Hardware Synth (Juno 106) Samplen

gremlin23

Compleet gestoord!
Lid sinds
3 december 2004
Berichten
1.186
Hey guys,

Ik ben vaak bezig met samplen maar... ga (zeer zeer) binnenkort mijn Roland Juno 106 verkopen en wil deze op de meest handige manier samplen zodat ik altijd nog iets van zijn charme in kontakt heb zitten.

Sommige van jullie hebben zo iets vast al vaker gedaan en ben benieuwd naar jullie tips.
Ik heb zo een gevoel dat ik anders mijzelf dingen ga verwijten.

Mijn aanpak: Alle golfvormen samplen met Envelope zonder Attack, Sustain en Release. Alleen de Decay op vol.
Alles twee keer samplen: 1 keer in mono (zonder chorus) en 1 keer in stereo (met chorus).

Heeft het 100% zin om de chorus op te nemen? Krijg ik dan geen problemen als ik de samples polyfonisch ga bespelen in kontakt?

Elke kleine tertz samplen?

Hoe lang zal ik de noten laten duren?

Ik hoor het wel.
 
Ben hier net nog achter gekomen:

- Oude analoge synths moet je vooraf ook nog tunen!
- In je Sequencer een midi file aanmaken zodat je niet telkens de toetsen van je synth moet indrukken voor het samplen. Lekker alles automatisch laten doen.

Okiedokie.

Iemand met ervaring n
Iemand met ervaring hiermee nog een tip ?
 
Origineel geplaatst door gremlin23
Ben hier net nog achter gekomen:

- Oude analoge synths moet je vooraf ook nog tunen!
- In je Sequencer een midi file aanmaken zodat je niet telkens de toetsen van je synth moet indrukken voor het samplen. Lekker alles automatisch laten doen.

Okiedokie.

Iemand met ervaring n
Iemand met ervaring hiermee nog een tip ?

Als je dan toch op die automatische toer gaat:

http://www.samplerobot.de/

Dit programma sampled je synth in vele standen. hoe het precies werkt weet ik niet, maar ik denk dat je vooraf kunt instellen hoe jij wil dat het programma je 106 gaat samplen.

Succes
 
F#$CKING HELL!

De hele ochtend en middag mijn Juno gesampled.
Helemaal zoals het hoord (zo dichtbij 0db enz) in 24 bit / 44.1 khz.

Nu net naar het resultaat geluisterd in Kontakt en vergeleken met de bron:

Ik heb alle samples van mijn harde schijf gedelete!!

Ik had nooit gedacht dat het !ZO! DIGITAAL zou klinken. Het is echt foei lelijk en ik heb hier niets aan.

Ik ben gek op de analoge warmte van mijn Juno en ik ging ervan uit dat hier iets van verloren zou gaan als ik het zou samplen maar zo digitaal als het nu klinkt had ik het nooit verwacht.
Ik heb de synth met de betere preamp van mijn Yamaha i88x gesampled. Deze zijn heel clean van karakter en eerder bedoeld voor vocals en gitaren..

Hebben andere hier ook ervaring mee?
Is er een manier om toch wat meer van de analoge warmte over te brengen naar de digitale wereld.
Er zijn natuurlijke vst programma's als vintage warmer maar dan krijg je volgens mij nog weer een ander geluid.

Iemand tips? Een andere Preamp?
Ik weet dat het niet mogelijk is om het warme Juno geluid volledig te "capturen" maar zijn er manieren om hier meer van te "pakken"?

Ik heb niet heel veel gesampled:

De Saw, De Sub Oscillator, De PW Oscillator in 5 verschillende standen en white noise.

Verspilde ochtend en middag zeg. Ik heb er wel iets van geleerd maar... kunnen sommigen van jullie mij misschien nog wat meer bijbrengen?

:)
 
Het is simpel, dit gaat nooit lukken :)
Je mist de filters enzovoorts, en ipp neem je maar een digitaal fragment uit het niet constante gegeven van analoog.
En wat je al zei, andere preams.

Wat wel scheelt is bv een emu sampler eens te lenen bij iemand, dat is wel al wat warmer vanwege de mindere preamps en ad convs.
Dat kleurt de bron al wat meer en prettiger.

Vergelijk hardware samplers maar eens met software samplers dan zakt je broek af.
 
Origineel geplaatst door trash
Het is simpel, dit gaat nooit lukken :)
Je mist de filters enzovoorts, en ipp neem je maar een digitaal fragment uit het niet constante gegeven van analoog.

Hier ben ik het wel mee eens, dat weet ik ook :)

Mijn probleem is echter, bijvoorbeeld:

Ik sample puur een Saw wave in C2.
Elke keer als ik deze noot op de Juno bespeel klinkt het logischerwijze telkens iets anders.

Als ik de gesamplede noot in Kontakt bespeel mist het een groot gedeeldte van de bas en warmte lijkt wel.
Het lijkt in mijn geval als of er werkelijk te weinig warmte overblijft. Heel vreemd.

Mhhh, ik weet even niet hoe ik dit moet uitleggen...
:P
 
Origineel geplaatst door smackos
Misschien moet je je 106 op 12 bit samplen op 32 khz in een MKS100 of S900 ofzo dan klinkt het geheid een stuk warmer.

Ja waarschijnlijk wel.

Ik heb ook ooit de Juno op mijn s6000 gesampled (hoe spel je dit eigenlijk?) en hoewel dit dan wel 16 bit is en 44.1khz, vond ik het toen een stuk natuurgetrouwer klinken dan wat er uit kontakt komt!!!
Zou het misschien aan de kontakt engine liggen?
Of aan de opnaambron zelf. Zal even kijken hoe de samples in Cubase klinken..

Maakt het overigens, in dit geval, veel uit of ik nu in Cubase of in een Sample Editor programma opneem. Qua geluid (los van Bits en Khz!!). Ik denk "niet echt" maar misschien "toch wel" ?
 
Origineel geplaatst door gremlin23
Hier ben ik het wel mee eens, dat weet ik ook :)

Mijn probleem is echter, bijvoorbeeld:

Ik sample puur een Saw wave in C2.
Elke keer als ik deze noot op de Juno bespeel klinkt het logischerwijze telkens iets anders.

Als ik de gesamplede noot in Kontakt bespeel mist het een groot gedeeldte van de bas en warmte lijkt wel.
Het lijkt in mijn geval als of er werkelijk te weinig warmte overblijft. Heel vreemd.

Mhhh, ik weet even niet hoe ik dit moet uitleggen...
:P
Ik snap je helemaal, het heeft te maken met je geluidskaart, en de audioengine van je host.
Die kunnen dit niet aan.
Ik heb nog nooit me 808 of 909 perfect kunnen samplen met me geluidskaart, het mist laag en er komt hoog bij.
Het karkater is dan foetsie.

Maar een s950 van akai, asr10, emu reeks, kunnen dit wel mooi.
Ik hoop al wat jaren op ene geluidskaart met de pre amps en convertoren uit die machines, maar dat zal wel nooit komen.
 
Origineel geplaatst door gremlin23
F#$CKING HELL!

Ik heb de synth met de betere preamp van mijn Yamaha i88x gesampled. Deze zijn heel clean van karakter en eerder bedoeld voor vocals en gitaren..

Hebben andere hier ook ervaring mee?
Is er een manier om toch wat meer van de analoge warmte over te brengen naar de digitale wereld.
Er zijn natuurlijke vst programma's als vintage warmer maar dan krijg je volgens mij nog weer een ander geluid.

Iemand tips? Een andere Preamp?
Ik weet dat het niet mogelijk is om het warme Juno geluid volledig te "capturen" maar zijn er manieren om hier meer van te "pakken"?

Ik heb niet heel veel gesampled:

De Saw, De Sub Oscillator, De PW Oscillator in 5 verschillende standen en white noise.

Verspilde ochtend en middag zeg. Ik heb er wel iets van geleerd maar... kunnen sommigen van jullie mij misschien nog wat meer bijbrengen?

:)

vast 'n domme vraag maar waarom gebruik je niet gewoon géén preamp?
ik stop m altijd gewoon in de line in en dat vind ik meestal wel aardig 'warm' enzo klinken, maar ben geen audiofiel ofzo dus kan dat mijn opmerking totaal misplaatst is.
en hoe wil je dan het filter env mod... de keyboard tracking, enz enz enz t is gewoon doodzonde: niet wegdoen :D
 
Origineel geplaatst door trash
Ik snap je helemaal, het heeft te maken met je geluidskaart, en de audioengine van je host.
Die kunnen dit niet aan.
Ik heb nog nooit me 808 of 909 perfect kunnen samplen met me geluidskaart, het mist laag en er komt hoog bij.
Het karkater is dan foetsie.

Maar een s950 van akai, asr10, emu reeks, kunnen dit wel mooi.
Ik hoop al wat jaren op ene geluidskaart met de pre amps en convertoren uit die machines, maar dat zal wel nooit komen.

Maar hoe zit dat dan als je je nummer gaat opnemen dan sample je toch uiteindelijk ook je 909, feitelijk ben je dus de enige die plezier beleeft aan dat geluid tenzij je live gaat. Ik heb dat aspect nooit begrepen van die "909 is niet te samplen" story. Ik zeg niet dat het onzin is maar ik begrijp het gewoon niet.
 
Origineel geplaatst door trash
Ik snap je helemaal, het heeft te maken met je geluidskaart, en de audioengine van je host.
Die kunnen dit niet aan.
Ik heb nog nooit me 808 of 909 perfect kunnen samplen met me geluidskaart, het mist laag en er komt hoog bij.
Het karkater is dan foetsie.

Maar een s950 van akai, asr10, emu reeks, kunnen dit wel mooi.
Ik hoop al wat jaren op ene geluidskaart met de pre amps en convertoren uit die machines, maar dat zal wel nooit komen.

Okiedokie.
Dan heb ik van dit process weer wat geleerd. Ik heb ooit de Ensoniq EPS gehad en die had ook een lekker warm geluid. Ja, inderdaad. Een geluidskaart of hele simpele hardware sampler met convertoren als van de S950, Ensoniqs enz... Zou heel erg fijn zijn...

Origineel geplaatst door loveyourjunos
vast 'n domme vraag maar waarom gebruik je niet gewoon géén preamp?
ik stop m altijd gewoon in de line in en dat vind ik meestal wel aardig 'warm' enzo klinken, maar ben geen audiofiel ofzo dus kan dat mijn opmerking totaal misplaatst is.
en hoe wil je dan het filter env mod... de keyboard tracking, enz enz enz t is gewoon doodzonde: niet wegdoen [/B]

Ik heb de Juno opgenomen via de preamps van mijn yamaha i88x (zelfde als in Yamaha DM2000 console). Deze horen zeer goed te zijn. Uit eigen ervaring vind ik ze fantastisch voor vocals en gitaren. Nu ditmaal de Juno gesampled en het resultaat kan je hier lezen :P

Ik had al bij het samplen van de Juno de gedachte voor lief genomen dat ik dingen als bijvoorbeeld de filter enz logischerwijs niet natuurgetrouw "mee kan nemen" naar de digitale wereld. Mijn enigste doel was om alleen de rauwe golfvormen als Saw en Pulse Wave te samplen en zoals je kunt lezen bent ik vreselijk verbaasd en teleurgesteld over hoe vreselijk en dus lelijk digitaal het klinkt.

Niet weg doen? Ik heb het geld hard nodig en heb al een afspraak gemaakt. Ik kan zoiets niet afzeggen, zou niet erg netjes zijn...

;{
 
Origineel geplaatst door dennisb
Maar hoe zit dat dan als je je nummer gaat opnemen dan sample je toch uiteindelijk ook je 909, feitelijk ben je dus de enige die plezier beleeft aan dat geluid tenzij je live gaat. Ik heb dat aspect nooit begrepen van die "909 is niet te samplen" story. Ik zeg niet dat het onzin is maar ik begrijp het gewoon niet.

Gaat trouwens om single shots. dus geen hele songs.
Met singeshots en die multisampled en dan velocitylayeren kun je iig het karakter wel nabootsen van een 909 of 808 als je per instrument bv 61 of meer takes neemt, omdat door het analoge de instrumenten bv kicks en snares geen 1 keer hetzelfde klinken.

Ik heb de bronnen steeds direct afgesampled, met een goede mixer er tussen kun je al wat blij kleuren maar haalt het nog niet.
heb een keer een test gedaan met de hihats van de 909 en daarna afgesampled in een rme hammerfall.
Er was veel verschil, vooral in het hoog.
Idem voor de 808.
 
Met emule kan je dit sample pack downloaden van de Juno 106. Misschien is het wat. :)

ed2k://|file|[VST%20Synth]%20Roland%20Juno%20106%20Samples.zip|15529678|1965918B5682D5FBCE862744B99C71B9|/

-edit- ziet er niet uit als een link, maar het is dus een link. Emule installen en link in je browser plakken en downen maar..
 
dit topic doet me denken om er een uitgebreide hardware sampler erbij te halen, alleen nog even bedenken welke emu/yamaha/akai . . . qua convertors en mogelijkheden. :)
 
of wellicht een mooie cd-recorder van tascam of zo, klinkt ook goed.
 
Origineel geplaatst door trash
Gewoon lekker je juno houden

Ik heb de afspraak al gemaakt. Heb het geld echt nodig.. Ga de Juno nu een stuk harder missen.
Misschien nog op internet kijken voor mogelijk betere samples. Overigens bedankt voor de emule link maar ik gebruik dat programma liever niet! ;)
;{

Hey Gerrie79? Een CD recorder van Tascam.. ehm. Wat is daar zo bijzonder aan?
 
Origineel geplaatst door gremlin23
Ik heb de afspraak al gemaakt. Heb het geld echt nodig.. Ga de Juno nu een stuk harder missen.
Misschien nog op internet kijken voor mogelijk betere samples. Overigens bedankt voor de emule link maar ik gebruik dat programma liever niet! ;)
;{

Hey Gerrie79? Een CD recorder van Tascam.. ehm. Wat is daar zo bijzonder aan?

Zonde dat je de juno weg moet doen, altijd kut, geld nodig hebben.

Een optie is natuurlijk om een zeer uitgebreid sample pakket van de juno te maken zoals er nog nooit 1 gemaakt is, en dat aanbieden voor een knaak per download :D
Dan kun je je juno terug kopen en een keer op vakantie.
 
Back
Top