Den ouden condensator

nog even een vraagje over het simpel testen van een oude elco :
ik had begrepen dat je dat kunt doen door deze onder spanning te zetten en vervolgens te meten hoe snel
de elco ontlaad, zodra je de spanning eraf haalt.

bijvoorbeeld : ik wil uitzoeken of de elco's in de voeding van een oude defecte synth nog okee zijn;
de 2 elco's hebben allebei als waarde 2200 uF / 25 V.
ik zet er 10 Volt op gedurende enkele seconden. zodra ik de spanning eraf haal, valt de spanning direct
omlaag naar 1,5 V en blijft daar nog een seconde ofzo op hangen alvorens ie naar nul zakt. (dit geld voor beiden)
kan ik dan concluderen dat deze inderdaad defect zijn ?

of heeft iemand een andere tip over het testen van condensatoren bij het speuren naar een defect in een schakeling ?
alvast dank :halleluja
 
Origineel geplaatst door etaoin
De meest voor de hand liggende: een capaciteitsmeter.

Ik dacht meer aan een ESR meter voor elco's.
Google maar op ESR meter.
 
Origineel geplaatst door Sam_Zen
1 - Elco's. Slecht materiaal voor audio. Dingen gaan na een tijd lekken. Daarom moeten ook de knotsen voor voedingen
en speakeruitgangen na een paar jaar vervangen worden. Als ze gaan lekken, kunnen ze ook ruis produceren.


Lijkt me erg overdreven. Niemand gaat dat vervangen van een werkend apparaat na een paar jaar.
 
Re: Den ouden condensator

Origineel geplaatst door jgeers01
Condensatoren kom je in alle soorten en maten -net als vele andere onderdelen- geregeld tegen in 'oude bakken'. In verschillende threads is al wel e.e.a. te vinden over eigenschappen van condensators (vooral de tantaal) maar het zou goed zijn deze info te bundelen. Niet met de bedoeling om hier allerlei ingewikkelde formules de revue te laten passeren, maar meer in de trend van bijvoorbeeld houdbaarheid in oude apparaten (welke wanneer te vervangen...) of een andere specifieke eigenschap die interessant is voor de electronica liefhebber (cq amateur-reparateur zoals ik :) ). Daarom vandaag is even een oud bakje met condensators omgekieperd en gesorteerd. Mijn kennis is beperkt dus input cq correcties gewenst!


- klik op foto voor vergroting

Volgens mij gaat het om:
1 - Electrolytische (Elco)
2 - geen idee (misschien is dit groene dingetje wel een weerstand)
3 - regelbare
4 - tantaal
5 - geen idee
6 - keramische?
7 - keramische!
8 - keramische?
9 - geen ideel (misschien ook wel weer een weerstand?)

Wie corrigeert bovenstaand lijstje en kan iets zeggen over de houdbaarheid ervan?

Dan kunnen er wat mij betreft ook threads gestart worden over
- den ouden transistor
- den ouden diode
- etc...

:kroon:
mijn toegift isdat volgensmijde oudste condensator was de "ARK DES VERBOND "
 
Back
Top