Het grote Oberheim Matrix 1000 (6&6r) topic

Wat is momenteel een schappelijke prijs voor deze synth in goede staat?
:D Courante prijzen waarvoor ze tegenwoordig van de hand gaan is tussen de 300 en 350 euro. Ik heb er net zelf nog eentje gekocht. Maar ik weet er ook nog eentje staan voor 550 euro met de originele batterij er nog in... Naar het schijnt klinken de originele batterijen beter... :D

Sorry, kon het echt niet laten :P
 
Je kunt ze toch ook chainen (twee Matrix 1000's tegelijk)?

Yep. Je kan er zelfs 6 chainen :halleluja
Als ik er 6 had dan zou ik ze als twee groepjes van 3 chainen. 3 links en drie rechts voor 18 voice heerlijke brede stereo goodness. :D
 
Ik heb een Matrix-6 keys met firmware 2.13A en ik heb wat opmerkingen en vragen over de Mono Mode. Het is een boel tekst en de meesten van jullie zullen nooit gebruik maken van Mono Mode,
maar dan is het maar ter info:

Een paar passages over Mono Mode uit de handleiding (M6(R) c.q. addendum 2.13 bij de M6:

- "MIDI guitar players will really enjoy the added flexibility of being able to have each string control a Voice independent of the others, complete with Pitch Bend and Volume dynamics"

- "If LEVER1, PEDAL1 and PRESSURE information are received from the Master controller they will affect each Voice independently. This means, for example, that you can use Pitch Bend and Volume on one Voice and not the others, or on two or three Voices, etc. without having to affect all of them if you don’t want. VELOCITY and RELEASE VELOCITY, being transmitted with MIDI Notes, always affect each Voice independently."

- "If LEVER2 and PEDAL2 information are received from the Master controller, they will affect each Voice globally. This means, for example, that Vibrato or Sustain Pedal commands affect all Voices, they are not independent per Voice."


Dan de praktijk:

- Dat van Lever1, Pedal1 en Pressure klopt.
Als je de M6 in Mono Mode aanstuurt vanuit een sequencer, kun je dus gebruik maken van pseudo-polyfone aftertouch en CC sturing per voice apart voor de CC die je aan pedal 1 toewijst. Voor Lever1 (pitchbend) ligt het wat gevoeliger, zie verderop.

- Dat van Lever2 en Pedal2 klopt niet!
Mijn M6 verwerkt in Mono Mode Pedal2, Lever2 (modulatie) en Lever3 alléén als dat ÒF over 6 kanalen tegelijk binnenkomt - ook al klinkt er maar 1 voice - ÒF als alle 6 voices eerst een note-on hebben ontvangen. Maar beïnvloedt in dat laatste geval maar 1 voice, steeds een andere! Zal deels afhankelijk zijn van patch parameter 48: keyboard mode.
(Wat er in de handleiding staat over keyboard mode in relatie tot Mono Mode klopt trouwens ook niet helemaal)

- Die "added flexibility voor guitar players" stelt maar zéér weinig voor.....
In Mono Mode verwerkt mijn M6 wèl de pitchbend, maar níet de velocity van mijn gitaarsynth, zoals in de handleiding staat.
Tot overmaat van ramp kan de M6 de vele pitchbend boodschappen van 2 of meer snaren=kanalen tegelijk niet snel genoeg verwerken (ook niet indien die uitgedund zijn tot een resolutie van 7 bits). Hij raakt daardoor zéér ontstemd (en bijgevolg ik ook).

Kortom: de waarde van de Mono Mode van de M6 als "guitar mode" is dan ook te verwaarlozen. In de praktijk staat mijn M6 bij gebruik als gitaarsynth-slave daarom in Omni mode en laat ik mijn gitaarsynth géén pitchbend uitsturen naar de M6; dan heb ik tenminste nog wèl velocity-sturing per voice apart. Als ik via de matrix modulatie het filter door snaar-velocity laat sturen geeft dat een mooi levendig effect.


*******TENSLOTTE*********

Ik ben benieuwd of iemand anders hier mijn bovenstaande bevindingen kan bevestigen, dan wel mij kan vertellen wat ik verkeerd doe of dat mijn firmware niet deugt.

Het zou ook zomaar kunnen, dat Oberheim zelf weet had van deze bugs, maar ze pas in de M1000 heeft gecorrigeerd. Ik ben dus zeer benieuwd of het bij de Matrix 1000 anders is.

EN er zou óók nog verschil kunnen zijn tussen firmware 2.13 en 2.13A. 2.13A schijnt alleen van toepassing te zijn op de M6 keys.
Ik heb weet van de volgende verschillen:
- Master Parameter 45: Keyboard transpose komt níet voor in 2.13 (M6(R) manual), wèl in 2.13A (addendum). De transpose functie is dan ook alleen een keyboard transpose: ontvangen notes worden er niet door getransponeerd.
- In 2.13A zou de dode zone van de levers wijder gemaakt zijn (ergens op internet gelezen)
 
Laatst gewijzigd:
Nu ik mijn Matrix 1000 weer meer ga gebruiken erger ik me aan het gebrom van de trafo. Een van de vorige eigenaren van mijn exemplaar heeft de trafo al in een extern kastje gezet. Bestaat er niet een commercieel verkrijgbare nieuwe voeding voor de module? Google levert niets op, ik heb er best wat centjes voor over om hem bromvrij te krijgen. Hebben mensen ervaring met het zelf vervangen?
 
Vandaag even de tijd gehad om mijn "nieuwe" Matrix 1000 even uitgebreid te testen... (toch nog een voordeel aan ziek zijn) en wat klinkt hij goed...! Sommige patches wel een beetje "droog" en mono... :-)

Ik weet niet wie de tip gegeven heeft om er bvb een simpele chorus+reverb achter te hangen maar het hield voor mij iig steek dus... Effe mijn Alesis MidiVerb IV erachter gehangen en patch gemaakt die een mono input omzet in stereo chorus en een bescheiden reverb erachter gooit en... instant late 80's analoge polysynth sound voor minder dan 500 euro!

Dit is dus een blijvertje! :luv:

Volgende stappen:
Firmware updaten naar V1.16
Batterij vervangen
Factory reset doen + calibreren
Nog wat extra banken downloaden
Zelf wat patches maken
Favoriete patches laden in de eerste 2 banken

Dus nog wel een aantal avondjes plezier... :okdan:
 
Ik ga met mn lokale synth modifier/docter op zoek naar een nieuwe bromloze oplossing voor de voeding. Daar heeft hij zeker weten een goed idee voor.

Fantastische bak. Heb 1.16 erin. Nu nog bromloos. En een goed werkende AU/VST plugin!:) de beschikbare CTRLR'S zijn nog niet goed genoeg. Heb ook nog geen goede en fijne Mac editor gevonden. Wie gaat er met Ctrlr een goed werkende AU/VST bouwen voor de Matrix1000 is de vraag..;) Er zijn al wel een paar pogingen en initiatieven gestart daar: http://ctrlr.org/forums/topic/oberheim-matrix-1000-bugs-requests/

En natuurlijk de CPU mod. Als die komt wordt het helemaal vet. Veranderd de synth behoorlijk in karakter lijkt me met snellere ADSR's
 
DIY hardware controller voor de Oberheim Matrix 1000/6(R) voor 225 euro.

SC1_1006R_blackKnobs_total.jpg
 
leuk, maar die Kiwi lijkt me handiger. Meer knoppen. Meer functies. Wel 200 euro duurder, maar dat is geen DIY en ja de dollar/euro koers is niet zo gunstig anders zou die wat goedkoper zijn.
 
Die kiwi editor lijkt me niks. De parameters corresponderen niet met wat je echt wilt zien.
Dat is natuurlijk de consequentie van een one4all controller.
Die DIY is al weer specifieker toegesneden op de M1000.

Een BCR 2000 met custom M1000 overlay is eigenlijk het mooiste met die led encoders.
Houten zijkanten ertegenaan en je hebt voor een prikkie een hele dikke controller.

Een VST/AU is wat mij betreft toch nog het meest ideaal:

-Total recall in je DAW project
-Makkelijk een paar knoppen toewijzen die je wil tweaken en dus ook opnemen vanuit je DAW

Ik heb het zelf nog niet kunnen testen, maar werkt het (near) realtime controle met 1.16 nu een beetje zonder stotteren?
 
Back
Top