zelf bouw pc

G

Garrett

Guest
Hebben mensen hier ervaring met het zelf bouw van een pc - helemaal ingericht voor het maken van muziek, hard disk recording, enzv.? Lijkt me het goedkoopste optie?
 
Hoi,

Met de onderdelenkeuze kan ik je niet helpen, dat zul je bij iemand anders moeten regelen. Ik heb me er al te lang niet meer mee bezig gehouden, dus ik weet niet wat goed of slecht is. Ik woon hier wel vlakbij computerstad Aken waar de hardware echt schandalig goedkoop is. http://www.bora-computer.de

Ik kan je ook wel helpen met in elkaar bouwen (eigenlijk is dat namelijk heel erg simpel... ).
 
Tja, als je hem in een studio gebruikt neem dan een 19" rack computerkast, en zo'n Silent PC kitje om mee te beginnen, en zorg dat je er voldoende geheugen, een snelle en grote harde schijf in hebt zitten (je zou eventueel voor RAID kunnen gaan).

Je hoeft niet zo op de snelheid van je CPU te letten, liever een wat goedkopere CPU en duurdere andere onderdelen, want langzame CPU's verkopen ze niet meer eigenlijk.

Ga nooit proberen te besparen op essentiele dingen als het moederbord, daar krijg je gegarandeerd spijt van.

Verder is het bouwen van een PC mits je TFM geR'd hebt en een beetje je gezonde verstand gebruikt niet echt onmogelijk voor mensen die er niet zo verschrikkelijk veel verstand van hebben.
 
Kan je van harte www.tweakers.net aanbevellen. Het nerd gehalte is daar maximaal en meestal hebben ze ook nog wel slimme opmerkingen. Moet je wel even doorhebben dat het merendeel van de persoontjes daar geilt op overclocken en wat er bij komt kijken.

Er is daar ook een pricewatch wat extreem handig is om onderdelen te kijken en vergelijken. Het scheelt klauwen vol met geld. Er zijn reviews van moederborden en andere onderdelen die heel zinnig kunnen zijn.

En als wij nu allemaal eens op die pricewatch de prijzen van geluidskaarten etc. gingen bijhouden dan kunnen we wat dat betreft elkaar helpen.

Voor de rest is het een beetje zoeken wat je allemaal kunt/moet doen om zelf iets in elkaar te bouwen. Met een gewoon kruisschroevendraaier moet je binnen een uurtje wel een hele PC in elkaar geschroeft kunnen hebben. Ook al ontbreekt de Ikea handleiding. ;)

Misschien is het wel een goeie om hier een forum voor aan te maken. Zelf bouw muziek PC's of zo. (Twin-x?) Ik heb nog wel zin en tijd om hier heel veel onderwerpen aan te kaarten en uit te leggen.
 
Als je ook aan harddiskrecording wilt doen, zou ik in ieder geval aan SCSI beginnen.

Het kost wel een paar duiten, maar dan heb je ook wat 8)
 
Ik heb vroeger wat muziek gemaakt...ben 3 jaar gestopt..(ZONDER!!!!!!)..in ieder geval zie ik dat de ontwikkelingen in de software kant van muziek productie/synthesis/enzv erg ver gekomen zijn. Ik wil een pc met cubase, misschien ook wat sampler software, VST plugins, eventueel harddisk recording...iets van pentium IV, 256mb intern geheugen, 40gig, lijkt me een goed begin :) maar is het wel beter om zo een machine te gaan kopen of bespaar je heel veel geld (zeker niet tijd) om het zelf te doen? Als je het zelf gaat doen hoogwaarschijnlijk zijn er wel onderdelen die samen heel goed werken en andere die waardeloos zijn. Tegenwordig is er een bedrijf die een kant en klaar pc voor muziek leverd.
 
Je kunt anders ook voor de imac gaan... Misschien mis je dan wel een hoop snelheid maar je krijgt er wel stabiliteit voor terug. en redelijk portable.
 
Infinity Four uit Eindhoven doen dat ook.

Die bouwen pc's speciaal voor muziek. Is de zaak van Harold de Kinderen en Stefan Robbers van de Acid Junkies.. (Of dat nu nog zo is weet ik niet.)

Een maat van mij heeft daar pc's moeten configureren. Erg professionele zaak. Alle test pc's die voor de Interface gebruikt worden komen ook van Infinity Four af.

http://www.i4.nl
 
iMac / iBook / Zelfbouw

iMac / iBook / Zelfbouw

Een Apple kopen voor je muziek-zooi is zowiezo een goed plan. Je hebt dan veel minder de neiging om die bak voor allerlei ander spul te gaan gebruiken.. en ja, op de een of andere manier werken ze in combinatie met muzieksoftware beter dan PC's.

Een iMac of iBook zou ik daarvoor echter niet nemen. Je kunt hier amper mee uitbreiden.. en een PCI kaartje zul je toch al snel nodig hebben.

Een G4 mid-tower is een perfecte optie.. en ze zijn tegenwoordig niet meer zo duur (de G5 komt eraan in februari). Alle belangrijke hardware (ProTools, RME Hammerfall, TC|PowerCore etc.) werkt tegenwoordig ook met de Mac .. dus dat hoeft je niet in de richting van een PC te duwen.

Natuurlijk is een PC niet verkeerd. Heel betaalbaar, uitbreidbaar, etc. Helaas zit je vast aan dat verrekte Windows.. maar met een beetje tweaken en wat ervaring krijg je Win98SE vrij stabiel.

Zelfbouwen is een optie. Je kiest zelf de beste hardware.. een fijne kast (19inch misschien ?).. en bent per saldo goedkoop uit. Ik heb zelf jarenlang PC's gebouwd voor particulieren en kleine bedrijfjes.. en heb daar echt alleen maar positieve ervaringen mee.

Besef echter wél dat een topklasse zelfbouw PC je al gauw 4000 tot 4500 gulden gaat kosten.. en dat een eventuele top-audio kaart er dan nog bijkomt. Daar kun je ook een hele berg leuke synth hardware voor kopen.. die over twee jaar nog wél zijn geld waard is.
 
Misschien is het wel een goeie om hier een forum voor aan te maken. Zelf bouw muziek PC's of zo. (Twin-x?) Ik heb nog wel zin en tijd om hier heel veel onderwerpen aan te kaarten en uit te leggen.
Daar is t forum computer hardware eigenlijk voor. Maar ik wil gerust wel een extra aanleggen. Maar ik moet hier eerst even over overleggen. We houden je op de hoogte fuse.
 
Het duurste is waarschijnlijk de harddisks. scsi 10000rpm is echt nodig voor recording en dan wil je gelijk 2*30GB en die schijfen zijn extreem duur vind ik. IDe is tegenwoordig ook wel snel maar die hebben een opstarttijd en dat is niet vordelijk voor audio opnames. Houd het altijd op scsi.
 
Orgineel geplaatst door Twin-x
Het duurste is waarschijnlijk de harddisks. scsi 10000rpm is echt nodig voor recording en dan wil je gelijk 2*30GB en die schijfen zijn extreem duur vind ik. IDe is tegenwoordig ook wel snel maar die hebben een opstarttijd en dat is niet vordelijk voor audio opnames. Houd het altijd op scsi.

mmm ik ben het niet met je eens
Ik heb nog niet zoveel meersporen recording gedaan maar cache technisch moet het allemaal niet zo'n probleem zijn als je IDE gebruikt (ata 100 = 800 mbit en scsi 400 mbit in theorie als ik me niet vergis)

Tot nu toe heb alles spoor per spoor gedaan omdat ik graag de volle bitrate gebruikt.

Het feit om een mac te kiezen vind ik ook minder dat vroeger
de timing is inmiddels hetzelfde maar voor een mac betaal je veel en veel meer dan een zelfbouw pc

Heb het volgende staan
Abit St6 (370 socket)
Celeron 1000 mhz
256 noname geheugen
jaton nvidia twin head
60 GB Ata 130 maxtor schijf (de snelste die ik kon vinden)
en XP met Logic 4.81

Het enige nadeel is dat sommige software zoals Protools (free) erg stabiel loopt op mac en sommige dingen niet te krijgen zijn voor PC zoal Absynth enzo.

Het enige waar je niet op moet bezuinigen is een goede chips set !
 
uurtje

uurtje

Orgineel geplaatst door fuse
Met een gewoon kruisschroevendraaier moet je binnen een uurtje wel een hele PC in elkaar geschroeft kunnen hebben. Ook al ontbreekt de Ikea handleiding. ;)

Ik supernerd vind dat je echt ongelijk hebt.
Je kan een computer wel in een uurtje in elkaar draaien.Maar wat als je de verkeerde hardware met een chipset gecombineerd hebt.Of als je je computer in de bios moet gaan zitten confiigureren.tja dan ben je de sjaak.


Duzzzz
 
Je kunt misschien beter een Celeron 1200 kopen, da's namelijk een Celeron met 256 KB cache en Tualatin core, en is dus eigenlijk van binnen gelijk aan een P3.

256 kb cache ipv 128 scheelt meer dan die 200 MHz denk ik qua snelheid!
 
In principe heb je gelijk, omdat er minder cache aanwezig is op een celeron, en het datapad van de cache naar de cpu smaller is is de fpu performance (eigenlijk de hele performance) lager dan een p3, maar de core is qua prestaties gelijk, zou je een p3 en een celeron benchen waarbij bij beiden de cache is uitgeschakeld, heb je gelijke performance.

Aangezien de CellyIII nu 2x zoveel cache heeft, net zoveel als de oude P3's, wordt het wel een interessantere CPU. Intel moest ook wel, omdat de Duron rondjes om de Celeron rende.
 
Re: uurtje

Re: uurtje

Orgineel geplaatst door blizzzard


Ik supernerd vind dat je echt ongelijk hebt.
Je kan een computer wel in een uurtje in elkaar draaien.Maar wat als je de verkeerde hardware met een chipset gecombineerd hebt.Of als je je computer in de bios moet gaan zitten confiigureren.tja dan ben je de sjaak.

Duzzzz

Een echte computernerd geilt op chipsets en kan een bios in een keer goed instellen, blind. Anders ben je een fake. 8o

En Twin-x with all due of respect, je praat behoorlijk poep. Je gaat niet 3x zoveel investeren in SCSI hardware terwijl er met een beetje slim gebruik van alle hardware je dezelfde performance krijgt. Gebruik bijvoorbeeld een IDE raid met van die ATA133 PCI kaartjes en AV IDE schijfjes en je bent voor de helft van het geld nog sneller qua bandbreedte als je met windows 2000 striping gaat gebruiken. En het opstarten in het begin is dan een kwestie van een maat eerder beginnen totdat alles in sync is (cubase telt zowieso twee maten vooraf standaard). En dan kijk ik nog liever naar firewire omdat dit in verhouding naar de prijzen van IDE staat (nog steeds duurder dan IDE da's waar) daarbij aanvullend dat de nieuwste firewire standaarden een duidelijke opvolger is van SCSI. (en serial ATA van de ATA133 die we nu gebruiken)
En even voor de duidelijkheid ik gebruik twee computersystemen, een met 4 SCSI schijven en eentje met 1 IDE en ik heb nog geen enkel verschil in snelheid kunnen opmerken behalve dat ik schrok dat volgens EZ SCSI benchmark van Adaptec de IDE 25% tot 50 beter scoorde in diverse type HD belastingen.

En Mac's zijn gaaf om te gebruiken, maar zoals anderen ook al beweerden is het verschil tussen PC en Mac lang zo groot niet meer. Ik beweer hier zelfs met stelligste overtuiging dat windows 2000 stabieler is dan OS9. Want als met OS9 Logic vastloopt dan is het een kwestie van resetten want hij hang als een impotente olifant en met windows 2000 is het afknallen en de applicatie opnieuw opstarten en that's it. En dat voor minder geld ook nog. (moet je wel even bedenken dat bij OS9 je een zooi extra software krijgt die wel/niet gaat gebruiken die ook nog extra waarde heeft) En hardware uitbreiding voor Macs zijn veel duurder (volgens een vriend van me).
Je zult het prima kunnen vinden met je Mac daar is geen twijfel over mogelijk, maar als je geen zin hebt om je te verdiepen in de Apple's dan zul je nooit alle potentie uit de Mac halen. Andersom geldt natuurlijk hetzelfde.

Winkels als infinity four zijn wel OK (http://www.i4-muzique.nl/), maar als ik hier zo kijk dat de gemiddelde gebruiker redelijk op z'n budget wil/moet letten dan denk ik die extra investering op een betere manier kunt investeren. Niet dat die gasten niet weten waar ze mee bezig zijn want ze hebben in heel veel studio's in zuid nederland computer apparatuur, muziekhardware en uitstekende expertise geleverd. Maar zoals ze zelf toegeven kost dat ook geld. Als ik m'n brood verdiende met muziek zou ik daar geen moment over nadenken en gewoon naar die winkel toe scheuren.

Maar als het er op aan komt om zelf voor zo weinig mogelijk geld een goede fatsoenlijke computer voor m'n thuisstudio te bouwen denk ik dat je dat zelf het beste kunt doen. Met wat goede tips en pointers van andere kan dit stukken schelen. (daarom was deze draad ook gestart)

En welke volslagen idioot beveelt iemand een Duron 1200 van 330,- aan terwijl je voor 360,- een Athlon XP 1500+ kunt kopen die meer dan 150 tot 200% presteerd en maar drie tientjes minder kost? (sorry hoor, maar dat vind ik dus als k*t op dirk slaan)
Straks ga je nog vertellen dat je beter XP kunt kopen omdat het zoveel beter is. (terwijl het gewoon NT5.2 is) Voor windows 2000 home edition betaal je veel minder en da's alles wat je nodig hebt (tenzij je thuis een domeintje hebt), of gewoon upgraden met je windhoos 98 ceedee.

OK, lijk wel zo'n halve Louis van Gaal.

Maar genoeg gel*ld. Dit is wat ik denk dat heel goed zou kunnen in de praktijk. Het is snel, werkt goed (nou ja Terratec blijft afwachten) en mocht het iets teveel centje zijn dan kun je er nog wat vanaf halen. (zo'n 800 piek moet lukken)

Asus A7M266 406 (dual processor boards zijn ruwweg 2x zo duur incluis 2 proc's)
Athlon XP 1800+ 589
512Mb PC2100 339
Stille kast met voeding 300
2x40Gb Maxtor HD7200 rpm 600
GeForce2 MX400 200
CD-RW 240
Floppy 50
toetsenbord 40
muis 90
Monitor (17") 375
EWX2496 449
Windows 2000 pro 500
+------------
Totaal 4178,- (inc)

Heren?
 
windows 2000 striping
Windows 2000 en striping is shit. Het enige wat goede striping is is een raid 5 configuratie met een raid controller (scsi) ide raid is zeer onstabiel omdat schijfen niet gelijkmatig opstarten (dus ik praat geen poep maar ik praat in dit geval namens een test die ik heb gedaan voor t bedrijf). En ik weet (jawel ik weet wat ;) ) dat er bijna niks beter is als dat (op ramdrive na dan). Ik praat dan wel een beetje poep. Maar ik zei toch dat het duur was. :)

Maarre no offence windows 2000 en muziek is het nog niet. Ik moet nu al mijn applicaties (die dus bejaard zijn) wegdoen omdat t niet door 2000 word ondersteund. Je kan dus wel leuk gaan upgraden maar t is wel de bedoeling dat t oude spul gewoon blijft werken. Ik ben blij dat xp nog t een en ander kan simuleren (ben ik trouwens niet over te spreken) maar goed het komt op gang.

Kijk dat is een grotere kostenplaats dan een nieuwe comp.
Bekijk t zo hardware kost niks vergeleken met al die dure software.

Maar fuse je hebt een zeer nuttig verhaal opgehangen.
 
Back
Top