Het grote latency topic

Als je niet op een clicktrack in speelt maar op de bass en drum combi, word het meer een geheel.

In een bandopstelling dan ook handig voor house:)

Om exact die reden is latency geen marketing gimick maar een luxe in de moderne muziek.
 
Als je niet op een clicktrack in speelt maar op de bass en drum combi, word het meer een geheel.

In een bandopstelling dan ook handig voor house:)

Om exact die reden is latency geen marketing gimick maar een luxe in de moderne muziek.

Dat is niet wat ik gezegd heb.

Door mijn tip uit post 17 is latency bij het inspelen van vst instrumenten geen probleem meer. Je hoort immers exact waar de attack van het geluid komt, namelijk daar waar jij het gespeeld hebt. En niet 2-6msec (met extreem lage latency) later.
 
Een goede reverb heeft altijd een redelijk hoge latency omdat er nu eenmaal veel gerekend moet worden. Convolutie reverbs zijn daar een goed voorbeeld van.

Als je dropouts heb dan moet je bv de buffers van je driver hoger zetten. Met alleen afspelen/geluidbewerking in de pc heeft lage latency geen zin.
 
over latency gesproken, vaak zijn slechte plugins hier verantwoordelijk voor.

Hier een voorbeeldje van dropouts :)

origineel als kutnummer gepost

https://www.synthforum.nl/forums/attachment.php?attachmentid=82593&d=1348413010

Daar heb je een punt,ik heb best veel moeite gehad om ERA van best service goed aan de praat te krijgen.
Had ook met latency te maken,wel een mooie plug-in trouwens.

Op BEKAFUN staat bij tutorials ook wel een paar handige tips om windows te optimaliseren voor daw gebruik.
Een paar maanden geleden stond er in de interface ook een artikel om je laptop te optimaliseren.

Ik heb het een en het ander geprobeerd en de cpu ging inderdaad een stuk omlaag,alleen de latency waardes veranderden niet.
 
Standaard gebruikt win7 timers in de cpu.
HPET High precission event timer is de nieuwste van die timers. Standaard is deze echter niet geactiveerd.

Dit kun je test met wintimertester.exe.

Het activeren van de HPET zorg vaker voor betere prestaties en betere dpc latency eigenschappen.

1. Activeer HPET in je BIOS.
2. Draai daarna wintimertester. draaid deze niet op 14 MHZ activeer dan HPET in WIN 7
3. open een CMD.exe en type "bcdedit /set useplatformclock true"
 
het zou leuk en handig zijn om al jullie tweaks en tips hier te vermelden dan compileer ik er een guide van.:koffie:
 
Had dit ooit ook opgevangen: WLAN uitschakelen en ook het zoeken van verbindingen uitschakelen.
 
Waarom niet?

Bij mij werkt het altijd prima.


Om daarom niet.
Jouw methode ondermijnt het directe, echte gevoel van -ik maak lekker muziek- volledig. VIND IK. Als je dat niet snapt; jammer dan. Ga het ook niet proberen verder uit te leggen, iets met gevoel enzo, zonder wetenschappelijk 'bewijs' ook nog eens. Niks voor jou dus. :D
 
Om daarom niet.
Jouw methode ondermijnt het directe, echte gevoel van -ik maak lekker muziek- volledig. VIND IK. Als je dat niet snapt; jammer dan. Ga het ook niet proberen verder uit te leggen, iets met gevoel enzo, zonder wetenschappelijk 'bewijs' ook nog eens. Niks voor jou dus. :D

Nu maak je een argument wat niets met je voorgaande te maken heeft.
Ik quote jou post #18 "Al zou je maar een beetje kunnen spelen op een klavier dan zou je deze tip al niet geven."
Ik had gehoopt wat van je te kunnen leren, maar dat was helaas niet het geval. ;{

Het elimineren van latency (mijn tip uit post 17) zorgt juist voor een direct contact tussen vingers en oren. Het is dus net als of je een echt instrument bespeeld ipv een computer, waardoor je veel makkelijker kan "grooven". Er is dus meer gevoel mogelijk met mijn tip.
:okdan:
 
Als je live bijvoorbeeld gitaar inspeelt en je zet de metronoom van cubase op je koptelefoon en je monitort je gitaar niet (die hoor je direct uit de gitaar), is latency dan belangrijk? Ik kan me voorstellen dat er een vertraging zit tussen het horen van je metronoom, en het registreren van de gitaarklank door cubase.

klopt dat?

Nee, dit klopt niet.
Het enige waar je latency op hebt is hetgeen de driveraanduiding al zegt: ASIO, dus Audio Streaming Input Output. Dus het doorgeven van het signaal op de input van de interface, geprocessed met alles wat je hebt ingesteld op je DAW met effecten en routings ed weer naar de output weergeven. Dus je monitoring kan door latency achterlopen, maar de opname doet dat niet!

Trouwens heb je ook bij afspelen normaal geen latency. Wel CPU belasting, maar dat is wat anders.

Latency gaat er dus over dat er vertraging zit tussen wat op de inputs binnenkomt, processen en dan weer doorgeven naar de outputs in realtime. Bij het mixen zonder externe FX etc. heb je daar dus ook GEEN last van.

Correct me if I'm wrong........
 
Nee, dit klopt niet.
Het enige waar je latency op hebt is hetgeen de driveraanduiding al zegt: ASIO, dus Audio Streaming Input Output. Dus het doorgeven van het signaal op de input van de interface, geprocessed met alles wat je hebt ingesteld op je DAW met effecten en routings ed weer naar de output weergeven. Dus je monitoring kan door latency achterlopen, maar de opname doet dat niet!

Trouwens heb je ook bij afspelen normaal geen latency. Wel CPU belasting, maar dat is wat anders.

Latency gaat er dus over dat er vertraging zit tussen wat op de inputs binnenkomt, processen en dan weer doorgeven naar de outputs in realtime. Bij het mixen zonder externe FX etc. heb je daar dus ook GEEN last van.

Correct me if I'm wrong........
MatthewLeBlom schreef: er zit een vertraging zit tussen het horen van je metronoom, en het registreren van de gitaarklank door cubase.
En dat klopt. Er van uitgaande dat je gitaar speelt op hetzelfde moment dat de metronoom klinkt.
Direct monitoring zorgt ervoor dat je het gitaar geluid op het exacte moment hoort als het gespeeld word. (Essentieel voor strak spelen en grooven) Daarna word het gitaar geluid opgeslagen door de DAW. En met terug afspelen zit alles prima op z'n plek, daar waar jij het gespeeld hebt.

Verder heb je helemaal gelijk.
 
ook bij afspelen is er latency, omdat de buffer van de geluidskaart gevuld moet worden.

Alleen heeft niemand daar last van.

Mijn computer core2 quad met win7 32 bit en 4GB presteerd nu een stuk beter sinds die geforceerd de HPET timer gebruikt. Is echt een aanrader.

Een andere belangrijke tweak is windows priority geven voor achtergrond processen.
 
Nu maak je een argument wat niets met je voorgaande te maken heeft.
Ik quote jou post #18 "Al zou je maar een beetje kunnen spelen op een klavier dan zou je deze tip al niet geven."
Ik had gehoopt wat van je te kunnen leren, maar dat was helaas niet het geval. ;{

Het elimineren van latency (mijn tip uit post 17) zorgt juist voor een direct contact tussen vingers en oren. Het is dus net als of je een echt instrument bespeeld ipv een computer, waardoor je veel makkelijker kan "grooven". Er is dus meer gevoel mogelijk met mijn tip.
:okdan:

Vooruit Patat Met, leg ik het toch nog een keer uit.
Als je graag iets wil leren moet je ook bereid zijn om iets aan te nemen van een ander. Bij jou krijg ik meer het idee dat je kost wat kost je (IMHO belachelijke) stelling "low latency is een marketing-gimmick" wil verdedigen. Maar dat terzijde.

Ten eerste is jou hele idee van tijdelijk je sound vervangen om zo latency te vermijden een slecht idee. Als het je echt te doen is om "groove" of gewoon zo goed mogelijk een voicing direct in je track inspelen dan is DE SOUND WAARMEE JE SPEELT van essentieel belang in je creatieve creatie. OK, het zal best eens kunnen gebeuren dat jou methode per ongeluk toch iets leuks of bruikbaars oplevert, maar dat is dan niet meer dan de uitzondering die de regel bevestigd. Als je dit ontkend of zelfs maar baggetaliseert dan zijn wij echt uitgeluld met elkaar.

Ten tweede probeer je hier een probleem op te lossen dat helemaal niet bestaat!!
Jij had het ergens ook al over 2-6 ms latency toch? Nou, hier heb ik nog minder. Maar nogmaals:
Een latency van ruim onder de 10ms is geen latency. Ja, het is wel latency, maar geen latency die je merkt als je speelt op je klavier, en daar gaat het hier om. Bovendien; denk jij echt dat die module waar jij het over hebt geen latency heeft? Juist, die heeft ook latency. Al is die uiteraard net zo irrelevant als de asio latency van 2-6ms die iedereen die dat graag wil kan hebben (anno 2012) zonder dat daar de trukkendoos ver voor open moet.
Jij noemt het een marketing-gimmick, ik noem het het bestaansrecht van een DAW in computervorm.
 
Vooruit Patat Met, leg ik het toch nog een keer uit.
Als je graag iets wil leren moet je ook bereid zijn om iets aan te nemen van een ander. Bij jou krijg ik meer het idee dat je kost wat kost je (IMHO belachelijke) stelling "low latency is een marketing-gimmick" wil verdedigen. Maar dat terzijde.

Ten eerste is jou hele idee van tijdelijk je sound vervangen om zo latency te vermijden een slecht idee. Als het je echt te doen is om "groove" of gewoon zo goed mogelijk een voicing direct in je track inspelen dan is DE SOUND WAARMEE JE SPEELT van essentieel belang in je creatieve creatie. OK, het zal best eens kunnen gebeuren dat jou methode per ongeluk toch iets leuks of bruikbaars oplevert, maar dat is dan niet meer dan de uitzondering die de regel bevestigd. Als je dit ontkend of zelfs maar baggetaliseert dan zijn wij echt uitgeluld met elkaar.

Ten tweede probeer je hier een probleem op te lossen dat helemaal niet bestaat!!
Jij had het ergens ook al over 2-6 ms latency toch? Nou, hier heb ik nog minder. Maar nogmaals:
Een latency van ruim onder de 10ms is geen latency. Ja, het is wel latency, maar geen latency die je merkt als je speelt op je klavier, en daar gaat het hier om. Bovendien; denk jij echt dat die module waar jij het over hebt geen latency heeft? Juist, die heeft ook latency. Al is die uiteraard net zo irrelevant als de asio latency van 2-6ms die iedereen die dat graag wil kan hebben (anno 2012) zonder dat daar de trukkendoos ver voor open moet.
Jij noemt het een marketing-gimmick, ik noem het het bestaansrecht van een DAW in computervorm.

Aha, je begrijpt mijn methode niet.
Ik trigger alleen een geluidje met een korte attack via een midi module die je hoort via de direct monitoring. De rest van het vst synth geluid hoor je gewoon zoals altijd.
Het is een eenvoudige manier om lekker in te spelen zonder dat je je zorgen hoeft te maken over latency.
Begrijp je wat ik bedoel? :okdan:
 
Ik begrijp wat je bedoelt alleen slaat het nergens op. Begrijp jij dat ook? :okdan: Punt 2 blijft geheel overeind. ;)
 
Back
Top