Six~Trak keyboard, schoonmaken en MIDI-poort

bikkel

Everything is on the One
Lid sinds
14 november 2001
Berichten
12.719
Locatie
Utrecht
Ik ben vandaag maar eens begonnen aan het schoonmaken van de Six~Trak, directe aanleiding is dat mijn favoriete toets uit het onderste deel van het klavier het niet meer doet. Ook is de MIDI-IN al een tijdje gammel, en de MIDI OUT begint volgens mij ook al te haperen.

Ik heb het volgende reeds gedaan:

- Houten zijkantjes er af (zijn nog prima)
- Keyboard los met die vijf schroeven aan de onderkant en flatcable losgetrokken
- De lange en korte strook PCB die onder de ijzeren plaat onder de toetsen doorloopt losgehaald
- Rubberen keycontacts een beetje schoongemaakt met een natte doek (die waren best vies), maar alleen oppervlakkig.

Het volgende lukt me niet:

- Toetsen loskrijgen om ze schoon te maken met een sopje
- Ik weet niet hoe ik die rubberen keycontacts en pushbuttons het beste schoon kan maken (lijkt het zelfde spul te zijn).
- Ik weet niet hoe ik dat rubber weer terug krijg. Het lijkt me dat ik daar een pincet voor nodig heb om ze door de gaatjes te trekken?
- Ik kom niet bij de bovenkant (eigenlijk de onderkant, maar het zit onder de voorkap gemonteerd) van het PCB kom van de synthesizer zelf om te kijken hoe die MIDI poorten vast zitten
- Ik weet dus ook niet of ik ze met de hand weer vast kan zetten (met name de MIDI IN zit een beetje los)
- Repareer ik die niet-werkende toets door alleen schoon te maken?
 
Ik heb hem inmiddels maar weer dichtgedraaid, de key doet het in ieder geval weer.

Maar ik zou toch graag hem weer glimmende bijtspijkers geven en die pushbuttons weer willen opfrissen.
 
ik hb het ook ooit geprobeerd maar die rubber knopjes heb ik toch maar overgeslagen .. echt niks op het web kunnen vinden ?
 
Origineel geplaatst door MadR
ik hb het ook ooit geprobeerd maar die rubber knopjes heb ik toch maar overgeslagen .. echt niks op het web kunnen vinden ?

Nee wel weer andere dingen waar ik dus geen last mee heb, vervangen van de batterij, dat soort dingen. Ik heb nog wat dingen gezocht op het net over membrane keyboards, maar nergens een voorbeeld.

Het keyboard zelf komt uit Japan, ik kan nog eens op dat serienummer zoeken, ik moet hem nog een keer open maken om een hangende (andere) toets te verhelpen dus dan doe ik dat meteen. Ik moest hem namelijk snel weer in elkaar zetten omdat ik een onverwachte date had, dus hij zit nu weer in elkaar ;)

Het kan best zijn dat het een Japanse synth is waarbij alleen het PCB uit de VS komt (dat staat er wel op), de Max is iig compleet in Japan gebouwd.
 
kan je niet gewoon die potmeters losdraaien dmv dat zeskantboutje wat langs de schacht zit...?
die rubberen knopjes kan je wel schoonmaken met alcohol en een wattenstaafje ofzo toch gewoon beetje wrijven en poetsen
 
Origineel geplaatst door S.L.E.
kan je niet gewoon die potmeters losdraaien dmv dat zeskantboutje wat langs de schacht zit...?
die rubberen knopjes kan je wel schoonmaken met alcohol en een wattenstaafje ofzo toch gewoon beetje wrijven en poetsen

Dat zeskantige boutje van die foto is juist de kant waar ik niet bij kan doordat de knoppen vast zitten.
 
ahaa ja sorry ik ws nog een beetje versufd :) ik dacht dat dat jou foto wsa en dat je hem al open had
 
Schoonmaak tips sixtrak, schroeven losmaken. De knoppen kun je voorzichtig lostrekken, de print plaat is helemaal los. De pushknoppen nu heel voorzichtig eraf halen, even onthouden waar de kleuren zitten. Alles sprayen met glassex van de aldi (in echte glassex zit wat olie, dit is niet zo goed), printplaat schoonvegen met keukenpapier en de binnenkant van de druktoesten.

Helaas wordt het kontakt maar iets beter, de tijd tast de knoppen aan. Je kan een kontakspray op de keukenrol doen en daarmee de binnenkant van de druktoesten behandelen, het nadeel van kontaktspray is dat het gaat plakken. Maar via de keukenrol of wattenstaafje kan je ervoor zorgen dat alleen het kontakt gedeelte wordt behandeld.

De printplaten 2 tot 3 dagen laten drogen, in verband met geleiding.
 
OK, dus ik moet langzaam maar met kracht die draaiknoppen gewoon lostrekken? Dat is mooi.

Weet je toevallig ook nog hoe ik de toetsen los kan krijgen (en of dat uberhaupt wel een goed idee is....) om ze schoon te maken?
 
Toetsen losmaken is geen goed plan, helemaal natmaken met glassex en in een emmer laten afdruipen. Hierna kun je met keukenrol alles schoongeven, en twee dagen boven de verwarming laten drogen. Indien de toesten er optisch al schoon zijn, is dit niet noodzakelijk (de methode is om vieze toestenborden weer schoon te maken) .
 
Back
Top