[modular] Multiple zelf maken..

dob

Helemaal in m'n (k)nopjes
Lid sinds
28 mei 2002
Berichten
2.371
Is een multiple in wezen eigenlijk niet meer dan jacks met elkaar verbinden, zonder electronische componenten ertussen?
Het behoeft iig geen voeding.

Ik denk erover zelf een multiple kastje te solderen... moet niet moeilijk zijn.. mits er toch versterkings of beschermings electronica in zit?! Iemand een idee?

Ik heb een s.com systeem, dus de modules zelf zijn wel iig 'foolproof'.
 
ik heb er 2 weken terug nog eentje gebouwd in een .com paneeltje
onderaan heb ik een CGS ringmodulator gebouwd en de rest van het paneeltje dient als een 2x 6 multiple
je kunt inderdaad gewoon de jacks doorverbinden.
op een .com paneeltje kun je normaal wel een 4x 4 multiple kwijt
tis even boren en hoop draadjes solderen, maar moeilijk is het zeker niet ( behalve dan voor mezelf de gaten mooi in een rechte lijn boren, maar dat ligt eerder aan mijn onkunde + ongeduld denk ik ;) )
 
Origineel geplaatst door StiebZ
ik heb er 2 weken terug nog eentje gebouwd in een .com paneeltje
onderaan heb ik een CGS ringmodulator gebouwd en de rest van het paneeltje dient als een 2x 6 multiple
je kunt inderdaad gewoon de jacks doorverbinden.
op een .com paneeltje kun je normaal wel een 4x 4 multiple kwijt
tis even boren en hoop draadjes solderen, maar moeilijk is het zeker niet ( behalve dan voor mezelf de gaten mooi in een rechte lijn boren, maar dat ligt eerder aan mijn onkunde + ongeduld denk ik ;) )

Ja da's kut he... daar staan je dan met je Dremel die alle kanten op glijdt, en eenmaal een klein gaatje gaat ie niet 1 mm ernaast nog erin... al heb ik tegenwoordig ook de grote broer die Bosch heet. Voor jack input gaten kun je toch gewoon een normale boor met flinke ijzer-boorkop nemen zeker?

Een truuk die ik met in keukentegeltjes boren had was gaffa (of andere 'stroeve') tape plakken, dan heeft het boortje daar in het begin houvast aan.. had het ook maar van horen zeggen, maar werkte erg goed bij het initiele mikken en anti-wegslippen.
Werkt mss. ook bij zo'n paneeltje?!
Binnenkort weten we het.
 
Origineel geplaatst door bliepbliep
moet gewoon kunnen denk ik zo.

misschien leuk om er een accentuator tussen te zetten, dat geeft even wat extra functuonaliteit :okdan:

bliepbliep

En wat doet dat? Dat hoort volgens mij ook tot de makkelijkste do-it-yourself dingen die er te doen zijn met een blank panel he?!

klmoog.jpg
 
Origineel geplaatst door dob
Een truuk die ik met in keukentegeltjes boren had was gaffa (of andere 'stroeve') tape plakken, dan heeft het boortje daar in het begin houvast aan.. had het ook maar van horen zeggen, maar werkte erg goed bij het initiele mikken en anti-wegslippen.
Werkt mss. ook bij zo'n paneeltje?!
Binnenkort weten we het.


nergens voor nodig, spons pennetje pakken met een goede scherpe punt, eropzetten, tikje geven en klaar.
een putje om je boortje in te zetten zodat hij geen lelijke krassen maakt en weg glijdt
 
Origineel geplaatst door anoniempje
nergens voor nodig, spons pennetje pakken met een goede scherpe punt, eropzetten, tikje geven en klaar.
een putje om je boortje in te zetten zodat hij geen lelijke krassen maakt en weg glijdt

Kijk, dat zijn de tips :biertje:

Maar wat is een spons pennetje?
 
Voor jack input gaten kun je toch gewoon een normale boor met flinke ijzer-boorkop nemen zeker?

Mijn ervaring is dat een traploze boor veel mooiere gaten oplevert dan een boor met een vast formaat. Je kunt ze echter alleen maar gebruiken in combinatie met een boorstandaard omdat je gaten anders snel te groot worden, dus de boor moet vastgezet kunnen worden op een bepaalde diepte. Ze zijn wel DUUR.

Kleine gaatjes doe ik inderdaad ook met een Dremel, maar ook die in z'n standaard.
 
Origineel geplaatst door Jena_mu6
Als de boel ongebufferd is, verlopen de voltages wanneer je er teveel op aansluit

Nu klink ik misschien als een enorme NOOb, maar hoe buffer je zoiets dan?
 
multiples zijn toch altijd passief? Als je 'm toch wil bufferen, is zo'n opamp schakeling dan lastig te maken?
 
Origineel geplaatst door etaoin
Opampje met een versterking van 1.

en daar kan je dan meteen ook een inverter van maken..altijd handig..:okdan:
 
Misschien ga ik toch maar gewoon de multiple bestellen..... op-amps, boorplatformen, bufferen of niet, inverten, pons pennetjes.... ik hoor het alweer, ik ben niet thuis maar in het buitenland :D
 
grote spin

grote spin

ik ga mijn multiple als een soort spin maken, gewoon een vijftal kabels met elkaar verbinden.

maaaar: wat gebeurt er als de cv instort of de voltages verlopen? - geeft dit een leuk effect of helemaal niks meer?

en wat is een accentuator? en hoe maak je die?

en hoe kan je daar een inverter van maken? is dat zo simpel als gewoon van eentje de polen te verwisselen?


+misschien een tip: op oude cassetterecorders zitten vaak 3 female jack's naast elkaar (koptelefoonuitgang en twee ingangen), toen mijn cassetterecorder het vorige maand begaf heb ik er zo een piepkleine multiple van gemaakt.
 
Origineel geplaatst door etaoin
Mijn ervaring is dat een traploze boor veel mooiere gaten oplevert dan een boor met een vast formaat. Je kunt ze echter alleen maar gebruiken in combinatie met een boorstandaard omdat je gaten anders snel te groot worden, dus de boor moet vastgezet kunnen worden op een bepaalde diepte. Ze zijn wel DUUR.

Kleine gaatjes doe ik inderdaad ook met een Dremel, maar ook die in z'n standaard.

Ik heb voor dat soort werk een getrapte boor (4 tot 12 mm.) Eerst centeren (met een....jawel....centerpunt), daarna retestrak uit de hand boren. De volgende trap ontbraamt meteen. Tis even wennen (iets preciezer boren uit de hand is best lastig) maar wel ideaal! Voor degene zonder kolomboor misschien een idee...(ook deze boren zijn trouwens erg duur)
 
grote spin

grote spin

nog een vraagje: gisteren zag ik hoe een ems synthi patch pinnetje er vanbinnen uitziet, nl met een weerstand.
welke weerstanden zouden en leuk effect geven als ik ze tusen mijn multiple/patchkabels stop?
 
Re: grote spin

Re: grote spin

Origineel geplaatst door 2206
nog een vraagje: gisteren zag ik hoe een ems synthi patch pinnetje er vanbinnen uitziet, nl met een weerstand.
welke weerstanden zouden en leuk effect geven als ik ze tusen mijn multiple/patchkabels stop?


groene.
 
Back
Top