A.A.M.S. v2.0

Hanz

Anonieme Analogist
Lid sinds
17 januari 2003
Berichten
13.801
Locatie
Mijn eigen kleine universum
Een update voor de omstreden "Auto Audio Mastering System" (AAMS) software:

What is new AAMS V2.0 ?

Full 'one button' on the fly mastering, with the addition of 2 new effects.
DSP-Compressor (Multiband Compressor with 1-8 frequency bands)
DSP-Loudness (Loudness Gain, RMS Limiter, Peak Limiter, Brickwall Limiter)
Manual or Automatic Mastering ('On the Fly' with a single button).

Wat is AAMS?

As a musician or technician working on music sound material, you need the best sound possible when material is released towards the public. How do you know when audio material is equalized correctly and plays as loud and evenly on all audio-systems when its been mastered ?

This is where AAMS steps in and takes control!

The build in Analyzer Calculates Automaticly music sound material, calculates the differences between musical styles and shows you where the differences are in your music (matching). Presented in a 5hz to 20Khz Spectrum Display, Equalization Suggestion, Multiband Compression Suggestion, Loudness RMS Suggestion and Process Info Display are automaticly generated. In a few steps, you can see what differences there are from Source audio material against a Reference Style Chosen from the Database of 100+ Reference styles allready made availeble with AAMS installations directory. There is actually very little manual user input needed.

Check your music against other musical styles or generate a new style from scratch with AAMS. Its possible to mix and match different styles together, like Pop with Rock or Rnb with Rap, Etc. Single audio tracks can be analyzed , like vocals, Guitar, Base or any source audio so that your mix can be enhanced before it reaches the mastering stage. This way AAMS can offer endless possibilities for Analyzing Audio, Mixing and Mastering.

http://www.curioza.com/
 
Het feit dat je zou kunnen 'masteren' met 1 druk op de knop.

Kort samengevat:
Argument voor -> het programma voert een uitgebreide analyse uit op allerlei aspecten van je track.
Een heleboel dingen die je als 'beginner' fout kan doen, kan het programma oplossen.

Argument tegen -> een computer programma kan nooit een menselijke engineer vervangen.
Tenminste, dat zegt "men".

Ik heb er geen mening over, want ik het de tool nog niet geprobeerd.
Maar het lijkt me zeker interessant, gratis 21 dagen te proberen, dus niets te verliezen.
En het ziet er behoorlijk uitgebreid uit, geen speelgoed dus.
 
Hah.....deze ga ik zeker ff downloaden en over een track gooien.

Ik was over de Patch mutator van de G2 ook sceptisch en daar ben ik 100% op teruggekomen.

Dat argument wat tegen wordt gegeven kan direct totaal onderuit gehaald worden overigens. De computer vervangt helemaal geen engineer. Sterker nog.....er is een poging gedaan het analyse gedrag van een engineer in een stuk software vast te leggen. Eerder een emulatie van de keuzen die een engineer zou maken dan een poging de computer zelf te laten bedenken wat goed of slecht is. Dit soort software werkt volgens vooraf vastgelegde regels en zal altijd het gedrag vertonen dat eraan is gegeven. In dit geval dus het gedrag van een menselijke engineer.

Ik denk alleen wel dat het aspect "smaak" hier erg aan de orde is. Want wat is nou een goeie engineer? De een vind dit mooi en de andere weer iets anders.

En zoals we uit ervaring weten valt met smaak niet te twisten. Maar toch wil ik wel eens zin wat deze software doet.
 
Argument tegen #2. Masteren is meer dan het frequentie spectrum aanpassen in tijd.

Argument tegen #3. Misbruik voor het kneiterhard maken is hier wel erg gemakkelijk.
 
Origineel geplaatst door fuse
Argument tegen #2. Masteren is meer dan het frequentie spectrum aanpassen in tijd.

Okee, maar wat dan precies (volgens jou), als je er een taak-analyse op los zou laten?
 
Iig het idee van taak-analyse laten varen.
Ook de het hele idee van fourier analyse en zeg maar een lineaire benadering van het 'probleem' is in essentie de grootste denkfout. En dan gooi je extra dingen weg als faseverschillen, harmonischen, (niet lineaire) dynamiek en het allerbelangrijkste, gevoel.
En als dat nog niet een programma gebouwd kan worden zul je het gewoon nog door iemand met ervaring uit moeten laten voeren.
 
Mja, dat benadert 'mastering' naar mijn smaak wat teveel als 'duistere kunst', iets wat niet geleerd kan worden maar via goddelijke inspiratie tot je moet komen.

Nou snap ik ook wel, dat als je af en toe een centje bijverdient met mastering van thuis-studio werk, je echt niet zit te wachten op (gratis) concurrentie... maar het lijkt me toch dat het mogelijk is om een soort van basis-aanpak (noem het algoritme) te bedenken, waarmee je een aantal van de belangrijkste dingen afvangt.

Als je zo'n aanpak kan opschrijven in een boek, dan is het iets wat je ook in software kunt gieten.
Nou is dat precies wat de maker van AAMS (naar het schijnt inhoudelijk behoorlijk op de hoogte van mastering theorie) heeft proberen te doen. En dat lijkt me allicht beter dan niets. :)
 
Laatst gewijzigd:
Op het moment dat ik typte dat je niet planmatig kan werken realiseerde ik dat het kan lijken dat het op voodoo lijkt. Iets waar ik zelf een hekel aan heb. Maar het heeft absoluut niets met mystiek te maken. Wel dat het in de praktijk gewoon iets heel anders is dan op het eerste gezicht lijkt.
Vergelijk het anders met een huisschilder. Wat die doet is niet veel anders dan menig andere doe het zelf schilder maar dan veel sneller, strakker en heeft gewoon meer ervaring in het gebruik van verf kwasten ed. En die heeft ook geen strakke aanpak. Maar wel moeten leren om het vak te leren.

Het AAMS programma kun je wel gebruiken, maar het aantal aspecten wat je kan beinvloeden is te beperkt. Dat zul je gewoon voor lief moeten aannemen.
Net zoals je een programma zou maken waarmee je een verfrobot mee kan aansturen en die dan een deur schildert. Maar die kan niet beredeneren dat als het regent je beter niet kan schilderen. Of als het een warme zomerdag is je verf sneller droogt. Of uberhaupt welke verf het beste geschikt is voor het type hout wat je gebruikt.

Je kan het gebruiken om geluid te analyseren en gehoor te trainen.
Maar het gebruiken voor het 'echte werk' lijkt me voor deze versie ongeschikt.
En pas als die andere factoren ook beheersbaar worden zou je er wat mee kunnen.
 
AAMS V2.0

AAMS V2.0

Jullie weten zeker niet dat AAMS V2.0 door een nederlander gemaakt is...

AAMS V2.0 is 21 dagen vrij te gebruiken , dus test het even.
Je hebt de tijd ervoor en er zijn geen ogenschijnlijke limitaties aan het 21 dagen gebruik...

www.curioza.com / downloads

Have fun.
 
Welkom Denis! :)
Ik dacht al, waarom zit jij niet op dit forum? :D

En eh... hoe kijk jij aan tegen het commentaar van Fuse?
 
Laatst gewijzigd:
AAMS V2.0

AAMS V2.0

Eh ja, ben een beetje druk geweest met programmeren de laatste paar maanden.
Maar ben wel even op een aantal forums aan het rondhange en promoten.
Leuk forum trouwens, ik vindt de opinie leuk van mensen die het programma niet kennen of niet testen en er toch een uitspraak over doen... Ik was zelf 10 jaar manueel aan het masteren , dus ik weet er heus wel wat vanaf.
Dus Automatisch masteren is controversieel, ik weet er alles vanaf, toch is het zo dat ikzelf nog steeds Master voor klanten en mijn eigen programma gebruik ervoor. Dus het moet ergens goed voor zijn?
De resultaten zullen bij velen er niet om liegen, als je tenminste het concept snapt van AAMS.
Maar dat is meer een kwestie van 21 dagen gebruiken en je voodoo-mind een beetje loslaten!

Als jullie wat willen weten over AAMS, ik bekijk dit forum vanaf nu wel in de vaste lijst van forums waar ik op reply....

Have fun!

Denis van der Velde
AAMS Author
www.curioza.com
 
AAMS V2.0

AAMS V2.0

Ik denk dat de beperkingen wel meevallen, zeker in AAMS V2.0.
Als je denkt professioneel te kunnen masteren, kan je wel beter met je eigen plugins enzovoort gaan werken.
Maar voor de beginner en diegene die niets van masteren weten, kunnen toch een prettig in het oor klinkende master afleveren. Het programma is zeker ook handig om je eigen mix te analiseren. En de opinie dat het alleen om spectrum / fft analyseren gaat is een beetje een misvatting, het programma berekend dus vele male meer dan alleen het spectrum.
De database bevat 128+ Reference presets in elke stijl muziek, dus als je tenminste de goede preset voor de Reference kiest , kan je Mix er heel wat van opknappen.
AAMS bevat een 1 tot 100 Band EQ, en de EQ is vrij instelbaar.
AAMS bevat een 1 tot 8 Bands Multiband Compressor , met een Auto AGC control.
AAMS bevat een Loudness Maximiser , met RMS Compressor, Peak Limiter, Brickwall limiter.
Heb jij al een plugin gezien met 100 Band EQ of 8 Bands Multiband Compressor.

De meeste geregistreerde gebruikers zijn ontzettend tevreden en konden niet wachten totdat AAMS V2.0 eindelijk uit was, nu het sinds eind Januari uitgebracht is, is deze tevredenheid alleen maar gestegen.
Ik persoonlijk doe geen mastering meer zonder eerst alles door AAMS te trappen en te kijken wat er gedaan kan worden.
Bovendien is de Auto Mastering Button handig om snel resultaat te horen van je eigen mix, daarna kan je je eigen mix analyseren of gewoon door AAMS Laten masteren.

Er zijn dus ook gebruikers die AAMS gebruiken om van te leren en hun eigen mix te verbeteren voordat ze het laten masteren door AAMS, dus mix verbetering , de meeste gebruikers leren hier echt wat van.

Heb je teveel Bottom gebruikt , dan kom je hier meteen achter als je je mix door AAMS trapt....
Het is wel belangrijk te begrijpen dat de calculaties achter AAMS in de achtergrond wel even iets meer is dan simpele FFT of spectrum analyze, dus een misvatting is op zijn plaats. Ook al moet ik tevens zeggen dat er helemaal niets mis is met FFT of Spectrums, je kan er veel van leren!

Geen Voodoo , nee!
Werkelijkheid veel reeds veel gebruikers....

Denis
 
AAMS V2.0

AAMS V2.0

(Een update voor de omstreden "Auto Audio Mastering System" (AAMS) software:)8o)

Omstreden is het wel , maar ja het algehele mastering onderwerp is al zo omstreden dat het wel een tijdje zal duren voordat de het inslaat bij gebruikers die van nature sceptisch zijn dat een computer dit werk kan overnemen.
In elk geval is het zo dat AAMS erop gebaseerd is om op alle speaker systemen een goed geluid te geven , ipv op een enkel speakers systeem. Dit is de meest gemaakte fout in mastering, volledig vertrouwen op je eigen gehoor of op je eigen monitor speakers! Beluister eens in je auto of bij de buren, op je stereo. En ik denk dat dit voor de meeste gebruikers een pluspunt is, bovendien is er visueel dus veel van te leren.
Maar ja , omstreden blijft het wel, maar in forums zijn gebruikers helaas te snel met reageren en hun opinie, maar misschien komt dat later wel als ze merken dat hun mix er enorm erop vooruit kan gaan met AAMS V2.0...

Resultaat dus, en dit moet je eerst zelf checken denk ik zo....
Dus vandaar dat het 21 dagen vrij te gebruiken is en er zijn vrijwel geen limitaties, dit trekt de meeste mensen in het algemeen wel over de streep dat masteren allemaal Voodoo is die alleen door een getraind oor van een PRO te doen is.
We zijn het Millennium voorbij, tijd voor Auto Mastering...

Denis
 
Iig respect.
Zoiets maken kost behoorlijk veel tijd en is een van de meest vooruitstrevende dingen die ik de laatste tijd heb gezien. Het idee op zich is behoorlijk revolutionair idd.
Het ziet er naar uit dat je het in Delphi gemaakt hebt?

Maar als ik het los laat op een track en het vergelijk met wat ik zelf gedaan hebt is er behoorlijk veel verschil. En dat ging nog sneller ook trouwens. Een ieder die dit wil luisteren komt maar langs en kan het verschil horen.

Afzeiken of egotripperij wil ik niet doen want daar schiet niemand niets mee op. Maar ik blijf toch bij m'n standpunt dat je het kan gebruiken om mixen te analyseren en meer niet. En da's dan puur op het resultaat gericht.

Hij is trouwens niet voor dual-core's geschreven want bij analyze gebruikt hij maar 1 core.
(scheelt de helft! ;) )

Veel geluk met je verdere ontwikkeling.
 
Origineel geplaatst door fuse
Iig respect.
Zoiets maken kost behoorlijk veel tijd en is een van de meest vooruitstrevende dingen die ik de laatste tijd heb gezien. Het idee op zich is behoorlijk revolutionair idd.
Het ziet er naar uit dat je het in Delphi gemaakt hebt?

Maar als ik het los laat op een track en het vergelijk met wat ik zelf gedaan hebt is er behoorlijk veel verschil. En dat ging nog sneller ook trouwens. Een ieder die dit wil luisteren komt maar langs en kan het verschil horen.

Afzeiken of egotripperij wil ik niet doen want daar schiet niemand niets mee op. Maar ik blijf toch bij m'n standpunt dat je het kan gebruiken om mixen te analyseren en meer niet. En da's dan puur op het resultaat gericht.

Hij is trouwens niet voor dual-core's geschreven want bij analyze gebruikt hij maar 1 core.
(scheelt de helft! ;) )

Veel geluk met je verdere ontwikkeling.

Ik vind dit toch geen eerlijke beoordeling. Mastering blijft voor een deel "eigen stijl" en "kwestie van smaak".
Natuurlijk zijn er basistechnieken, en deze kunnen prima door een programma als AAMS worden geanalyseerd en uitgevoerd. Zaken als smaak en stijl kan een programma als dit natuurlijk nooit. En dat is nou juist voor jou het verschil tussen de juiste mix en de mix die het net niet heeft.

Ik vind sommige mixen die anderen hebben gemasterd ook helemaal niks. En anderen vinden dat weer geweldig. Mastering is toch nog steeds geen absoluut proces te noemen. Gelukkig niet overigens..........

Je eigen sound creeeren zul je nu eenmaal altijd zelf moeten blijven doen.
 
Tsja, het lijkt me zeker wel een handige tool hoor. Bedoel, ik hou me liever wat langer bezig met de muziek zelf dan de master/mix, ben ook meer geïnteresseerd in de muziek zelf naast de master/mix (uitgezonderd muzikale mix-trucjes die ik wel belangrijk vind!!) je kan niet overal verstand van hebben hè

En als je daarnaast geen geld wil spenderen aan masteringstudio/engineer dan kan zo'n tool je wellicht de goede richting op helpen :eureka: om vervolgens je eigen draai eraan te geven.. het zijn maar suggesties!

Ik denk dus niet dat het programma met 1 oplossing/suggestie komt maar je laat kiezen toch?
 
AAMS V2.0

AAMS V2.0

Je slaat de spijker op zijn kop,
In het algemeen houdt ik me meer bezig met mixen en cd's produceren. Dus het masteren hoort daar ook bij, maar natuurlijk is het zo dat AAMS V2.0 eigenlijk alleen de EindFase is. De laatste fase van het masteren EQ/Compressie en Loudness. Er zijn helaas maar al teveel die denken dat Masteren hun Sound Bepaald , echt is dit vele malen beter in je mix te doen. Het toepassen van bijvoorbeeld Reverb in het masteren is eigenlijk zoiets, waarom zou je dit niet in de mix doen ??? Verder is dus de Compressie bij het masteren met een geheel andere functie dan tijdens het mixen, en hier wordt ook vaak een ernstige fout gemaakt door gewoon je mix geheel weg te compressen met de mastering compressor.....
In het algemeen als je de Mix in goede gezonde staat aanlevert, is er geheel geen probleem om het even door AAMS te trappen. Het is enorm tijdsbesparend en geeft je de focus terug op je mix, en daar moet de focus ook zijn wat mij betreft. Voor mij is het zo dat ikzelf het manueel masteren enorm tijdrovend vindt en mijn gehoor enz ook niet elke dag hetzelfde is..... de Frustraties zijn wat dat betreft voorbij....
Was ik in het verleden misschien 1 week bezig 1 cd te masteren en van goede kwaliteit te voorzien, ben ik nu nog maar maximaal 1 dag bezig en kan ik vertrouwen dat wat ik erin stop er ook prima uitkomt....


:smeris:
 
Masteren

Masteren

Masteren is niets anders dan het tot het juiste Spectrum en Volumenivo brengen van je mix naar een uit te brengen master. Ik ben zelf van mening dat het gebruik van effecten als Tubes/Exiters en delay/reverb niet thuis hoort in tijdens het masteren. Soms kan je de mix niet meer veranderen, maar ik zou dan eerst met een Audio Editor de effecten toepassen, dan als eindtrap laatste fase komt dus het masteren... AAMS is dus de laatste fase voor wat mij betreft. 8o)
 
Dus in feite zeg je eigenlijk dat masteren er puur en alleen voor is om ervoor te zorgen dat het in zoveel mogelijk situaties overeind blijft.. :P weinig muzikaal.

Het moeilijke hier, is dat sommige effecten zowel muzikaal als niet-muzikaal gebruikt kunnen worden. Je kan een compressor muzikaal inzetten met een ducking effect, maar je kan het ook als een master-effect subtiel inzetten.

Maar een distortion idd, die schaar ik toch wel bij de mix ipv de master, als je bovenstaande definitie aanhoud.
 
Back
Top