Unalit-synth

En nog een aantal weggevallen foto's:

Bandfilters
2 modules, samen 6 filters


Hoog / Laagdoorlaatfilters - versterkers


Signal Processor






Voedingsprint
 
al die dingen zijn uiteindelijk bij mij beland, niet dat ik er al veel mee gedaan heb. veel is door mijn recente verhuis nog in ingepakte toestand.
ik heb een grote interesse in zelfbouwsynths, liefst in de ietwat exotische eigen ontworpen. kitjesbouwers intereseren mij minder.
uiteindelijk vind ik zulke synths waardevoller dan industrie producten. 't zijn pieces uniques. kunstwerken. punt uit. en niet zomaar 'reprodukties van een grote meester' zoals ik commerciële synths noem. maar blijkbaar ben ik een van de weinigen die er zo over denk want de mensen geven dikwijls weinig geld voor zulke spullen alhoewel er ooit ontelbare uren obsesieve arbeid in gestoken is.
het is wel waar dat zulke synths dikwijls niet meer werken en moeilijk te repareren zijn. maar ook dat is voor mij een uitdaging.
mischien open ik nog eens een draadje op't forum over mijn verzameling zelfbouwsynths.
ik ben zo'n 35 jaar geleden met dezelde elektuurprojekten bezig geweest maar ben uiteidelijk naar eigenontwerpen overgestapt. ik was beniewd hoe guy die elektuurprojecten geinterpreteerd had.
vooral zijn eigenontworpen sequencer is heel mooi gemaakt. (erg keurig soldeerwerk en bedrading)
om al deze redenen had ik er iets meer geld voor over dan anderen.
ook z'n documentatie is bij mij. en verhoogt mijn bergen synthdocumentatie.
 
Goed te horen dat ze een fijn thuis gevonden hebben. Ik ben geinteresseerd omdat ik er zelf mee bezig ben nu.
Ik heb ooit jaren geleden met een vriend een stuk formant plus onderdelen van iemand overgenomen, later nog meer van een ander, en dat stond maar onder zijn bed. Toen ie moest verhuizen kwam het bij mij te staan en toevallig bood iemand de volgesoldeerde pcb's van die elektuur curtis poly synth aan. Omdat ik nog een hoop lege formant frontplaten had liggen heb ik die pcb's ook overgenomen en ben er nu een heel mooie synth van aan het bouwen. Toen ik bovenstaande thread las zag ik mijn synth al groeien.
Ik heb eigenlijk ook geen geld om er aan uit te geven maar het mooie is dat ik alles wat ik thuis heb liggen eens bij elkaar heb gepakt en het blijkt dat ik daar een pracht synth van kan bouwen.
Ik heb overigens geen echte elektronica kennis dus zelf ontwerpen zit er niet echt in. Maar ik kan wel een beetje schema's lezen en ben handig edus ik vind het al super om de pcb's naar de frontplaten te routen en een mooie opzet in elkaar te steken.
Overigens heb ik ook een ASM1 en een grote klok/sync generator gebouwd en een 3031 en meer spul. Ik ben zo'n 10 jaargeleden met zelfbouw begonnen omdat ik in een muziekwinkel vroeg naar een midi naar clock apparaat voor mijn 101. Toen ze daar zeiden dat ie niet bestond zei een vriend van mij, 'dan bouwen we er toch zelf een'. Zo gezegd zo gedaan, en sindsdien heb ik er weer een hobby bij.
 
Omdat hier nogal wat (ex-) zelfbouwers en Formant adepten zitten:

Ik ben zelf met een heel groot Formant systeem bezig, maar ik mis nog 1 VCO en 1 VCF. De originele min of meer discrete Formant ontwerpen, dus geen CEM dingen.

Als iemand deze over heeft, heb ik er erg veel interesse in. Frontje hoeft er niet bij; afgebouwde print is voldoende. Hoeft geen originele blauwe print te zijn, als ze technisch maar OK is.

Voor degenen die mijn project niet volgen: het wordt een "Tonto's little brother" die bijna volledig Elektuur gebaseerd is. 4 stemmig polyfoon en arpeggiator dankzij Roland System 100m polyfoon klavier, 2 VCO 2 ADSR 1 VCF 1 VCA per stem, 10 stap sequencer, elektuur phaser en elektuur vocoder erbij. Er zitten ook wat eigenbouw modules in. Onder andere een heel leuke interfacemodule, die ik zal voorstellen eens ze afgebouwd is.

Het geheel wordt ongeveer zo groot (en duur :-x) als die Moog op de LP's van Wunderlich. :)

Dus als iemand nog een Formant VCO en (12dB) VCF heeft...dan kan ik mijn droom afbouwen.
 
De Unalit-synth is niets anders dan een ‘klankenmachine’ zonder keyboard, die in een experimenteel stadium is blijven steken. De frontplaten werden voorlopig gemaakt met gaatjesboard (Unalit, 15,5x10cm), gemonteerd in een rack gemaakt met een oude meccano. Dit had als voordeel dat in de beginfaze niet te veel tijd in deze mechanische constructie gestoken moest worden en snel de werking van de synth beoordeeld kon worden.
Ik was nooit zinnens muziek te spelen, enkel experimenteren met klanken. Daarom heeft de synth geen keyboard, maar wordt aangestuurd door ofwel een quantisizer met eprom (mogelijkheid tot herhaaldelijk afspelen van geselecteerde akkoorden), ofwel een eenvoudige zelf ontworpen tienstappen sequencer.
De eerste modules (vco, vcf, adsr) komen van de modulaire Elektuur synth met CEM-ic’s. Deze werden uitgebreid met elementen van andere zelfbouwsynths zoals de Formant (adsr) en ETI Project-80 (lfo) en enkele zelf samengestelde modules (mixer met panpot en uitgangsversterker, sequencer). Zelfs andere Elektuur ‘klankvoortbrengende’ schakelingen zoals de Chorosynth en de filterschakelingen van de Parametrische Elektuur Equalizer werden geïntegreerd.

Alhoewel er veel meer gepland was, geraakte ik ongeveer zo ver:
1x VCO met CEM3340
1x VCF met CEM3320
1x Dual ADSR met CEM3310
1x Dual LFO
1x Signal-Processor met quantisizer (met eprom), signal-invertors en signal-distributor
1x Uitgangsmixer met panpot en uitgangsversterker
1x Voeding ±15V (met ringkerntrafo en koellichamen)

2x 3 bandpass filters uit de parametrische equalizer (regelbare ampl. / centrale freq. / Q-factor)
4x filter: de ‘kwispels’ uit de parametrische equalizer (regelbare ampl. / kantelfreq.)
1x Chorosynth Elektuur
1x 1-10-stappen sequencer (volledig eigen fabrikaat)


Ik voeg een eerste foto bij van een vco.

dure chipszzzzzzzz;{
 
Dat was het ongeveer, mijn Unalit-synth.
Graag commentaar?
:)
Ik moet nog opmerken dat de originele Elektuur CEM-synth niet echt modulair was, in die zin dat hij geen in- of uitgangsbussen per module had. Alle verbindingen waren intern vastgelegd. Op mijn VCO, VCF en ADSR-modulen werden wel bussen aangebracht; hierin wijken ze dus af van het origineel.

Ik denk dat met projecten als deze aangetoond wordt dat, mits wat handigheid, geduld en veel tijd, heel wat bereikbaar is voor eigenlijk weinig geld. Afgezien van enkele dure componenten, en verder heel wat potmeters, knoppen, stekkers en bussen, moet het allemaal zoveel niet kosten. En je beleeft er een hoop plezier aan. Eenmaal de basismodules achter de rug bestaat de mogelijkheid een rits experimentele modules ineen te knutselen waar heel mooie en fascinerende resultaten mee bereikt kunnen worden.
:P
Mijn bedoeling was eerst een (relatief) snelle opbouw van de basis te realiseren, zodat de werking van het geheel getest en beoordeeld kon worden (zover was ik dus). Daarna zou de afwerking volgen met:
- eventueel aanpassen van de schakeling.
- uitbreiding en andere experimentele modules.
- wegwerken fouten in de layout.
- bepalen optimale frontafmetingen.
- mooie frontjes en rack.
- andere potmeters waar nodig.
- handige knoppen, enz
Bijkomend voordeel van deze werkwijze is spreiding van de kosten.

Projecten die ik nog in ontwerp had (of gewoon in mijn hoofd):
* Formant-modulen (al dan niet aangepast):
- Spanningsgestuurde vervormer of Waveform Processor.
- Sample en Hold (toevallige toonhoogte-stuurspanning).
- Ringmodulator.
- Digital noise/Coloured noise module.
- New pitch detector (genereert gate als ingangsstuurspanning wijzigt).
- Een eventueel keyboard met een digitale keyboard controller (stabieler denk ik).
* Experimenteren met:
- Alternatieve ADSR met electronische schakelaars (goedkoop).
- Lag processor (delay).
* En natuurlijk:
- Meer VCO
- Meer VCF
*D
Van al deze zaken heb ik schema’s liggen. Wie geïnteresseerd is, ik stel ze graag ter beschikking (ook schema’s van eerder getoonde modules).
In zoverre practisch mogelijk wil ik zelfs graag een handje toesteken in het ontwerp of de bouw van een project (ik heb tijd, weet je).
:eureka:
Een deel van mijn elektronica basisapparatuur (scoop, functiegenerator, enz.) en mijn verzameling Elektuur vanaf de jaren ’70 zijn reeds de deur uit. Ook de hier beschreven synth is beschikbaar voor gegadigden. Hij mag direct weg.
Ik heb ook nog een voorraad onderdelen liggen, indertijd gekocht om de synth uit te breiden. Daarbij is, naast een aantal TL084, 741, cmos4000-serie, enz., echt waar, ook een voorraad Curtis CEM ic’s (om exact te zijn: 8x3310, 6x3320, 8x3340). Nieuw dus. Ja, ik had grootse plannen.
:dubbel:
Wat de synth moet kosten, wel ik denk dat je beter weet dan ik wat een en ander waard is. Hetzelfde voor de ic’s. Wie geïnteresseerd is, doe a.u.b. een bod op mijn email (op deze site is bieden niet toegestaan meen ik begrepen te hebben).

Als je nog vragen hebt, graag.
:peukie:
quispel


CEM ic's
7x3340 6x3320 8x3310
keurig in een doosje.

hmmmmm dezze draad eens beter lezen ,..lijkt verdacht allemaal op de prints die in mn elktuur poly synth zitten ..is een 3 osc mono synth geworden met dual filter lowpass en en 2 envelopen wel de bekende / zelfde cem config ! dik dus
hard / narsh karakter
:doei:
 
Hé, na verkoop van mijn zelfbouw synth was ik van dit forum losgekoppeld (verhuis en andere bezigheden; nu high-end audio o.m. :P ).
Met terug even rond te kijken hier merk ik dat er (in 2010) nog posts op mijn draad verschenen zijn. Wat vertraging. :o:
Hoe staat het zoal met de zelfbouwactiviteiten? Geslaagde ondernemingen?
 
Back
Top