Direct maar met de deur in huis vallen

Exploding Dog

Exploding Dog
Lid sinds
8 mei 2008
Berichten
24
Locatie
Rotterdam
Hey mensen,
Ik geniet al een tijdje van de voordelen van reeds geposte topics op dit forum en vond het wel eens tijd me er ook in te mengen.. Ik ben niet echt een synth-mens, meer een gitaardrumbasgeschreeuwindemic-mens vrees ik, maar toch...
En om maar meteen met de deur in huis te vallen; ik zit met een vraag over mijn setup en evt. verbeteringen hieraan.
Ik werk met Cubase SX, de eerste versie inderdaad, die ik voor noppes heb gekregen en dus doe ik daar niet moeilijk over temeer daar ik er tot heden altijd probleemloos mee heb kunnen doen wat ik wilde. Dit draait op een powerbook 876mhz (titanium)met 1GB ram en 1 mb L3 cache. Mijn interface is een Tascam FW1884 en dan heb ik nog een powercore compact eraan hangen voor de betere plugin. Mijn huidige setup kan ik zo configureren dat ik ongeveer 5/6 stuks 24bit/44khz tracks tegelijk kan opnemen bij een redelijke (256) latency via de tascam (dat doe je b.v. als je een drumstel wilt opnemen). Dat is helaas niet het maximum van 8 wat ik zou willen. Als ik dat probeer stopt ie na een minuut of twee met opnemen. Bij het mixen zet ik alles juist om zodat ik zoveel mogelijk buffer en cache (1024, 6 milliseconden latency etc..) heb om plugins en tracks te kunnen afspelen. Dat gaat een heel eind goed tot ie begint te stotteren... Nou zit ik dus te denken aan upgrade qua computer die betaalbaar blijft, een tweedehands G4 powermac bijvoorbeeld, maar ik vroeg me af wat daarbij nu het belangrijkste is om voor te gaan?

-Het werkgeheugen? (kheb nu 1 GB, een recentereG4 kan gaan tot 2GB.) -De L3-cache? (in cubase kan ik nu tot 1024 kb buffer size instellen bij device setup, komt dat dan overeen met de L3cache van 1 mb? Ik heb nl. wel eens in een SOS gelezen dat cubase tot 2048 zou moeten kunnen gaan is dat dan op macs met 2 mb L3cache?)
-De interface? (de tascam gaat met een FW400 kabel naar een PCI kaart in mijn laptop maar ik heb gemerkt dat als ik rechtstreeks via de line out op mijn laptop mix, ik veel meer rek heb qua plugins voor ie gaat stotteren... Tascam staat dan op meest gunstige settings voor afmixen..1:2 out, latency 6 sec. 1024 kb buffer etc..)
-Of ligt het aan de videokaart? daar heb ik nl. de ballen verstand van..

Nu zullen veel van jullie waarschijnlijk zeggen: spaar door voor een dikke G5 met Logic, maar dat zit er op korte termijn even niet in ben ik bang... Kortom, mensen met kennis van zaken op dit gebied graag reageren! p.s. de G4 die ik op het oog heb is een 1.42DP FW800 met 2 mb L3 cache per processor die loopt op mac osX10.4, ik weet alleen niet of Cubase SX1 daar ook daadwerkelijk op werkt...
aiaiai.. caramba...:mexico:
 
Zo zo een heel verhaal :geslaagd:

Welkom :biertje:

ach ja ik werk ook met een G4 en dat werkt prima ..
 
Back
Top