Wifi-Konijn geeft GearAlert

dob

Helemaal in m'n (k)nopjes
Lid sinds
28 mei 2002
Berichten
2.371
Vandaag ben ik aan een projectje begonnen.

Kort samengevat gaat het zo zijn, dat er een designkonijn bij mij in huis komt, te weten de Nabaztag. (=konijn is het Armeens http://www.twanetwerk.nl/default.ashx?DocumentID=5598)
Deze kan met leds, oorbewegingen en het afspelen van mp3's dingen communiceren met zijn omgeving. Hij kan ook via TTS (text to speach) zaken melden.
Er zijn al veel standaard services zoals een melding voor nieuwe mail. En nabaz-casts zijn er al dacht ik, en weet ik het allemaal. Maar dat hoeft van mij allemaal niet zo.

Het grote doel is hem dingen te laten communiceren die voor mij persoonlijk ECHT nuttig zijn. *kuch*
Zo kwam ik op het idee om hem bijvoorbeeld als er hier op synthforum iets wordt aangeboden waar ik interesse in heb, mij dat te melden. Ik heb een choreografie met rode knipperende leds in het hoofd, een mooi analoog modulair synthgeluid per mp3, en dat ie het dan uitgilt: "<synthgeluiden, knipperende rode leds> Master!! Check synthforum!! There is a <wat het dan is> for sale!!"

Dat is de bedoeling.
Er zit een erg makkelijke API bij dit konijn. Je spreekt nl. gewoon een service aan op de nabaztag website, met als parameters het ID van jouw konijn, de choreografie, de mp3 of tekst, etc., en deze website gaat dan je konijn opzoeken, die via wifi aan het web hangt.
Ik ben van plan thuis een java programma te laten lopen dat eens in de 5 minuten deze site checkt, en de voorpagina-sectie "aanbod" scant. Hij zal dit matchen aan de synths of eigenlijk 'keywords' in een online tekstbestand dat ik via servlets voor mij online editbaar ga maken. Mocht er iets te melden zijn qua gearAlert, dan zal ie dat doen. Alleen in een bepaald tijdswindow, zit ik wel te denken, anders worden m'n katten knettergek :)... of iig met een piefje waarmee ik meld dat ik thuis ben en vatbaar voor GearAlerts.
Wel heb ik het volgende probleem bedenk ik me nu; eenmaal alert ben ik op de hoogte... hoe zorg ik dat dat gearAlert niet nogmaals gegeven wordt.. denk dat ik ook maar moet bijhouden op welk keyword gereageerd is al de afgelopen X periode. En dat er dan een milder alert verschijnt... mss. oranje geknipper en verder niks :)

Ik houd jullie op de hoogte. Ik wilde gewoon een projectje hebben om iets in Java te doen puur voor mezelf. Java en midi zijn geen vrienden, dus moet het zo maar.. dit is eigenlijk ook veel leuker!

Mss. krijg ik vanavond het konijn binnen. Suggesties voor namen? :D

Manman, ik voel me een NERD nu he, heerlijk 8)... Gadgetsss!!!
Ik had m'n vriendin al gewaarschuwd dat ons huis later vol staat met robots enzo, dat vond ze niet zo leuk, maar designkonijnen, dat is vast prima!!

Iig houd ik hier wel de vorderingen bij... wish me luck.
 
Zo heb ik 10 Armeense dames in dienst die voor mij marktplaats afstruinen naar koopjes. Veel gezelliger en per saldo nog goedkoper ook. :D
 
Ik zou gewoon de rss feed van het forum uitlezen om de vijf minuten en kijken of er iets nieuws in het marktplaats forum staat.

Dat lijkt me iets eenvoudiger :)
 
Hmm, de dingen in het Aanbod forum komen wel langs, maar het is inderdaad in die feed niet af te lezen uit welk forum het komt..
 
Heeft iemand hier kaas van gegeten?
Ik krijg v.d. server terug, in de handshake of hoe je het noemen wil:

"WWW-Authenticate: Basic realm="Synthforum Development"
"<ADDRESS>Apache/1.3.33 Server at dev.synthforum.nl Port 80</ADDRESS>"

Hij denkt dat als ik gewoon via een socket op www.synthforum.nl op poort 80 "GET / HTTP/1.0" doe, dat ik op de dev.synthforum.nl omgeving wil. Daar heb ik natuurlijk geen inlog van.. Bovendien is dat niet de bedoeling.
Mss. omdat ik niet met browser headers aan kom zetten zo van "Haai, ik ben Internet Explorer 6.0" ofzo?
Ik krijg iig antwoord van DEV.synthforum.nl?!
Beetje vreemd..
 
Had inderdaad met de headers in het get request te maken; ik heb die van MS IE6 gecopieerd en nu denkt de server mooi dat ik ook gewoon een browser ben en geeft me netjes de homepage.

To be continued.. het konijn is nog niet binnen overigens.
 
Konijn kwam vanmorgen binnen.
Het heeft wat gepuzzel gekost het hele weekend, en vooral vandaag nog, maar het werkt!!

M'n applicatie kijkt nu om het half uur of er wat lekkers op het aanbod gedeelte staat, en zo ja, worden de volgende woorden via text-to-speech gevormd tot een vrouwenstem, en na een zelfgemaakte reverbed synthbliep voorgelezen:
Master, the following words have been found: Evolver, 606. You missed that, o holy synthmaster? I said: Evolver, 606.
Gevolgd door dezelfde reverbed synthbliep.

Jammer dat "606" dan "sixhundredandsix" wordt, dat wel. Nouja, fine-tuning moet nog gebeuren. Ik wil natuurlijk horen "six-oh-six". :L

In de applicatie kan ik de timer starten, handmatig de verschillende lijsten opvragen en als mogelijk bijwerken. (synthforum aanbod, wishlist, hitlist. (= termen die idd. in het aanbod voorkomen))
Als er wat interessants gemeld is, blijft na de boodschap het linkeroor scheef staan, ipv dat ie terug omhoog gaat, zodat ik meteen weet als ik binnenloop/terug van het werk kom en de boodschap gemist heb: er is iets vets op synthforum.
Er is dan ook een knop om een "oorvijg" uit te delen; dan reset hij zijn oren weer terug naar boven, onder de tekst
Master, I will point my ears at the heavens above us and keep them there.
Die Text-to-Speech stem is best wel mooi, trouwens.
Verder is er een logscherm en een statusbalk.

Ik zal, zodra m'n nieuwe domein in de lucht is, wat screenshots uppen en mss. een telefoonfilmpje ervan.

Fijn van Java: ik zet het van m'n Windows laptop op m'n usb-stick, loop naar m'n Mac, en ontwikkel daar gewoon verder. Het enige dat aangepast moest worden waren 2 velden die door het Mac standaard lettertype iets breder moesten worden. En het pad naar m'n wishlist.txt file.

Het voldoening-gevende is ook: normaal mag je 10 messages versturen, gratis, per maand, van de konijnmakers. Als je er meer wil, moet je een abonnement nemen. Kost geld. (Afzetters)
Als je het konijn via de API boodschappen geeft kost het je niks! Er komt dus ook een sectie op m'n website waarmee bezoekers een boodschap naar mijn konijn kunnen sturen. Middels Java servlets, onder water.

Ik heb wel ontwenningsverschijnselen. Dus nou hoef ik niet meer om de haverklap hier de aanbod sectie te doorspitten... hmmmm.

Nabski geeft nu het goeie voorbeeld: dz'n oren gaan omlaag en dat betekent dat ie gaat slapen. Goed idee.
Mss. is dit een saai stukkie tekst, maar ik ben dan ook doodmoei..

Wat er nog in moet is mss. een waardering voor de termen; "s.com" zou een andere indicatie moeten geven dan "606". De hoogste waardering die is gevonden zou dan ook als eerste moeten worden voorgelezen, en diens waarde zou in de oorstand zoals ie blijft staan moeten worden gezet. Of in de stand v.h. andere oor.
Nouja mogelijkheden zat. Wie had ooit gedacht dat ik de stand van konijnenoren zou programmeren.
:Z
 
Fftjes een regex er overheen halen en als er meer dan twee cijfers achter elkaar zijn een spatie er tussen jakkeren.
 
Origineel geplaatst door bikkel
Fftjes een regex er overheen halen en als er meer dan twee cijfers achter elkaar zijn een spatie er tussen jakkeren.

JP eight-oh-oh-oh

Lijkt me niet echt handig :)

Met zon regex kan je ook vast kijken of het 3 cijfers zijn met in het midden en nul :eureka:
 
V'navond gaat deze jongen eens een lekker potje een mooie regex schrijven.
Sinds jdk 1.4 kan dat in Java...

Komt goed :okdan:

Zijn jullie programmeurs? Ik ben relatief nieuw in java. Wel opleiding, maar niet veel ervaring.
Maar ik vind het geweldig!
 
Origineel geplaatst door dob
V'navond gaat deze jongen eens een lekker potje een mooie regex schrijven.
Sinds jdk 1.4 kan dat in Java...

Komt goed :okdan:

Zijn jullie programmeurs? Ik ben relatief nieuw in java. Wel opleiding, maar niet veel ervaring.
Maar ik vind het geweldig!

Ik heb leren programmeren in Java, dus ik zit in iedere taal te kankeren dat het niet strict en netjes genoeg is.
 
Ik heb net ook zo'n konijn besteld. Komt zaterdag binnen.

Ik vraag me nu af wat ik ben: een zielige loser die dit soort gadgets moet hebben om op verjaardagen over te kunnen lullen, iemand die echt niets beters heeft te doen met z'n leven of iemand die de humor wel in zo'n ding ziet. Misschien moet ik er maar een poll van maken.
 
Origineel geplaatst door dob
Jammer dat "606" dan "sixhundredandsix" wordt,

typen als 6 o 6 of 6 0 6 met spaties er tussen ?
 
Jeez', wat voel ik me oud..
wifi_konijn.jpg


Google en zelf zoeken is ook alweer verouderd..
 
Origineel geplaatst door dob
Konijn kwam vanmorgen binnen.
Het heeft wat gepuzzel gekost het hele weekend, en vooral vandaag nog, maar het werkt!!

M'n applicatie kijkt nu om het half uur of er wat lekkers op het aanbod gedeelte staat, en zo ja, worden de volgende woorden via text-to-speech gevormd tot een vrouwenstem, en na een zelfgemaakte reverbed synthbliep voorgelezen:

Gevolgd door dezelfde reverbed synthbliep.

Jammer dat "606" dan "sixhundredandsix" wordt, dat wel. Nouja, fine-tuning moet nog gebeuren. Ik wil natuurlijk horen "six-oh-six". :L

:Z

MP3!!!! Whaha, best geinig ding.. Alleen ik vraag me af, we hebben een Wifi router 'als gezin' zegmaar, en ik heb een eigen Laptop met ingebouwde wifi/wireless Lan. Kan ik dat ding ook zo configureren dat ie alleen met mijn laptop communiceert zegmaar? Als hij gaat voorlezen dat mijn ouders nieuwe e-mail hebben is het vrij onhandig, maar als ik hem zo kan instellen dat ie alleen reageert op mijn laptop ga ik toch eens over zo'n beessie nadenken.. Ja ik ben ook zo'n trieste gadgetfreak die dit soort dingen leuk vindt 8)
 
Ach ik schaam me nergens voor, ik ben helemaal wous van gadgets :)
Vind het design zelfs geweldig. Past goed bij m'n eMac.
Het is zelfs ZO erg met mij dat ik een 2e paar oren erbij besteld heb.
Voor alle gadgetfreaks nog even een afrader dan: de Cube World mannetjes. Is ongeveer 15 minuten leuk. Staan daadwerkelijk non stop uit sinds ik ze 2 dagen heb:
http://www.thinkgeek.com/geektoys/cubegoodies/7b24/

Terug naar de Nabaztag;
Je kunt hem zo instellen dat ie alleen jouw POP3 mail 'leest'. Hotmail is geen POP3, wel vaak de mail van je Internet Service Provider.
Hij communiceert trouwens niet met je laptop, maar met de nabaztag.com server. Jij praat tegen die server om te zeggen wat je wil dat je konijn doet, van welke services hij lid is, wanneer hij actief is en wanneer niet; de server praat tegen het konijn. Je enige kans rechtstreeks met het konijn te babbelen is als je hem boot om settings te veranderen; dan wordt hij even een wireless access modempje/servertje, waarop je een instellingenpagina kunt aanroepen. Dit vereist wel een ander wireless apparaat met webbrowser. Dus als het je eerste wireless ding is thuis kun je geen settings doen, en dit is toch echt wel nodig.

Ook is het verstandig om te wachten totdat de versie uitkomt met WPA versleuteling. Die komt dit najaar. De huidige kent alleen WEP, en dat is niet zo veilig. Als de nieuwe uitkomt ga ik deze op marktplaats zetten, en een nieuwe bestellen. Het kost toch geen drol.
Ik heb deze (hele) avond erop gezeten om ondanks de inferieure en makkelijk te kraken WEP versleuteling toch een relatief veilig wifi netwerk te hebben. Dwz WEP aangezet, MAC adressen checken, geen nieuwe devices/adressen toelaten, geen DHCP maar vaste IP adressen, instellingenpagina van router met wachtwoord beveiligd, SSID-naam gewijzigd en diens broadcast uitgezet... enzovoorts. Gelukkig kun je het konijn wel een vast IP adres geven en verwittigen van het te gebruiken subnetmask, de default gateway en de DNS server.
Met WPA heb je minder van die onzin omdat het van nature veiliger is.

Trouwens voor de standaard services zou ik het niet doen. Ik denk dat je toch al snel geneigd gaat zijn om te betalen voor grotere aantallen berichten en leukere services.
Ik vind het leuke juist dat ik 'm kan programmeren!

Ach ik werk binnenkort als Java programmeur, dus het is voor mij ook investering in de toekomst. :mega: Bij sollicitatiegesprekken vraagt men steevast of ik ook thuis iets met Java doe; men is op zoek naar zo'n techhead die thuis ook allemaal gadgets op Java heeft lopen. Eerst moest ik dan "nee" verkopen, nu kan ik ze dit verhaal vertellen; doet het goed, weet ik nou al.
 
Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door sander
Wat een overbodige bedoeling allemaal. En wat een dom konijntje.

Nuttige bijdrage.
Het is overigens "bedoening".
Heb je niks beters/leukers te doen dan je mening waar we niet om gevraagd hebben en die ons niet interesseert te geven?
 
Back
Top