Gebruik tv en/of filmgeluidsfragmenten in tracks

The Q

out in the fields
Vandaag was ik bezig met een track waarin ik wat fragmenten uit de film Trainspotting heb gebruikt, realiseerde me pas naderhand dat daar wel eens rechten op zouden kunnen zitten.

Wat ik mij afvroeg: hoe is het (in Nederland) geregeld mbt het gebruik van geluidsfragmenten uit films en tv uitzendingen. Bij wie of waar moet je toestemming vragen of hoeft het juist niet?

bij de uitgever

in de underground scene maakt het allemaal niet al te veel uit. maar pas op als je plaatje een hit wordt :D :D

Leek me ook wiedes, maar ik had ergens gehoord (kok/lepel) dat wanneer je tot 30 sec iets had gebruikt je geen toestemming hoefde te vragen.

Of is dat een broodje aap voor de lippenbeer?

dat was volgens mij eerst inderdaad wel , maar is sinds een tijdje niet meer meen ik eens ergens gelezen te hebben..

Origineel geplaatst door The Q
Leek me ook wiedes, maar ik had ergens gehoord (kok/lepel) dat wanneer je tot 30 sec iets had gebruikt je geen toestemming hoefde te vragen.

Of is dat een broodje aap voor de lippenbeer?

30 sec :D
Broodje aap.

Je moet gewoon voor de voorzichtheid gaan clearen.
Anders kun je zo maar de lul zijn.

Origineel geplaatst door trash
30 sec :D
Broodje aap.

Je moet gewoon voor de voorzichtheid gaan clearen.
Anders kun je zo maar de lul zijn.

idd, 30 sec is wel erg veel hoor.... je moet altijd en steeds het aanvragen aan de uitgever... als hij zeg no, dan kan je het vergeten... en is hij ook op de hoogte... na jou post nu ook trouwens....

okee, heb wat gegoogled en gelezen maar ik lees niets expliciet over films en tv fragmenten en de meeste discussies gaan over het gebruik van muziek van andere artiesten.

Het maakt dus geen verschil qua 'clearance'?

Origineel geplaatst door The Q
okee, heb wat gegoogled en gelezen maar ik lees niets expliciet over films en tv fragmenten en de meeste discussies gaan over het gebruik van muziek van andere artiesten.

Het maakt dus geen verschil qua 'clearance'?

nee, je moet ALTIJD clearen, en van een kale kip valt niets te plukken.

point taken, mocht er nog aanvulling zijn dan lees ik het wel.

Iedereen bedankt voor de input :okdan:

de enige genres waar tegenwoordig nog van de foute en passé stemsamples gebruikt worden zijn drum&bass en gabber muziek. :D en daar valt nu niet zoveel geld te rapen. dus als je 1 van deze genres maakt hoef je niet te clearen.

Back