Wie heeft er ervaring met de Oakley.

renepela

Ouwe rot
Lid sinds
27 januari 2005
Berichten
2.025
Locatie
Barendrecht
Hoi allemaal,

Al een tijdje loop ik rond met het plan om een modulaire synth te bouwen. Ik vind zelfbouwen gewoon erg leuk om te doen en bovendien is zo'n modulair gewoon super cool om te hebben.

Een van de meest interessante modulars om te bouwen lijkt me de Oakley. Toch ben ik daar wat huiverig voor. sinds kort kunner er weer printjes worden besteld, echter lang niet van alle modules. Bovendien zal mijn project, om de kosten te spreiden misschien wel 1 a 2 jaar gaan duren. Ik weet niet of de printjes wel zo lang verkrijgbaar blijven.
Tot slot is het kosten aspect erg vaag. De printjes alleen al zijn tamelijk duur. Op de oakley site is verder niets te vinden over de componenten die er op moeten. Wie kan me iets vertellen over de verkrijgbaarheid van de componenten, de kosten en de moeilijkheidsgraad?

Als alternatief lijkt me de elektuur formant wel erg leuk. Daarvan weet ik echter dat niet alle onderdelen daar meer voor verkrijgbaar zijn. Wie heeft er ervaring met de bouw van de formant, alternatieven voor de moeilijk verkrijgbare onderdelen en de info over de haalbaarheid van dit project.

Ik heb geen mogelijkheden om zelf printjes te etsen, dus liefst zou ik een goed gedocumenteerd project beginnen waarvan de onderdelen nog te krijgen zijn en de printjes zijn te bestellen. Als iemand een alternatief weet voor de Oakley of de formant dan hoor ik dat graag.
Het moet natuurlijk goed klinken en redelijk stabiel zijn.
Het gaat ook echt om zelfbouw. DE Doepfers vind ik leuk, maar is geen zelfbouw en schijnen toch wat iel te klinken.

Met vriendelijke groet,

Rene
 
Ik weet dat er mensen hier op het forum zijn die hun bedenkingen erbij hebben, maar Music From Outer Space heeft ook een vrij complete range aan modules, VCO, VCA, LFO, diverse filters, envelop, ruis en nog wat ander spul. Printen zijn niet duur en heb je snel in huis (paar dagen). Daarnaast is er uiteraard Ken Stone: http://www.cgs.synth.net/. Kost ook niet veel en levert ook razendsnel. Bij beide staan de onderdelenlijsten er gewoon bij dus je kunt zelf beslissen of je alles kunt krijgen.

Oakley is een slag beter, maar inderdaad, die geeft weinig info prijs. Zo krijg je volgens mij de lijst met benodigde onderdelen pas als je de print al gekocht hebt. De huidige PCBs worden door iemand anders gemaakt dan Tony Allgood zelf.

Overigens zou ik gewoon beginnen en elke keer als je aan iets nieuws toe bent gewoon kijken wat er op dat moment beschikbaar is. Tenzij je per se een modular wilt met maar 1 soort modules erin.
 
Ik las dat jij zelf ook een modular hebt gebouwd.
Kun je me een beetje op weg helpen met de modules die ik als eerste nodig heb voor een beetje fatsoenljk geluid.
Ik heb in ieder geval VCO's nodig, een powersupply en iets om een toetsenbord op aan te sluiten. Dit laatste is eigenlijk mijn grootse zorgenpunt. De meeste modulars hebben geen midi toch, dus zal ik zelf iets moeten fabriceren.
Ik ben redelijk handig met electronica en weet inmiddels door de bouw van andere projecten (midibox, sid, x0xb0x) aardig hoe dingen werken. Waar ik minder goed in ben is de afwerking. Frontplaatjes, knoppen etc. Daarom maak ik me ook wat zorgen over het zelf bouwen van een klavier. Uiteraard wil ik graag dat her een beetje klassiek uit ziet. Dus in een mooie houten kast, of nog liever met een geintegreerg klavier zoals de ocean synth elders op dit forum. Ik weet echter dat dat me waarschijnlijk nooit zal lukken.

Maar goed. Laat ik eens beginnen met de VCO's. Ik neem aan dat die toch van behoorljk goede kwaliteit moeten zijn en redelijk bepalend zijn voor de stabiliteit en klank van de modular.
Kun je me iets vertellen over de kwaliteit van de Ken Stone VCO's?

Ik hoor dat het Oakley spul erg goed is, maar het is volgens mij erg duur (alleen de pcb kost geloof ik al 22 britse pond) en ik vind de informatie over de bouw eigenlijk te karig om er aan te beginnen. Ik wil info over schema's etc., maar moet alleen daarvoor al betalen, terwijl ik me alleen aan het orienteren ben. Maar als de VCO's echt heel veel beter zijn dan de Ken Stone's dan bestel ik die misschien toch bij Oakley.

Een andere vraag waar ik mee zit, is de stroomvoorziening. Zijn modules van verschillende merken compatible, of wordt het een gigantisch gedoe omdat ze allemaal op andere voltages werken etc. Dat is eigenlijk de reden waarom ik in eerste instantie het idee had alles van 1 merk te kiezen.

Wat ik eigenlijk zoek is de goede verhouding tussen prijs, kwaliteit en haalbaarheid.
Het hoeft allemaal niet op een koopje en wat mij betreft is het een meerjaren project om de kosten in het gareel te houden en te spreiden, maar het moet me ook geen vermogen gaan kosten.

Groeten,

Rene
 
betreft voedingen.
Oakley en vele anderen werken met +/- 15v velen ook met +/- 12 volt (ray wilson,...)
die kunnen alle 4 uit dezelfe trafo komen (vb +/-18..à..20v) je hebt dan wel 4 stabisisatoren nodig: 7815,7915,7812,7912
soms heb je nog eens een +5 nodig ook (word dikwijls plaatselijk gemaakt op de module zelf met een 78(L)05 met een stroombeperkingsweerstand ervoor.)
ik zou zowieso aanraden deze 4 spanningen te voorzien. (heb ik ook gedaan: op mijn voedingsconectoren (8 polig) staan: massa,+/- 15v,+/- 12 volt,intern gerout CV, gate en velocity)
het is juist plezant als je modules van verschillende ontwerpers kunt mengen.

veel info over de oakley modules ( o.a. onderdelenlijsten) vind je op de oude modules pagina's

http://www.oakleysound.com/projects.htm

helaas geen schema's
ik heb zelf nooit nix van hun gebouwd maar hun onderdelenlijsten en de reputatie van Tony Allgood beloven wel. heb eigenlijk wel eens zin om hun vco te bouwen.
zelf ben ik fan van Ray Wilson (music from outer space)
een midicv converter vind je hier:

http://m.bareille.free.fr/

de mcv628 heb ik gemaakt en is dik OK (ik kan eventueel de pic voor je programeren)

en verder succes ermee: doen!!
 
Hallo Rene,
Kijk om te beginnen even hier:
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=47743

Ik heb geen ervaring met zelf bouwen (wel met modulars), maar weet/vind wel het volgende:

De pakketten van blacet.com zijn goed gedocumenteerd, compleet, goede kwaliteit maar prijzig.
PAIA.com is erg goedkoop maar de meningen over de kwaliteit zijn verdeeld.
ele4music.com levert nog wel goedkope prints maar geen complete kits meer

iha zijn de amerikaanse systemen qua voeding +/-15 en de Europese (eurorack) +/- 12 V
(blacet levert ook goede & goedkope +/-15 V voedingen)

Als je uitsluitend zelf wilt bouwen ivm het kosten aspect zou ik nog even heel goed nadenken:

Synthesizers.com is goed & kant & klaar maar relatief erg goedkoop (tov MOTM & oakley)
Op dit moment wat moeilijk ivm RoHS beprkingen)
Curetronic.de levert volgen mij ook zelfbouw spullen; relatief goedkoop


Doepfer klinkt NIET per se iel;
Je moet vooral verder kijken dan de standaardfilters & VCO's die biij hun basis systeem geleverd worden.
A-121 & vooral A-120 zijn idd zeer matige filters.
De latere doepfer filters zijn erg OK: bv: A-105, A-106, A-108, A-109, A-101(-1&2)
Qua VCO's kun je by www.analoguesolutions.com voor ca 85 E ook goede VCO's kopen voor eurorack formaat
Naar mijn mening is de price/performance ratio bij doepfer optimaal

Het is voor veel mensen ook een kwestie van uiterlijk:
Een .com/motm/oakley/curetronic systeem met 1/4" jacks ziet er meer solide & indrukwekken uit dan een klein eurorack.

vriendelijke groeten,
Joost
 
De hoofdreden voor het feit dat ik zelf wil bouwen is niet kostenbesparing. Ik ben me er van bewust dat kant en klaar kopen vaak voordeliger zal zijn.
Het zelfbouwen is voor mij gewoon part of the fun. Het is toch super cool om iets in huis te hebben wat je zelf hebt gemaakt en waar je een persoonlijk tintje aan kunt geven !

Die Ken Stone site is echt enorm uitgebreid. Zo uitgebreid dat ik door de bomen het bos niet zie. Van drie kwart van de modules snap ik niet eens waar ze voor dienen. Wel waanzinnig dat er zo veel modules zijn.

Wie kan me wat tips geven voor een leuke basis setup wat betreft module?. Iets waar ik het komende jaar mee vooruit kan en resuleert in een redelijk functionele modular. De meer "exotische" modules komen later wel.
 
ikzelf heb voornamelijk MOTM en CGS modules

tot eind dit jaar kun je bij MOTM nog kits bestellen en tot eind augustus met 15% korting
deze modules zijn kwalitatief zeer goed en zeer uitgebreid in documentatie voor het assembleren, handig om te starten !

alles wat ik van CGS heb gebouwd, ben ik best zeer tevreden over, het steiner parker filter bv is echt een aanrader
van CGS heb je inderdaad best wat exotische modules, maar daarom niet minder fun !

kwa modules zou ik wel eerst starten met de basis, ikzelf ben ooit enkel met een voeding, een filter en een lfo van MOTM als kit begonnen, toen dat leek te werken had ik de smaak te pakken :)

voor cgs bestaan er dra ook kits in MOTM formaat ( http://www.bridechamber.com/ )

je kunt ook eventueel kiezen om gelijk een synthje te bouwen en met een oscillator, filter, envelope en VCA starten en van daar verder bouwen. heb je inderdaad wel een midi-cv nodig ( ik gebruik hier zelf een kenton voor ) of een keyboard met cv


in ieder geval veel plezier en weet waar je aan begint want het is best verslavend
;)
 
Hallo,

tof plan. Ik heb ervaring met Oakley uit de tijd dat Tony Allgood alle zaken nog zelf deed. Ik heb deze modules gebouwd:
3 x VCO
2 x ADSR/VCA
1 x VC-LFO
1 x Equinoxe Phaser
1 x Super Ladder Filter
1 x MidiDAC

Ze zitten verwerkt in mijn een eigen gebouwde synth (met toetsen), zie hier:

https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&postid=601974&t=160#post601974

Mijn ervaring met Oakley is dat de ontwerpen ontzettend goed uitgedacht zijn en dat de handleidingen zeer helder zijn (anders dan ik ervaren heb met andere merken....daarbij klopte nog wel eens dingen niet). Oakley sound had in de tijd dat ik bestelde manuals en schematics. De schematics krijg je pas wanneer je de module hebt gekocht, maar de manual is (of was) online beschikbaar voor iedereen. Daarin stond ook een parts-list met omschrijving van welk type onderdelen er het beste voor konden worden gebruikt.

Behalve dat is de sound van de Oakley VCO's en Superladder echt heel vet (zeer Moog-achtig). Check deze demo maar eens, die heb ik met mijn eigen gebouwde (Ocean) synth gemaakt:

http://members.home.nl/r.j.vlek/Tree%20of%20Life%20(Ocean%20Demo).mp3

Alles komt uit die zelfgebouwde synth (en de klank daarvan is grotendeels Oakley sound, met uitzondering van een andere VCF op sommige sounds). Verder zijn de drums en strings/mellotron ook niet uit de Ocean synth, die komen uit een Korg Triton.

Groeten,

Rutger

ps. Je mag me ook mailen als je meer info nodig hebt over Oakley.
 
Back
Top