A.A.M.S. v2.0

AAMS V2.0

AAMS V2.0

Ja , je zou kunnen zeggen dat je master commercieel aanvaardbaar moet zijn, of gewoon net zo hard of luid en perfect zodat je tracks/nummers geen flater slaan als je op de radio/tv/internet/cd enz gedraaid worden!
Niets is meer ergelijk dan dat eerst een goede kwaliteits track voorbij komt en daarna jouw track met een zachtere en muffe sound, das geen reclame toch ? :halleluja
 
AAMS V2.0

AAMS V2.0

Nee, als je zelf nu tracks mixed en die breng je naar een platenmaatschappij of producer om te laten masteren...
Zou jij dan willen dat er tijdens het Masteren Reverb wordt toegevoegd aan je MIX >>??
Je wilt alleen dat je track goed luid klinken en die paar kleine imperctheden worden ge-re-touched door de masteraar...
Zo is het ook met AAMS, je zorgt gewoon dat je alles gedaan hebt aan de MIX wat je maar kan, voordat je het gaat masteren.. (ook eventueel als je dit niet doet is AAMS een goed hulpmiddel).
Maar Mixen en Masteren vermengen to 1 process is niet een echt goed idee, dus zou ik alle soorten effecten in de mix gebruiken. Voor het masteren heb je in de laatste fase dus alleen maar EQ/Compressie en Loudness nodig...

Het is niet gezegd dat je het 'zo moet doen' , echter het is wel de praktijd het gemakkelijkste en met het beste resultaat om het zo te doen...:duivels:
 
AAMS V2.0

AAMS V2.0

Om een goed voorbeeld te geven, kan je de de Master-out bus van bijvoorbeeld je mixer of laat zeggen een sequencer als Cubase gebruiken, of ook Soundforge / Wavelab editors. Hierin kan je ook je reverbs of delays plaatsen als je deze over de gehele mix wilt laten gelden.

Erger is nog om na de Mastering EQ , nog eens te gaan klooien met het Frequency spectrum wat je nu net in de mix hebt getracht correct te krijgen, het plaatsen van zomaar een exiter of reverb zal je spectrum wijzigen, wat in feite maar dat je weer terug mag keren naar de Mastering EQ om weer correcties op de geplaatste Exiter te doen...
Dit is geheel niet handig werken en tijdrovend en veranderingen die je met effecten aan het spectrum doet , kan je maar beter voor het masteren doen, dus op de Masterout van je mix....

Niet gezegd dat sommigen dit anders doen of er anders over denken, 90% van de users doet dit echter wel zo...
:engel:
 
AAMS V2.0

AAMS V2.0

AAMS Corrigeert wel balans dus daar hoef je niet echt zorgen over te maken, zolang je mix maar redelijke balans heeft van zichzelf. De DSP-Loudness processor in AAMS kent Balans en Loudness correctie.

Maar natuurlijk is het zoals gewoonlijk beter je mix dus goed te hebben, dan gaat alles veel gemakkelijker tijdens het masteren...8D
 
Ik ben zelf een behoorlijke mastering-noob, ik mix gewoon af zoals ik het bij mezelf lekker vind klinken.
Kortom, ik ga zodra ik eventjes de tijd heb eens kijken wat AAMS kan toevoegen.
Met name het punt wat ik las, dat AAMS soms kan voorstellen om in de pre-master nog het 1 en ander te veranderen als er problemen in zitten die niet te corrigeren zijn, vind ik wel interessant. Maximizen is voor mij minder een wens.

Concrete vraag over het belang van fase in mastering; ik vind het zelf erg lekker om te spelen met fase, omdat je daarmee zo'n lekkere brede sound kan creeeren. Zo heb ik toevallig een delay-apparaatje dat de delays 180 uit fase plaatst. Dat geeft soms hele interessante stereo / surround-effecten.

Maar soms lees ik dat dit niet de 'bedoeling' is, of dat je met masteren dit zou moeten verhelpen.
Doet AAMS dit ook? Of heb ik het verkeerd begrepen, en mag je tegenwoordig vrijuit spelen met stereobeeld, zonder nadelige effecten? (Ik begreep dat het probleem met uit-fase opnames gerelateerd zou zijn aan vinyl issues).
 
Toch wel een interessant concept. Ik ga het in ieder geval eens uitproberen.

Ik vraag me (voor dat ik het uitgeprobeerd heb) eigenlijk wel af in hoeverre
dit nu eigenlijk verschilt met plugins die het (gemiddelde) spectrum van een bepaalde
'source' track opdringen op een andere track? Bijvoorbeeld izotope ozone heeft
die optie om spectra te 'matchen'?
 
AAMS V2.0

AAMS V2.0

Ja de matching features van Izotope Ozone, heeft iemand hier wel eens goede resultaten mee geboekt ?
Ik in elk geval niet, en er zijn nog wel van dat soort Match Plugins die simpelweg niet echt goed resultaat bieden.
Inmiddels de de gehele sourcecode en calculaties copyrighted en patented van AAMS, want er gebeurt met AAMS toch wil iets meer dan simpelweg Matchen. Om de gebruiker hiermee niet lastig te vallen gebeuren berekeningen op de achtergrond en worden alleen de resultaten zichbaar, het beste is gewoon een paar tracks door AAMS te trappen.
Want voordat je dat doet, kan je nog wel xxxx vragen stellen en werpt het onderwerp toch al veel vragen op, er is dan ook nog wel wat discussie op het net over AAMS en Mastering. Meestal begint het met gebruikers die eerst alles willen weten voordat ze aan de slag gaan, nou dan missen ze net het resultaat.... Gooi er nu een paar van je tracks door, dan kan je het tenminste beluisteren.... Stel dan een vraag .... ehehe....

Het is geen probleem om effecten toe te voegen aan je audio mix track, als je daarna maar weer AAMS je track laat analyseren, want AAMS moet toch ook weten wat voor veranderingen je aanbrengt >?
Toch raadt ik het af om Exiters en Reverbs / Delays toe te voegen bij het masteren, geen idee waarom jullie dat zouden willen als je zo goed kan mixen ? Kan dit niet in de MIX kan je je al snel afvragen...

Gooi er nu een paar van je tracks door, dan kan je het tenminste beluisteren.... Stel dan een vraag .... ehehe....
:yamaha:
 
Re: AAMS V2.0

Re: AAMS V2.0

Origineel geplaatst door Dvdvelde
Was ik in het verleden misschien 1 week bezig 1 cd te masteren en van goede kwaliteit te voorzien, ben ik nu nog maar maximaal 1 dag bezig en kan ik vertrouwen dat wat ik erin stop er ook prima uitkomt....
1 week voor 1 CD? Waar was je allemaal niet mee bezig dan?
Gemiddeld zou je met de eerste song een uur bezig moeten zijn en dan 15 min per volgende track. En misschien iets meer als de mix niet helemaal goed was. En dan is dat qua tijdsverschil helemaal niet zoveel als met AAMS.

Origineel geplaatst door Dvdvelde
Masteren is niets anders dan het tot het juiste Spectrum en Volumenivo brengen van je mix naar een uit te brengen master.
Hier kan ik het niet mee eens zijn. Simpelweg om het feit dat je de muziek relativeert tot een grote fourrier analyse.
Voor mij is masteren het toevoegen aan een eindmix wat er ontbreekt om hem als eindprodukt op een drager te kunnen zetten. En gaat dus veel verder dan eq en compressie. En wat mij betreft is alles geoorloofd (als het maar helpt) En dan met een muzikaal oor ipv een analytische benadering. Want de doelgroep zijn nl. ook menselijke oren.

Origineel geplaatst door Dvdvelde
Het is niet gezegd dat je het 'zo moet doen' , echter het is wel de praktijd het gemakkelijkste en met het beste resultaat om het zo te doen...:duivels:
Het lijkt me erg voor de hand te liggen om te beweren dat je eigen produkt het beste resultaat geeft.
Terwijl het enige geldige criterium is wat de gebruik ervan vindt. En is dus het uitproberen zeker een goed idee.
Alleen als die gebruikers mastering-noobs zijn is hun referentiekader wel wat beperkt.

Er is zeker een markt voor mensen die niet zo goed weten hoe ze zelf met mastering om moeten gaan. Dat zij die stap niet zo snel durven zetten maar een ME. Maar om ze te doen geloven dat ze met een heel vernuftig programma ineens van dat probleem af zijn lijkt mij heel erg naief.
Want als je het over voodoo hebt dan is dit programma niet veel anders dan dat je die voodoo in het programma zelf verpakt en dit de mensen presenteerd als zijnde een 'levenselixer'.
Voor mij is dit meer het produkt van een doorgeschoten techneut dan van een muziekliefhebber.

Doet me denken over dat verhaal van Bob Moog. Die moest even meehelpen met het ontwerp van een synthesizer (weet de naam ff niet meer). Maar hij kwam dus bij die techneuten en de synth had indrukwekkende specs. Alleen hij klonk als een natte krant.
En zijn ze met z'n alleen dus het concept zo gaan uitwerken en aanpassen totdat hij wel kon wat je van een synth zou mogen verwachten. Goede en vooral bruikbare sounds produceren.

Misschien is een voorbeeld veel beter in dit geval.

http://faxis.dyndns.org/peaks/walk_EQx_Cx_B_L.mp3

http://faxis.dyndns.org/peaks/walk.mp3

De eerste is met AAMS gedaan.
De 2e is door mezelf gedaan.
Beide hebben dezelfde mp3 encoding trouwens.
 
Re: AAMS V2.0

Re: AAMS V2.0

Origineel geplaatst door Dvdvelde
Ja de matching features van Izotope Ozone, heeft iemand hier wel eens goede resultaten mee geboekt ?
Ik in elk geval niet, en er zijn nog wel van dat soort Match Plugins die simpelweg niet echt goed resultaat bieden.
Inmiddels de de gehele sourcecode en calculaties copyrighted en patented van AAMS, want er gebeurt met AAMS toch wil iets meer dan simpelweg Matchen. Om de gebruiker hiermee niet lastig te vallen gebeuren berekeningen op de achtergrond en worden alleen de resultaten zichbaar, het beste is gewoon een paar tracks door AAMS te trappen.

Ik vind die matching als tool soms wel handig; niet om te gebruiken op je mix maar wel om eens
rigoreus andere EQ instellingen te proberen. Soms zit er wat in, soms is 't niks....

Ik heb zojuist 1 track geprobeerd met AAMS. Ik heb daar al weken aan zitten sleutelen.
Toch waren de resultaten wel verassend. Maar dat ligt waarschijnlijk voor een groot
deel aan mijn zeer beperkte mastering capaciteiten :)

Het mag van mij wel wat sneller gaan. Een andere feature die ik wel zou waarderen
is een fader die EQ settings kan interpoleren tussen 'origineel' (geen EQ) en 'gecorrigeerd'
volgens de gesuggereerde EQ instellingen.

Omdat ik toch wel nieuwsgierig werd hoe 't werkt heb ik in de micropatent database
zitten zoeken naar patenten hierover (wereldwijd, van 2001 tot heden), maar ik kan niks vinden?
Heb je misschien een referentie naar je patenten?
 
Laatst gewijzigd:
Re: Re: AAMS V2.0

Re: Re: AAMS V2.0

Origineel geplaatst door fuse
http://faxis.dyndns.org/peaks/walk_EQx_Cx_B_L.mp3
http://faxis.dyndns.org/peaks/walk.mp3

De eerste is met AAMS gedaan.
De 2e is door mezelf gedaan.
Beide hebben dezelfde mp3 encoding trouwens.

Interessant, die ga ik eens rustig beluisteren, vanavond.
Vraag me wel af waarom je files encode met Frauenhofer (FastEnc / MP3enc) als je weet dat 'n recente LAME op hogere bitrates bewezen betere kwaliteit oplevert. Toch niet helemaal triviaal als we het hebben over geluidskwaliteit.
 
Nu ben ik zeer nieuwschierig geworden naar dit programma maar ik krijg hem niet opgestart.

Na installatie, start ik aams1.exe op, en er gebeurt niks. Wel verschijnt het programma in het taak overzicht, maar ik krijg geen programma op mijn scherm.

Of moet ik me even tot je site wenden voor dit soort dingen?
 
Re: AAMS V2.0

Re: AAMS V2.0

Origineel geplaatst door Dvdvelde
Ja de matching features van Izotope Ozone, heeft iemand hier wel eens goede resultaten mee geboekt ?
Ik in elk geval niet, en er zijn nog wel van dat soort Match Plugins die simpelweg niet echt goed resultaat bieden.
Inmiddels de de gehele sourcecode en calculaties copyrighted en patented van AAMS, want er gebeurt met AAMS toch wil iets meer dan simpelweg Matchen. Om de gebruiker hiermee niet lastig te vallen gebeuren berekeningen op de achtergrond en worden alleen de resultaten zichbaar, het beste is gewoon een paar tracks door AAMS te trappen.
Want voordat je dat doet, kan je nog wel xxxx vragen stellen en werpt het onderwerp toch al veel vragen op, er is dan ook nog wel wat discussie op het net over AAMS en Mastering. Meestal begint het met gebruikers die eerst alles willen weten voordat ze aan de slag gaan, nou dan missen ze net het resultaat.... Gooi er nu een paar van je tracks door, dan kan je het tenminste beluisteren.... Stel dan een vraag .... ehehe....

Het is geen probleem om effecten toe te voegen aan je audio mix track, als je daarna maar weer AAMS je track laat analyseren, want AAMS moet toch ook weten wat voor veranderingen je aanbrengt >?
Toch raadt ik het af om Exiters en Reverbs / Delays toe te voegen bij het masteren, geen idee waarom jullie dat zouden willen als je zo goed kan mixen ? Kan dit niet in de MIX kan je je al snel afvragen...

Gooi er nu een paar van je tracks door, dan kan je het tenminste beluisteren.... Stel dan een vraag .... ehehe....
:yamaha:

Ik ga m vanavond ook proberen, ben benieuwd naar het resultaat! :dj:
 
Nu ben ik zeer nieuwschierig geworden naar dit programma maar ik krijg hem niet opgestart.

Ik was ook nieuwsgierig geworden en krijg 'm wel opgestart. Hij heeft net dik twintig minuten staan zwoegen om een wavje van me met het "pop" profiel te bewerken, puur om te kijken hoe het werkt en aan het einde daarvan roept hij "invalid wave format". Dus ik weet het nog steeds niet (en als WAVs uit SoundForge al niet gesupport worden, wat dan wel?)
 
AAMS V2.0

AAMS V2.0

Fuse - Grappig de track van AAMS klinkt bijna hetzelfde dus is het helemaal geen slechte prestatie tegenover jouw mastering skills. Maar 15 minuten per track klink toch echt ongeloofwaardig, maar ja als jij dat zegt moet ik het maar aannemen. Bovendien heb ik al gezegd dat de Fourrier anlyse niet gebruikt wordt, dus het is geen FFT transfer wat AAMS gebruikt maar iets anders. Dat AAMS een Spectrum laat zien verwacht je dus dat het FFT is?
Ik zal je tracks analyseren en even de verschillen bekijken, maar veel zal het verschil tussen AAMS en jouw masterwerk niet zijn zo te horen! Oh ja , Farmhover is wel wat minder dan Lame, dus is met misschien beter om op Lame over te stappen en is ook nog eens gratis ook, info laterz....

Demiam - mail even Email@curioza.com voor je probleem, ik heb pas twee gebruikers gehad met hetzelfde probleem. Maar lijkt me beter hierover te emailen.

DJB - Als je patentenlijst tot 2001 is bijgewerk dan zal die van AAMS zeker niet zichbaar zijn, deze is in 2004 aangemaakt.
Bovendien is het maar zeer beperkt om op het internet naar patenten te gaan zoeken omdat ze allemaal op nummer werken en meestal maar het concept tonen en niet de werkelijke functie en berekeningen, je denkt toch niet dat je een patent zo maar kan lezen ? De ducumenten die je eventueel over patenten en copyrights kan lezen zijn meestal maar informatief, zodat men er achter komt dat zoiets al bestaat... De werkelijke inhoudt kan je niet achterhalen..

:P
 
AAMS V2.0

AAMS V2.0

Gebruik een WAV 16BIT STEREO 44100Khz file en je zal zien dat het werkt....
(lees ook even de Manual)
 
Re: AAMS V2.0

Re: AAMS V2.0

Origineel geplaatst door Dvdvelde

DJB - Als je patentenlijst tot 2001 is bijgewerk dan zal die van AAMS zeker niet zichbaar zijn, deze is in 2004 aangemaakt.
Bovendien is het maar zeer beperkt om op het internet naar patenten te gaan zoeken omdat ze allemaal op nummer werken en meestal maar het concept tonen en niet de werkelijke functie en berekeningen, je denkt toch niet dat je een patent zo maar kan lezen ? De ducumenten die je eventueel over patenten en copyrights kan lezen zijn meestal maar informatief, zodat men er achter komt dat zoiets al bestaat... De werkelijke inhoudt kan je niet achterhalen..
:P

Als je je patent applicatie in 2004 hebt ingediend dan wordt je aanvraag in 2006 gepubliceerd (1.5 jaar later).
Volgens de wet ben je verplicht te vermelden in je patent aanvraag hoe je het systeem dat je claimt
moet maken (een zogenaamde 'embodiment'). Anders kan iedereen wel van alles gaan patenteren.
Als je dat niet gedaan hebt loop je grote kans dat je patent aanvraag wordt afgewezen....

Wat dat kunnen lezen van patenten betreft: dat zou nog wel eens verassend kunnen uitpakken ;) ;)

Maar al met al vind ik het een leuk idee, en het werkt blijkbaar ook nog. Petje af wat dat betreft.
 
Ik heb even de 2 MP3's A/B beluisterd, en vond de verschillen minimaal.
Misschien heb ik een zeer kleine voorkeur voor de bewerkte versie (EQx) maar ik heb niet blind getest, dus dat kan ook placebo-effect zijn.

Fuse, ik vroeg me wel af met welke instellingen je AAMS hebt geprobeerd; ik kan me voorstellen dat dit ook nog scheelt voor het uiteindelijke resultaat.
 
Dus jullie vinden de verschillen minimaal?

Misschien ken ik het nummer te goed maar ik vind de verschillen nog behoorlijk groot hoor.

Qua instellingen heb ik electronic RMS preset gebruikt en daarna gewoon doorgegaan.
(Is nog wel een keer gecrashed trouwens, maar dat mocht de pret niet drukken).
 
Back
Top