weet men niet meer wat "analoog" betekent?

Nicolas 2000

It's a household name
Lid sinds
17 november 2005
Berichten
13.660
Locatie
Bij Herentals, België
Het lijkt er steeds meer op dat mensen niet meer weten wat "analoog" betekent, in de elektronische betekenis van het woord.

Hoe vaak wordt een korg MS2000, JP8000 en zelfs synths die niet "virtual analog" zijn aangeboden als analoog...

Het lijkt erop dat steeds meer mensen een apparaat "analoog" noemen zodra het draaiknoppen en/of schuiven heeft, en ik merk zelfs een verschuiving naar "analoog" als synoniem voor "hardware". Digitale mixers, MC303's, etcetc, ik heb het allemaal al als "analoog" aangeboden of gevraagd gezien...

Dus synthesizertaalpurismepolitie (12 maal woordwaarde) :smeris:, hoe gaan we dit onrecht in de kiem smoren? :)
 
Da's toch niets anders oplichting?
Aanpakken die zooi.
 
Nee hoor, tenminste niet per se.

Soms zie ik ook dingen als

"ik zoek een analoge synth, bv korg MS2000, JP8000". Of "met wat voor analoge mengtafel kan je logic aansturen?"

Dan heeft het niks met oplichting te maken, gewoon geen kennis van de betekenis van "analoog".
 
Dus synthesizertaalpurismepolitie (12 maal woordwaarde) :smeris:, hoe gaan we dit onrecht in de kiem smoren? :)

[beleefdheidsmodus]
Wie bent u als ik vragen mag om dit probleem op te lossen? Wat is uw functie in dit verhaal en waarom moet dit "onrecht" in de kiem worden gesmoord?
[/beleefdheidsmodus]
 
Als je dan toch bezig bent, dan meteen wel groots en consequent aanpakken! Want 'virtueel analoog' is natuurlijk ook onzin: mooi als marketing bedacht door Clavia (als ik het me goed herinner), maar natuurlijk ten eerste een tegenstelling ('virtueel' en 'analoog' sluiten elkaar uit) en daardoor nietszeggend. 'Virtueel subtractief' of 'digitaal subtractief' had gekund, maar 'virtueel analoog' zegt niks. Net zoals digitaal en analoog volledig los van subtractief en additief staan.

Dussuh: aan het werk! Hup-hup-hup! 8o)
 
Merk en type (en natuurlijk de prijs.....) is zat voor me, rest zoek ik zelf wel uit.

:zzzoveel drukte weer om niks..
 
Waarom? 'Denkbeeldig werkend met continue waarden' kan toch wel? Het lijkt wel dat...

Wout
(die het natuurlijk altijd weer voor die Zweden opneemt ;)

Maar Wout - da's semantisch toch gewoon een logische onmogelijkheid? Behalve als 'analoog' zoiets betekent als 'met échte draaiknoppen', maar dat lijkt me nogal een voorbeeld van definitie-inflatie...

(zijn dit genoeg moeilijke woorden - hopelijk correct gebruikt - voor één korte post? :engel: )
 
Dit is een algemene discussie, toch? Dan kunnen we wat uitwijken.

Virtueel heeft als tegenstelling reëel en niet analoog, toch? Ik interpreteer Virtueel Analoog dan ook als 'op Analoog gelijkend', maar het is het natuurlijk niet, want dan het zou Reëel Analoog zijn, niet?

Wout
 
Denk ook dat het sukkels zijn die denken dat ze hun VA's eerder verkopen als ze het analoog noemen. Of ze zijn echt zo onwetend dat ze écht denken dat het analoog is.
 
Tja...
Ik mag ook nog wel toevoegen dat een taal een levend ding is. Taal puristen stellen zich natuurlijk reactionair op. Het is gewoon de oude generatie die loopt te dissen, weet je... Maar hoever moet je terug? Weer naamvallen? 'Het is des synthersizers dat zij knoppen heeft'? Maar eerder in de geschiedenis had de Nederlandse taal geen naamvallen, noch spelling en noch grammatica!

Begrippen en definities worden altijd bijgesteld. Woordenboeken moeten wat te doen hebben, niet? Mag je een rijwiel met een klein hulpmotertje nog wel een fiets noemen? Snorfiets is er niet echt ingekomen: veel mensen noemen het gewoon een fiets. Sterker, alle snorfietsen worden door de meesten 'Sparta-Met' genoemd, naar het eerste verkrijgbare model, ook al is het een ander fabrikaat.

Wout
 
Laatst gewijzigd:
Klopt. Eigenlijk is elke taaluiting correct als die semantisch overkomt (nou ja, kunst wil graag anders, maar dat even terzijde...). Sowieso moeten woordenboek en grammatica van een taalgebied gemiddeld dagelijks gebruik volgen; het is een vreemde, moderne ontwikkeling dat er gedacht wordt dat het omgekeerd zou zijn. Is 'met hun' fout? 'Officieel' wel ("na voorzetsels volgt 'hen'"), maar het is eigenlijk de omgekeerde wereld om op die manier te denken. Dus 'analoog', 'virtueel analoog' en watdanook - zo lang de bedoeling maar overkomt!

Maar goed - op die basis kun je natuurlijk maar amper discussiëren, dus toch maar lekker even verderdoen! 8~ Ergo: Wout heeft eigenlijk wel gelijk.

Bah, wat een anticlimax... :frons:

Nou, om toch nog wat te zeggen te hebben dan: zou 'virtueel analoog' dan in alle gevallen 'reëel digitaal' betekenen? En bestaat er ook 'virtueel digitaal'? (dus 'reëel analoog'? zoals een MKS-80 bijvoorbeeld?)
 
Dat is nou juist het hele probleem. Semantisch komt het verhaal dan niet over als je 2 verschillende soorten synths (en significant anders mag je wel stellen) hetzelfde gaat noemen als zijnde 'analoge synthesizer'.

Kan me ook nog herinneren dat iemand ooit eens een keer bij een JP8000 advertentie opmerkte dat het de opvolger van de jupiter 8 was. En dat is in feite ook zo. Maar het lijkt met wat overtrokken als je gaat concluderen dat als de jupiter 8 een lekker bak vind dat dan de JP8000 helemaal geweldig moet zijn. Omdat het de opvolger is van.

Maw is het is simpelweg onduidelijk taalgebruik. Al dan niet bewust gedaan om de verkoop van een artikel aantrekkelijker te maken. En dat neigt dan ook heel sterk naar oplichting.
 
... Maw is het is simpelweg onduidelijk taalgebruik. Al dan niet bewust gedaan om de verkoop van een artikel aantrekkelijker te maken. En dat neigt dan ook heel sterk naar oplichting.
Inderdaad! Zodra er onduidelijk en wollig wordt gecommuniceerd, dan neb ik altijd op m'n hoede :)

Wout
 
Back
Top