een paar verzinnen. Wat dacht je van de snelheid van verplaatsing van geluid van maar 300m/s? Dus van de conus tot je oor is er ook al vertraging. Hoor je ook niemand over.

Ik werk al heel veel jaren met interfaces en als je je geluidskaart (met fatsoenlijke ASIO drivers) instellingen goed hebt, en je DAW goed instelt, heb je nergens last van. Mijns inziens wordt al dat gedoe over latency heel erg overtrokken.
Maar ik werk dan ook niet met (direct) monitoring en doe alles via mijn console die er tussen zit. Dan heb je gewoon nooit last met opnemen van instrumenten met analoge uitgangen. En met VST's heb ik ook geen last omdat ik bovenstaande gewoon fatsoenlijk heb ingesteld.

Vroeger, toen je nog minder goede ASIO drivers had, en meer last van latency, werd er minder over gediscussieerd dan nu, waar bijna iedere interface fatsoenlijke drivers heeft en met gemak onder de 10ms latency komt. I don't get it.
 
Deze info will ik nog delen:

Latency een groot probleem, ook omdat het dropouts veroorzaakt door buffer underuns.

ik heb waarschijnlijk na jaren zoeken de oorsprong van dpc latency problemen gevonden.
de tool latencymon is echt een aanrader.

http://www.resplendence.com/latencymon

hierin kun je op de driver nauwkeurig dpc en isr tijden monitoren.

"[FONT=Segoe UI, Arial][FONT=Segoe UI, Arial]because ISRs and DPCs run at elevated IRQL which means they cannot become preempted by the thread dispatcher (scheduler). Therefore to guarantee responsiveness of the system, ISR and DPC routines should execute as fast as possible."[/FONT][/FONT]

ik had eerst last van dropouts en crashes.
heb met een voltmeter gechecked op voltage drops.
andere psu getest.
sound card in een ander slot.
andere soundcard. andere gpu.
irq priority anders ingesteld. mainboard door gigabyte laten testen. alle devices in het bios uit.
alle beschikbare bios versies getest.
meerdere nvidia drivers getest. gpu uit gezet. maar steeds hetzelfde probleem.
en dan vandaag gebruik ik driversweeper (chrashed mijn systeem)
installeer ik de laatste nvidia driver.

haal phsychx eruit en de hdmi audio eruit. flash het bios en installeer de motu drivers. max dpc 400 pico sec. geen dropout na 3 uur testen. p45 ud3lr mobo met core 2 quad gtx 460. win 7 met hpet enabled. Ook heb ik in devicemanger een(hdaudio) devices disabled. (als system device)
ik weet niet waarom het nu wel werkt maar de tool latency tool liet duidelijk zien dat het om de nvidia drivers ging.
nu is er net een nieuwe driver versie uit waar je gemakkelijk de hd audio drivers eruit kan halen.
heb je dus dpc problemen check met dpc latencymon.




Configure interrupt request (IRQ) priorities in Windows 7

Question

How can i prioritize the IRQ which translate to Konnekt / Impact Twin / PowerCore to improve performance?
Answer

Below are basic registry editing tips that you can use to set IRQ priorities in Windows 7:

  1. Start by opening the System Information utility (msinfo32.exe), and navigating to System Summary\Hardware Resources\IRQs to view the IRQs in use on your system, and the devices using them.
  2. Open the Registry Editor and navigate to
  3. HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\PriorityControl
  4. Create a new DWORD value in this key, and call it IRQ#Priority, where # is the IRQ of the device you wish to prioritize
  5. Double-click the new value, and enter a number for its priority. Enter 1 for top priority, 2 for second, and so on. Make sure not to enter the same priority number for two entries, and keep it simple by experimenting with only one or two values at first.
  6. Close the Registry Editor and reboot your computer when you’re done.
 
Fixed DPC issues door HDaudbus.sys door IRQ prio aan te passen en de Nvidia watchdog timer aan te passen:

Win 10 Pro. Mogelijk ook Win 11


See: System interrupts, Latency, HDaudbus.sys

PCI\VEN_10DE&DEV_0FB8&SUBSYS_85F41043&REV_A1\4&b36f5c3&0&0108 is mijn ID je moet eerst checken wat die van jou is en dan de commando's aanpassen.

C:\Windows\system32>reg query HKLM\SYSTEM\CurrentControlSet\Enum\PCI\ /s /f hdaudbus

HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Enum\PCI\VEN_10DE&DEV_0FB8&SUBSYS_85F41043&REV_A1\4&b36f5c3&0&0108
DeviceDesc REG_SZ @hdaudbus.inf,%hdaudio.devicedesc%;High
Definition Audio Controller
Service REG_SZ HDAudBus
Mfg REG_SZ @hdaudbus.inf,%msft%;Microsoft

End of search: 3 match(es) found.

C:\Windows\system32>reg query "HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Enum\PCI\VEN_10DE&DEV_0FB8&SUBSYS_85F41043&REV_A1\4&b36f5c3&0&0108\Device Parameters\Interrupt Management\MessageSignaledInterruptProperties"

C:\Windows\system32>reg add ""HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Enum\PCI\VEN_10DE&DEV_0FB8&SUBSYS_85F41043&REV_A1\4&b36f5c3&0&0108\Device
Parameters\Interrupt Management\MessageSignaledInterruptProperties" /v
MSISupported /t REG_DWORD /d 1 /f

Als je het goed hebt gedaan
C:\Windows\system32>reg query "HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Enum\PCI\VEN_10DE&DEV_0FB8&SUBSYS_85F41043&REV_A1\4&b36f5c3&0&0108\Device Parameters\Interrupt Management\MessageSignaledInterruptProperties"

HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Enum\PCI\VEN_10DE&DEV_0FB8&SUBSYS_85F41043&REV_A1\4&b36f5c3&0&0108\Device Parameters\Interrupt Management\MessageSignaledInterruptProperties
MSISupported REG_DWORD 0x1

nvida driver?

HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\GraphicsDrivers

add key; TdrDelay

Heb hem op 30 sec gezet. dit moet de watchdog timer in toom houden. Dit betekend ook als de monitor uit gaat dat je 30 sec moety wachten voor die weer wakker word :)
 
Even 2 tips:
1. Ga niet lopen tweaken op basis van zo maar wat DCPLatency tips en trucks op fora, vooral in Win11 zijn de defaults prima, tenzij je op 512k buffer al klachten hebt
2. Wil je weten wat je echt roundtrip latency is Oblique Audio - RTL Utility

We moeten af van de vooringenomenheid dat windows per definitie tweaked moet worden. Dat tijdperk is sinds XP al wel voorbij.
We moeten ook af van het idee dat je met VST(i)'s en plugins kan werken met een 32 of 64k buffer, een paar WAVs summen á la, maar gewoon een mix opbouwen met FX en wat realtime VST instruments ECHT NIET. Daarvoor heb je echt een 256k of 512k buffer voor nodig.

IF IT AIN'T BROKEN, DON'T TRY TO FIX IT!!!!!!!!!!
 
Nee je moet idd niet zomaar gaan tweaken. Vooral als je niet weet wat je doet.

In mijn geval waren deze tweaks nogig en had ik drop-outs.
Super slechte latency performance ivm win 8.1
Ik had ook dropouts met het luisteren via spdif naar mijn dac en dat is nu ook opgelost.

Ben net gemigreerd naar Win 10 Pro en een nieuwe mobo.
Na mijn tweaks heb ik dezelde latency performance als op win 8.1.
Daarvoor was het ruk. Ook veel zooi uitgezet, defender, privacy shit...
Natuurlijk ook veel bios tweaks.

Ik werk op 44.1 met een 64 sample buffer.
Heb twee TI firewire kaarten die allebij een dedicated IRQ hebben en een van de DACS aansturen.
Dat is in geval van opname van instrument etc.

Voor mixen kan ik een grote buffer aan doen.
 
64k is wel tight hoor, dan kan je helemaal niks qua realtime plugins. Dat is echt alleen maar plat audio opnemen.
 
64k is wel tight hoor, dan kan je helemaal niks qua realtime plugins. Dat is echt alleen maar plat audio opnemen.
?? 64K waar heb je het over? 64 samples dat is een heel kleine buffer.
Dus juist heel erg realtime
 
44.1 en ik track vaak instrumenten met een koptelefoon.
als ik hogere buffer sizes gebruik dan verneuk ik vaak mijn timing. wellicht moet ik maar vol direct monitoring gaan gebruiken.
ik ga eens kijken of het hoger kan. dacht dat ik het al had geprobeert zonder sucses.
 
@Eclectic je hebt helemaal gelijk. Heb heb nu op 128 samples @44.1HKZ en spelen gaat prima.
Met vst's 22 instances van Camel Audio Alchemy en Izotope Iris een cpu spike van 20% en 16 avg.
Of 10 instances van Pigments, prima te doen.

Bedankt!
 
Nou, mijn template moet ik echt op 1024samples draaien en dan nog ben ik voor 75% ingeladen en heb nog een berg AudioGridder spul erbij lopen.

128 en 256 heb ik al jaren niet meer gebruikt, je went aan die latency, ik speel gewoon iets eerder. Anticiperen heet dat. Toen ik nog veel Hw had en maar een paar plugins kon dat nog, nu helemaal in the box (200 tracks, 32 Synth en multi IO drumplugs en 75 channelstrips :) )

Ik had eens iemand die een synth bij me kwam kopen, die kon gewoon niet test spelen over mijn totalmix cue, teveel latency vond ie, ik merkte het niet eens. Zoals ik al zei, je went eraan.
 
We moeten ook af van het idee dat je met VST(i)'s en plugins kan werken met een 32 of 64k buffer, een paar WAVs summen á la, maar gewoon een mix opbouwen met FX en wat realtime VST instruments ECHT NIET. Daarvoor heb je echt een 256k of 512k buffer voor nodig.
Dit dus, multitracking is wat anders dan complete tracks bouwen in een DAW
 
Je kan het ook als een goede reden zien om je vst instrumenten en effects snel naar audio te bouncen. Dan houdt je de boel ook wat overzichtelijker en leg je het gelijk vast in plaats van eindeloos tweakbare softsynths en effects open houden.
 
ja als je live instrumenten inspeelt moet je gewoon geen latency hebben. zeker niet als je via de koptelefoon speelt. misschien denk je het niet te horen maar het verneukt wel je timing.
Toen ik nog Drum and bass maakte maakte het me niets uit die latency.
Maar goed het word moeilijker als je beide wil doen.
Ik kan wel een grote buffer proberen en dan direct monitoring gebruiken en latency compensation instellen.
Als ik dan in Ableton niet monitor zal die automatisch de tracks goed zetten. Maar een te grote buffer word weer een issue met vsti's inspelen.

beetje latency van een plugin instrument is ook wel te doen maar meer dan 10-15ms moet het niet worden voor mij. Vooral bij drums inspelen. Ik ben daar nogal gevoelig voor.
Maar goed wellicht voor andere prima te doen.

200 tracks? wtf.. ik maak tracks met 4 mono tracks op de OP1.
layer je dan als een malle sounds?
 
cr78, 606, 707, 727, 808, 909 en nog een paar drumbakken alle sounds individueel uitgemixt in een direct benaderbaar midistack van een een volle keyrange. Dan zit je al ruim over de 100 en dan nog sampleplayers met vocals, breakbeats, stack of 16 'analoge' en 8 'digitale' synths. Aantal mixbussen en 2 submixjes. Ik heb graag alles direct afspeelbaar klaar staan en wil niet later hoeven inladen. Maar goed zo werk ik al jaren hoor, mijn ouwe HW setup was ook 96IO's :)
 
Back
Top