[how to] Crumar Bit One reparatie/schoonmaak

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Pas op met het opschuren van contacten. Meestal gaat het om een metaalsoort die gemakkelijk corrodeert maar wordt voorzien van een hele dunne zilver of goudlaag.
Als je gaat schuren dan heb je grote kans dat je de zilver of goudlaag beschadigt met alle gevolgen van dien.
Je kunt gewoon een sponsje of wattenstaafje gebruiken. Alcohol is ok.

Okee denk je dat ze dat ook in een budget synth als de Bit hebben gedaan? Dus dat zilver/goud laagje? Ik echt geprobeerd om ze eerst met alcohol schoon te maken maar dit gaf bijna geen effect.....en om alle contact veren los en daarna weer vast te solderen pfffff dat is teveel werk en tijd...zet dat om naar euro's dan is de Bit het niet waard.....

Maar over wat voor gevolgen heb je het eigenlijk?
 
Nou, dat zilver of goud beschermd het metaal wat eronder zit om te oxyderen.
Soms zijn ze van een hardere metaal zoals verenstaal maar wat ik zelf vaak tegen kom ,is die van een soort koper.
Dus een dikke groene oxyde laag is het gevolg als het zilver weg is.

Een zwarte laag is dus zilver oxyde.
 
Okay, nou bij de Bit ben ik geen koper tegen gekomen...maar ik heb het licht opgeschuurd met een fijn P1000 skuurpapiertje....en dan echt alleen de aanslag/oxydatie......en volgens mij waren die staafjes gewoon staal of gehard staal......zoniet dan haal ik ze eruit en laat ik ze omsmelten naar een hiphop ketting van zilver..... Je weet toch....nóh brada.8)
 
de zilveroxide ( die zwarte bagger) lijkt als bijkomend nadeel ( bij het voordeel van een goeie geleiding) te hebben dat het vuil verzameld.
ben vaak tegengekomen dat er gewoon geen contact meer mogelijk was.
ik verving meestal de contactveren, dus als opschuren op de langere termijn niet goed werkt, dan kan dat altijd nog.
weet zo alleen even niet waar je ze nog zou kunnen kopen, zoeken we op!:mexico:
groeten,
jeroen
 
Zilver oxidatie krijg je het beste weg met sigarette as. Beetje as op een doekje(of je vinger) 3keer heen en weer en je zilver blinkt als nieuw.
 
Maar eeh ik ben gestopt met roken al een tijdje dus dat schiet niet op......:peukie:
 
Okee denk je dat ze dat ook in een budget synth als de Bit hebben gedaan? Dus dat zilver/goud laagje? Ik echt geprobeerd om ze eerst met alcohol schoon te maken maar dit gaf bijna geen effect.....en om alle contact veren los en daarna weer vast te solderen pfffff dat is teveel werk en tijd...zet dat om naar euro's dan is de Bit het niet waard.....

Maar over wat voor gevolgen heb je het eigenlijk?

Ook in de Bit hebben ze een zilverlaagje aangebracht. Als dat niet zou zijn gebeurt dan heb je ongeveer 2 weken plezier van je apparaat en dan raken de contacten zo snel gecorrodeerd dat je er niets meer mee kunt beginnen.
Je kunt aannemen dat elke vorm van schakelcontact via een vergulding of verzilvering is gedaan.
Van vergulding (Goud) zul je heel lang plezier hebben.
Verzilvering wordt zwart na verloop van tijd. Dit kun je inderdaad weer blinkend schoon krijgen met wat cigaretten-as. Is roken toch nog ergens goed voor,...:peukie:
 
Nou ik heb hier nog een verzilverd doosje staan wat ook gecorrodeerd is......er zat nog wat as in de asbak van een vriend die hier pasgeleden geweest en rookt. Idd het zilver wat niet gecorrodeerd is gaat blinken als een motherfucker maar de corrosie krijgt de as niet weg.....hoe hard ik ook poets.....ga dat dan vertalen naar 61 toetscontacten etc.....:doei:
 
Hey dender ik ben ook al 4 jaar gestopt, maar je kent toch nog wel mensen die roken?
Ik bedoel geef ze een jampotje met de vraag as te doneren, en klaar ben je. Kijk ik heb de mazzel dat m'n vrouw nog steeds rookt. Dus as in overvloed.
 
Okee dus eigenlijk dat ik de contacten heel licht heb opgeschuurd is dan niet zo erg....en trouwens het is al meer dan 4 weken geleden dat ik dit allemaal gedaan heb en hij speelt nog steeds okay....
en opschuren moet je dan hier oook misschien in de context zien van polijsten....P1000 is eigenlijk geen schuurpapier meer maar meer een polijspapier...helemaal als je het zoals ik nat gebruikt. Zo polijst ik ook delen van stukken aluminium op in meubels etc die ik ontwerp...
Ik denk dat het wel losloopt met mijn Bit......ik ben niet met P60 over de contacten heengegaan.... ;)
 
Nou ik heb hier nog een verzilverd doosje staan wat ook gecorrodeerd is......er zat nog wat as in de asbak van een vriend die hier pasgeleden geweest en rookt. Idd het zilver wat niet gecorrodeerd is gaat blinken als een motherfucker maar de corrosie krijgt de as niet weg.....hoe hard ik ook poets.....ga dat dan vertalen naar 61 toetscontacten etc.....:doei:

Het is nog maar de vraag of dat doosje inderdaad verzilverd is. Is dat wel het geval dan is het oppervlakte waar je de corrosie niet weg krijgt beschadigd geraakt in de loop van de tijd en dus krijg je dat niet schoon.
Misschien is het doosje voor het verzilveren niet goed ontvet geweest waardoor de zilverlaag vanzelf loslaat. Je weet het niet.
Vertalen naar de 61? Lijkt me logisch,...
 
Nou dit kistje is zeker verzilverd...daar is geen twijfel over mogelijk...maar dit even in het midden gelaten.........het kan idd goed zijn dat de corrossie over de verloop van tijd diep heeft lopen inhakken op dit kistje ( 15 december1961)......is een kistje voor de ter waterlating van de TT Esso Lincoln.....mijn opa heeft op de NDSM werf in Amsterdam gewerkt en dus naar alle waarschijnlijkheid de 100ste ter waterlating van dit schip van Esso heeft meegemaakt..(kan het m niet vragen, helaas al overleden).....

ik trek ook niet in twijfel dat de as methode werkt...ik zie het voor mijn ogen opknappen......maar het heeft dus wel zijn beperkingen......oudere corrossie daar helpt ook geen as tegen........
 
En 61x..........ja dan uiteindelijk wel....ik blijf een perfectionist. :D
 
Zilverhoudend zilverpoets werkt ook als een speer trouwens. Wel duur, maar dat is roken ook ;)

attachment.php
 

Attachments

  • zilverpoets.jpg
    zilverpoets.jpg
    128,1 KB · Bekeken: 121
Zo ik ben der weer.....

En nu een ander hoofdstuk in deze saga van de Bit.....

Ik wil hem gaan stemmen....hoe pak ik dat het beste aan met de oscilloscoop?
Ik heb gezocht op het www maar ik krijg er geen duidend antwoord op, eigenlijk geen......dus alle tips welkom.

Oja en hij speelt btw nog steeds goed na al die maanden, dus de schoonmaak beurt is toch wel goed geweest. :)
 
wat J.Baars me toen vertelde is dat de oscillators gestemd moeten worden...er zitten wel VR's bij de osc's...hij is nu behoorlijk vals....en een stemapparatus heb ik niet....:(

Dus eigenlijk misschien de waveforms zuiver krijgen....misschien is dat een betere omschrijving...
 
Oscillatoren stemmen en waveforms zuiver krijgen zijn twee verschillende dingen volgens mij... Als hij vals is moet je stemmen. Als de sinus er niet uitziet als een zuivere sinus moet je de waveform afstellen. Dat laatste moet juist wel met een scope.

Stemmen met een scope: stel je wilt de A 440Hz stemmen.
Even aangenomen dat je een scope hebt met 10 segmenten op de X-as. Zet de tijdbasis voor de X-as op 10ms. Elk segment is dan 1ms. De golfvorm voor A440 heeft een periode van 1/440 = 2,27ms. Je moet de synth dan zo afstellen dat de hele golfvorm exact 2,27 segmenten beslaat op de scope.
(en dan hopen dat je scope gecalibreerd is...)

Ik zou er niet aan beginnen...
Voor een paar euro heb je een gitaartuner en anders is er nog wel gratis software voor op je computer (of mogelijk zelfs voor je telefoon) waarmee het ook kan.
 
Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back
Top