DMX kaput ofzo

kun je nog even toelichten waarom die gele de aarde is , ik zie daar een + staan , ik zie ook geen enkel verband tussen het aarde punt van de stekker aansluiting en de gele draad , ik kan m er alleen zo insteken dat ik ook nog het idee heb dat alles contact maakt

DSC01099.JPG

DSC01098.JPG
 
aan de andere kant zit dit, wat is het uberhaupt?

DSC01100.JPG
 
Ik zal vanavond mijn DMX open maken en wat aarde punten voor je opzoeken, op de foto dacht ik te zien dat deze naar de aarde van de kast gaat...
 
ik denk dat ik er nog een gevonden heb , die zwarte draad komt uit de voeding



DSC01101.JPG
 
Origineel geplaatst door etaoin
Da's een transistor. Die 2N3055 zit in de +5V voeding.

ik heb wat zitten bladeren, als ik het goed begrijp is een transistor een schakelaar of een stroom regulator, versterken danwel verzwakken, in een IC of CPU zijn het schakelaars dus dan zal deze wel versterken? Met welk doel dat je weet ?
 
Origineel geplaatst door dennisb
ik heb wat zitten bladeren, als ik het goed begrijp is een transistor een schakelaar of een stroom regulator, versterken danwel verzwakken, in een IC of CPU zijn het schakelaars dus dan zal deze wel versterken? Met welk doel dat je weet ?

Als je het binnen die termen wilt houden, dan verzwakken. Hij zit in de spanningsregelaar die de hogere spanning uit de trafo terugbrengt en stabiliseert naar 5 volt.

Bovenin hier:
http://www.electrongate.com/obfiles/dmx_proc_3of3.jpg

U30 staat niks bij maar dat zal wel een uA723 zijn.

je ziet hier ook die test-pads staan
 
Origineel geplaatst door etaoin
Als je het binnen die termen wilt houden, dan verzwakken. Hij zit in de spanningsregelaar die de hogere spanning uit de trafo terugbrengt en stabiliseert naar 5 volt.

Bovenin hier:
http://www.electrongate.com/obfiles/dmx_proc_3of3.jpg

U30 staat niks bij maar dat zal wel een uA723 zijn.

je ziet hier ook die test-pads staan

ok , de voeding geeft zeker 12 volt dan. Ennuh waar staat dat - en + voor op die testpunten dan, dat lijkt dan dus niks met negatief en positief te maken te hebben want ik moet zwart altijd op de aarde houden.

btw alles ziet goed uit op de mmeter behalve de de +5M laat 4.7 zien
 
ok , de voeding geeft zeker 12 volt dan. Ennuh waar staat dat - en + voor op die testpunten dan, dat lijkt dan dus niks met negatief en positief te maken te hebben want ik moet zwart altijd op de aarde houden.

Aarde is 0, dus positief en negatief is precies wat het zegt.

Op de -12 moet je meter dan ook -12 aangeven ten opzichte van de aarde.
 
Origineel geplaatst door etaoin
Aarde is 0, dus positief en negatief is precies wat het zegt.

Op de -12 moet je meter dan ook -12 aangeven ten opzichte van de aarde.

duh :stupid , ja dr staat inderdaad een min voor -12.30 geeft ie maar dat lijkt me OK. Is het toevallig dat ie op de 12- precies over heeft wat ie bij de +5M te weinig heeft?
 
Da's toeval. En dat je op de +5M iets eronder zit dat klopt wel, want je hebt iets spanningsverlies over diode D4.

Maar het lijkt er dus op dat de voeding helemaal goed is. Dan zit het dus (helaas) waarschijnlijk ergens anders.
 
ja inderdaad helaas, maar in ieder geval zeer bedankt voor de begeleiding, ik had er best lol an. Er werd eerder geopperd om een logical analyzer erop los te laten maar die heb ik natuurlijk niet, wel klinkt dat interessant, als ik er bij mij in de buurt 1 kan huren wil ik daar ook wel wat mee proberen.

Verder ben ik er ook inmiddels achter dat ook hier weer sprake is van versies waarbij eerdere modellen CEM 3320 VCF hadden en latere CEM 3350 in, ik kan wel een paar 3320 vinden maar niet op alles. Het gaat dan zeker alleen maar om bepaalde voicecards? En is er een concensus over wat dan weer "beter" is, linndrum heb ook 3320 dus dat lijkt OK maar zon vette bak als de chroma heeft 3350 dus dat lijkt me ook prima. Met andere woorden aaaaaaaaaagh
 
Ik heb mijn dmx even nagemeten:

Links onder in het midden en +5 volt = 4.60.
Links onder +12 en -12 volt = 11.98 en -11.98.
Rechtsboven naast de 220 volt 5 volt = 4.98 volt (dit punt even controleren).
 
Origineel geplaatst door Synclavier
Ik heb mijn dmx even nagemeten:

Links onder in het midden en +5 volt = 4.60.
Links onder +12 en -12 volt = 11.98 en -11.98.
Rechtsboven naast de 220 volt 5 volt = 4.98 volt (dit punt even controleren).

dat komt nagenoeg overeen met wat ik inmiddels heb gemeten, ik zat wel net te denken dat ik er waarschijnlijk wel achter kan komen welke ic het is als ik die andere binnenkrijg, net zolang alle ic verwisselen tot ik erachter kom met welke hij het weer doet. Ik heb trouwens ook een midikit van Paul White liggen en dan moet je er wel zo verschrikkelijk veel uitwippen dat ik ook een flauw vermoeden heb dat ie het gewoon gaat doen als ik die kit erop zet http://www.electrongate.com/dmxfiles/midi_upgrade_install.html , ziet er toch niet zo heel moeilijk uit moet ik zeggen
 
Ik heb zelf ook deze midikit en ga hem binnenkort inbouwen, het voordeel is wel dat indien je eeprom kapot was dat probleem gelijk verholpen is. Wel voorzichtig de z80 eruit halen, een de kabels er zeer voorzichtig zonder kracht in de voetjes stoppen. Gebruik wel goed gereedschap (voor de z80 een platte schroevendraaier en voorzichtig de chip aan alle vier de kanten omhoog liften totdat hij loszit , setje masterline rood met zwart bij de gamma met drie platte en drie kruiskop werkt goed)
 
z80 kan ik nergens vinden, op deze zit een origineel dmx expansion board, heb ik voor betaald en kan dus zo de prullenbak in, jammer. Ik weet niet of je de langste IC bedoeld maar die heb ik al van het expansion board afgepeuterd met schroevendraaiertje ongeveer zoals in de handleiding staat, een stanley 0,5 x 3, maar ik ga morgen wel een ic trekker halen en doe er verder niks meer aan vandaag
 
Die Midikit van Paul White is zeker aan te raden. Ik heb 'm al anderhalf jaar in de DMX en hij heeft de duurtest doorstaan. Tja, kan ook eigenlijk niet anders aangezien het een kopie van de Oberheim midikit is die destijds verkrijgbaar was. En hij is eenvoudig te installeren, ook voor degenen die geen electronicagurus zijn en je hoeft de gaten voor de Midi-DIN-pluggen niet zelf te maken. Alleen gebruik, for the love of god, wel een beetje redelijke soldeerbout voor de twee kabels die op de originele DMX print gesoldeerd dienen te worden.
 
solderen heb ik in een ver verleden wel eens gedaan, werd altijd zon knoeiboel. Ik heb later eens gelezen dat je het tin niet moet verwarmen maar het ding wat je vast wilt maken. Laat eens een goede soldeer bout zien, ik wil er morgen een halen.
 
Back
Top