DIY nearfield monitor

Volgens mij is wat die bedrijven allemaal uitgeven aan speakers helemaal niet zo belangrijk. Er zijn honderden bedrijven die boxen bouwen en maar een handjevol fabrieken die speakers bouwen. (volgens mischa) En allemaal vinden ze het wiel opnieuw uit lijkt het wel.

Met een beetje goed orienteren en niet te pietpeuterig bezig te zijn kom je ook al een eind. Als je goede speakers hebt dan heb je al zoveel gewonnen. En dan helemaal de crossover filters die cruciaal zijn voor het succes.
Dan maakt die kast relatief weinig uit, als je die baspijp maar goed bouwt en de plaatsing van de speakers goed kiest. En de rest kan dan redelijk standaard zijn. Dan houd je nog zat marge over tov de fabrieksconcurrenten.
En als je er de ballen van snapt zijn er best wel plekken waar er van die mensen zijn die je wel willen helpen daarmee. Die zijn helemaal into die stuff en voor hen kan het niet diep genoeg gaan. :)
 
precies fuse :geslaagd:

En dan helemaal de crossover filters die cruciaal zijn voor het succes

alleen vervelend dat iedereen hier een andere mening over hebt (jaja.. audio is zo subjectief als de nete :erm: :L )
dus ik weet niet wat voor filter erin komt
 
Hoe gaat een professional eigenlijk tewerk? Wordt alles op de teken/reken tafel gedaan en daarna in een keer een goed prototype? Of is het ook nog steeds een kwestie van uitproberen?
 
Goed he. Je hoort eens een week geleden wat kreten in de winkel en voor je het weet ben je de expert.
Maar als je het maar goed brengt geloven ze het wel. (ahum) :)

Maar even over die filters. Tuurlijk is het wel belangrijk dat die goed afgeregeld worden. Want het komt niet alleen heel nauwkeurig kijken. Immers als je een hoog en laag doorlaat filter achter elkaar gebruikt kan in het stukje waar ze overlappen heel veel gebeuren. En dan komt er nog eens bij dat je met discrete onderdelen werkt en die niet 100% nauwkeurig zijn en nog veranderen van eigenschappen als ze warm worden. Dus je moet het wat stabiliseren met wat extra onderdelen. (Dat weet ik dan weer wel zeker) Je kunt ook duurdere onderdelen gebruiken, maar dan heb je het over handgemaakte condensatoren etc die nog meer kosten dan die dure speakers.
Maar denk dat je het beste voor een samengesteld setje kunt gaan. Of je moet het zelf kunnen samenstellen. (wat volgens mij gelijk staat om ze ook te bouwen zelf)

En hoe die pro's het doen? Volgens mij met ervaring en idd autocad en wiskundige modellering enzo. En dan meten, meten enne meten. Da's duur. En daar betaal je dan ook fors voor. Maar als een hobbyist er tientallen jaren mee bezig is dan kan hij zoiets ook wel redelijk goed inschatten. Dat soort ervaring kun je nooit in een computerprogramma bouwen. (Nu tenminste nog niet) Dat zijn van die mensen die ook een spoel kunnen maken met een potlood en stukje draad die precies goed is. (en da's verrekeste moeilijk)
 
toevallig juist zo een persoon die alles in huis heeftom te meten / rekenen en te maken die mij gaat helpen.

het word denk ik wel die impulse met evt een silk dome dan als vervanging.. of toch de metal dome.. maar dat is eerst luisteren dus..

hij zei dat de bijgeleverde filter goed genoeg is.. maar goed.. hij is eerst bezig mijn zijn zelfbouw speakers..en dan gaan wij pas aan de slag met het ontwerpen
 
Origineel geplaatst door Gitaarwerk
inderdaad..
naja..het probleem wat ik eigenlijk tegen gekomen was met de impulse.. en een aantal andere.. is dat de basreflexpoort aan de achterkant zit..

ik ga dus nu echt helemaal zelf ontwerpen..wel met vifa units

ik doe dat samen met een high-end speaker bouwer samen :) die weet wel van wanten!

Bij de impuls monitors (die overigens met afgeschermde units is uitgevoerd en met een zijden dome ipv een titanium) zit de basreflex pijp netjes aan de voorkant...:okdan: Kun je op hoog volume ook nog eens je haar fohnen (of je wenkbrauwen in mijn geval:D )
 
zijn er 2 versies dan?? vertel vertel...
 
de kast is gelijk met als enige verschil dat de tweeter uit het centrum is geplaats om bij nearfield toepassingen een breder stereobeeld te hebben. Ik heb zelf de basreflex aan de voorzijde geplaatst. De monitor maakt gebruik van hetzelfde serie filter als de gewone impuls (op een of twee weestanden na voor demping van de tweeter) en heeft dus zoals gezegd een zijden dometweeter ipv een titanium. Daarnaast zijn de gebruikte units magnetisch afgeschermd zodat je ze ook in de buurt van een pcmonitor kunt gebruiken. Bij bijvoorbeeld speakerland in oss kun je alle benodigdheden vinden maar er zijn ongetwijfeld goede winkel in de randstad.
Hoop dat je hier wat aan hebt......
 
hier heb ik zeker wat aan..

die dingen zijn van speakerland / speaker en co.. zit ook in rotterdam..dus geen probleem (lekker dichtbij)

maar als ik vragen mag, hoe werd het houtpakket geleverd dan? kan je die toch verschillend krijgen??
en tegen de tijd wil ik nog weleens even zien hoe de filter eruit ziet dan zonder de weerstanden ;) maar daar kijk ik nog wel ff naar :)
 
Grappig, bij die gasten ben ik dus ook geslaagd. En ze zijn erg relaxed vinnik. En ze zullen je zeker helpen om je ultieme droom waar te kunnen maken. :)

En mocht je ooit nog voor in de huiskamer een leuk 5.1 setje zoeken dan hebben ze daar ook leuk spul voor wat een fraktie van die fabrieksmeuk kost. Mja zo'n huiskamer plus beamer en de hele zooi komt later nog wel een keer. ;)
 
Origineel geplaatst door Gitaarwerk
hier heb ik zeker wat aan..

die dingen zijn van speakerland / speaker en co.. zit ook in rotterdam..dus geen probleem (lekker dichtbij)

maar als ik vragen mag, hoe werd het houtpakket geleverd dan? kan je die toch verschillend krijgen??
en tegen de tijd wil ik nog weleens even zien hoe de filter eruit ziet dan zonder de weerstanden ;) maar daar kijk ik nog wel ff naar :)

Houtpakket? Wat ik altijd gedaan heb is naar een goede bouwmarkt gaan waar ze een goede (lees: nauwkeurige) zaagtafel en dito zager hebben en daar m'n lijstje hout op maat te laten zagen. Thuis met een decoupeerzaag de gaten maken en eventueel met een bovenfrees de luidsprekers verzinken en vervolgens met een goede houtlijm en lijmklemmen de boel netjes in elkaar gezet. Is nog goedkoper ook (tenzij je het gereedschap niet hebt, maar dan dan kun je m.i. beter niet zelf aan de slag gaan).
 
ik kan aan de slag bij iemand anders.. dus dat is geen probleem.. nou..dan is het opzich wel makkelijk dan :)

en fuse.. voor de huiskamer (slaapkamer) heb ik al een leuke set b&w set ( CM4 's )
 
Ik zal binnenkort wel eens even de bouwtekening erbij zoeken, dan kan ik de precieze maten en specificaties aangeven.
 
gaaf :) tof als je dat wilt doen :)
 
ik kwam in deze treath via google toen ik zocht naar die air 25


hoe is dit projectje afgelopen ?? ben benieuwd
 
Origineel geplaatst door Hazes
Ik zal binnenkort wel eens even de bouwtekening erbij zoeken, dan kan ik de precieze maten en specificaties aangeven.

haha, ik zag dat ik 23 januari 2003 nog een belofte had gedaan :D Bij deze dan.Hier vind je bouwtekeningen van Vifa ontwerpen. De Impuls is praktisch hetzelfde als de Monitor. Alleen de tweeter in de Monitor is een zijden exemplaar (itt de metal-dome uit de Impuls) en de units zijn natuurlijk afgeschermd. In het filter moeten (als ik het me goed herinner) twee weerstand-waarden aangepast worden, zodat de tweeter goed aansluit op het rendement van de woofer. Dat is wel te vinden via google of anders gewoon de even met Speakerland ofzo te bellen.
 
Hee Jongens, voorkom teleurstelling.
Even bij de muziekboer een setje KRK RP's halen. Deze speakers hebben een supervette prijs/kwaliteit verhouding, lees alle reviews er maar op na! En nog aktief ook!
 
Back
Top