Koptelefoons

De 701 is idd geschikt om op af te mixen, ik gebruik m daar ook voor. Het enige punt is dat je zoveel details hoort, dat als je je mix vervolgens terugluistert op je hifi setje, je sommige details daar niet op hoort omdat ze eigenlijk iets harder in de mix hadden gemoeten. Maar das een kwestie van wennen.

Niet hard ? Hangt van je preamp af. De 701 zit bij mij op de headphone out van mn mackie big knob, en hij kan harder dan me lief is.


Dat heb ik ook met mn 601, die praktisch hetzelfde is als de 701. Zo veel detail. Geweldig! Maar idd andere systemen klinken dan gauw waardeloos.
Ik heb zelf ook een setje bm6 mk2's die erg fijn zijn. Maar ik vertrouw toch echt meer op mn hp out van mn ff800 naar mn K601. Je hebt natuurlijk ook het voordeel dat je geen rekening hoeft te houden met je ruimte qua akoestiek. Echt een geweldige aanrader. K601 maar 158 E. Zou bijna een tweede kopen! ;)
 
Dat heb ik ook met mn 601, die praktisch hetzelfde is als de 701. Zo veel detail. Geweldig! Maar idd andere systemen klinken dan gauw waardeloos.
Ik heb zelf ook een setje bm6 mk2's die erg fijn zijn. Maar ik vertrouw toch echt meer op mn hp out van mn ff800 naar mn K601. Je hebt natuurlijk ook het voordeel dat je geen rekening hoeft te houden met je ruimte qua akoestiek. Echt een geweldige aanrader. K601 maar 158 E. Zou bijna een tweede kopen! ;)

Met een budged van rond de 150 euro is de K601 ook echt een aanrader! Toppie en qua sound komt hij in de buurt van de K701. De K701 is wel ietsje meer transparant en daardoor nog net iets meer geschikt om mee te mixen.
 
Is er een winkel in de buurt van Den Haag of evt Amsterdam waar je de K701 kan beluisteren? Ik zou m graag willen vergelijken met de DT 990 Pro, maar kan geen winkel vinden die deze alletwee heeft..
 
Aangezien ik ga verhuizen ook op zoek naar goede koptelefoon. Zat eens te zoeken op o.a. de hd650 van sennheiser maar begrijp dat je er dan nog niet bent want dan heb je nog een versterker van paar honderd euro nodig? Je kan zo'n ding niet gewoon in je geluidskaart prikken?
 
Aangezien ik ga verhuizen ook op zoek naar goede koptelefoon. Zat eens te zoeken op o.a. de hd650 van sennheiser maar begrijp dat je er dan nog niet bent want dan heb je nog een versterker van paar honderd euro nodig? Je kan zo'n ding niet gewoon in je geluidskaart prikken?
als er een koptelefoonuitgang opzit is het geen probleem.
anders neem ik aan dat je toch ook ergens een versterker nodig hebt om je geluidskaart naar je boxen te versterken. ( of een mengpaneeltje ertussen en dan naar de eindversterker.)
nou daar zit vaak toch een koptelefoonuitgang op, dan wel op het mengpaneeltje. da's alles.
geldt voor iedere koptelefoon denk ik. misschien dat de 650hd ietsje zachter uitgeeft maar ik heb er geen probleem mee, is zoiets van 1 streepje meer geven op de versterker/koptelefoonuitgang.
 
als er een koptelefoonuitgang opzit is het geen probleem.
anders neem ik aan dat je toch ook ergens een versterker nodig hebt om je geluidskaart naar je boxen te versterken. ( of een mengpaneeltje ertussen en dan naar de eindversterker.)
nou daar zit vaak toch een koptelefoonuitgang op, dan wel op het mengpaneeltje. da's alles.
geldt voor iedere koptelefoon denk ik. misschien dat de 650hd ietsje zachter uitgeeft maar ik heb er geen probleem mee, is zoiets van 1 streepje meer geven op de versterker/koptelefoonuitgang.

Ben ik het niet helemaal meer eens, een goede voorversterker (hoofdtelefoon versterker) maakt of breekt je monitoring.

De Phone out in de Mackie Big Knob is bijv ERG goed. de AC97 uitgang op m'n PC direct klinkt super sompig.....

Daar is dus zeker nog wel winst te behalen.

Mijn Sennheiser HD580 resoneert nu trouwens dan een aantal dagen Little Phatty. Denk dat ik eind deze maand ook maar eens ga voor de fameuze AKG 701:okdan:
 
Ben ik het niet helemaal meer eens, een goede voorversterker (hoofdtelefoon versterker) maakt of breekt je monitoring.

De Phone out in de Mackie Big Knob is bijv ERG goed. de AC97 uitgang op m'n PC direct klinkt super sompig.....

Daar is dus zeker nog wel winst te behalen.

Mijn Sennheiser HD580 resoneert nu trouwens dan een aantal dagen Little Phatty. Denk dat ik eind deze maand ook maar eens ga voor de fameuze AKG 701:okdan:

Hmmz en enig idee of de rme-hdsp 96/32 een goede out heeft voor koptelefoon? misschien nog andere tips voor koptelefoons die gewoon goed werken zonder een koptelefoonversterker? Wil hem gaan gebruiken om snachts te kunnen werken, zodat de buren er geen last van hebben. Dus als tweede bron bij mixen (omdat mijn akoestiek niet optimaal zal gaan zijn), maar ook voor arrangementen uit te schrijven.
 
mmm , weet niet, heb zelf een rme ff400 en als ik daar uitgang7/8 omzet naar headphone dan gaat die meer dan hard , en goed, genoeg voor m'n 650hd
 
Ik heb een AKG K271 en een Beyerdynamic DT990. Wat ik (weer) mis is een koptelefoon voor het dj'en. Ik had eens een Sony MDR-V700DJ en was helemaal verliefd op het snoeiharde laag en abnormale geluidsdruk (had hem anno Venetian Snares' printf('shiver in eternal darkness'), wat een genot! maar dit terzijde). Helaas heb ik die eens met een stoned hoofd na het draaien op een schorriemorrie feestje laten liggen :stupid - iemand zal d'r blij mee zijn geweest.

Nu heb ik niet zo veel centjes op het moment maar zou toch graag een vergelijkbare koptelefoon erbij hebben, voor zo min mogelijk euroos, want de AKG opbranden aan de volumes waarop ik wil draaien vind ik niet zo fijn.

Suggesties?
 
Ik heb een AKG K271 en een Beyerdynamic DT990. Wat ik (weer) mis is een koptelefoon voor het dj'en. Ik had eens een Sony MDR-V700DJ en was helemaal verliefd op het snoeiharde laag en abnormale geluidsdruk (had hem anno Venetian Snares' printf('shiver in eternal darkness'), wat een genot! maar dit terzijde). Helaas heb ik die eens met een stoned hoofd na het draaien op een schorriemorrie feestje laten liggen :stupid - iemand zal d'r blij mee zijn geweest.

Nu heb ik niet zo veel centjes op het moment maar zou toch graag een vergelijkbare koptelefoon erbij hebben, voor zo min mogelijk euroos, want de AKG opbranden aan de volumes waarop ik wil draaien vind ik niet zo fijn.

Suggesties?

Hm, dan zou ik toch wel de Stanton DJ Pro 2000 uitproberen (zie paar posts terug). Ken de Sony niet maar die Stanton staat wel bekend om zn volume etc. en is niet zo duur (65 euro ofzo)

Heb zelf trouwens net de AKG K240 MKII erbij gekocht. Dat is toch wel een enorm verschil. :D

Ben benieuwd hoe ie gaat bevallen met produceren. Komende tijd zal ik t slechts hier mee doen (ik wacht nog even met degelijke monitorspeakers aanschaffen). Lees wel veel verschillende meningen over de K240, maar op t moment leek t me toch wel de beste optie. Enige hoofdtelefoon die me na een korte luistersessie ook beviel in de Feedback was de Beyer DT990. Ze zaten behoorlijk dicht bij elkaar kwa klank had ik t idee, alleen de Beyer klonk nog wat helderder. Uiteindelijk ben ik echter op mn intuitie afgegaan en ben voor de AKG gegaan (denk iets met mijn bijzonder gave tot uitzonderlijke klungeligheid dat dit toch de beste keus voor mij is ;)).
 
Ik twijfel tussen de AKG 701 en 601, ik neig naar de 701, maar dit komt dan door het prijsverschil waardoor ik denk dat die echt veel beter zou moeten zijn.

iemand die me hierover een advies kan geven? ik wil me niet meer laten leiden door prijskaartjes namelijk.

ik zie lovende uitspraken over beide hoofdtelefoons hier, en als het echt nauwlijks verschil maakt ga ik voor de 601, zo profi ben ik toch niet. ik wil de koptelefoon gebruiken voor het producen in de late uurtjes, als 2e referentie bij het afmixen(niet zo een goede akoestiek in mijn kamertje)

en ik wil hem eventueel ook gaan gebruiken voor monitoring bij optredens. *D
 
Laatst gewijzigd:
ik had net een Beyer Dynamic Dt990pro gekocht maar ge hem terugbrengen.

is wel heel erg plastic voor 150 euro

meteen al trilt er iets mee op de bass,

en dan bedoel ik niet de bass en volume volaan
dan zou het logisch zijn,

maar gewoon als de volume zacht is ook al

als ik me'n hand op de schelp hou stopt het:frons:
 
Ik twijfel tussen de AKG 701 en 601, ik neig naar de 701, maar dit komt dan door het prijsverschil waardoor ik denk dat die echt veel beter zou moeten zijn.

iemand die me hierover een advies kan geven? ik wil me niet meer laten leiden door prijskaartjes namelijk.

ik zie lovende uitspraken over beide hoofdtelefoons hier, en als het echt nauwlijks verschil maakt ga ik voor de 601, zo profi ben ik toch niet. ik wil de koptelefoon gebruiken voor het producen in de late uurtjes, als 2e referentie bij het afmixen(niet zo een goede akoestiek in mijn kamertje)

en ik wil hem ook gaan gebruiken voor monitoring bij optredens. *D

Hoi makko.

We pakken even de prijsjes er bij (thomann.de):
AKG K240 MKII: €133,=
AKG K601: €155,=
AKG K701: €239,=
AKG K702: €377,=

Ik heb jaren met plezier gewerkt met de AKG K240, maar toen ik ben overgestapt naar de AKG K701, was ik zo diep onder de indruk van de verbetering! Ik gebruik de K240 nog wel eens, maar laat 1 ding duidelijk zijn.. De K701 is heer en meester. Maar dit is denk ik voor iedereen wel duidelijk.

Kijken we nu naar de prijslijst, dan zien we daar een upgrade van de K240 bij staan. Zover ik heb kunnen uitvogelen in alle specs en reacties op internet, is het meer een excuus voor AKG om weer iets meer geld te verdienen met iets wat al heel lang bestaat, dan dat er daadwerkelijk merkbare verbeteringen in zitten. De kleine prijsverschil met de K601 maakt het in mijn ogen erg makkelijk.. de K601 wint het hier makkelijk wat prijs/kwaliteit betreft!

Het verschil tussen de K601 en K701 is wat prijs betreft opeens een stuk groter. Tussen de K240 en de K601 zit slechts €22,=, maar tussen de K601 en K701 zit opeens een groter gat: €84,=

Wat krijg je nou "extra" voor die €84,= t.o.v. de K601?

De K601 is in mijn ogen de perfecte koptelefoon voor iemand die op zoek is naar iets goed, maar niet gelijk het neusje van de zalm.. Iemand die een paar uurtjes hooguit per week even wil genieten van iets moois, en het ondertussen zat is om te luisteren met de koptelefoon die hij gratis kreeg toen hij een abonnement nam bij de boekenclub. Wat zal er een wereld voor hem opengaan! (mits zijn apparatuur goed genoeg is om de potentie in de K601 daadwerkelijk te benutten.) De K601 is in mijn ogen een echte luister koptelefoon voor mensen met boven gemiddelde eisen.

De K701 is anders. Het mag dan familie zijn, heel erg familie zelfs, maar de K701 weet de lat toch wel degelijk hoger te leggen. Dit is de koptelefoon waar je op zit te wachten als je wel op zoek bent naar dat zogenaamde "neusje van de zalm". Deze kan zich probleemloos meten met bijvoorbeeld een Sennheiser HD-650, ook zo'n prachtige koptelefoon. Anders, maar in mijn ogen wel in 't zelfde straatje.

De K701 is transparant, krachtig, gaat van prachtig gecontroleerd diep, naar detailrijk midden en kristalhelder hoog, zonder het ooit te overdrijven. Sommige mensen vinden dat de K701 te weinig bas heeft. Het is maar net waar je naar op zoek bent. Wil je een super gecontroleerde, eerlijke laag weergave, die echt heel diep kan gaan, dan heb je aan de K701 echt een goeie. Wil je een overdreven weergave van de bas, dan moet je op zoek naar iets anders.

Ik ben bijna 2 jaar geleden gegaan voor de K701 en heb een aantal keer de K601 van een vriend hier gehad ter vergelijking. De K601 is echt een prima hifi koptelefoon, en het is echt ongekend dat zoiets nu te krijgen is voor €155,= Maar dat gaat ook op voor de K701. Het is ongekend dat deze kwaliteit te koop is voor slechts €239,=

What about the K702? Ik heb 'm niet getest, maar van wat ik er over heb gelezen is 't eigenlijk de K701 in een ander jasje: ander kleurtje (wel mooi!) en een kabeltje die je los kan halen! In mijn ogen de meerprijs niet waard.

Voor zowel de K601 als K701 is het wel degelijk belangrijk dat je apparatuur hebt wat goed om kan gaan met koptelefoon die wel wat vermogen nodig hebben. Ook al lijkt de K701 vrij makkelijk aan te sturen met slechts 62 Ohms, hij heeft wel degelijk wat prik nodig om tot zijn recht te komen. Houd hier rekening mee!

Oh en dan nog even dit: is de K701 (of K601) geschikt om mee te monitoren tijdens optredens? Ik heb er geen ervaring mee, maar ik betwijfel het een beetje. Is het dan niet handig om een gesloten koptelefoon te hebben? Just asking.. :dj:

Succes!
 
bedankt voor je uitgebreide reactie Marando!

Ik denk dat ik dan toch voor de 701 wil gaan! :)

Wat betreft apparatuur waar ik de koptelefoon mee wil gaan gebruiken; ik heb een Motu Ultralite Mk3 en een Allen & Heath Zed 14, beide met een headphone out. Ik heb net even op het internet gezocht naar de specificaties van deze uitgangen maar ik kan er niet echt iets over vinden, ik heb er ook niet echt verstand van ofso.

Maar ik denk(hoop) dat dit wel zou moeten werken, of heb ik dat mis?

en ja, denk wel dat je gelijk hebt dat het beter is om een gesloten koptelefoon hebben voor monitoring tijdens optredens, maarja beter iets dan niets :eureka:
 
Laatst gewijzigd:
akg k701

akg k701

Oke, hier nog iets van mijn kant voor wat het waard is.

Ik heb ook een K701. Voordat ie teveel wordt opgehemeld; hij is gewoon behoorlijk eerlijk door een wat vlakker karakter. Zo ongeveer de eerlijkste hoofdtelefoon die er denk is ( tot prijsklasse 400 euro's ongeveer?). Hij heeft een behoorlijk goed stereobeeld. En is idd. wat helder in het hoog en heeft een heel wat minder aanwezige bombatische bas, iets wat vaak tenkoste gaat van duidelijkheid en detail. Een algeheel omschrijving voor de K701 zou zijn: lief wat zachter; doch eerlijk detail. Wel jammer dat ie wat aan de zachte kant is aangaande volume.

Je hoort gewoon erg veel en behoorlijk eerlijk; dat heeft als ''nadeel'' dat ie ietwat vlak, kaal kan klinken, door zijn veel minder kleurderig karakter als bijv: de k240 (die ik ookheb).

Het mooie is van; inwerken dat dit behoorlijk gaat wennen. Die inspeeltijd vind ik overgens een wat overdreven verhaal.

De k240; is gewoon een wat meer voller en bombatischer, maar toch redelijk betrouwbare weergave.
succes!
 
[..] Wel jammer dat ie wat aan de zachte kant is aangaande volume.

[..] Die inspeeltijd vind ik overgens een wat overdreven verhaal.

Zacht? Dat heeft mijn inziens puur te maken met de apparatuur waar je 'm op hebt aangesloten. Hij kan ongekend luid!! (vraag mijn vriendin, die last van me had toen ze op bed lag, 2 deuren (dicht) verder. (nee, zo luid luister ik meestal niet, het is echt LUID!!!!) Op de versterker in de keuken (of met mijn best krachtige Cowon mp3 speler kan ik 'm verre van luid krijgen.. hij heeft echt wel wat "juice" nodig zegmaar.

Wat betreft het inspelen, vooral de eerste 2 dagen dat ik er mee werkte vond ik 'm behoorlijk ingetogen. Pas na een week veel gebruik kwam hij echt tot leven! In mijn ogen (ehm.. oren) heeft inspelen wel degelijk zin gehad!! Hij klinkt nu 10x beter dan toen ik 'm binnen kreeg. Maar als ik nu zo je bericht nog eens bekijk. je noemt 'm saai.. vlak.. Maar ik merk dat als ik 'm aansluit op een bron die eigenlijk niet goed genoeg is voor mijn AKG, dat ie inderdaad veel saaier, minder krachtig uit de hoek komt. Sluit ik 'm echter aan op een speciale buizen koptelefoon versterker (bij een vriend van me, heb er zelf helaas niet eentje) dan is 't echt ongekend hoe hij klinkt. Saai? Ik vind het verre van saai. Eerlijk, transparant, dat wel, maar niet saai, want hij laat alles zo ongekend goed horen.. heb wat mooie jazz opnames beluisterd.. het klinkt cliché, maar het klonk alsof ik bij de opname aanwezig was.

Ik kan er niet over ophouden.. misschien moet ik bij AKG gaan werken of zo.. ;)

Menno
 
Zacht? Dat heeft mijn inziens puur te maken met de apparatuur waar je 'm op hebt aangesloten. Hij kan ongekend luid!! (vraag mijn vriendin, die last van me had toen ze op bed lag, 2 deuren (dicht) verder. (nee, zo luid luister ik meestal niet, het is echt LUID!!!!) Op de versterker in de keuken (of met mijn best krachtige Cowon mp3 speler kan ik 'm verre van luid krijgen.. hij heeft echt wel wat "juice" nodig zegmaar.

Wat betreft het inspelen, vooral de eerste 2 dagen dat ik er mee werkte vond ik 'm behoorlijk ingetogen. Pas na een week veel gebruik kwam hij echt tot leven! In mijn ogen (ehm.. oren) heeft inspelen wel degelijk zin gehad!! Hij klinkt nu 10x beter dan toen ik 'm binnen kreeg. Maar als ik nu zo je bericht nog eens bekijk. je noemt 'm saai.. vlak.. Maar ik merk dat als ik 'm aansluit op een bron die eigenlijk niet goed genoeg is voor mijn AKG, dat ie inderdaad veel saaier, minder krachtig uit de hoek komt. Sluit ik 'm echter aan op een speciale buizen koptelefoon versterker (bij een vriend van me, heb er zelf helaas niet eentje) dan is 't echt ongekend hoe hij klinkt. Saai? Ik vind het verre van saai. Eerlijk, transparant, dat wel, maar niet saai, want hij laat alles zo ongekend goed horen.. heb wat mooie jazz opnames beluisterd.. het klinkt cliché, maar het klonk alsof ik bij de opname aanwezig was.

Ik kan er niet over ophouden.. misschien moet ik bij AKG gaan werken of zo.. ;)

Menno

Bij mij was de inspeeltijd ook wel degelijk van belang, na een weekje inspelen klonk het duidelijk nog beter. Ik deel je enthousiasme over deze koptelefoon marando ;) Ik heb hem aan een mackie big knob hangen, en hij kan (afhankelijk van hoe je de big knob ingesteld hebt) echt meer dan hard. Ik moet er wel bij zeggen dat als ik hem op de headphone out van mn fireface 800 zet hij niet zo luid kan.

Ik ben wel benieuwd hoe het op een buizen versterker zou klinken. Op de big knob klinkt ie al fantastisch, maar blijkbaar kan het nog beter :)
 
ik had net een Beyer Dynamic Dt990pro gekocht maar ge hem terugbrengen.

is wel heel erg plastic voor 150 euro

meteen al trilt er iets mee op de bass,

en dan bedoel ik niet de bass en volume volaan
dan zou het logisch zijn,

maar gewoon als de volume zacht is ook al

als ik me'n hand op de schelp hou stopt het:frons:

Heb dit gehad bij beide Beyers die ik in bezit heb gehad (770 en 990). Ik snap niet dat die dingen uberhaupt nog klanten vinden.
 
Back
Top