Cubase4,MAC: IAC & OMC Latency offset aanpassen?

gremlin23

Compleet gestoord!
Lid sinds
3 december 2004
Berichten
1.186
Hey guys,

Ik ben al een dagje bezig met "uitproberen" maar het wil nog steeds niet lukken.

Waar ik mee bezig ben:

Ik bezit een Mac Pro met 4GB ram en Macbook Pro 2GB en moet de komende 2 weken hard aan het werk met EastWest Symphonic Orchestra Gold (library die veel ram opeist). Helaas is Leopard er nog niet (64 BIT!) en moet ik dus via verschillende omwegen op de meest effciente wijze gebruik maken van de tot mij beschikbare ram.

Wat ik wilde:

Ik wilde 5 kontakt multis binnen Cubase laden, voor Koper, Hout, Strijk, Percusie en Piano/Harp.
Nadat ik alle kontakt multis (3 volgeladen, 2 half vol) heb geladen in purge mode, en deze vervolgens unpurge dan sluit cubase helaas af zonder enige melding..
Als ik de activity monitor tijdens dit process aanschouw is het duidelijk dat er niet op de meest efficiente wijze van ram gebruik wordt gemaakt (Bekende 32bit limitatie).

Mijn idee vervolgens:

Mijn Strijker multi op de Macbook Pro laden en vervolgens via de ingebouwde Midi Networking tool in de Audio Midi Setup, deze via Cubase te bespelen.
Werkt prima. Een multi minder op de Mac Pro!

Vervolgens een andere instantie van Kontakt geopent naast Cubase, en dus niet binnen Cubase in de vorm van een VST.
Op deze manier wordt overigens beter gebruik gemaakt van het interne geheugen.
Dankzij IAC kan ik ook weer midi buiten cubase sturen, ditmaal voor mijn koper multi.

Het audio signaal van beide "externe" kontakt standalones (de een op de Macbook, de ander, naast cubase, op de Mac Pro) gaat naar mijn mixer.

Probleem leek dus opgelost!

Helaas, een nieuw (ik hoop het laatste) probleem:

Momenteel is er sprake van een duidelijk delay (6 a 15ms) tussen de VST kontakt in Cubase en de externe Standalone Kontakts.
Ik weet dat men in Cubase de optie heeft om Externe FX of Instrumenten aan te sluiten, maar dit lijkt mij toch iets anders qua probleem. Of niet?

Hoe check ik eenvoudigerwijs de delay offset van de twee externe Kontakt standalone instrumenten. Ik heb al 3 identieke midi sequenties opgenomen voor de 3 type kontakts waar ik momenteel mee werk (nogmaals: Kontakt in Cubasse, buiten Cubase en op Macbook) en heb hier de delay van kunnen waarnemen. Ik kan helaas niet op de ms precies meten om hoeveel ms het gaat.
Hoe los ik dit probleem op de meest eenvoudige manier op?

Het liefst stel ik de delay offset ook niet in per track in het inspector menu.

Moet ik toch de external instruments optie gebruiken. Een van de weinige dingen waar ik nog niet zo bekend mee ben, samen met control room...

Ik hoop dat iemand mij een beetje, inimini, kan helpen... Draai namelijk een beetje door vandaag :P

Groetjes en alvast bedankt!!
 
Even pagina 25 & 26 doorgenomen van de manual en het lijkt erop dat ik het probleem makkelijker op te lossen is dan ik dacht.

Gewoon nieuwe external instrument aanmaken en dan in de delay field, de delay van mijn macPro en macbooks opgeven en klaar zou ik zeggen.

Ga het morgen proberen...
 
Back
Top