Bars knippen in Logic

bobaphat

Ouwe rot
Lid sinds
19 Maart 2002
Berichten
3.266
Hallo sorry voor dit saaie topic. Ik heb een probleem met knippen in de arrangement. Elke keer als ik een bar wil knippen (audio of midi) kan hij alleen knippen 1/4 maten. Als je dan het begin van een bar van 8 tellen wilt afkinppen pakt nog net een maat mee, en dat is echt heel erg vervelend.
Weet iemand hoe je kan zorgen dat je alleen bars van 4 of 8 maten kan knippen???



Bijvoorbaat dank
 
misschien een instelling die ik niet ken, maar ik zet altijd de locator op de plek waar ik wil knippen en druk dan op de backslash aan de rechter kant van toetsen bord (boven de 8) dat werkt bij mij prima
 
Ja die kende ik ook al, het vervelende daarvan vind ik dat de locater al op die plek moet staan voordat ie gaat knippen.
Maarja ik ben ook cubase gewend waar je er lekker lustig op los kunt knippen.

Nu ik ben overgestapt op logic ben ik overal tevreden over, alleen dat knippen ligt me niet. Mischien een kwestie van wennen.

Maar als er nog iemand een andere optie weet hoor ik hem graag

laterzz
 
en het schaartje natuurlijk daar kan je handmatig mee knippen maar die ken je waarschijnlijk ook al
 
Ja dat schaartje vind ik nou juist irritant, want dan knipt ie elke keer in 4e maten en als je dan copy paste doet zit ie weer helemaal in de verkeerde bar blablabla. Ik zoek dus eigenlijk een mogelijkheid om met de schaar binnen de bars te knippen ipv in 4e maten.
Weet jij dat mischien?
 
hmm bij mij knipt ie precies waar ik hem neer zet ik zal eens kijken voor je moet een instelling zijn
 
Ik moet me even opnieuw uitleggen. Ik wil dat je bars kan knippen, die automatisch binnen de grid vallen zodat je binnen de maatverdeling blijft. Ik wil dan een grovere schaalverdeling,om de 4 of 8 maten ipv 1/4 maat.
Ik hoop dat het lukt

Ben trouwens verder mega blij met logic, wat een verbetering in vergelijking tot cubase zeg.
 
hmm als ik rechtermuisknop met het schaartje klik dan kan ik via een "grid" knippen 1/4, 1/8, 1/16 maar net wat je insteld.
je kan de locator net zolang slepen totdat je hem loslaat
met de linker muis knop is het gewoon vrij knippen waar je wilt

kan eigenlijk niet echt een instelling vinden
 
Hummm tjaa, dan is dat een van de minpuntjes van logic, moet ik me er maar bij neerleggen


Bedankt

En check je pm
 
ja dan moet je in de transportbar het signature gedeelte(naast tempo) het bijvoorbeeld 1/1 zetten (staat standaard op 4/4) daar onder staat standaard /16 ) die twee dingen bepalen de grid
 
Origineel geplaatst door EDP
hmm als ik rechtermuisknop met het schaartje klik dan kan ik via een "grid" knippen 1/4, 1/8, 1/16 maar net wat je insteld.
je kan de locator net zolang slepen totdat je hem loslaat
met de linker muis knop is het gewoon vrij knippen waar je wilt

kan eigenlijk niet echt een instelling vinden

Kijk, hier kunnen we wat mee. Ik liep al tegen hetzelfde aan als ex-cubase
gebruiker.

Voor de mensen die de schaar gebruiken: gebruik eens een keer 'esc'
dan verschijnt het keuzemenu (pointer,schaar,pencil etc.) op de plek
van je cursor, even wennen maar wel handig.
(zelf esc +toets 1, esc + toets 2 enz. is mogelijk)
 
Origineel geplaatst door 20hz
Kijk, hier kunnen we wat mee. Ik liep al tegen hetzelfde aan als ex-cubase
gebruiker.

Voor de mensen die de schaar gebruiken: gebruik eens een keer 'esc'
dan verschijnt het keuzemenu (pointer,schaar,pencil etc.) op de plek
van je cursor, even wennen maar wel handig.
(zelf esc +toets 1, esc + toets 2 enz. is mogelijk)

:okdan: dat is handig!

ik heb trouwens nog steeds een cubase toetsencombi in logic. 1 spring naar linker locator, 2 spring naar rechter locator..
8>
 
Origineel geplaatst door 20hz
Voor de mensen die de schaar gebruiken: gebruik eens een keer 'esc'
dan verschijnt het keuzemenu (pointer,schaar,pencil etc.) op de plek
van je cursor, even wennen maar wel handig.
(zelf esc +toets 1, esc + toets 2 enz. is mogelijk)

yep is idd handig

weet je wat ook handig is, dat je alle keycommands kunt customizen. met "ctrl-alt-k" krijg je een menu te zien met alle keycommands. handmatig en via een learn functie kun je dan alles naar je hand zetten.
 
Ja dat is wel handig met die key commands ja.
Weet je wat trouwens gek is,,, bij mij staat dat ctrl+F5 de transportbar is, maar die werkt bij mij helemaal niet,,, Bij een vriend van mij werkt ie ook niet..

Ik ga nu in EXS24 duiken, snap er nog geen reet van.
 
nog een paar tipjes voor logic gebruikers met keycommands.
In logic 5 kun je zoals bekend inzooomen op een track om je parameters te tekenen enzo.
Ik heb dat aan een toets gehangen, in mijn geval de "Y" , deze moet je hangen aan de individual track zoom, Y indrukken en je zoomed in op de track.
Nog een klein tipje, met ctrl alt ingedrukt kun je met je pijltjes naar boven en beneden het formaat van die ingezoomde track instellen.
Alle noten die overlappen gelijkzetten doe je door je noten te selecteren en TAB in te drukken.
 
Ohja, ik heb he gelijk gebruikt, beter. Ik ben echt blij dat ik overgestapt ben op logic, ik heb al wat nummers opnieuw in logic geupdate, en ze worden beter en beter.

Ctrl +pijltjes is arangement in en uitzoomen. Maar dat wisten julie vast al, maar toch errug handig:okdan:
 
Origineel geplaatst door bobaphat
Ja dat is wel handig met die key commands ja.
Weet je wat trouwens gek is,,, bij mij staat dat ctrl+F5 de transportbar is, maar die werkt bij mij helemaal niet,,, Bij een vriend van mij werkt ie ook niet..

Ik ga nu in EXS24 duiken, snap er nog geen reet van.

Hou er rekening mee dat logic 2 transportbars kent. De zwevende en eentje
vast links boven in de hoek, is dat het mischien?
 
Back
Top