Sonar beter dan Cubase !!

Berend

LiD
Lid sinds
1 september 2005
Berichten
26
Locatie
Zaltbommel
Als het gaat om een sequencer waarmee je je midi apparaten en je Roland DIN sync24 line up wilt aansturen wil ik iedereen Cakewalk aanbevelen. Met Name Sonar 6! En geen Cubase! Voor PC gerbuikers...

Ik heb een tijdje met zowel Cubase SX 3 en Sonar 6 gewerkt en kan naar mijn mening zeggen dat er weinig echt grote verschillen zitten in de werking van beide programma s! De lay-outs zijn wel verschillend. Nu zweert het over grote deel van de electronische-muziek menschheid bij Cubase, maar als je een TB 303 in je line-up heb zitten zit je telkens toch te kijken op het moment dat je Cubase stopt en je TB slaat lam!! Moet je weer de plug er uit trekken om em te kunnen programmeren.....lekker hoor! Doe dat 100 keer en dan wordt het nog leuker!

De programma s van Cakewalk!!!!!!!! Bij voorkeur Sonar 6 zijn de enige Sequencers die het midi-sync verhaal snappen zoals het bedoelt is. Gewoon midi-clock zenden in stop mode op het moment dat je je song op start. start/stop wordt appart uitgezonden als je het pogramma speelt of stopt.Net zoals Drumcomputers en Stand-alone sequencers dat doen. Synct rete strak!! Renoise doet dat ook, maar helaas geen pianoroll en vette lantency bij in spelen via midi-klavier.



Helaas kan je Cubase niet als midi-sync Slave aansturen. Dan was dit verhaal overbodig geweest. Nu geeft dit misschien wat commotie bij sommige mensen die zweere bij dit programma dat snap ik. Maar voor de mensen die geen DIN sync 24 apparaten in hun line-up hebben: Geen Paniek! Jullie kunnen gewoon met Cubase blijven werken!

Groet,
 
Laatst gewijzigd:
Bedankt voor deze tekstuele reclamespot.

Maar ik weet wel zeker dat je het mis hebt als je zegt dat het grote deel zweert bij Cubase.
Het overgrote deel zweert eerder bij een applicatie die voor hen werkt.
 
Graag gedaan Koekebakker!

Mijn mening heb ik aan de lijve ondervonden! En ik beveel graag iets aan wat naar mijn mening goed werkt!

Groet,
 
Nou Ruud,

Ik denk dat ik na weken testen en rond bellen wat betreft het midi-sync verhaal wel zeker gelijk heb. Sonar is qua opzet niet zoveel anders dan Cubase. Het schijnt na wat ik gelezen heb het sequencer programma van dit moment te zijn.
Nu weet ik natuurlijk ook niet wie dat dan beoordelen maar als ik mijn Roland apparaatjes niet had zou ik in dit geval kop of munt hebben gegooid bij de keuze welke sequencer ik voortaan zou moeten gaan gebruiken.

Maar helaas voor Cubase! Geen goede sync voor onze geliefde TR en TB!

De TR valt nog in de write-mode te programmeren als Cubase loopt. Maar de TB heeft een step-sequencer en valt allen in de rust te programmeren. Dus plug er telkens uittrekken, lekker handig als je ff snel iets wilt inspelen en ook niet hoe het bedoelt is.

Groet,
 
Wat betreft Apple Macintosh is Logic Audio natuurlijk heer en meester.

De laaste jaren ben ik echter enorm onder de indruk van Cakewalk Sonar, het is gewoon heel stabiele software, ook tijdens de eerste weken na lancering. Prettige interface, goede features en vooral betrouwbaar. Heel vaak heb ik problemen gezien met Cubase die van het ene op het andere moment bepaalde hardware niet meer herkende, incluis de dongle. Bij Sonar ben ik die problemen nog niet tegengekomen en dat vindt ik persoonlijk erg prettig. Gewoon lekker muziek kunnen maken en niet met die computer bezig hoeven zijn.

Er is sinds kort ook een Nederlandstalig Cakewalk Sonar Forum, de comunity is op dit moment nog klein ruim dertig mensen, maar het forum is ook pas 6 weken in de lucht. Ik ben verantwoordelijk voor het technisch beheer van het forum en zie dat het aantal leden gestaag groeit. Steeds meer mensen ontdekken Cakewalk en stappen over op Sonar 6, wat volgens mij een hele goede keuze is. Met het SonarClub Forum proberen we een platform te bieden voor mensen die graag muziek willen maken zonder te worden afgeleid door te veel aan technische zaken, vooralsnog bestaat het leeuwendeel van de leden uit gitaristen, is dit toeval? Zelf blijf ik erg verknocht aan Synthforum, ik ben een toetsen man en zal dat altijd blijven.

Sinds kort werk ik met Sonar 6.2 en ik vindt het hele mooie software.
 
Hoi Frank,

Had me daar inderdaad al bij aangemeld. En wat betreft de stabilieteit van Cakewalk...Mijn pc waar ik het op draai is wat ouder, dus kon me over dat niet echt uitlaten. Wel merk ik dat ik met Sonar 6 aanzienlijk minder CPU gebruik dan bij Cubase SX3 en heb jij waarschijnlijk gelijk dat Cakewalk stabieler draait. Ik heb zoveel mogelijk naar de functionaliteit van de programma s gekeken en dat scheelt naar mijn mening niet zeer veel. Voor het live inspelen vindt ik persoonlijk de pianoroll van Sonar een stuk pretiger dan bij Cubase (overzichtelijker en kleurrijk) en zit daar tijdens het inspelen via mijn midi-klavier op mijn 600mhz pentium 3 pc tje werkelijk geen latency op!

Groet,
 
En wanneer komt er nou eens mooie hardware effects integratie in Sonar?
 
Wanneer zij dat bepalen.

De vraag is of je dat wel nodig hebt om vette muziek te maken..of gewoon een goede en vooral stabiele sequencer die doet waar ie voor gemaakt is..?? Aansturen, sync-en en opnemen zonder gezeik!

Dat denk ik in iedergeval wel.

Groet,
 
Origineel geplaatst door Berend
Wanneer zij dat bepalen.

De vraag is of je dat wel nodig hebt om vette muziek te maken..of gewoon een goede en vooral stabiele sequencer die doet waar ie voor gemaakt is..?? Aansturen, sync-en en opnemen zonder gezeik!

Dat denk ik in iedergeval wel.

Groet,

Maar wie zegt dat een DAW beperkt moet blijven tot het aansturen, syncen en opnemen?

Volgens mij is arrangen, toepassen van FX, automatie van parameters en inderdaad ook hardware integratie in deze tijd juist volop aan de orde.

Het punt hardware integratie is het enige punt dat mij heeft kunnen overtuigen om in software te gaan mixen en daar loopt Sonar gewoon rijkelijk achter.

De boodschap is denk ik "ieder z'n ding". Ik vind veel zaken van Sonar ook mooi, maar de mixer vind ik een ramp bijvoorbeeld. En zo zijn er verschillende voors en tegens voor elke DAW te vinden.

Je geeft zelf antwoord op je eigen vraag......wat er nodig is om vette muziek te maken verschilt nogal per individu namelijk! Je kunt ook muziek maken zonder een DAW, geen probleem.

Cubase 4 is overigens gewoon een retestabiele sequencer die al die zaken doet die jij blijkbaar van een sequencer eist....behalve dan misschien die ene feature die jij nodig hebt. Prima toch? Het zijn maar tools, de muziek moet je nog altijd gewoon zelf maken.

Ik snap nog steeds de motivatie voor het maken van deze thread niet echt...maar goed wie ben ik?
 
Berend en ruudvee van harte welkom. Wat ik al schreef, het forum is nog niet groot dus voor sommige vragen kan het even duren voor er iemand een antwoord heeft.


Origineel geplaatst door Acidfever
... Het punt hardware integratie is het enige punt dat mij heeft kunnen overtuigen om in software te gaan mixen en daar loopt Sonar gewoon rijkelijk achter. ...

Ik ben een echte hardware man en werk pas sinds kort met Sonar, de environment van Logic ontbeer ik wel een beetje, maar je kunt niet alles hebben...
 
ik gebruik cubase sx3 en heb een tb-303 in mn setup .. midi sync via din
en ik snap niet echt wat jullie probleem nu is? hoezo de hele tijd de plug eruit halen?

en de TB die lam slaat als je cubase stopt.. hoort ie door te spelen dan :confused:

kun je misschien wat helderder zijn, want ik snap weinig van je verhaal 8D
 
Graag gedaan Koekebakker!

Mijn mening heb ik aan de lijve ondervonden! En ik beveel graag iets aan wat naar mijn mening goed werkt!

Groet,

Mijn opmerking over de reclamespot had een sarcastisch sausje Berend :D
 
Acidfever,

Vervelend voor je dat je de thread nog steeds niet snapt! Kan gebeuren.. Je hebt gelijk ieder zijn ding.

Resonance,

Als je Cubase gebruikt als master sync en je stopt met het afspelen dan slaat je 303 als het ware vast. Het ledje van de pattern die je afspeelt knippert niet meer en je kan dan ook niet van pattern veranderen. Hij hoort dus niet door te spelen maar nog wel te bedienen en te programmeren!! En dat doet ie dus niet.

Groet,
 
ik vind het juist heel goed dat je de stap genomen hebt om naar een andere host bent gegaan die je beter ligt. Je moet altijd in het achterhoofd houden dat de sequencer je moet ondersteunen om je muzikale ideeen te kunnen verwezenlijken. Als je dat met sonar kan omdat dat je beter ligt dan is dat dus een perfecte keuze. Ik vind het ook leuk dat je zo enthousiast erover bent :)

dus petje af, in plaats van jaren te klagen over cubase onderneem je actie om je probleem op te lossen , daar heb ik alleen maar respect voor. Terzijde, je probleem met het vastslaan van je 303 was met 1 vinkje in cubase op te lossen ;) maar die oplossing heb je gelukkig niet meer nodig.

veel succes met sonar :biertje:
 
Hee Quifster,

Nou maak je me toch wel nieuwsgierig?? Welk vinkje? Zou toch leuk zijn als ik me in me eigen overtuiging zou vergissen.

Groet,
 
Origineel geplaatst door Berend
Hee Quifster,

Nou maak je me toch wel nieuwsgierig?? Welk vinkje? Zou toch leuk zijn als ik me in me eigen overtuiging zou vergissen.

Groet,


hahaha, nee ,dat lijkt me nu echt niet meer nodig, nu je zo diep in sonar al zit. ;)
maar het is echt zo simpel als ik hier beweer. bovendien ben je al gecrossgrade naar sonar, dus dat zou veel te duur worden om weer terug te crossgraden naar cubase om dat ene vinkje aan te zetten. Dat wil ik je echt niet aandoen.
 
Origineel geplaatst door Berend
Acidfever,

Vervelend voor je dat je de thread nog steeds niet snapt! Kan gebeuren.. Je hebt gelijk ieder zijn ding.

Resonance,

Als je Cubase gebruikt als master sync en je stopt met het afspelen dan slaat je 303 als het ware vast. Het ledje van de pattern die je afspeelt knippert niet meer en je kan dan ook niet van pattern veranderen. Hij hoort dus niet door te spelen maar nog wel te bedienen en te programmeren!! En dat doet ie dus niet.

Groet,

maar dat heeft toch niks met cubase te maken? als je dat din sync stekkertje erin doet overruled dat de interne stop/play zodat je alleen nog maar via cubase (of een andere bron die een start/stop signaal uit stuurt) je tb kan starten en stoppen.. persoonlijk heb ik er geen hinder van ...ik kan hier gewoon op elk moment van patterns wisselen en ook programmeren.. zoals ik al zei t enige wat er veranderd is dat de start/stop knop op je tb niet werkt tenminste dit is bij mij t geval, voor de rest merk ik niks van de door jou genoemde problemen..

ohja dat ledje knippert inderdaad niet van de pattern maar als ik op een andere pattern druk terwijl cubase op stop staat en ik druk daarna weer op start is ie wel van pattern veranderd..
 
Back
Top