nieuw instrument

Neumann

batterie brother
Lid sinds
13 januari 2006
Berichten
79
Locatie
de ruimte tussen het beeldscherm en de mixer
Ik bedacht me laatst iets nieuws, en nu vroeg ik me af of het vernieuwend is of dat het al lang bestaat.
Bij het beluisteren van wat oude platen bedacht ik me dat een plaat natuurlijk niet altijd op dezelfde manier gebruikt hoeft te worden.
Dus, wat was het idee.... men neme een plaat, en gaat daarop in stroken van ongeveer een centimeter breed alllerlei "logisch" geplaatste krasjes zetten. dat doe je de heel plaat rond. je krijgt dus allemaal rondjes op de plaat die voorzien zijn van krassen. iedere cirkel op de plaat is nu een ander ritme. Als je nu dan de naald eroplegt, en de plaat gaat draaien, krijg je een ritme in de maat van de krassen die je gezet hebt. . snap je het nog? dus, uiteindelijk vage klikjes en gekraak die een herhalend patroon hebben. Is dit al eerder gedaan? ik heb er nog niet eerder van gehoord.
binnenkort heb ik wel een sampletje ervan. en ik kan het iedereen aanraden, het is een van de leukste seqeunsers die ik ooit gebruikt heb.
 
maar hoe blijft de naald dan in lijn met die "rondjes"? (Zoals ik het begrijp heb je die streepjes haaks op de draairichting staan?)

Er is wel een scratch tool op vinyl verkrijgbaar, las daar een stukje over in de Interface van vorige maand ofzo...

Die hadden dan op het papieren label (midden van de plaat) een soort schaalverdeling staan wat overeenkwam met tonen op het vinyl.
Zo kan je de plaat als een soort muziekinstrument gebruiken... Elk segment had dan verschillende tonen en dat weer naar het midden toe verdeeld in verschillende tonen/oktaven ofzo ?!? ...Lijkt mij lastig, omdat de tonen afhankelijk zijn van de pitch enzo.. maargoed. Er is markt voor, want het is een produkt dat te koop is. (Die gasten hebben het zelf op de markt gebracht dacht ik)
 
Dat van die krasjes is misschien nieuw hoor.. Tenminste, ik had het nog niet eerder gezien.

Die scratch tool is eigenlijk gewoon een plaat, maar dan niet een track, maar verschillende loops/stukjes die je kan kiezen. (zijn gewone stereo groeven zegmaar)
 
dus dan is het misschien toch iets nieuws....... wie weet?
ik ga in ieder geval proberen er een soort van "betrouwbaar" instrument van te maken. met voorgekraste platen een live set geven!
dus plaatje opzetten, en klikken maar.... naald een paar groeven opschuiven....nieuwe pattern....
dat lijkt me wel wat.
 
Origineel geplaatst door GeeEs


Die scratch tool is eigenlijk gewoon een plaat, maar dan niet een track, maar verschillende loops/stukjes die je kan kiezen. (zijn gewone stereo groeven zegmaar)

dat ken ik wel ja. maar mijn methode is wel wat grover. een pattern is wel een paar groeven breed. gewoon krassen van ong. een centimeter breed maken. dan gaat die naald ook lekker dweilen. krijg je eens soort lfo! ik ga het gauw uitproberen..
 
Ik zag laatst op TV bij de Toekomst een gast die een platenspeler had omgebouwd.

Zn hobby's waren DJ-en en RC autootjes.
Had die gast een servo op de arm van zn platenspeler gemaakt die die met de afstandsbediening kon bedienen van het rc autootje.

draadloos scratchen.... zag er wel grappig uit. :D
 
Origineel geplaatst door Leo
werkt het ook bij cd's?

:D hehehe

Je kunt er dan mee testen hoe goed je DA conversie is....
Je staat er versteld van hoe hard/veel je een CD kunt beschadigen (haaks !! op de leesrichting).

krasje in de leesrichting geeft al heel snel fouten. Maar haaks kun je bijna heel de cd volzetten met krasjes. Merk je niets van.
 
Heb ook wel eens een gezelschap uit Duitsland waarvan ik de naam even kwijt ben mogen bewonderen, die met geloof ik 8 draaitafels tegelijk draaiden. Ze hadden op elke plaat van papier/karton een soort uitsteeksel geplakt die als de plaat draaide een elastiekje raakten dat in verbinding stond met de toonarm oid. Gaf hele leuk, interessante en complexe resultaten als je dat met zoveel draaitafel tegelijk doet.:dj:
 

Attachments

  • temp.gif
    temp.gif
    40,4 KB · Bekeken: 77
een ander interessante truuk die ik vorig jaar ontdekte..

je naald, cel en kop in zn geheel ondersteboven hangen. vervolgens een rol brede crêpe tape op de platter leggen, daar bovenop leg je een record en de naald moet dan de onderkant van de record raken. hehe! u speelt nu de plaat achterstevoren! :D
.. scratchen wordt wel moelijk zo.. maar als je de plaat een beetje scheef legt (het gat niet in het midden bedoel ik) dan gaat ie rapper en trager en rapper en trager :duivels:
 
Back
Top