Yamaha XS !vs! Korg M3 -- Helppp

Yveske

Stamgast
Lid sinds
4 augustus 2007
Berichten
117
Locatie
Brussel, België
Mannekes en vrouwkes,

Ik krijg er grijs haar van ... Voor de oudejaarsvreugde wil ik mezelf een degelijk keyboard aanschaffen om maar eens over te stappen van mijn oude Casio naar een echte synth. De laatste maanden ben ik verliefd geworden op de Korg M3 enkel en alleen door op internet info op te zoeken (Brakke youtube filmpjes, lekker klinkende marketingpraat en menig uren op synthforum) .. Na ettelijke weken is heb ik mijn keuze beperkt tot Korg M3 en Yamaha XS.

De bedoeling is dat ik de synth thuis gebruik voor producties. Geen specifieke stijl ofzo. Maaaaarrrrr hij moet ook mee op gigs bij het cover groepje waarbij ik speel (Rock 60's, 70's, 80's) Goede orgel hoef ik niet want ik heb de Roland VK-8M. Als ik voor goede piano of andere akoestische geluiden wil gaan, dan klopt de XS de tanden uit de M3 blijkbaar. Maar de M3 heeft dan weer meer het inspirerende door de Karma module. *dikke zucht*

Ik weet echt niet wat kiezen en ik ben ten einde raad. Met kerst MOET ik gewoon een nieuwe synth hebben. Dit wordt de duurste aankoop van mijn leven die me het meeste voldoening moet brengen (mijn supervriendin buiten beschouwing gelaten) dus hij moet wel direct goed zijn.

Niet dat ik de last op jullie schouders wil leggen, maar willen mensen die de beide reeds bespeeld hebben mij proberen te overtuigen om je eigen voorkeur aan te volgen?

Velen zullen direct denken:"Ga naar de winkel en test ze beiden" .. Morgen is het zover, de winkel is al op de hoogte en de synths zullen opgewarmd klaar staan, maar toch graag nog even getuigenissen van mensen die geen raad geven om hun commissie te halen!

Dit is waarschijnlijk gewoon een domme vraag waar niemand me een degelijk antwoord op kan geven. Keuzes, keuzes, keuzes, ........

Please help me (or confuse me even more) ...
 
ik heb ze ook beiden bespeeld en ben voor de XS gegaan, ik vond de natuurgetrouwe sounds in de Korg kut en over de sequencer die erin zit maar niet te spreken. De pre's waren de synth leads & Pads, de Fx en de afgeslankte Kaos pad die erin zit.

Vond verder de Korg nogal cheap aanvoelen qua gebruikte materialen.

Ik ben dus voor de XS gegaan omdat die meer toevoegde waarde heeft voor mijn setup. De bediening van de XS is echt easy, werkt echt met overzichtelijke soundbanken en alles staat netjes gesorteerd. Degelijk afgewerkt en echt een superklank!

Ik heb besloten om wellicht over een jaartje SF/MP af te gaan speuren naar een gebruikte M3, destijds met mijn Virus C ook zo gedaan.

Suc6 met je keuze! :okdan:
 
Ik heb een motif ES en een M3. De M3 is geweldig om met Karma aan de slag te gaan en te kijken waar het je brengt. De sequencer is inderdaad nix speciaals, maar ik moet zeggen dat ik daar ook nog weinig mee gedaan heb. De Karma feature is zo uitgebreid dat het nog wel ff duurt voordat ik daar mee klaar ben en verder ga kijken.

De Motif XS ken ik niet, maar ik weet wel dat een motif beter voor een bandje zal zijn dan de M3. Qua losse presets blaast de ES de M3 uit het water. De M3 zal wel om te buigen zijn naar ES kwaliteit, maar in de motif zit het gewoon al klaar om te gebruiken.

Begrijp me niet verkeerd: de M3 is fantastisch en klinkt fantastisch als het zijn ding doet, maar volgens mij is dat lekker pielen met meerdere parts en inspiratie op doen, maar niet live 1 sound spelen. Maar ik kan me vergissen ;)

En een Motif kan natuurlijk thuis ook gebruikt worden componeren en weet ik wat. De arps op een motif zijn ook niet mis! ;)

L56 Out...
 
Als ik moest kiezen tussen deze 2 zou ik eerder voor de XS gaan. De ES was kwalitatief/technisch al sterk, maar het lastige van deze synth is dat je af en toe gek wordt van al die vage afkortingen op dat kleine schermpje.

Dat is bij de XS opgelost. De verdere synchronisatie met Cubase en betere ondersteuning voor het laden van samples, de stevige aluminium body van de Motif serie...allemaal voordelen.

Ze zullen beide geen miskoop zijn... lastige overweging
 
Het is heel simpel ! :doei:

Eisen van de Korg M3 gebruiker...:

Houd van futuristische hoogstandjes op het gebied van zowel uiterlijk als techniek. Houd van veel pielen,uitproberen,zoeken en vooral editten en layeren... Houd van bouwen en is vooral sounddesigner...Hecht minder waarde aan de natuurgetrouwheid van een synth, wat betreft overall sounding en klanknatuur getrouw. Houdt vooral van: pads,strings,sweeps en erg technische future sounds. Erg geschikt voor: producers/sounddesigners,filmscore music

Eisen van de Yamaha Motif XS gebruiker....

Heeft veel behoefte aan het realistische van geluiden. Hecht veel waarde aan de natuur getrouwheid van de klank.... Houdt in mindere mate van directe zware layer,edit opties. Alhoewel de XS daar voldoende in heeft... Is minder toegelegd op het puur bouwen en ontwerpen van sounds in combi met de hoogstandjes van de synth/workstation.

Er geschikt voor...: live gebruik, in een band,realitische opnames/producties/producer.

Mogelijke optie: (2de hands) Motif XS kopen en later een (2de hands) Korg M3 Module/rack (die is er al ...)

Veel plezierosssssssssss :okdan::geslaagd::koffie:
 
Reeds beslist?

Reeds beslist?

Ik zit al een hele tijd te staren naar de Korg M3 voor uitbreiding van mijn V-Synth, maar hoorde bij Muziek en Visie (waar ik de M3 vandaag geprobeerd heb, en ik was niet helemaal "waw" ervan) dat de Motif een alternatief is. Dus nu weet ik het niet meer.
Heb je al een van beide gekocht?
:biertje:
 
Korg is niet slecht qua klank, maar iedere keer heb ik weer het gevoel van "net niet" met Korg.
De bouwkwaliteit vind ik vaak een beetje te wensen overlaten (een paar uitzonderingen daargelaten; Oasys, etc.). Elke keer als ik op een nieuwe korg speel vind ik 'm gaaaaaf, TOTDAT ik een andere bak erna uitprobeer in ongeveer dezelfde prijsklasse..
(voorbeeld: Radias eerst, daarna Virus Ti ; M3 eerst, daarna V-synth GT..)
Uiteraard is dit MIJN mening, maar een Korg zou IK nooit kopen voor de volle nieuwprijs.
 
Het is heel simpel ! :doei:

Eisen van de Yamaha Motif XS gebruiker....

...Houdt in mindere mate van directe zware layer,edit opties. Alhoewel de XS daar voldoende in heeft... Is minder toegelegd op het puur bouwen en ontwerpen van sounds in combi met de hoogstandjes van de synth/workstation.

Er geschikt voor...: live gebruik, in een band,realitische opnames/producties/producer.

Dat sounddesigner/layer verhaal moet je toch es beter onderbouwen dan. De Motif XS heeft 8 layers per voice, de Korg M3 heeft wat dat betreft 'nog steeds' enkel een duomode.

Ik zie niet echt in waarom de XS een minder uitgebreide synthengine heeft.

Kortom, een leuk verhaal, maar welke specificaties leiden tot dit advies? ;)
 
8 elements per voice.
In mixmode kan je altijd nog meer dan 4 voice performances maken, door alle voices toe te wijzen aan één channel.

Maar heb je nu al een synth uitgekozen?
 
Bedankt voor de reacties tot nu toe!!

Ik ben er nog steeds niet uit. Vorige week heb ik bij Leo Caerts in Leuven staan jammen op een M3 (eindelijk!!) en ze hebben me de winkel moeten uitsleuren want opeens was het al half uur na sluitingstijd. Had hoofdtelefoon op dus was op me eigen planeet. Ik heb 15 patches getest op anderhalf uur tijd. Had echt moeite om me te dwingen om over te gaan op een volgende combi.
Het geluid zelf van de bak vond ik zeer goed maar niet echt *jawdropping* ten opzichte van mijn softsynths (ReNexus FX - Hypersonic) - wel tegenover mijn casio *duh*!

De XS heb ik nog niet onder handen kunnen nemen, wat wel spijtig is.

Ik weet niet hoe het zit met het "instant-jam-gehalte" out of the box bij de XS??

Het is een ware kwelling want ik wil zo hard een degelijke bak kopen en ik kan maar niet beslissen. Normaal heb ik geen probleem met keuzes maken, maar in dit geval ...


By the way .. Ik zoek ook een hammer-action keyboard met deftige piano klank. Budget is 1300 en daar valt de Roland RD-300sx precies onder .. Wie houdt me tegen om deze te kiezen en waarom?

Thanx Peepz
Yves
 
Test eens een XS8 uit, misschien is dat wel je alles in één synth. Die heeft ook halfpedaling en n goed klavier.

Het is wel jammer dat de expansionboards eruit zijn gegaan sinds de XS serie, want als je nog een AN in de ES zet heb je best een hele complete bak.
 
Zelfde twijfel gehad. Maar de XS voelt toch een paar keer degelijker dan de M3 (als je gigs doet). Het arsenaal synth geluiden is even bij elkaar sprokkelen en programmeren, maar zeker mogelijk op de XS.
Jammen?? Als je per ongeluk de performance knop indrukt vergeet je waar je eigenlijk mee bezig was en ben je weer 3 uur lang aan het pielen. :)
Ik speelde vandaag toevallig weer even op een M3 en ben niet van mening dat ik met de yamaha een verkeerde keuze gemaakt heb.
Nogmaals: de m3 is ontzettend inspirerend, maar de XS doet niet onder en speelt vervolgens lekkerder en voelt gewoon steviger aan.
 
Test eens een XS8 uit, misschien is dat wel je alles in één synth. Die heeft ook halfpedaling en n goed klavier.


Ik speel graag met 2 keyboards bovenop elkaar. Eén met synth keys, voor glissando's tijdens mijn orgelspel. En één met gewogen keys voor mijn meer expressieve pianospel. Heb ooit mijn vingers opengehaald door een glissando te doen op een piano. Een gewaarschuwd man is er twee waard :)
De XS8 ziet er wel heerlijk uit, echt waar, maar is ook enkele honderden euro's boven mijn budjet ...

Het arsenaal synth geluiden is even bij elkaar sprokkelen en programmeren, maar zeker mogelijk op de XS.


Met programmeren heb ik geen problemen. Niet dat ik het goed kan, maar ik voel eigenlijk meer voldoening in de voorbereiding van een optreden dan het optreden zelf .. daar hebben de zenuwen wel veel mee te maken.


Momenteel helt mijn interesse meer naar de XS dan de M3. Vooral door menig positieve reacties over de XS en slechte reacties op de M3 op het eigen forum van Korg.

Wat doen jullie nog thuis op een zaterdagavond trouwens :P
 
Ben vrijdag wezen stappen. ;)

Maar: dat uren weg kunnen jammen met één geluidje - ik weet niet hoe nuttig dat op de lange termijn is als je songs wilt schrijven. Die alles-in-één-geluiden gebruik je dan toch niet meer, lijkt mij. Ook sequencing en zo: dat zal allemaal wel; ze hebben hier vast onderlinge verschillen, maar bij beide kan het in principe allemaal. Belangrijkste lijkt mij gewoon de klank, m.a.w.: wat voor sound en geluiden zoek je, en welke synth benadert dit het beste? Heel de rest komt wel goed; het zijn allebei bakbeesten waarin je omkomt van de opties (en allebei met superdiepe synthesemogelijkheden trouwens; wat dat van Jaccis betreft heeft el Kwok helemaal gelijk!).

Da's ook de reden trouwens waarom je sowieso tevreden zult zijn, welke je ook koopt; als je eerste echte synth één van deze twee gaat zijn: you can't go wrong! Ook nog omdat je als je nu de ene kiest, je met de andere weinig meer te maken zult gaan krijgen. Krijg je dus ook geen kans om je te ergeren aan het ontbreken van die ene feature of zo. Aangezien ze dus toch al zo dicht bij elkaar liggen voor je, zou ik zeggen: beslis dat laatste stukje gewoon op je gevoel! Komt hartstikke goed! :okdan:
 
Let wel op dat fora van een bepaald merk of type synth bijna altijd support fora zijn en dat er daarom alleen maar gezeik lijkt te zijn. Dat schept vaak een verkeerd beeld. Mensen die geen enkel probleem hebben met de M3 (ik, ik, ik, ik, ik) gaan dat daar niet lopen posten.

Zeg overigens nog steeds niet dat de M3 de beste is. Dat moet je zelf beslissen!

Okee [kijkt naar de tijd van de dag] ik heb officieel geen leven...:(

L56 (overigens gaat mijn motif ES er) Out...
 
ik snap dat je het een moeilijke keuze vindt, maar welke van de 2 je ook kiest, het zijn beide top machines, dus een verkeerde keus kan je niet echt maken.

als je per se een 88 keys wilt, dan moet je NIET voor de m3 gaan, ik heb de m3 88 keys geprobeerd en het is een aanfluiting wederom. Plastic licht gevoel als je daarop speelt. De xs8 is wat dat betreft mijlenver vooruit op de m3.

de 61 keys maakt niets uit, die is op de m3 ook geweldig.

jammen kan je op beide. Ik vind zelf wel dat het jam gehalte op de m3 vele malen beter is dan op de xs. Dat is denk ik ook een smaak kwestie, maar ik vind dat er meer mogelijkheden zijn doordat je karma kan inzetten (met de MW software erbij zelfs tot 10 karma modules tegelijk in 1 jam track). De hoeveelheid inspiratie die je hier uit haalt is onvoorstelbaar waardoor ik zelf erg simpel nieuwe ideeen krijg voor het schrijven van nieuwe songs.

De xs moet het voor jammen hebben van een set arpeggios waarvan je er maximaal 4 tegelijk kan inzetten. Ook niet verkeerd en zeker leuk om op te jammen, maar ik vind dat het het niet haalt bij de m3.

Voor live is het een ander verhaal. Als je de synth voornamelijk in een band gaat gebruiken zou ik voor de motif xs gaan. Die is net even beter in staat om zijn mannetje te staan in live situaties. (voornamelijk sound kwestie en presets kwestie).

maar bottomline is, welke van de 2 je ook kiest, ze kunnen beide alle vlakken goed aan.
 
ga 100% voor de XS8.
Je zal nooit spijt krijgen.
Korg sucks op alle vergelijkingen!
 
Korg sucks op alle vergelijkingen!
__________________
It's not the gear that matters! It's how you use it!

Contradictorisch :P

Quifster -> Inderdaad de karma module heeft indruk gemaakt op mij. Iemand heeft me demo's gestuurd van wat de M3 kan :) en ik was heel erg onder de indruk. Heb gisteren ook demo's geluisterd in high fidelity van de XS en die waren iets beter qua sound ..

Omdat mijn beslissing toch vooral in teken staat van optreden denk ik - na alle reacties te overwegen - dat de XS dan toch een betere keuze is. Is wel iets duurder maar het wordt toch een synth die minstens 10 jaar moet meegaan. Nu gewoon nog de kans hebben om er voor het eind van het jaar op te spelen. Kan niet wachten !!
 
To M3 or Motif

To M3 or Motif

Ik ben blij met al de input voor de keuze tussen M3 of Motif, want sta zelf ook voor de keuze. Alleen heb ik al een Roland V-Synth, en dus is de Motif een meer complementaire uitbreiding dan de M3. De V-Synth een echte vette synth met grootse geluiden die je helemaal kan tweaken.
Klopt die redenering?
Greets
:okdan:
 
.....Is wel iets duurder maar het wordt toch een synth die minstens 10 jaar moet meegaan.

Dat komt echt door het veel betere toetsenbord van de X8 denk ik, want de 61 toetsen versies zijn allebei ongeveer net zo duur (de X8 zelfs net ietsjes goedkoper)

Succes met je aankoop!
 
Back
Top