Moog Little Phatty released!

lptopweb7qn.jpg

littlephattyherosm6ul.jpg


Site : http://www.moogmusic.com/detail.php?main_product_id=227

Daar is 'ie dan! Specs waren al eerder bekend :). Goed, nog maar eens voor de mensen die ze misschien niet zo direct weten te staan:

Synth Engine:
Sound Sources are two ultra-stable analog VCOs. Parameters for the VCOs are:
- Osc. 1 Octave: 16’, 8’, 4’, 2’
- Osc. 1 Wave: Continuously variable from triangle through saw and square to skinny pulse.
- Osc. 1 Level
- Glide Rate
- Osc. 1 2 Sync On/Off
- Osc. 2 Frequency
- Osc. 2 Octave: 16’, 8’, 4’, 2’
- Osc. 2 Wave: Continuously variable from triangle through saw and square to skinny pulse.
- Osc. 2 Level
- Fine Tune (for both Oscillators, located at the bottom left of the panel)

Sound Modifiers include a single VCLPF: 24 dB /Oct Moog Ladder filter, with filter Overload control and a single Output VCA. Filter parameters are:
Cutoff / Resonance
Kb. Control Amount (how much the Key CV modulates the Filter)
Filter Env. Amount (how much +/- the filter envelope modulates the filter)
Overload
An Envelope Generator section provides two ADSR EGRs: one to modulate the Filter (Filter EGR) and one to modulate the VCA (Volume EGR). For each EGR, the parameters are:
Attack / Decay / Sustain / Release

The Modulation section contains a 4-waveform LFO, and a 1x1 Mod Buss with 6 possible mod sources and 4 possible destinations. Its parameters are:
LFO Rate
Mod Source: (LFO triangle, LFO square, LFO sawtooth, LFO ramp, Filt. EGR, and Osc. 2
Mod Amount (the amount of modulation w/ the mod wheel all the way forward)
Mod Destination (Pitch, Osc. 2, Filter, Wave)

The User Interface (UI) section is described in the UI spec, below the LCD and UI controls are the following:

Performance controls:
37-note keyboard
Spring-loaded pitch wheel
Mod Wheel / Glide On/Off
Octave Down / Octave Up

To the right of the front panel is the Output section. There is a Master Volume control, an Output On/Off switch, a Headphone Volume control, and a headphone output jack (1/4” TRS)

The side of the instrument houses the I/O of the instrument.
AC In (100-250VAC, 50-60 Hz
Power On/Off
Audio Out
Ext. Audio In (accepts +4dBu line level signal)
Pitch CV In (1 V/Oct)
Filter CV In
Volume CV In
Keyboard Gate In
MIDI In
MIDI Out

Basic Editing of sounds
Sound editing of continuous parameters (like Filter Cutoff) is done from the front panel by enabling a parameter with its switch (its LED becomes illuminated), and then adjusting its value control. There are 4 value controls, one for each section: Modulation, Oscillators, Filter, and Envelopes. Each is surrounded by a ring of 15 LEDs that show approximately the stored or edited value of the current parameter. The value controls are analog, and when a parameter is activated, the analog control signal is switched to directly control that parameter (RAC™ or Real Analog Control). For each section, only one continuous parameter can be activated at a time for editing. For parameters that have multiple possibilities (such as Mod Source) pressing that switch advances through the possible Mod sources. For On/Off type switches like Osc. Sync, the LEDs are On when that parameter is on or Off when the parameter is off.
 
Origineel geplaatst door Nolet
Leuk ding, maar zelfs de cut-off en resonance hebben niet eens allebij een eigen knop....

hang je toch gewoon een cv pedaal aan de filter cv in en draai je aan de reso knop, hou je ook nog een hand over voor de toetsen, of iets anders (!).
hoeveel knoppen zitten er op die software waar jij zo geil op bent?!
 
Ik vind het een mooi bakkie... Maar...

Afgezien van het feit dat het een nieuwe Moog is, wat maakt deze bak nou zo byzonder? Ik zie in de specs en opties niks waarvan ik denk 'dat is byzonder! dat moet ik hebben!', vind het een erg standaard 2-osc synth..
Ik had eigenlijk wat meer.. euhm.. 'revolutionaire', of op zijn minst aparte dingen verwacht! Ook de bediening laat naar mijn mening te wensen over... Als je zo'n waanzinnige ophef creëert over een synth, dan ga ik ook een hele hoop verwachten.. Valt me eerlijk gezegd flink tegen!
Goed, misschien dat de klank me straks helemaal wegblaast, maar ik word er tot nu toe nog totaal niet warm of koud van!

Maargoed, al maakt Moog een exacte kopie van een MC-303, als er Moog opstaat verkoopt het toch wel als de ziekte ;)
 
Ik vind hem lelijk en leuk !
Vanaf de zijkant is het net een houtschaaf ... maar het frontpaneel is erg mooi .
Spreekt me meer aan dan de Voyager .
Vind de Voyager voor de prijs erg tegenvallen .
Dat deze knoppen mist boeit me niet .
 
Origineel geplaatst door Cheimoon
Die achterkant ziet er in ieder geval niet uit, zeker niet met dat 'handgeschreven' "Bob Moog" erop (het is geen condoleanceregister, toch?).

Die handtekening is enkel voor een gelimiteerde oplage.

Ik vind em in ieder geval mooi (alhoewel ik ook niet echt te spreken ben over de achterzijde, had liever een beweegbaar paneel gezien). Enkel de aansluitingen op de zijkant vind ik erg onpraktisch.
 
Origineel geplaatst door Leo
hoeveel knoppen zitten er op die software waar jij zo geil op bent?!

Jeumig Leo...verkeerde been uit bed gestapt? 'Geil op software'...moi? Ik heb welgeteld 0 softsynths. Behalve M-tron en Kontakt, maar dat telt eigenlijk niet.
 
ik vind 'm er prachtig uitzien, als ie ook nog lekker klinkt en makkelijk te bedienen is, ben ik voor deze betaalbare Moog..



:halleluja

kan niet wachten op de demo sounds volgende week
 
Origineel geplaatst door fjoesz
wat zit iedereen toch te miemelen over die knoppen.. als je een vette bak hebt hoef je niet zoveel te draaien om t interessant te houden
een vette sound is een vette sound.. een hand aan je wheels en een hand aan je toetsen en go
ik vind m er vet uit zien.. en als ie ook nog vet klinkt wacht ik op een 2e handsje :D

Sorry maar echt totaal niet mee eens! Voor wat basissounds ben ik het met je eens maar om echt wat complexere sounds te maken en wat dieper in synthese te duiken is het toch echt wel fijn om op de 1 of andere manier snel bij bepaalde controls te kunnen (zij het via een dedicated knop, zij het via een editor).

Anders ben je voor hele simpele zaken belachelijk lang bezig. Voor live performances vind ik het sowieso een no go dat resonance en cutoff geen eigen knoppen hebben.

Op dergelijke prijzen vind ik het toch wel triest dat er wordt bespaard op dit soort elementaire zaken. Knoppen worden bij alle fabrikanten als 1 of ander magisch iets gezien wat bergen geld moet kosten. Zeker bij digitale apparaten is dat echt onzin, bij analoge machines als deze eigenlijk ook niet meer want door de toewijzing van de knoppen aan een parameter is de aansturing duidelijk digitaal.

Verder zal het best wel een mooie sound hebben deze machine, en het design is ook best wel mooi!
 
Origineel geplaatst door Acidfever
Sorry maar echt totaal niet mee eens! Voor wat basissounds ben ik het met je eens maar om echt wat complexere sounds te maken en wat dieper in synthese te duiken is het toch echt wel fijn om op de 1 of andere manier snel bij bepaalde controls te kunnen (zij het via een dedicated knop, zij het via een editor).

Diepe synthese met 2 osc en 1 filter??? Dit is gewoon een gaan met de banaan bak, daar heb je maar 1 knop voor nodig. 4 is eigenlijk al te veel. :D
 
idd knalle met die hap!

voor moeilijke shizzl moet je een waldorf kopen oid :D
deze is aanzetten en rammen imo
 
Origineel geplaatst door Nolet
Jeumig Leo...verkeerde been uit bed gestapt? 'Geil op software'...moi? Ik heb welgeteld 0 softsynths. Behalve M-tron en Kontakt, maar dat telt eigenlijk niet.

nee, een prima bui, maar ik dacht, kom, laat ik nou eens net zo op nolet reageren, als hij deed in die uad space echo thread. weet je meteen hoe kut dat is.
weer wat geleerd. ;)
 
Ik vind hem gewoon spuuglelijk...vond de Voyager wel mooi maar dit is echt niks...en ook duur...koop voor dat bedrag een Multimoog of zo...Of 2 Micros
 
mmm... de zijkanten vind ik juist wel mooi.
alleen de acterkant niet en eigenlijk dat frontpaneel ook niet...
ik had eigenlijk wel iets mooiers verwacht, maar ach, eerst horen hoe hij klinkt !:peukie:
 
Ik weet het niet zo met deze moog hoor. Hij ziet er idd erg basic uit en de klank zal toch wel een beetje de doorslag moeten gaan geven. Als jij erg levendig klinkt met een geluid dat staat als een huis dan kan het nog wel wat worden ondanks de wat beperkte specs.

Mocht je geluid maar gewoon ok zijn, dan weet ik het niet zo hoor. Dan kan een VA met uitgebreidere specs een betere keus zijn omdat je gewoon wat meer klankmogelijkheden hebt. Misschien dan niet hetzelfde geluid maar klinkt hij iets anders (waarbij beter of slechter vrij te interpreteren is).
 
Als er geen MOOG op staat, dan hoef ik het niet!

Moog zou in de "bizz van de lichte zeden" moeten stappen, hoe goed ze mannen weten op te geilen met hun spulletjes :D
 
Als doorgewinterde synth-o-fiel ben ik sowieso blij met elke synth die op de markt verschijnt. De Little Phatty vind ik denk ik wel mooi (moet gewoon nog even wennen!), ook al ben ik niet zo gecharmeerd van Bob’s naam levensgroot op de achterzijde. Daar moet je echt van houden denk ik.

Maar persoonlijk zou ik liever wat geld bijtellen en gaan voor een Voyager RME. Meer knoppen en een meer mogelijkheden……dat keyboard is natuurlijk mooi maar echt nodig heb je dat niet in een gemiddelde homestudio.

Al met al ben ik wel blij dat een bedrijf als Moog weer goed in de running zit en het is gewoon erg jammer dat hij er zelf niet meer is.
 
Origineel geplaatst door Ethereal
Ik vind het een mooi bakkie... Maar...

Afgezien van het feit dat het een nieuwe Moog is, wat maakt deze bak nou zo byzonder? Ik zie in de specs en opties niks waarvan ik denk 'dat is byzonder! dat moet ik hebben!', vind het een erg standaard 2-osc synth..
Ik had eigenlijk wat meer.. euhm.. 'revolutionaire', of op zijn minst aparte dingen verwacht! Ook de bediening laat naar mijn mening te wensen over... Als je zo'n waanzinnige ophef creëert over een synth, dan ga ik ook een hele hoop verwachten.. Valt me eerlijk gezegd flink tegen!
Goed, misschien dat de klank me straks helemaal wegblaast, maar ik word er tot nu toe nog totaal niet warm of koud van!

Maargoed, al maakt Moog een exacte kopie van een MC-303, als er Moog opstaat verkoopt het toch wel als de ziekte ;)

Helemaal mee eens.
Mijn eerste gedachte bij het lezen van de specs was ook:
"kunnen ze niet iets nieuws verzinnen ofzo?"

Ok, in de jaren 70 was Bob Moog helemaal de man met zijn zijn orgeltjes en monosynths.

Tegenwoordig zijn er natuurlijk veel betere alternatieven en deze oude apparaten hebben een technische relevantie die het nulpunt nadert.

30 jaar later zou je dus verwachten dat ze bij Moog de lat voor zichzelf wel wat hoger leggen dan het toevoegen van midi en een LCD-schermpje. Dat doen ze blijkbaar niet.

Vergane glorie..

BA zou zeggen:
I pitty the fool who spend his money on this.
 
Back
Top