D10 knoppen en toetsen repareren

SpaceAgent202

Sinds 2001
Lid sinds
19 oktober 2001
Berichten
7.755
Locatie
Out there
Beste synthreparatieliefhebbers.

Ik heb een kapotte roland D10 waarbij een aantal van de druktoetsen en een enkele toets het niet doet.
Heb ook gehoord dat dit een loszittende flatcable kan zijn, maar alles zit netjes vast.

Zouden het gewoon kapotte knopjes en toetsrubbers kunnen zijn? Of is dit inderdaad een flatcable probleem?

Ik weet niet zo goed wat de "gebruikelijke" D10 problemen zijn dus weet ook niet zo goed waar ik moet beginnen:)

iemand wat tips over de meestvoorkomende problemen?
 
ik geloof dat deze zeer mmoeilijk te repareren is , moet je de hele synth uit elkaar halen
 
even aan testje onderworpen. er zijn wat irritante dingen mis maar niets schokkends denk ik.

toetsen:
6 toetsen op een rijtje doen het niet. overige klavier wel.
vanaf het onderste oktaaf gezien verder naar boven zijn dat g# - a - a# - b - c - c#

drukknoppen:
een aantal drukknoppen werken moeilijk. alles doet zn actie maar soms moet je heel hard drukken en/of meerdere keren proberen voordat het werkt. misschien zijn de drukknoppen versleten.


dus:
toetsen is misschien een setje toetsen wat samen niet werkt. dat moet gemaakt worden.

drukknoppen wordt misschien een kwestie van vervangen. hoop alleen dat deze nog ergens te vinden zijn! of vergelijkbare...
 
Ik zou als ik jou was de drukknoppen maar niet vervangen. Daar is waarschijnlijk niks mis mee.
Vermoedelijk bedoel je de schakelaartjes die onder die drukknoppen zitten. :eureka:

Laat maar horen hoe veel je er nodig hebt. ;)
 
Ik herinner mij dat de Roland D-serie zulke druktoetsen bevat:

700460_BB_00_FB.EPS.jpg
 
Wat betreft de rubberen matten, de meeste problemen gaan weg door even tussen de mat en de onderiggende printplaat schoon te maken met alcohol of iets dergelijks. Wanneer echt een hele rij niet werkt dan duid dat meestal op een defect in de toetsenmatrix, of te wel een kabelbreuk in de lindkabel of meer voor de handliggend is een verbogen of geoxideerd contact bij een van de connectoren.

Meer worst kaas zijn de toetsenborden waar een kat overheen heeft gezeken, bestel dan maar honderdtweeentwintig 1N4148 dioden en veel soldeerplezier! Een breuk in de printplaat is ook erg vervelend maar komt eigenlijk nooit voor bij degelijk gebouwde apparaten zoals een Roland D-10.
 
Back
Top