De 2 in 1 thread

goran

dus dat
Lid sinds
7 mei 2007
Berichten
798
Locatie
Lelystad
Hey,

Dit zijn eigenlijk 2 vragen ( en wat opmerkingen hehe ), maar ze hebben zeer zeker veel met elkaar te maken en waarschijnlijk zal mijn probleem ook iets duidelijker worden ( en om hier nou 2 draadjes voor te openen vind ik ook weer zoiets )

Ik ben opzoek naar een mic en een pre-amp .. nu zijn hier talloze draadjes over en weet ik dat een mic bij elke artiest kan verschillen en het een kwestie van uitproberen is, maar waar het me meer om gaat is dat het zich ook uitstekend moet kunnen mengen in de wat "drukkere" passages .. het toepassen in drukkere passages lijkt me natuurlijk een klus voor eq-en, compressie etc, maar ik vraag me af of een mic daar òòk een belangrijke rol in kàn spelen ...

het probleem is nu echter ( en dit is de 2e ) , dat een maat van me nu altijd bij een ander opneemt met mijn muziek .. dit vind ik natuurlijk erg vervelend, maar het verschrikkelijkste is ook nog eens dat ik de opname-kwaliteit erruugg slecht vind klinken ( heb een stukje als bijlage geplakt ) ... het klinkt erg iel, schel en overclipped vind ik ...

ik weet dan ook dat die jongen die het opgenomen heeft niets doet met compressie, eq en gebruikt ook geen pre-amp, wat hij opneemt pleurt ie 4 tot 5 db-tjes huppaaa omhoog met een klein minimaal effetje...
nu ben ik niet echt ervaren op vocal gebied, maar volgens mij is dit niet echt een juiste manier van werken of handeling??
Dus met andere woorden : Wat vinden jullie ervan? aan de beat mag natuurlijk ook wel het een en ander gedaan worden, maar het gaat me ff meer om de vocal...

Dus om weer ff op het eerste terug te komen ; ik ga gewoon mic`s uittesten en daar de bijbehorende pre-amp voor kiezen .. maar god ohh god, ik mag dan toch hopen dat het niet zo gaat klinken? ik wil em vol, stevig, helder en luchtig hebben .. dus dat ie lekker midden centraal in het nummer zit .. alsof het allemaal 1 is ...

tot slot : wat mij ook vaak gezegt word, en dat vind ik echt zo`n dikke vette onzin, is dat ze zeggen "Beatmakers vinden de vocals altijd te hard klinken" .. maar wat je nu hoort is toch ook te hard?
 

Attachments

  • fabius - dit is alles .mp3
    570,1 KB · Bekeken: 103
Laatst gewijzigd:
lastige kwestie
asje rustige ..sfeervolle muziek hebt

lijkt me niet soo moeilijk om een passende mixage te maken ,..
bv een rocky rammend geheel [met gitaren /drum EN bass maaktnieuit] vraag denkik wel oom de nodige bewerking

lijkt me lastig asje goede spullen koopt en er niet jouw gewilde results mee behaalt
je kan moeilijk elke week je mic en pre amp setje van 1000 eu + komen ruilen

ik denk asje dus dis verse tracks heb en je kan aardig mixen / schuiven in een recording programa
je aardig eind kan komen

hoe nemen jullie nu op in een dure kaart> disk ofso ,....??
xplain
 
umm .. ik neem dus niets op ( nog niet ) .. maar bij de gozer waar het opgenomen wordt wordt het als ik me niet vergis gedaan in een booth met ; een akg perception 200 een computer met een geluidskaart niet meer dan 80 euro en adobe audition erop ... meer heeft ie ook niet echt staan ...

ikzelf daarentegen heb een aardige homestudio met cubase 3 .. het enige is dus nog dat ik geen mic heb :(
 
Laatst gewijzigd:
Het is een open deur die ik nu intrap, maar een goed klinkende vocal is een totaalplaatje van een goede stem, mic, preamp, opname, evt. layering, en uiteindelijke MIX.

Dus eigelijk is dit de 6-in-1-thread.
succes :D
 
Het is een open deur die ik nu intrap, maar een goed klinkende vocal is een totaalplaatje van een goede stem, mic, preamp, opname, evt. layering, en uiteindelijke MIX.

idd, je hebt helemaal gelijk!
 
Origineel geplaatst door goran
idd, je hebt helemaal gelijk!

...En dus reuze interessant. Wat ik heel belangrijk vind is compressie. Het is niet ongewoon om vocals heavy te compressen, zeg maar 5:1 ofzo.. Dus is het ook weer erg belangrijk dat je signaal /ruis verhouding zo goed als mogelijk is.
 
nou ik weet niet wie het voorbeeldje in je eerste post heeft opgenomen, maar dat is wel een erg lofi brakke sound zeg. het past op zich wel bij de stijl, maar toch
clipped inderdaad. dus als ik dan een stukje meedenk:
neem een microfoon die qua sound ook overeind blijft bij hardere volumes. en zet vooral je gain knopje van je mixer of preamp zó dat ie niet in het rood gaat.

er zitten vaak ook gewoon (=midklasse) goede preamps op veel mixers. een losse preamp is beter, maar kost ook meteen 2/3e van een redelijke mixer.
 
nou ik weet niet wie het voorbeeldje in je eerste post heeft opgenomen, maar dat is wel een erg lofi brakke sound zeg. het past op zich wel bij de stijl, maar toch
clipped inderdaad. dus als ik dan een stukje meedenk:
neem een microfoon die qua sound ook overeind blijft bij hardere volumes. en zet vooral je gain knopje van je mixer of preamp zó dat ie niet in het rood gaat.

er zitten vaak ook gewoon (=midklasse) goede preamps op veel mixers. een losse preamp is beter, maar kost ook meteen 2/3e van een redelijke mixer.



idd .. zoals ik al zei, ikzelf heb nog geen ervaring met het opnemen van een mic, dus dat brengt me naar het volgende wat ik nog niet begrijp ; ik mix me muziek altijd af op 0dB .. dus zonder dat de vocals erop staan .. maar de vocal is neem ik aan -iets- harder dan de muziek zelf ( athans, zo ervaar ik het dan ) , dus dan komt het toch boven de 0dB uit? en dat klinkt dan toch helemaal niet?
 
Ik ben geen mic en preamp expert maar kan wel zeggen wat ik hoor.
Om te beginnen luister ik dit op mijn laptop wat opzich best een goede referentie kan zijn.
De stem staat opzich niet te hard. Het gaat toch een beetje om de tekst. Ik vind zeker wel erg nadrukkelijk aanwezig de stem. Ik hoor wel wat je bedoelt met dat scherpe maar ja, wat verwacht je zonder al te veel spullen om de stem te behandelen.

Al met al vind ik de basis erg goed, en vergeet niet dat bijv. Return of the Boombap van KRS voor een groot gedeelte is opgenomen door een Koptelefoon!! waarschijnelijk wel een dikke preamp erachter.
 
ik denk ook dat dat het hele probleem is ... de pre-amp ...
maar goed, al bij al vind ik het ( mijn mening natuurlijk ) verschrikkelijk klinken haha .. het is mischien wel grappig
voor een basis, maar daar blijft het bij .. in principe denk ik dat het verschil met een goedkope computer mic klein is .. je zult denk ik de "P" en de "S" wat sterker horen, maar de kwaliteit blijft even belabberd ( zo ervaar ik het dan tenminste ) ...
 
je hoeft toch niet alles op 0db te mixen. als de stem te hard is dan zet je m toch gewoon zachter. :) er zitten niet voor niets schuiven op een mixer.
 
je hoeft toch niet alles op 0db te mixen. als de stem te hard is dan zet je m toch gewoon zachter. er zitten niet voor niets schuiven op een mixer.


Absoluut, helemaal mee eens! maar ik bedoel juist het tegenover gestelde .. namelijk dat mn muziek harder klinkt dan de vocals terwijl mn muziek gewoon netjes op de 0 dB staat .. om de vocals goed te horen moet de vocal dus stukke harder gezet worden waardoor je die schelheid krijgt .. terwijl het naar mijn zeggen echt wel mogelijk moet zijn .. heb er (nog) geen verstand van, maar dat is denk ik wat met die pre-amp gedaan moet worden ( toch? ) ... terwijl als ik andere nummers met vocals van andere artiesten zie dan springt dat ver boven de 0dB uit terwijl het gewoon zuiver klinkt ... ik vind het ook zo zonde om de muziek wat zachter te zetten, want in principe staat die gewoon goed op volume :stupid
 
Nee, bij andere artiesten blijft de vocal ook netjes onder de 0dB. Het komt allemaal neer op wat je kan, wat je weet en de juiste dingen uithalen met je mix als je wilt dat alles goed en in verhouding klinkt. Gewoon veel ervaring opdoen is zooo belangrijk.. Nieuwe, betere gear is altijd leuk, maar verwacht geen wonderen van een pre ampje meer of minder.
 
dat komt omdat vocals meer uitschieters hebben qua dynamiek.

dus je hebt harde pieken en een zacht gemiddelde.

Je moet het met je mic zo opnemen dat de harde pieken niet gaan clippen. En... als je het gemiddelde luider wilt hebben, hang er dan eens een compressor (hardware of software tussen) :)
 
Nieuwe, betere gear is altijd leuk, maar verwacht geen wonderen van een pre ampje meer of minder.


Maar mag ik wel ìets van een ( klein ) wondertje verwachten met een pre-amp ipv zonder?

Ik snap b.v. dat je niet zomaar kunt zeggen welke mic bij je past, maar geldt die principe ook zo sterk voor een pre-amp?? en zal ik daarmee voorlopig genoeg hebben?? ik weet dat er natuurlijk ook andere factoren gelden zoals de stem van de artiest zelf, manier hoe het wordt ingezongen etc , maar het gaat me ff puur om de apparatuur dat ik nodig heb...
 
Origineel geplaatst door goran
Maar mag ik wel ìets van een ( klein ) wondertje verwachten met een pre-amp ipv zonder?

Nou ja een mic recorden ZONDER mic pre amp lijkt me niet aan de orde. Je hebt altijd een pre amp nodig. Een pre amp is niet iets waar voor je kan kiezen om een vocal lekkerder te maken, het is in eeste instantie puur technische noodzaak om een pre amp te gebruiken. :)
 
Origineel geplaatst door Roel
daarom.

maar of die preamp nou een losse preamp is, of de ingebouwde van je geluidkaart en of mixer....

....Maakt minder verschil dan de mic die je gebruikt.
 
Back
Top